۰ نفر

چرا فکرم خوب کار نمی کنه؟ + علت اصلی قفل شدن ذهن و فکر

۶ شهریور ۱۴۰۱، ۰:۲۶
کد خبر: 663531
چرا فکرم خوب کار نمی کنه؟ + علت اصلی قفل شدن ذهن و فکر

احتمالا همه ما لحظاتی را در زندگی تجربه کرده‌ایم که در آن‌ها مغزمان قفل شده و دیگر توانایی فکر کردن و تمرکز بر روی هیچ کاری را نداشته‌ایم.

بررسی علل و راه حل قفل شدن ذهن و فکر

 به گزارش اقتصاد آنلاین؛در اصطلاح به این حالت مه آلودگی مغز گفته می‌شود. اما اگر می‌خواهید دقیق تر بدانید که مه گرفتگی مغزی یعنی چه، تاثیر آن بر حافظه و تمرکز چیست، و چگونه می‌تواند آن را درمان کرد، این مقاله هوش برتر ایرانیان را به هیچ عنوان از دست ندهید.

نشانه‌های مه آلودگی مغز

به گزارش Healthline ؛ مانند هر مشکل دیگری، مه گرفتگی مغزی هم نشانه‌هایی دارد. اگر از ۵ مورد زیر حداقل ۲ مورد را در خود مشاهده می‌کنید، احتمالا مغز شما را هم غبار گرفته است:

عدم تمرکز در هنگام انجام کارهای مختلف

پردازش اطلاعات با سرعت پایین

ضعیف شدن حافظه (به خصوص حافظه کوتاه مدت)

احساس گیجی و گنگی داشتن

تنش و اضطراب

مه آلودگی مغز و قفل ذهن


در این زمینه بخوانید؛

علت خستگی بعد از غذا خوردن چیست؟ + راه حل

علائم خستگی ذهنی و راههای درمان آسان خستگی فکری

چرا همیشه خوابم میاد و بی حالم ؟ + دلایل


خستگی قفل کردن مغز

استرس عاملی مهم در تعیین میزان غبار گرفتگی مغز شماست. پس در قدم اول سعی کنید تا جایی که می‌توانید از استرس و فشار بی مورد دوری کنید.

یک مغز غبار گرفته، مدام به اتفاقاتی فکر می‌کند که یا در گذشته برای او افتاده‌اند و یا حالا کاری در مورد آنها از دستش برنمی‌آید. این موضوع و خستگی ذهن هر دو بر یکدیگر موثرند و غلبه بر هر دوی این اشتباهات می‌تواند روند افزایش تمرکز شما را سریعتر کند. می‌پرسید چگونه؟ در ادامه ما به شما ۴ روش فوق‌العاده کاربردی و ساده را برای مقابله با قفل شدن ذهن و مه آلودگی مغز معرفی خواهیم کرد.

۱- خواب، خواب و باز هم خواب!

اولین و شاید مهمترین دلیل قفل شدن ذهن کم خوابی است. مه آلودگی مغز نه تنها در بیداری آرام و قرار را از شما می‌گیرد، بلکه خواب شما را نیز دچار مشکل خواهد کرد. اگر شما هم از این مشکل رنج می‌برید، احتمالا شب‌ها نمی‌توانید به راحتی خوابتان نمی‌برد و باید ساعت های زیادی را در تختخواب غلت بزنید تا بالاخره خواب به چشمانتان بیاید. تازه اگر خوش شانس باشید و نصف شب از خواب نپرید. اما برای حل این مشکل ما ۳ راه حل آشنا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

درمان اختلال خواب

اول اینکه بهتر است کمی قبل از خواب به مطالعه کتابی بپردازید. خواندن چند صفحه از کتابی که آن را دوست دارید این پیام را به مغز شما می‌رساند که کم کم وقت خواب فرارسیده است.

راه حل دوم اما گرفتن یک دوش آب گرم است. دوش گرفتن کوتاه قبل از خواب، خستگی را از تن شما به دور می‌کند. اینگونه هم راحتتر به خواب خواهید رفت، هم قبل از خواب احساس سبکی خواهید کرد.

