۰ نفر

بچه رو چجوری تشویق کنیم که پررو نشه؟

۲۷ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۴۲
کد خبر: 661451
بچه رو چجوری تشویق کنیم که پررو نشه؟

تشویق کودکان یکی از راهکارهایی است که به آنها انگیزه لازم را برای انجام کارهایشان می‌دهد. این تصور که ممکن است تشویق‌کردن باعث «پررو»‌شدن آنها شده و یا باعث شود که در ادامه کارهایشان را به درستی انجام ندهند، تصوری کاملا اشتباه است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  همشهری آنلاین، تشویق‌ کودکان انواع مختلفی دارد که از جملات محبت‌آمیز و در آغوش‌گرفتن وی تا دادن هدایای مادی همچون اسباب‌بازی یا خوراکی‌ و تماشای برنامه مورد علاقه یا رفتن به شهربازی و پارک را شامل می‌شود، اما باید توجه داشت که تشویق در هر سنی باید متناسب با سن و نوع عملکرد کودک باشد؛ چرا که تشویق زیاد باعث شرطی‌شدن کودکان می‌شود و این توقع ایجاد می‌شود تا هر کاری که انجام می‌دهند صرف‌نظر از اینکه کار درستی هست یا نه، حتما توسط والدین تشویق شوند.

تشویق‌ها باید حتما در زمان و مکان مناسب و متناسب با فعالیت کودک باشد و در شرایطی انجام شود که پدر و مادر با یکدیگر تعامل و هماهنگی داشته باشند. تشویق‌ خصوصا در سنین پایین همیشه نباید با پاداش نقدی مثل هدیه‌دادن اسباب‌بازی یا خوراکی همراه باشد و گاهی باید کودکان را با استفاده از الفاظی که نشان‌دهنده رضایت‌خاطر است تشویق کنیم.

تشویق کودک

به‌هیچ وجه نباید کودکان را به هدیه‌دادن وابسته کرد. باید اعتدال را رعایت کنیم چرا که هر نوع افراط و تفریط در تربیت کودکان می‌تواند اثرات نامطلوبی در زندگی آنها به جای بگذارد. والدین آگاه فرزندانی با اعتماد به نفس بالا، مستقل و توانمند تربیت می‌کنند و کودکی که با اعتماد به نفس رشد می‌کند کارهایی که به او سپرده می‌شود را به خوبی انجام داده و منتظر تشویق دیگران نمی‌ماند.