۰ نفر

اگه با خودت حرف میزنی بخون / صحبت کردن با خود نشانه روان پریشی است؟

۱۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۶:۵۴
کد خبر: 664976
اگه با خودت حرف میزنی بخون / صحبت کردن با خود نشانه روان پریشی است؟

شاید از دیدگاه عمومی صحبت کردن با خود نشانه‌ای از اختلال و یا مشکلی روانی باشد اما باید بدانید که اصلا اینگونه نیست و صحبت و گفتگو با خود از جمله مهارت‌های مورد نیاز برای دستیابی به اهداف و موفقیت در زندگی است که باعث افزایش تمرکز و کارایی بیشتر شما می‌شود

صحبت کردن و حرف زدن با خود نشانه نابغه بودن است!

به گزارش اقتصاد آنلاین، شاید برایتان عجیب باشد که حرف زدن با خود فوایدی هم دارد و می‌تواند برای وضعیت روحی و روانی شما مفید باشد.شاید از دیدگاه عمومی صحبت کردن با خود نشانه‌ای از اختلال و یا مشکلی روانی باشد اما باید بدانید که اصلا اینگونه نیست و صحبت و گفتگو با خود از جمله مهارت‌های مورد نیاز برای دستیابی به اهداف و موفقیت در زندگی است که باعث افزایش تمرکز و کارایی بیشتر شما می‌شود. همچنین یکی از نشانه‌های هوشیاری و نبوغ در افراد است.

افرادی که هوش بیشتری دارند دائم در ذهن با خود صحبت می‌کنند و در بین صحبت‌هایی که با خود انجام می‌دهند به ایده‌های ارزشمندی دست پیدا می‌کنند. در کنار این مسائل گفتگو با خود می‌تواند استرس و اضطراب‌های روزمره شما را کاهش دهد و به شما این امکان را می‌دهد تا در تعاملات اجتماعی بهتر از دیگران عمل کنید.

حرف زدن با خود باعث می‌شود شتاب عمل و ادراک فرد بیشتر شود و قدرت تفکر و کنترل بر رفتارها و فرایند یادگیری را تقویت می‌کند. همچنین، این رفتار در بین افرادی که روحیه رقابت جویی و سبقت گرفتن از دیگران دارند بیشتر دیده می‌شود.

صحبت کردن و حرف زدن با خود نشانه نابغه بودن است!

استرس و اضطراب و فشارهای اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی می‌توانند منجر به حرف زدن با خود شوند. در واقع، کسانی که با خود حرف می‌زنند معمولا در میان صحبت‌هایشان به دنبال راه حلی برای باز کردن گره مشکلاتشان می‌گردند تا از این طریق اضطرابشان کم شود.

برخی تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که با خود حرف می‌زنند نسبت به دیگران با هوش‌تر هستند و نبوغ بیشتری دارند.

گری لوپین محقق روانشناس، آزمایشی را ترتیب داده که در آن به 20 داوطلب، اشیایی را در یک سوپر مارکت نشان می دهند و از آنها خواسته می شود این اشیاء را بخاطر بسپارند و پیدا کنند. به نیمی از داوطلبان گفته شد که نام این اشیاء را، بر زبان بیارید و به بقیه هم گفته شد که این نام ها را فقط در ذهنتان مرور کنید. در آخر، نتایج نشان داد آنهایی که با خودشون حرف زده بودند، در حد 50 تا 100 میلی ثانیه، زودتر توانستند در سوپر مارکت، اشیاء را پیدا کنند.

گری لوپین گفت: من در اغلب مواقع برای پیدا چیزی در فریزر یا سوپر مارکت، زیر لبی با خودم حرف میزنم. همین تجربه هم باعث شد دست به چنین آزمایشی بزنم. گری لوپین، به همراه یک روانشناس دیگر، با انجام این آزمایش به این نتیجه رسیدند افرادی که با خودشان حرف می زنند، دارای نبوغ هستند. به دلایل زیر:

1- حرف زدن با خود، میزان فعالیت های عصبی در ذهن را، زیاد می کند: وقتی با خودتان حرف می زنید، سیستم حسی شما فعال می شود. کلمات خیلی راحت تر در حافظه ی شما قرار می گیرند و می توانید آنها را تجسم کنید و در نتیجه عملکرد بهتری داشته باشید.

2- حرف زدن با خود، باعث تمرکز می شود: وقتی نام یک شئی را بلند بگویید، ذهنتان متمرکز می شود و خیلی سریع آن را تشخیص می دهید. البته این فقط برای اشیائی هست که قبلا دیده شده و می دانید چه شکلی هستند. مثلا یک موز را می شناسید، وقتی اسمش را با صدای بلند به زبان بیارید مغز شما شکلِ آن موز را در ذهنتان نقاشی میکند. اما اگر قبلا موز را ندیده باشید و ندانید چه شکلی است، گفتنش با صدای بلند، تاثیری ندارد.