سومین راهی که می‌تواند به شما کمک کند تا راحتتر به خواب ناز فرو بروید، گوش کردن به موسیقی کلاسیک است. پیش تر هم در مقاله تاثیر موسیقی بر یادگیری بر اهمیت گوش کردن به موسیقی تاکید کرده بودیم. همانطور که در جای خود دراز کشیده‌اید، هندزفری‌هایتان را درون گوش خود قرار داده و همزمان با گوش دادن به قطعات موسیقی آرامش بخش، کمی تمرینات کششی را در همان حالت خوابیده انجام دهید.

هدف از انجام تمام این کارها این است که شما قبل از خوابیدن ذهن و بدن خود را آماده‌ی خواب کنید. اینگونه حتی مه آلودگی مغز هم مانع خواب شما نخواهد شد.

۲- باز کردن قفل های ذهن با یادداشت روزانه

نوشتن

دومین ایده ای که می‌تواند در جنگ با غبار ذهنی به کار شما بیاید، یادداشت کردن است. یک سررسید بردارید و وقایع هر روز را در آن یادداشت کنید. هر زمان که حس کردید فکری در حال اذیت کردن ذهن شماست، سعی کنید آن را بر روی کاغذ بیاورید. همین راهکار بسیار ساده می‌تواند از بیش از حد فکر کردن شما به مسائل بی ربط و غیر ضروری جلوگیری کند. فراموش نکنید که قرار نیست یادداشت های روزانه حتما در پایان هر روز نوشته شوند. برای همین هم سعی کنید دفترچه خود را همیشه همراه خود داشته باشید تا هر وقت لازم شد چیزی را در آن یادداشت کنید.

اما چه چیزهایی را باید در دفترچه خود بنویسیم؟

فرقی ندارد! بله واقعا فرقی نمی‌کند که چه چیزهایی را در دفترچه خود می‌نویسید. از غذایی که خورده‌اید گرفته، تا جاهایی که رفته‌اید. از کسانی که آن‌ها را ملاقات کرده‌اید گرفته تا صحبت‌هایی که با آنها داشته‌اید. همه این مطالب می‌توانند بخشی از یادداشت روزانه شما باشند. کلید قفل ذهن شما در بسیاری از موارد دست خود شماست، پس با نوشتن به باز کردن آن کمک کنید.

۳- به چالش کشیدن مغزشطرنج 

به چالش کشیدن مغز یکی دیگر از عواملی است که انجام دادن آن برای از بین رفتن مه و غبار مغز مفید است. برای اینکه بتوانید مغز خود را به چالش بکشید راه های مختلفی پیش روی شما قرار دارند. اولین شیوه انجام این کار، انجام بازی های مختلف است. بازی‌هایی که با مغز سر و کار دارند، مثل بازی های تمرکزی، به شما کمک می‌کنند تا مغز خود و توانایی های آن‌را محک بزنید. سودوکو و شطرنج از این دست بازی‌ها به شمار می‌روند.

راه حل دوم اما یادگیری مهارت‌ها و زبان های جدید است. یادگیری یک زبان جدید علاوه بر اینکه شما را با دنیایی جدیدتر آشنا می‌کند، به شما کمک می‌کند که بیشتر هوای مغزتان را داشته باشید تا دیگر قفل نکند!

۴- بی تحرک باقی نمانید!

پیاده روی

بی تحرکی و کم تحرکی هم می‌تواند باعث قفل شدن مغز شما شود. البته منظور من از بی تحرکی این نیست که حتما روزانه ۴ ساعت ورزش کنید و کوهنوردی و فوتبال جزو برنامه هفتگی‌تان باشد (که البته چه بهتر اگر چنین فردی هستید، چون من نیستم!) بی تحرک بودن باعث پایین آمدن میزان اکسیژن خون شما خواهد شد. به همین دلیل هم اگر احساس می‌کنید که مه مغز شما را گرفته و نمی‌توانید به خوبی فکر کنید، کافی است از جای خود بلند شده و کمی قدم بزنید. به همین سادگی! اگر تراس یا حیاط دارید که حتما پیشنهاد می‌کنیم آنجا به قدم زدن بپردازید.

سخن پایانی

علاوه بر تمام مواردی که گفته شد، انجام مدیتیشن آن هم به طور روزانه می‌تواند به شما در این راه کمک کند. همچنین اصلاح رژیم غذایی هم از عوامل موثر در بهبود یک ذهن غبار گرفته است.