۰ نفر

چیکار کنیم رنگ موها مثل روز اول بمونه؟ + ۵ نکته برای ماندگاری بیشتر رنگ مو

۸ شهریور ۱۴۰۱، ۲۱:۳۱
کد خبر: 664426
چیکار کنیم رنگ موها مثل روز اول بمونه؟ + ۵ نکته برای ماندگاری بیشتر رنگ مو

همه ما پس از بیرون آمدن از آرایشگاه و پرداخت هزینه‌های گزاف رنگ مو در این روزها، اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد این است که دوام رنگ مو چقدر است و برای ماندگاری بیشتر رنگ مو چه اقدامی باید بکنیم؟

اگر می خوای رنگ موهات مثل روز اول بمونه، بخون

به گزارش اقتصاد آنلاین، در انتها می‌دانیم که همه چیزهای خوب یک روزی به پایان می‌رسند. تنها می‌توانیم با رعایت نکات لازم مدت‌ زمان ماندن رنگ روی مو را افزایش دهیم.

ماندگاری رنگ مو چقدر است؟

جواب قطعی و روشنی برای همه در پاسخ به این سؤال وجود ندارد. چراکه فاکتورهای بسیاری در عمر مفید رنگ مو دخیل‌اند. این موارد شامل: کیفیت رنگ مو مورداستفاده، درجه رنگی که انتخاب می‌کنید و مهم‌تر از همه عادات روزانه شما است. به‌طورکلی رنگ موهای موقت بین 1 تا 2 هفته و رنگ موهای دائمی بین 4 تا 10 هفته روی مو می‌مانند. پس اگر می‌خواهید بدانید که رنگ مویتان چه مدت باقی می‌ماند و یا چگونه می‌توانید دوام رنگ مویتان را زیاد کنید در ادامه این مطلب با بررسی عوامل دوام رنگ مو با ما همراه باشید.

نوع رنگ مو

رنگ مو

شما از چه نوع رنگ مویی استفاده می‌کنید؟ معمولاً روی جعبه رنگ مویی که می‌خرید نوع آن نوشته شده است. یا اگر برای رنگ کردن موهایتان به سالن آرایشگاه می‌روید، می‌توانید از آرایشگرتان بپرسید. باتوجه‌به نوع رنگ مو دوام آن‌ها متفاوت است. رنگ موها معمولاً در یکی از 4 دسته زیر قرار می‌گیرند.

رنگ موهای دائمی

همان‌طور که از اسم آن هم پیداست؛ رنگ موهای دائمی تا زمانی که موهایتان رشد کند و یا خودتان رنگ دیگری روی موهایتان بزنید، باقی می‌مانند. این نوع رنگ مو بیشترین ماندگاری را دارد چراکه بانفوذ به کوتیکول مو روی آن ناحیه تأثیر گذاشته و ملانین طبیعی مو را به طور کامل و دائم تغییر می‌دهد. شاید شما هم دکلره را با رنگ مو دائمی اشتباه بگیرید اما از دکلره تنها برای بی‌رنگ کردن مو استفاده می‌شود و سپس روی آن رنگساژی به رنگ دلخواه شما گذاشته می‌شود که دوام آن بسته به نوع رنگ متفاوت است.

رنگ مو نیمه دائم

دو نوع رنگ مو نیمه دائم داریم در نوع اول به‌جای تغییر در کوتیکول، ساقه‌های مو با پیگمنت‌های درشت رنگ پوشیده می‌شوند که آن پیگمنت‌ها باعث رنگی دیده‌شدن موها می‌شوند. دوام رنگ مو نیمه دائم بین 8 تا 15 بار شستن با شامپو است و در صورت مراقبت درست تا 28 بار شستن با شامپو هم می‌تواند روی مو بماند. مثال مناسب آن اکثر رنگ موهای طبیعی موجود در بازار و همچنین شامپو رنگ است. اگرچه شامپو رنگ بین خانم‌ها هم طرفداران خود را دارد ولی استفاده از آن در بین آقایان رایج‌تر است.

شامپو رنگ مو مردانه

نوع دوم آن علاوه بر پیگمنت‌های درشت رنگی روی کوتیکول مو هم مقداری اثر می‌گذارد؛ ولی نه در حد دکلره. استفاده از رنگ مو سه صفر مثال مناسبی برای این نوع رنگ نیمه دائم است. رنگ مو سه صفر را می‌توانید هم پیش از رنگ‌ساژ استفاده کنید. درصد روشن‌کردن آن از دکلره پایین‌تر است. هم می‌توانید در رنگ‌ساژتان برای روشن شدن و دوام بیش‌تر مقداری سه صفر بریزید.

