۰ نفر

چطور با لینکدین کار پیدا کنم؟‌

۲۶ مرداد ۱۴۰۱، ۲۳:۲۳
کد خبر: 661355
چطور با لینکدین کار پیدا کنم؟‌

در سال‌های اخیر استفاده از لینکدین بین کاربران ایرانی گسترش زیادی داشته است. بسیاری از دانشجویان یا سایر افراد جویای کار سری به این شبکه می‌زنند تا شانس خود را برای یافتن شغل موردنظرشان امتحان کنند. برخی موفق می‌شوند و برخی شاید نتوانند با این شبکه ارتباط مناسب برقرار کنند. در این یادداشت، درباره اینکه چطور می‌توان از فرصت‌های و ظرفیت‌های این شبکه برای یافتن شغل بهره برد صحبت می‌کنیم.

کارهایی که قبل از پیداکردن کار در لینکدین باید انجام دهید

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ برای یافتن شغل مناسب در لینکدین، کارهای زیادی هست که باید انجام دهید تا شانستان در یافتن شغل در این شبکه بیشتر شود. این کارها اغلب شامل طراحی پروفایلی حرفه‌ای و قدرتمند است؛ پروفایلی که به‌خوبی بتواند توانمندی‌های شما را نشان دهد. در واقع، پروفایل شما حکم رزومه شما را دارد و هرچه کامل‌تر باشد، به‌معنای قوی‌تربودن رزومه شماست.

برای تکمیل پروفایل به نکات زیر توجه کنید:

۱. هدف و مخاطب هدف خود را تعیین کنید

پیش از آنکه به‌سراغ تکمیل یا ویرایش صفحه خود بروید، ابتدا هدفتان را تعیین کنید. می‌خواهید در چه حوزه‌ای مشغول به کار شوید؟ ترجیح می‌دهید چه‌کسانی (چه کارفرمایانی) به صفحه شما دسترسی پیدا کنند؟ پاسخ این سؤالات را بیابید تا معلوم شود چگونه باید صفحه‌تان را ویرایش کنید، کدام بخش‌ها را برجسته کنید، و روی کدام بخش‌ها بیشتر وقت بگذارید.

۲. بخش عنوان (Heading) را به‌دقت تکمیل کنید

چطور از طریق لینکدین کار پیدا کنیم؟‌

از آنجا که این بخش اولین قسمتی است که هرکس پس از ورود به صفحه آن را مشاهده می‌کند، ضرورت دارد آن را با دقت کامل کنید. توجه کنید که اطلاعات نوشته شده در این بخش به‌روز باشد؛ برای مثال، اگر شما سابقه کارکردن در ۳ شرکت را داشته‌اید یا چندین مدرک تحصیلی دارید، بهتر است آخرین و جدیدترین موارد را در این قسمت بیاورید.

البته مگر آنکه اطلاعات جدید با هدف شما سازگار نباشد و بخواهید روی موارد دیگری تمرکز کنید؛ مثلا اگر شما در حال حاضر بیکارید یا به‌دنبال شغل خاصی می‌گردید، بهتر است عبارت شغلی موردنظر را در این بخش بنویسید. توجه کنید که از عبارت «به‌دنبال شغل می‌گردم یا بیکارم» استفاده نکنید، چون هیچ کارفرمایی چنین عبارتی را جست‌وجو نمی‌کند.

۳. انتخاب عکس مناسب

علاوه بر نوشته‌های این بخش، تصویر شما نیز نقش مهمی در جلب نظر دیگران دارد. بدانید چه عکس‌هایی برای پروفایل لینکدین مناسب نیست. انتخاب عکس‌های مناسب و حرفه‌ای شانس شما را در جلب نظر کارفرما‌هایی که به صفحه‌تان سر می‌زنند افزایش می‌دهد.

۴. بخش خلاصه (Summery) را به‌دقت بنویسید

این بخش، که دقیقا بعد از بخش اول در صفحه شما قابل‌مشاهده است، خلاصه‌ای است از زندگی حرفه‌‌ای شما و تجربیاتتان. در تکمیل این بخش روی انتخاب کلمات وسواس به خرج دهید. اگر به‌دنبال شغل خاصی هستید، سعی کنید در این بخش روی مهارت‌ها و سوابق خود در‌ آن حرفه تمرکز کنید.

۵. از کلمات کلیدی استفاده کنید

انتخاب کلمات کلیدی، که بیانگر مهارت‌ها و توانایی‌های شما و نیز مرتبط با شغلی که به دنبالش هستید باشد، شانس ظاهرشدن صفحه شما در نتایج جست‌وجوی کارفرمایان را افزایش می‌دهد. این کلمات را در سراسر صفحه خود به کار ببرید. البته به شکلی هنرمندانه؛ نه به‌گونه‌ای که گویا به‌زور این کلمات را در آن گنجانده‌اید.

