۰ نفر

کلوزت روم چگونه اتاقی است و چه کاربردی دارد؟

۸ شهریور ۱۴۰۱، ۲۰:۴۹
کد خبر: 664139
کلوزت روم چگونه اتاقی است و چه کاربردی دارد؟

دکوراسیون کلوزت روم باید چگونه باشد؟ کلوزت روم مناسب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟دکوراسیون خانه‌ در چند سال اخیر تغییرات زیادی کرده و به سمت کاربردی‌تر شدن پیش رفته است.

کلوزت روم به چه معناست؟

 به گزارش اقتصاد آنلاین، در طراحی خانه‌ فضاهایی مختص هر فعالیت در نظر گرفته شده تا با ذخیره‌سازی اصولی‌تر وسایل و نظم‌دهی آن‌ها، آسایش و راحتی ساکنان بیشتر فراهم شود. یکی از این فضاها کلوزت روم، واک‌این کلوزت یا اتاق‌ کمدی است. در این مطلب به بررسی کلوزت روم و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

واک‌این کلوزت، کلوزت روم (walk in closet)

از نظر لغوی، واک‌این کلوزت یعنی کمدی که امکان راه رفتن در آن فراهم باشد. اما به طور کلی به اتاقی گفته می‌شود که برای نگهداری لباس‌، کفش‌، کیف‌، زیورآلات و هر آنچه در رابطه با پوشش است، استفاده می‌شود. این اتاق دارای کمد دیواری بزرگ، دراور، آینه، و قفسه‌هایی برای ذخیره‌سازی وسایل است و امکان انتخاب، تعویض و چک کردن لباس در آن ‌وجود دارد.

کلوزت‌روم با تفکیک انواع وسایل، لباس‌، کفش‌ ‌و کیف‌، کمک شایانی به استفاده مفید و بهینه از فضا می‌کند و جلوه خاص و زیبایی به اتاق می‌بخشد. در بسیاری از واک‌این کلوزت‌ها میز توالت یا فضایی برای آرایش در نظر گرفته می‌شود. این اتاق معمولا در کنار یا نزدیکی اتاق خواب قرار دارد.

کلوزت روم

مزایای واک‌این کلوزت یا کلوزت روم

هم به عنوان فضایی برای نگهداری لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد، هم به عنوان رختکن تعویض لباس، اتو کردن لباس، حاضر شدن و …

باعث نظم‌دهی و استفاده بهینه از فضای خانه می‌شود. چرا که می‌توان از ابتدا تا انتها در کلوزت روم آماده شد تا اتاق خواب از هرج و مرج و شلوغی دور بماند.

نکاتی که باید در هنگام برنامه ریزی برای یک واک‌این کلوزت بدانید    

1-فضای موردنیاز برای کلوزت روم

قبل از شروع هر پروژه‌ای، باید دقیقاً بدانید که به چه چیز و به چه مقدار نیاز دارید و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید. برای تعبیه یک فضا به عنوان کلوزت روم، باید دقیقا بدانید که چه چیزهایی را قرار است در آن جای دهید و برای چه منظوری می‌خواهید از آن استفاده کنید. پس اگر فضای کافی ندارید، با ساخت کلوزت روم ممکن است اتاق خواب شما تنگ و کوچک شود و عملا در استفاده با مشکل مواجه شود. در این صورت به ساخت یک کمد دیواری یا کمد توکار در داخل اتاق خواب بسنده کنید.

 به طور کلی ابعاد یک کلوزت روم به به میزان فضای خانه بستگی دارد. اگر فضای بزرگی دارید و وسایلتان زیاد است، اتاق بزرگتری در نظر بگیرید. دور تا دور کلوزت روم را می‌توان کمد، قفسه یا آویزهای لباس با اندازه‌های مختلف قرار داد و از وسط فضای اتاق با قرار دادن جزیره، برای حاضر شدن استفاده کرد.

2-وسایلی که باید ذخیره شوند

لیستی از موارد و وسایلی که در کلوزت روم قرار است نگهداری شوند، تهیه کنید. با استفاده از این لیست می‌توان طراحی بهتر و مفیدتری انجام داد. مثلا اگر می‌خواهید کفش‌های خود را در این اتاق نگه دارید، به محفظه مخصوص کفش احتیاج دارید. یا اگر می‌خواهید جوراب، دستکش، ساعت یا سایر لوازم جانبی خود را ذخیره کنید، می‌توانید کشوهای خاصی را در کمد لباس تعبیه کنید.

3-چیدمان مبلمان

کمدها و قفسه‌ها، جزء اصلی واک‌این کلوزت هستند، اما بسته به اندازه کلوزت روم می‌توان وسایل دیگری اضافه کرد. به عنوان مثال، رگال، یک صندلی یا پاف، میز آرایش، پیشخوان جزیره‌ای با کشوی شفاف برای ذخیره‌سازی لوازم جانبی مانند زیورآلات. همه مبلمان باید به شکلی منظم چیده شوند تا بتوان به راحتی به همه وسایل دسترسی پیدا کرد و در اتاق لباس پوشید.

