۰ نفر

با این راهکارها تصمیم درست بگیرید

۲۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۲۰
کد خبر: 661705
با این راهکارها تصمیم درست بگیرید

همه ما تصمیماتی گرفته ایم که چند دقیقه بعد پشیمان شده ایم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، هیچ کس بالغ متولد نشده است. از بدو تولد، عوامل مختلف خارج از کنترل ما، چه ژنتیکی و چه محیطی بر روی بلوغ ذهنی و عاطفی ما تاثیرگذار بوده است. همه ما تصمیماتی گرفته ایم که چند دقیقه بعد پشیمان شده ایم. گرفتن تصمیمات عاقلانه با پرورش خودآگاهی و هوش هیجانی شروع می‌شود، زیرا بیشتر تصمیم‌های اشتباهی که در زندگی می‌گیریم مبتنی بر احساسات است.

ما روش هایی را جمع آوری کرده ایم که با کمک آن میتوانید تصمیمات عاقلانه بگیرید.

هنگامی که احساساتی میشوید، تصمیم نگیرید

انتخاب های مهم زندگی ما در دوره هایی هستند که ما تحت تاثیر احساساتمان هستیم. تعیین انتخاب هایی مانند اینکه با چه کسی ازدواج کنیم، کدام شغل را انتخاب کنیم، به کدام دانشگاه برویم و غیره، معمولاً این تصمیمات سخت است زیرا در سنینی است که ما به شدت تحت تاثیر احساساتمان هستیم.

اگر می‌خواهید منطقی‌تر باشید و تصمیم‌گیری درستی داشته باشید ، خودتان را آرام کنید تا اگر عصبانی هستید و استرس دارید تصمیم اشتباه نگیرید.

بخاطر تعصبات یا عقایدتان تصمیم نگیرید

یکی ازدلایل اصلی تصمیم گیری غیر منطقی، عقاید و باورهای ماست . اگر میخواهید تصمیم عاقلانه بگیرید باید باورها و تعصب هایتان را کنار بگذارید. این واقعیت را بپذیرید که عقاید و باورهای شما ممکن است اشتباه باشد. یاد بگیرید که آنها را زیر سوال ببرید. از خود بپرسید که چرا احساس می‌کنید برخی از افراد یا گروه‌هایی از مردم بد هستند. یا اینکه چرا به سمت افراد خاصی کشیده می شوید.

نفس خودتان را کنترل کنید

غرور، تکبر، خودخواهی، خودبزرگ بینی، لجاجت، احساس قدرت و عدم انتقادپذیری باعث میشود که ما در تصمیم گیری دچار اشتباه شویم. منیت باعث می شود نتوانید چیزها را همانطور که هستند ببینید و شما را فریب می دهد تا فکر کنید انسان خاصی هستید. اگر می‌خواهید عاقلانه تصمیم‌گیری کنید، یاد بگیرید که از تأثیری که نفس شما بر تفکرتان میگذارد آگاه باشید.

 

احساسات بد خودتان را زیر سوال ببرید

هر زمان که تحت احساسات شدیدی مانند اضطراب ناگهانی، عصبانیت، حسادت، ترس، هیجان و غیره قرار گرفتید از خودتان بپرسید: «چرا چنین احساسی دارم؟»

تنها راه برای کنترل احساسات درک آنها است، اگر آنها را درک کنید، دیگر نمی توانند شما را کنترل کنند و روی تصمیم هایتان تاثیر بگذارند.

دیدگاه خود را گسترش دهید

نگاه محدود به زندگی منجر به انتخاب های غیر منطقی می شود. برای گرفتن تصمیمات آگاهانه، باید یاد بگیرید که زندگی را از دیدگاه های مختلف ببینید. هیچ راهی بهتر از کتاب خواندن برای توسعه این مهارت وجود ندارد.هرچه آگاهی و دانش شما بیشتر باشد تصمیم ها و انتخاب هایتان عاقلانه تر است.

تنهایی برای تفکر بهتر

تنهایی برای گرفتن تصمیم گیری خوب لازم است. مطالعات نشان می‌دهد که تأمل، خودآگاهی را تقویت می‌کند و به ما کمک می‌کند از تجربیات و دانش خودمان برای انتخاب‌های آگاهانه و عاقلانه استفاده کنیم.

سادگی را در تصمیم گیری تمرین کنید

اکثر مردم نمی توانند تصمیمات خوبی بگیرند، زیرا درگیر چیزهای بی اهمیت هستند . وقتی بیش از حد از خودتان سؤال بپرسید و از پیچیدگی ها لذت ببرید ، در تصمیم گیری گیج میشوید. از فکر کردن به چیزهایی که نمی توانید کنترل کنید خودداری کنید.