رنگ مو موقت

رنگ موهای فانتزی مانند آبی، سبز و یا صورتی به‌طورکلی به‌عنوان رنگ مو موقت شناخته می‌شوند. ماندگاری رنگ موی فانتزی بین یک روز تا دو هفته متغیر است. بعضی از آنها تنها برای یک‌بار استفاده طراحی شده‌اند و پس از یک‌بار شستن از بین می‌روند. برخی دیگر بیش‌تر روی مو باقی می‌مانند. ناگفته نماند که رنگ موهای فانتزی روشن تنها روی دکلره و یا موهایی که به طور طبیعی روشن هستند خودشان را نشان می‌دهند. بسته به نوعشان مدت کوتاهی روی مو باقی می‌مانند.

روش‌های دیگری هم مانند گچ رنگی مو، اسپری رنگی مو و واکس رنگی نیز وجود دارند که روی مو زده می‌شوند و با پاک‌کردن از بین می‌روند و دوام آن‌ها تنها چند ساعت است.

رنگی که برای مو انتخاب می‌کنید

شاید این موضوع تعجب‌آور باشد ولی اینکه چه رنگی برای مو انتخاب می‌کنید از فاکتورهایی است که در ماندگاری رنگ مو مؤثر است. رنگ موها از پیگمنت‌های مختلفی تهیه می‌شوند. هرچقدر پیگمنت‌های رنگ انتخابی شما بیش‌تر باشد، دوام آن نیز بیش‌تر خواهد بود. برای مثال رنگ بنفش ممکن است 8000 پیگمنت داشته باشد. درصورتی‌که رنگ قرمز تنها 3000 پیگمنت دارد و رنگ آبی حتی کمتر از 1000 پیگمنت دارد.

به‌طورکلی رنگ‌های تیره دوام بیش‌تری از رنگ‌های روشن دارند. به طور مثال وقتی رنگ مویتان را با دکلره از بین می‌برید و رنگ روشن موردنظرتان را می‌زنید، نسبت به رنگ تیره زودتر نیاز به رنگ‌ساژ دارد.

اوضاع سلامت مو پیش از رنگ کردن

فاکتور دیگر مؤثر در دوام رنگ مو، وضعیت موی طبیعی خودتان پیش از رنگ کردن است. احتمالاً خودتان این موضوع را می‌دانید که هرچه مویتان آسیب‌دیده‌تر باشد، ماندگاری رنگ مو کمتر است که به سلامت کوتیکول مو برمی‌گردد. آسیب موجود در کوتیکول باعث می‌شود رنگ مو به‌آسانی شسته شود. به سلامت موهایتان اهمیت دهید. پشت‌سرهم روی موهایتان رنگ نگذارید. اگر موهای آسیب‌دیده دارید با مشورت متخصص از سرم‌ها و ویتامین‌های تقویتی مخصوص سلامت مو استفاده کنید. یا با روش‌هایی مانند پروتئین تراپی سلامت موها را برگردانده و سپس اقدام به رنگ کردن مو کنید.

مراقبت از رنگ مو

چگونگی مراقبت از رنگ مو در ماندگاری آن تأثیر به سزایی دارد. عادت‌ها و روتین‌های مراقبتی که برای موهایتان دارید مهم‌ترین فاکتور در دوام رنگ مو است.

نحوه شستشو مو برای ماندگاری بیشتر رنگ مو

اول از همه توجه کنید که پس از رنگ کردن مو که رنگ را از روی مو شسته و نرم کننده زدید؛ تا 24 ساعت حمام نروید و موهایتان را نشویید. به رنگ مو فرصت دهید تا در موهایتان قفل شود. پس از آن نیز سعی کنید هر روز موهایتان را نشویید و یک روز در میان این کار را انجام دهید. در این بین اگر احساس نیاز به شستشو سر داشتید می‌توانید از شامپوهای خشک برای گرفتن چربی کف سر استفاده کنید.

استفاده از شامپوها، ماسک موها و نرم‌کننده‌هایی که مخصوص موهای رنگ شده طراحی شده‌اند می‌تواند از عوامل دوام رنگ مو باشد. از شامپوهایی با PH مناسب برای موهای رنگ شده و ترمیم‌کننده کوتیکول استفاده کنید.