۶. از کلی‌گویی و صفات مبهم بپرهیزید

یکی از مواردی که زیاد در لینکدین می‌بینم استفاده از کلماتی است که بیانگر توانایی‌های کلی و مبهم است؛ برای مثال، صفت‌های مانند «سخت‌کوش» و «باانگیزه» و «موفق» کلماتی‌اند که هرکسی می‌تواند مدعی داشتنشان باشد. بهتر است یا این کلمات را به کار نبرید یا اگر استفاده کردید، شواهد کافی برای اثبات این صفت‌ها را ارائه کرده باشید.

۷. اعلامیه صفحه‌تان را روی گزینه OpenToWork تنظیم کنید

چطور از طریق لینکدین کار پیدا کنیم؟‌

یکی از قابلیت‌هایی که لینکدین به کاربرانش می‌دهد تعیین نوعی وضعیت (Status) است. یکی از این وضعیت‌ها اعلام آمادگی شما برای کسب مشاغل است. برای فعال‌سازی این وضعیت، به صفحه‌تان بروید و روی عبارت Open To کلیک کنید. سپس روی عبارت Finding a New Job کلیک کنید.

با تعیین متغیرهای دل‌خواه (مثلا محل شغل) و تأیید، بخش جدیدی روی صفحه شما ایجاد می‌شود که به کارفرمایان نشان می‌دهد که شما به‌دنبال شغل هستید. همچنین در کنار عکس شما یک روبان سبزرنگ و هشتگ OpenToWork به نمایش درمی‌‌آید.

۸. سایر بخش‌های صفحه‌تان را کامل کنید

علاوه بر بخش‌های گفته‌شده، سایر بخش‌های صفحه کاربری‌تان را کامل کنید. هرچه صفحه‌تان کامل‌تر شده و رتبه بالاتری داشته باشد، شانس شما برای ظاهرشدن در نتایج اولیه جست‌وجو‌های کارفرمایان بیشتر می‌شود. در واقع، تکمیل صفحه شما نوعی سئوی (بهینه‌سازی) صفحه‌تان در موتورهای جست‌وجوی لینکدین است.

۹. تعامل کنید

پس از تکمیل بخش‌های مختلف صفحه، وقتش رسیده که با سایر کاربران لینکدین ارتباط بگیرید. شما می‌توانید با جست‌وجو در این شبکه بسیاری از همکارانتان را پیدا کنید. بهتر است با افرادی ارتباط برقرار کنید که با اهداف شغلی و حوزه حرفه‌ای شما سازگار باشند. همچنین، می‌توانید با کارفرمایان و کسانی که دوست دارید با آنها همکاری کنید نیز ارتباط برقرار کنید.

توجه داشته باشید که تعامل غیرمستقیم همیشه بهتر از تعامل مستقیم است. به این معنا که شما با نوشتن پست یا اظهارنظر در زیر پست‌های مرتبط با هدف شغلی‌تان، بیشتر دیده می‌شوید نسبت به زمانی که بخواهید مثلا به یک کارفرمای ناشناس پس از ارتباط، فورا پیام خصوصی بفرستید و او را به بازدید از صفحه خود دعوت کنید.

آگاهی از جزئیات نحوه عضویت، ساختن پروفایل و نحوه کار با لینکدین کمک بزرگی به شما می‌کند.

روش‌های پیداکردن کار در لینکدین

کامل‌کردن پروفایل لینکدین شانس شما برای شناسایی و دیده‌شدن از سوی کارفرمایان را افزایش می‌دهد؛ اما لزوما به‌معنای آن نیست که حتما به شغل موردنظرتان دست پیدا می‌کنید. در واقع، تکمیل صفحه پروفایل و تعامل در شبکه لینکدین کارهایی‌اند که نتایج مثبتشان احتمالی‌اند و تا حدودی به شانس شما نیز بستگی دارد.

منتها شبکه لینکدین این امکان را برای هر فرد فراهم کرده تا خودش مستقیما دست‌به‌کار شده و شغل مطلوبش را پیدا کند. در این بخش، به شما آموزش می‌دهیم که چگونه شغل موردنظرتان را جست‌وجو کنید.

