۰ نفر

با شیر ترشیده چکار کنیم؟ + کاربردهای شیر ترشیده

۹ شهریور ۱۴۰۱، ۲۱:۱۰
کد خبر: 664606
با شیر ترشیده چکار کنیم؟ + کاربردهای شیر ترشیده

اگر شیر در موقع جوشاندن برید و خراب شد، قبل از اینکه آن را دور بریزید این مطلب را بخوانید تا با ۵ روش برای استفاده از شیر بریده یا خراب شده آشنا شوید.

با شیر خراب و ترشیده چه کاری میشه انجام داد

به گزارش اقتصاد آنلاین، با استفاده از این روش ها می‌توانید از شیر بریده و ترش شده که به ظاهر باید دور ریخته شود؛ استفاده مفید داشته باشید.

چگونه تشخیص دهیم شیر فاسد شده یا فقط بریده؟

شیر بریده را نمیتوان از رنگ و بوی شیر تشخیص داد، بلکه باید آن را بجوشانید. اگر شیر بعد از جوشیدن بریده بریده شد، یعنی آب و مواد دیگر شیر از یکدیگر جدا و در شیر تکه های سفت و پنیری ایجاد شد؛ شیر خراب شده و اصطلاحاً گفته می شود شیر بریده شده.

شیر بریده با شیر فاسد فرق می کند. شیر فاسد رنگ و بوی شیر تغییر می کند و شیر بوی بد ترشیدگی می دهد. شیر اگر برای مدت طولانی مثلاً بیش از ۷ روز بماند، بخصوص اگر جوشانده نشود فاسد می شود.

شیر بریده شده را می توان استفاده کرد اما شیر فاسد را نه. در ادامه می خوانیم که: با شیر بریده شده چیکار می توانیم بکنیم؟

علت بریدن شیر چیست؟

خیلی از دوستان داخل دیدگاه خواستن از علت بریدن شیر بدونند گفتم شاید شماهم این سوال رو داشته باشید، بخاطر همین خیلی کوتاه توضیح میدهم.

در شیر تازه قارچ و میکروب هایی وجود دارند، که تا وقتی شیر را نجوشانده‌اید مدام در خال تکثیر و رشد هستند. وقتی از حدی بیشتر شوند، موجب بریده شدن و خراب شدن شیر می شوند.

اینکه چرا شیر می برد؟ میتواند دو علت اصلی داشته باشد یکی ظرفی که شیر را در آن می جوشانید و دیگری خود شیر،

۱- گاهی اوقات شیرتازه و سالم است اما هنگام از جوشاندن می برد در این حالت به احتمال زیاد ظرفی که شیر را داخل آن جوشانده‌اید خوب تمیز نبوده، شیر خیلی حساس است و سریع نسبت به مواد دیگه واکنش نشان میدهد و می برد، مثلاً اگر ظرفتون رو قبلاً خوب آبکشی نکرده باشید و یکم مایع ظرف شویی داخل آن مانده باشه شیر سریع میبرد.

برا اینکه از این موضوع خیالتان راحت باشد، همیشه ظرفی که قرار است شیر را داخل آن بجوشانید، یا موقع خرید شیر را داخل آن بریزید را آبکشی کنید؛ بعد شیر را برای نگهداری و جوشاندن داخل آن بریزید بریزید.

۲- اگر شیری که جوشانده نشده بیشتر از ۲۴ ساعت آن هم خارج از یخچال نگهداری بشود، میبرد. چوت همانطور که گفتم: قارچ و میکروب‌های داخل آن هستند که سریع تاکثیر میشوند و باعث بریدن شیر می‌شوند. بخاطر همین شیر که تهیه می‌کنید،حتما مال امروز باشد و سریع در خانه آن را با رعایت نکات جوشاندن شیر بجوشانید.

موارد استفاده از شیر بریده شده

۱- برق انداختن ظروف و زیورآلات نقره

به شیر ترش شده در حال جوشیدن مقداری سرکه اضافه کنید، و بعد وسایل نقره را به مدت نیم ساعت درون آن قرار دهید؛ تا کدری آنها از بین برود و با آب گرم، صابون و مسواک نرم آن‌ها را بشویید. با این روش می توانید از شیر خراب شده استفاده مفید داشته باشید و نقره‌جات خود را برق بیندازید.