3- حرف زدن با خود، باعث وضوح و شفافیت افکار می شود: هر کدام از ما هزاران فکر دارد که شاید فقط برای خودمان منطقی باشد و برای بقیه نباشد. مثلا فرض کنید شما از دست یه نفر خیلی خیلی عصبانی هستید، آنقدر که حاضرید آن شخص را بکُشید. اما این عصبانیت چیزی نیست که بخاطرش به روانپزشک مراجعه کنید. کاری که باید انجام دهید این است که به یک اتاق بروید و درب را ببندید و در این مورد با خودتان حرف بزنید.

جوانب مثبت و منفی کشتن آن فرد را در نظر بگیرید و پس از کلی حرف زدن، در نهایت عصبانیت شما فروکش می کند و می فهمید فکر احماقانه ای داشتید که حتی نمی شد به کسی آن را بگویید، اما با حرف زدن با خودتان آن فکر را دور کردید. لیندا اسپادین روانشناس در این مورد می گوید: حرف زدن با خود باعث وضوح افکار می شود، باعث می شود متوجه شوید کدام یک از افکارتان مهم است و کدام نه. و در نتیجه باعث می شود تصمیم گیری های درستی داشته باشید.

تاثیر حرف زدن با خود بر ضمیر ناخودآگاه

ضمیر خودآگاه شما، پاسخگوی رفتارهایی است که به آنها آگاه هستید(مانند حرکت آگاهانه دست ها). اما ضمیر ناخودآگاه، مسئول اعمالی است که خارج از توجه شماست. مثلا کنترل احساسات، باورها ،ضربان قلب، تنفس، خاطرات، مهارتها و غیره.

باورهایی که در حال حاضر درون ضمیر ناخودآگاه شما هستند، روی رفتار شما، درک شما از دنیای اطراف یا افراد و همچنین ارزشی که برای خود قائلید، تاثیر میگذارد. بنابر این اگر میخواهید دنیای خود را عوض کنید، بد نیست فکری درباره باورهای خود کرده و آنها را اصلاح کنید.

باورهای شما، از تعامل بین ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه شما شکل میگیرند. اگر ضمیر ناخودآگاه شما موضوعی را تایید کند و هیچ چیز نا معقولی را نسبت به آن حس نکند، به احتمال زیاد، آن موضوع، به شکل یک باور در ضمیر ناخودآگاه شما شکل خواهد گرفت(البته اگر چندین بار تکرار شود).

زمانی که با خود حرف می زنید، در واقع، شما باورهایی را که در ضمیر ناخودآگاه جای گرفته اند را تحت تاثیر قرار میدهید. حرف زدن شما با خود، فرآیند استفاده از ضمیر خودآگاه برای تحلیل رخدادها و اطلاعات است تا بررسی شود که آیا لازم است باور جدیدی، در ضمیر ناخودآگاه شما وارد شود یا خیر.

بعنوان مثال فرض کنید که شما توسط فردی که عاشقش بودید، رد شده اید. در چنین حالتی، ممکن است شما به سرعت فرض کنید که عیبی در شما وجود داشته یا اینکه شروع کنید به حرف زدن با خودتان، تا ضمیر ناخودآگاه خود را قانع کنید که شما واقعا بد نیستید و دلایل دیگری پشت رد شما توسط آن فرد وجود داشته است.

به زبان دیگر، صحبت کردن با خود، از اینکه ضمیر ناخودآگاه شما، باورهای جدیدی را نسبت به شما و دنیای اطرافتان شکل دهد، جلوگیری میکند. و این خارق العاده است.

ضمیر ناخودآگاه خود را به عنوان دوستی درنظر بگیرید، تا زمانیکه به او مدارک مستدل ارائه نکرده اید، شما را باور نخواهد کرد. فرآیند ارائه دلیل، به دو صورت میتواند باشد :

1- انجام یک عمل خارق العاده و بدست آوردن یک نتیجه عالی، تا ضمیر ناخودآگاه شما باور کند که اشتباه کرده است. مثلا، اینکه به شدت مطالعه کنید تا ضمیر ناخودآگاه شما باور کند که باهوش هستید.

2- حرف زدن با ضمیر ناخودآگاهتان تا او را آگاه کنید که باورهایی که نسبت به دنیا دارد، اشتباه بوده است. با قانع کردن ضمیر ناخودآگاهتان شما قادر خواهید بود نتایج مشابه را کسب کنید.

بنابر این باید بدانید حرف زدن شما با خودتان، یک عادت سالم است که اگر به شکل صحیحی صورت گیرد، به شما کمک خواهد کرد از نظر روانشناسی، استوار تر شوید.