بخش کارها (Jobs)

چطور از طریق لینکدین کار پیدا کنیم؟‌

برای یافتن مشاغل ثبت‌شده در لینکدین، کافی است به بخش «کارها» وارد شوید. روی گزینه Jobs کلیک کنید. صفحه‌ای جدید گشوده می‌شود. در این صفحه می‌توانید با نوشتن عبارت شغل یا محلی که می‌خواهید در آن مشغول به کار شوید به جست‌وجو بپردازید. معیارهای دیگری مانند تعیین نوع شرکت، تاریخ انتشار آگهی شغلی نیز وجود دارند که جست‌وجوی شما را دقیق‌تر می‌کنند.

مشاغل یافت شده در بخش جستجو

چطور از طریق لینکدین کار پیدا کنیم؟‌

اگر در موتورهای لینکدین چیزی یافت شود، در قالب فهرست در سمت چپ صفحه‌نمایش داده می‌شود و جزئیات هر شغل شامل تمام‌وقت، پاره‌وقت یا دورکاربودن، ابعاد شرکت ثبت‌کننده آگهی، تعداد کاربران مشترک شما و شرکت ثبت‌کننده آگهی، سابقه شرکت، و شرح شغل نیز در سمت راست نمایش داده خواهد شد. می‌توانید هر شغل را با کلیک روی کلمه Save ذخیره کنید.

درخواست ثبت‌نام برای شغل

پس از آنکه نتایج جست‌وجو نمایش داده شد، می‌توانید برای هر شغل ثبت‌نام کنید. این ثبت‌نام به ۲ صورت انجام می‌شود: یا ثبت‌کنندگانِ آگهی این امکان را به شما داده‌اند که درخواست را در لینکدین ثبت کنید یا اینکه لینکی در اختیار شماست تا به صفحه‌ای خارج از لینکدین منتقل شده و فرایند ثبت درخواست را از آنجا پیگیری کنید.

ترفندهای استفاده حرف چطور از طریق لینکدین کار پیدا کنیم؟‌ ه‌ای‌تر از بخش «کارها»

چطور از طریق لینکدین کار پیدا کنیم؟‌

در صفحه کارهای لینکدین ابزارهای مختلفی وجود دارد که در پیداکردن شغل یاری‌تان می‌کند. این ابزارها را در این قسمت معرفی می‌کنیم:

۱. My Jobs

در این قسمت، می‌توانید کارهایی را که ذخیره کرده‌اید مشاهده و ویرایش کنید.

۲. Job Alerts

چطور از طریق لینکدین کار پیدا کنیم؟‌

در این قسمت شما کارهایی را که روی حالت یادآور قرار گرفته‌اند مشاهده و ویرایش می‌کنید. برای قراردادن شغل روی این حالت کافی است روی گزینه Job Alert On کلیک کنید.

۳. Skill Assessment

چطور از طریق لینکدین کار پیدا کنیم؟‌

این بخش به شما امکان می‌دهد مهارت‌هایتان را با پاسخ‌گویی به برخی پرسش‌ها بسنجید. نتایج این سنجش در صفحه شما ثبت می‌گردند و امتیاز بالای ۳۰ درصد به‌معنای دریافت نشان از شبکه لینکدین است که نوعی گواهی تأیید مهارتِ نوشته شده در صفحه شماست.

۴. Interview Preparations

چطور از طریق لینکدین کار پیدا کنیم؟‌

در این قسمت شبکه لینکدین بانکی از سؤالات متداول طرح‌شده از سوی کارفرمایان را در اختیار شما قرار می‌دهد. این بانک به‌تفکیک مشاغل مختلف تهیه شده است. می‌توانید با تعیین نوع شغل موردنظرتان، به سؤالات پرتکرار آن شغل دسترسی پیدا کنید.

۵. Resume Builder

چطور از طریق لینکدین کار پیدا کنیم؟‌

در این بخش می‌توانید رزومه خود را از رایانه خود بارگذاری و ویرایش کنید. همچنین، می‌توانید پروفایل لینکدین خود را به این بخش انتقال داده و ویرایش کنید. لینکدین به شما امکان می‌دهد بر اساس شغل درخواستی، کلمات کلیدی به‌کاررفته در پروفایلتان را بررسی و کمبو‌د‌های آن را جبران کنید.

یکی از نقاط قوت این بخش این است که می‌توانید تا ۴ ویرایش متفاوت از پروفایل خود برای ۴ حوزه شغلی تهیه کنید. توجه کنید که در این بخش ویرایش‌ها و تغییرات روی پروفایل شما اعمال نمی‌شوند. در واقع، شما در اینجا در حال طراحی ویراستی خاص از پروفایلتان برای تصدی شغلی خاص هستید.