۲- استفاده از شیر ترش شده برای پوست

یکی دیگر از استفاده های مفید از شیر بریده شده برای پوست است. اگر شیر خراب شده دارید؛ می توانید بعنوان یک ماسک مفید و مرطوب کننده خوب برای پوست صورتتان یا دیگر قسمت های بدن خود استفاده کنید.

اگر زیاد در معرض آفتاب قرار می گیرید، ماسک شیر برای بهبود آفتاب سوختگی و چروک پوست مفید بوده و همچنین پوست شما را سفیدتر و درخشان‌تر می‌کند.

۳- استفاده از شیر خراب شده برای آبیاری گیاهان :

اگر شیر برید، آن را بیرون نریزید؛ گیاهان خود را با آن آبیاری کنید تا مواد مغذی مانند کلسیم به گیاه شما برسد.

برای اینکار شیر در ظرفی بریزید تا خنک شود و بعد آن را از صافی رد کنید تا قسمت های پنیری آن از آب آن جدا شود. قسمت های پنیری را دور بریزید و از آب شیر بریده برای آبیاری گیاهانتون استفاده کنید. من خودم چندبار با شیری که بعد از جوشیدن بریده همین کار رو کردم. وقتی قسمت های پنیری آن را جدا می کنید بوی خاصی نمی دهد و برای آبیاری گیاهان عالی هست.

۴- استفاده از شیر بریده شده برای حیوانات خانگی :

می توانید به غذای حیوانات خانگی خود مانند سگ، گربه، مرغ، گوسفند و … شیر بریده شده را اضافه کنید و به آن ها بدهید. شیر بریده برای حیوانات مشکلی ایجاد نمی‌کند. اگر مورد ۵ را بخوانید خواهی دید که خودمان هم می توانیم آن را استفاده کنیم.

۵- درست کردن پنیر از شیر بریده شده

قبلاً شنیده بودم می توان از شیر بریده شده پنیر درست کرد و مطمئن نبودم که بتوان آن را خورد یا نه؟

همانطور که گفتم شیر بریده با شیر فاسد فرق می کند. شیر اگر رنگ و بوی آن فرق نکرده باشد، یعنی بوی ترشی ندهد و رنگ آن زرد یا کدر نشده باشد، فاسد نیست و اگر ببرد می توان از آن پنیر درست کرد. شیر فاسد را نمی توان پنیر کرد اما شیر بریده شده را میتوان.

توصیه می کنم اگر بیشتر از یک کیلو شیر بریده شده دارید از اون پنیر تهیه کنید. روش تهیه پنیر از شیر بریده را هم براتون در ادامه می نویسم.

روش تهیه پنیر از شیر بریده

تهیه-پنیر

  1. به شیر نمک اضافه کنید. مقدار آن به سلیقتون بستگی دارد. اما برای هر یک کیلو حداقل یک قاشق مربا خوری نمک بزنید. (هر چه بیشتر نمک داشته باشد دیرتر خراب می شود.)
  2. بعد یک پارچه نخی یا پارچه توری با سوراخ های خیلی ریز را روی آبکش قرار دهید.
  3. شیر بریده را داخل پارچه بریزید. دور پارچه را گره بزنید.
  4. روی پارچه یک جسم سنگین مثل هاون یا یک بشقاب سنگین قرار دهید. (هرچه میزان شیر بیشتر جسمتون هم سنگین تر) تا پنیر سفت شود و بهم بچسبد.
  5. دو ساعت صبر کنید تا آب پنیر کاملاً گرفته شود.
  6. پنیر آماده است تا در یخچال قرار دهید می توانید برای خوشمزه تر شدن آن از ادویه هایی که روی پنیر میزنن استفاده کنید و روی آن بپاشید. مانند زیره

اگر شیر که بعد از جوشاندن بریده کمتر از یک کیلو هست پنیر درست نکنید چون صرف نمی کند و خیلی کم می شود.