از استفاده شامپوهای خشن مانند شامپوهایی که برای شوره سر و یا کف سر چرب طراحی شده‌اند، خودداری کنید. استفاده از شامپوهای حاوی سولفات نیز دوام رنگ مو را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، موها را با آب داغ نشویید چراکه باعث فرار پیگمنت‌های رنگ از روی مو می‌شود.

تاثیر نور خورشید بر ماندگاری رنگ مو

قرارگرفتن در معرض مستقیم نور خورشید باعث زودتر محو شدن رنگ مو می‌شود. هنگام بیرون رفتن در آفتاب از کلاه یا پوشش بر روی موهای رنگ‌شده‌تان استفاده کنید.

اتم‌ها و مولکول‌ها و رادیکال‌های آزاد می‌توانند الکترون‌ها را از مولکول‌های پیگمنت‌ها بیرون بکشند و باعث محو شدن رنگ مو شوند.

تاثیر لوازم برقی حالت دهنده مو در ماندگاری رنگ مو

اگر بدون اتو مو و بابلیس و سشوارتان نمی‌توانید زندگی کنید، حتماً از کرم‌ها و اسپری‌های محافظ مو در برابر حرارت پیش از قراردادن هرگونه حرارت روی مو استفاده کنید. چراکه قراردادن مستقیم حرارت روی مو بدون محافظ به کوتیکول آسیب می‌زند. در نتیجه هنگام شستشو پیگمنت‌های رنگ راحت‌تر پاک می‌شوند.

رنگ مو در خانه یا در سالن آرایشی؛ کدام یک دوام بیش‌تری دارند؟

رنگ کردن مو در خانه قطعاً راه آسان‌تر و ارزان‌تری است؛ اما رنگ کردن مو در سالن آرایشی و سپردن کار به متخصص آن به‌طورقطع نتایج قابل‌اعتمادتری خواهد داشت. اما آیا این دلیلی بر دوام بیشتر رنگ مو است؟ الزاماً این‌طور نیست! چه در خانه و چه در سالن موهایتان را رنگ کنید تنها رعایت فاکتورهایی که پیش‌تر مطرح کردیم در افزایش ماندگاری رنگ مو مؤثرند. هرچند که وقتی متخصص موهایتان را رنگ کند با دانش و تجربه‌ای که دارد و باتوجه‌به نوع موهای شما می‌تواند از تکنیک‌ها و محصولاتی استفاده کند که رنگ را بهتر روی موهای شما قفل و ماندگار کند.

سخن آخر

عمر مفید رنگ مو تنها با نگهداری درست از آن افزایش می‌یابد. پس مطمئن شوید که محصولات مناسب را خریداری کنید. درباره حرارت ابزار آرایش مو احتیاط کنید. موها را در معرض مستقیم آفتاب قرار ندهید. اجازه ندهید رنگ موهایتان تنها به‌خاطر عادات نامناسب زودتر از موعد از بین برود.

سوالات متداول

رنگ مو چه میزان ماندگاری دارد؟

پاسخ این سوال در شرایط مختلف متفاوت است و بستگی به فاکتورهایی از قبیل نوع رنگی که استفاده می‌کنید؛ رنگی که انتخاب می‌کنید، اوضاع سلامت مو پیش از رنگ کردن و نحوه مراقبت و روتین روزانه شما دارد.

عوامل تاثیرگذار بر دوام رنگ مو چیست؟

نوع رنگی که استفاده می‌کنید؛ رنگی که انتخاب می‌کنید، اوضاع سلامت مو پیش از رنگ کردن و نحوه مراقبت و روتین روزانه.

برای افزایش ماندگاری رنگ مو از چه ترفندهایی می‌توان استفاده کرد؟

برای افزایش ماندگاری رنگ مو اول از همه در 24 ساعت ابتدایی موهایتان را نشویید. شستشو روزانه را کنار بگذارید و حداقل یک روز در میان موهایتان را بشویید چراکه با هر بار شستشو پیگمنت‌های رنگ بیشتری از مو خارج می‌شوند. از شامپوها و نرم کننده‌های مخصوص موهای رنگ شده استاده کنید. از شامپوهای فاقد سولفات استفاده کنید.

مدت زمان ماندگاری رنگ موی فانتزی چقدر است؟

بین یک روز تا یک هفته متغیر است. بعضی از آن‌ها تنها با یک بار شستش از بین می‌روند.

آیا استفاده از سشوار و اتو مو در ماندگاری رنگ مو تاثیر دارد؟

به‌طورکلی حرارت زیاد باعث کاهش ماندگاری رنگ مو می‌شود. برای اجتناب از آن از سرم‌های طراحی شده برای قبل از حرارت دادن به موها استفاده کنید.