همچنین می‌توانید برای پر کردن فضاها و دیوارهای خالی از آینه استفاده کنید. یک آینه تمام‌قد یا یک آینه قاب‌دار را انتخاب کنید. این کار باعث می‌شود هم اتاق شما بزرگتر دیده شود، هم اینکه هنگام آماده شدن، راحت‌تر لباس خود را در آینه بررسی کنید.

4-طراحی کمدها و مبلمان

مرحله بعدی چگونگی طراحی مبلمان است. به عنوان مبلمان اصلی، طراحی کمدها باید با دقت انجام شود. می‌توان برای این منظور از یک طراح داخلی کمک گرفت. مثلا تصمیم‌گیری در مورد بسته بودن یا باز بودن کمدها یا نوع درب کمدها که به صورت ثابت باشد یا کشویی یا چرخشی.

در چند سال اخیر انواع و اقسام سبک‌های کمد برای نگهداری وسایل در بازار عرضه شده است. کمددیواری، کمد توکار، کمد ایستاده و…از گزینه‌های بیشمار ذخیر‎سازی وسایل هستند. بسته به نیاز و فضایی که دارید، می‌توانید نوع کمد را برای کلوزت روم انتخاب کنید.

کمدها با توجه نوع درب به دو دسته‌ تقسیم می‌شوند:

کمد لولایی

کمد ریلی

-کمد لولایی:

این کمدها معمولا یک ضلع اتاق را از زمین تا سقف در برمی‌گیرند، مناسب برای جا دادن رخت‌خواب، آویزان کردن لباس، جا دادن وسایل بزرگی مثل چمدان و بقچه است. درب آن‌ها عمودی به جلو باز می‌شود و به فضایی برای باز و بسته شدن درب نیاز دارند، که مشکل استفاده از این کمدها در خانه‌های کوچک است. اما این کمدها ساده و مقرون به صرفه هستند.

-کمد ریلی:

اگر دوست دارید، کمد در عین شیک بودن، طرحی ساده و مدرن داشته باشد، جمع‌وجور باشد و همچنین طبقه‌بندی داخل کمد، فضای کافی برای جادادن لباس‌ها و وسایل داشته باشد؛ کمدهای ریلی یا کشویی بهترین انتخاب است. این کمدها به جای لولا به وسیله‌ی ریل باز و بسته می‌شوند. به ‌همین خاطر‌ موقع باز کردن درها فضایی را اشغال نمی‌کنند.

هنگام انتخاب کمد ریلی توجه به جنس ابزار و یراق بسیار مهم است. اغلب به خاطر کم کردن هزینه، از یراق‌ها و ریل‌هایی با تحمل وزن زیر ۴۰ کیلو استفاده می‌شود. این نوع ریل‌ها بسیار زود تحمل خود را از دست داده و خرابی بالایی دارند. بهتر است که از ریل‌های ۸۰ کیلویی یا بالاتر استفاده شود تا با قدرت و استحکام بالایی که این ریل‌ها دارند، درب کمد به راحتی و با یک فشار کوچک باز و بسته شود.

اگر اتاقتان کوچک است یا دوست دارید فضای پرنوری داشته باشید، بهتر است از کمدهای آینه‌دار استفاده کنید. این کمدها هم اتاق را بزرگ‌تر جلوه می‌دهند و هم با انعکاس نور، فضا را روشن‌تر و دلبازتر می‌کنند.

گذشته از نوع درب، کمدهایی که برای کلوزت روم استفاده می‌شوند، کمدهای چندمنظوره هستند. یعنی علاوه بر فضای آویزان کردن لباس، قفسه‌بندی شده و دارای کشو هستند. در این کمدها هرگونه وسیله‌‎ای از جمله، لباس، کفش و کیف، زیورآلات و …را می‌توان در جای مناسب قرار داد.

کمدهای واک‌این کلوزت را بسته به سلیقه و بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید، می‌توانید با متریال‌های ام‌دی‌اف، چوب، هایگلاس‌های براق، ممبران‌های روکش وکیوم و رنگ‌های پولیشی و پلی‌استر انتخاب کنید. این نکته را نباید فراموش کنید که هارمونی و سازگاری با کلیات دکوراسیون منزل را بهتر است رعایت کنید.

5-نور مناسب

نورپردازی مناسب در کلوزت روم یک موضوع اصلی و مهم به شمار می‌آید. میزان و مقدار روشنایی باید به گونه‌ای باشد که تمامی قسمت‌ها از نور کافی برخوردار بوده و رنگ لباس به بهترین شکل ممکن دیده شود و سایه‌ها‌ی کمتری در آن بیفتد. همچنین می‌توان داخل کمدها را نورپردازی کرد و علاوه بر روشنایی بیشتر، فضا را زیباتر کرد.

6-امکان نشستن

در کلوزت روم یک فضای نشستن اضافه کنید. این کار سبب می‌شود کمد لباس لوکسی داشته باشید. این محل می‌تواند برای پوشیدن کفش‌ها نیز مناسب باشد. می‌توانید بسته به بودجه و سبک دکوراسیون اتاق، از پاف ‌های مدرن و یا مبلمان لوکس استفاده کنید.