مزایای پیداکردن کار در لینکدین

از آنجا که لینکدین بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی مختص شاغلان، صاحبان کسب‌وکار، دانشجویان و سایر گروه‌های حرفه‌ای است، یکی از بهترین محیط‌ها برای پیدا کردن شغل است. لینکدین این امکان را به شما می‌دهد تا سوابق شغلی، تحصیلات، مهارت‌ها، فعالیت‌ها، ابداعات و اختراعات و سایر تجربیات حرفه‌ای‌تان را در قالب پروفایل به حساب کاربری خود اضافه کنید.

از این طریق، این فرصت در اختیار شما قرار می‌گیرد تا به جست‌وجوی شغل موردنظرتان بپردازید یا خود را در معرض دید کارفرمایانی قرار دهید که به‌دنبال افراد مناسب برای استخدام می‌گردند. شبکه لینکدین با دراختیارگذاشتن رزومه‌ای آنلاین برای هر فرد، در کنار محیطی تعاملی برای حضور میلیون‌ها کارفرما و کارجو، شرایط مناسب برای رفع نیاز هر دو گروه را فراهم می‌کند.

حتی اگر در حال حاضر نیازی به شغل ندارید، داشتن حساب کاربری فعال و پروفایل حرفه‌ای، کار شما را برای آینده راحت می‌کند. چه‌بسا کارفرمایانی که به‌دنبال فردی برای استخدام‌کردن می‌گردند در جست‌وجوهای خود به پروفایل شما بربخورند و پیشنهاد شغلی مناسبی به شما بدهند؛ پیشنهادی که نتوانید به‌سادگی از آن بگذرید.

چالش‌ها و محدودیت‌های کاربران ایرانی

در کنار مزایا و فرصت‌هایی که لینکدین در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، محدودیت‌ها و چالش‌هایی پیش روی کاربران ایرانی این شبکه اجتماعی وجود دارد. این محدودیت‌ها ۲ دسته‌اند: دسته اول چالش‌های فرهنگی و دسته دوم محدودیت‌های تکنیکی.

۱. چالش‌های فرهنگی

لینکدین

نمونه‌ای از اگهی مشاغل در قسمت پست‌های لینکدین

هرچند در سال‌های اخیر استفاده از این شبکه بین کاربران ایرانی رواج یافته، اما هنوز به‌علت ناآشنایی با ابزارهای لینکدین، فرهنگ و شیوه صحیح استفاده از ابزارهای آن در بین کارفرمایان و شرکت‌ها و کاربران ایرانی جا نیفتاده است؛ برای مثال، نتیجه جست‌وجوی مشاغل در کشور ایران در تیر ماه ۱۴۰۰ فقط دو آگهی شغلی را نشان می‌دهد که هردو نیز متعلق به شرکت‌ها و نهادهای بین‌المللی است. بسیاری از شرکت‌ها و کارفرمایان ایرانی آگهی‌های شغلی‌شان را در قالب پست‌های عمومی در بخش Home لینکدین منتشر می‌کنند. در حالی که می‌توانند شغل موردنیازشان را در بخش Post a Free Job در بخش مشاغل منتشر کنند.

ازاین‌رو، کاربران جویای کار ایرانی بهتر است به‌جای تمرکز روی استفاده از بخش مشاغل، بیشتر روی ارتباط برقرارکردن با افراد، یافتن صفحات شرکت‌های موردنظرشان و دنبال‌کردن پست‌هایشان و به‌طور کلی گسترش شبکه ارتباطی خود در لینکدین تمرکز کنند. به‌عنوان تجربه‌ای شخصی به‌عنوان نویسنده این یادداشت، شغل مترجمی و نویسندگی در وب‌سایت «چطور» را از طریق پستی که مدیران این وبسایت در شبکه منتشر کرده بودند یافتم.

۲. محدودیت‌های تکنیکی

متأسفانه به‌علت تحریم‌ها، برخی از ویژگی‌ها و ابزارهای لینکدین از دسترس کاربران ایرانی خارج شده است؛ برای مثال، امکان استفاده از بخش (Salary) در قسمت مشاغل وجود ندارد. همچنین، برخی از ویژگی‌های لینکدین صرفا در اختیار کاربرانی قرار می‌گیرد که با پرداخت پول، حساب کاربری ویژه را خریداری کرده باشند. در حال حاضر، چنین امکانی برای کاربران ایرانی فراهم نیست.

شما بگویید

آیا تجربه پیداکردن کار از طریق لینکدین را دارید؟ چه پیشنهادی برای کاربرانی دارید که از طریق این شبکه قصد پیداکردن شغل دارند؟ چه چالش‌ها و محدودیت‌های دیگری را می‌شناسید که در فضای لینکدین ایرانی وجود دارد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.