فواید حرف زدن با خود

شاید برایتان عجیب باشد که حرف زدن با خود فوایدی هم دارد و می‌تواند برای وضعیت روحی و روانی شما مفید باشد.

1. از طریق حرف زدن با خود تمرکزتان بیشتر می‌شود

طی یک تحقیق، به شرکت کنندگان برگه‌ای دادند که توصیه‌‌ها و دستورالعمل‌هایی روی آن نوشته شده بود. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند و یک گروه در سکوت و گروه دیگر با صدای بلند برگه را خواندند. نتیجه این تحقیق نشان داد میزان تمرکز و انجام توصیه‌‌ها و دستورالعمل‌‌ها در گروهی که با صدای بلند برگه را خواندند بیشتر بود.

به عقیده یک روانشناس بالینی و مدرس دانشکده پزشکی تورو در نیویورک به نام جفری گاردر اگر موقع کار کردن با خودتان حرف بزنید تمرکز بیشتری خواهید داشت و می‌توانید ذهنتان را سازماندهی کنید.

2. به اهداف خود می رسید

اگر در زمان برنامه ریزی کردن، اهداف خود را با صدای بلند تنظیم کنید این اهداف برای شما ملموس‌تر و قابل دسترس‌تر به نظر می‌رسند. در چنین شرایطی شما یک قرارداد شفاهی با خودتان می‌بندید و خود را ملزم به رعایت این قرارداد می‌دانید.

کار جالب دیگری که برای رسیدن به اهدافتان می‌توانید انجام دهید این است که برای تعریف اهداف خود به جای ضمیر “تو” از ضمیر “شما” استفاده کنید. مثلا به جای این که بگویید “من تصمیم دارم بیشتر از قبل ورزش کنم” بهتر است بگویید “شما باید بیشتر ورزش کنی و از این به بعد به باشگاه بروی”. به گفته محققان استفاده از ضمیر شما در زمان حرف زدن با خود تأثیر بیشتری دارد چون راهنمایی و حمایت دیگران را در ذهن ما تداعی می‌کند.

3. بهتر و راحت تر با موقعیت های استرس زا مواجه می شوید

برخی از موقعیت‌‌ها در زندگی چالش زیادی دارند و برای ما استرس زیادی ایجاد می‌کنند. مثلا وقتی می‌خواهید به فردی که از او خوشتان آمده پیشنهاد ازدواج دهید یا این که قرار است در یک سمینار مهم سخنرانی داشته باشید به احتمال زیاد دچار استرس می‌شوید. برای کنترل استرس در چنین موقعیت‌های مهمی بهتر است قبل از آن با خودتان درباره صحبت‌هایی که قرار است انجام دهید و شیوه انجام این کار، با صدای بلند حرف زدن با خود را امتحان کنید. با این کار برای مواجهه با آن موقعیت آماده خواهید شد و استرس کمتری را تجربه خواهید کرد.

4. افکار مزاحم را دور می ریزید

گاهی افکار مزاحم از هر طرف به سمت ما هجوم می‌آورند و ذهنمان از اطلاعات و داده هایی که هیچ فایده‌‌‌ای هم به حالمان ندارد پر می‌شود. کارکرد این افکار مزاحم این است که تمرکز ما را از بین می‌برد و با درگیر کردن ما با مسایل بی اهمیت و مضر انرژی روانی ما را منفی می‌کند.

در این شرایط اگر آگاهانه با خودمان صحبت کرده و سعی کنیم افکار مزاحم را از سایر افکار تفکیک کنیم باعث می‌شود درک بهتری نسبت به شرایط داشته باشیم و روی افکاری که برای کار و زندگیمان لازم است تمرکز کنیم. در واقع، حرف زدن با خود و یک گفتگوی آگاهانه و متمرکز به ما کمک می‌کند ذهن و قلبمان را پاکسازی کنید و جلوی افکار مزاحم و مضر را بگیریم.

5. با حرف زدن با خود از خودتان حمایت عاطفی می کنید

جای تعجب نیست که شما وقتی با خودتان حرف می‌زنید و صد البته، گفتگوی مثبت و همدلانه‌‌‌ای با خود دارید در مقابل مشکلاتی مانند بیماری، فقدان، شکست و … انعطاف پذیری بیشتری نشان خواهید داد و حتی به آرامش درونی می‌رسید. این شرایط درست مانند زمانی است که در شرایط بحرانی زندگی با یک دوست صمیمی گفتگوی مثبت و سازنده‌‌‌ای داریم. تحقیقی که در دانشگاه کالیفرنیا انجام گرفت نشان داد این کار سطح هورمون استرس را کاهش می‌دهد.