۰ نفر

انگیزه رسیدگی به خانه و زندگی را اینگونه احیا کن

۲۵ مرداد ۱۴۰۱، ۲۰:۰۶
کد خبر: 661089
انگیزه رسیدگی به خانه و زندگی را اینگونه احیا کن

آیا تا به حال برای تمیز کردن خانه برنامه ریزی کرده اید اما انگیزه کافی برای انجام این کار نداشته اید؟ بسیاری از افراد هنگام تمیز کردن پاهای خود را می کشند. به خصوص اگر کل خانه را تمیز کنید یا یک آشفتگی بزرگ برای تمیز کردن داشته باشید، ممکن است طاقت فرسا باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سخت است که به خودتان فشار بیاورید تا شروع کنید، اما وقتی این کار را انجام دهید، ادامه دادن به آن آسان است. فقط به دست آوردن انگیزه، شما را وارد شیار می کند، و قبل از اینکه متوجه شوید، خانه تمیزی دارید!

اگر حس و حال تمیز کردن خانه تان را ندارید، کلیک کنید

روش 1 از 4: برای تمیز کردن الهام بگیرید

خانه تمیز خود را تصور کنید. فقط با تصور اینکه خانه شما پس از اتمام کار چقدر زیبا و منظم به نظر می رسد می توانید انگیزه لازم را بدست آورید. این به تنهایی می تواند شما را روشن کند و شروع به پاکسازی کنید.

به تصاویر آنلاین یا در مجلات در خانه ایده آل خود نگاه کنید. تصور کنید سعی می کنید خانه خود را تا حد امکان به چشم انداز خود از خانه عالی نزدیک کنید. دیدن اینکه دیگران چگونه خانه های خود را سازماندهی و چیدمان می کنند می تواند به شما انگیزه دهد که خانه خود را تا حد امکان زیبا کنید.

شما حتی می توانید تصاویر خانه خود را در شرایط ایده آل برای الهام نگاه کنید.

نظافت خانه

به این فکر کنید که وقتی این کار تمام شد چقدر شادتر خواهید بود. احتمالاً متوجه شده اید که در یک محیط سازمان یافته چقدر آرام تر و سازنده تر هستید. هرچه محیط شما آشفته تر و ناپاک تر باشد، استرس بیشتری را احساس می کنید.

هنگامی که خانه شما تمیز شد، می توانید از فضای خود لذت ببرید و از آن لذت ببرید. به این فکر کنید که گذراندن وقت در خانه تازه تمیز شده چه حس خوبی دارد.

از دوستی بخواهید که شما را مسئول بداند. با یک دوست تماس بگیرید و به او بگویید که در پیدا کردن انگیزه تمیز کردن مشکل دارید. از دوست خود بخواهید هر بیست دقیقه یا بیشتر با شما تماس بگیرد تا پیشرفت شما را بررسی کند. تنها احساس داشتن کسی که نظافت شما را پیگیری می کند می تواند برای انجام این کار به شما انگیزه دهد.

همچنین می توانید در حین تمیز کردن، از طریق بلندگو با دوست خود صحبت کنید. صحبت کردن با آنها تمیز کردن را سرگرم کننده تر می کند و آنها می توانند شما را بررسی کنند تا مطمئن شوند که تمیز می کنید.

مردم را به خانه خود دعوت کنید. اگر بعد از ظهر تمیز می‌کنید، بعداً در روز افراد را دعوت کنید. شما انگیزه خواهید داشت که از شرمساری یک خانه به هم ریخته نجات پیدا کنید. این ممکن است یک اقدام افراطی به نظر برسد، اما گاهی اوقات شما نیاز به فشار از طرف افرادی دارید که خانه شما را می بینند تا واقعاً انگیزه تمیز کردن را داشته باشید.

اطمینان حاصل کنید که قبل از آمدن مهمانان خود زمان کافی برای تمیز کردن خود اختصاص دهید.

پست ها در شبکه های اجتماعی. در مورد پروژه نظافت خود پست بگذارید. بازخورد مثبتی از دوستان دریافت خواهید کرد و اکنون که هدف خود را منتشر کرده اید احساس مسئولیت خواهید کرد.

برای اینکه واقعاً خود را مسئول نگه دارید، می توانید چیزی مانند این را پست کنید: «بالاخره به سازماندهی مجدد خانه من بپرداز! عکس های آینده «این واقعیت که شما باید اثبات نظافت خود را نشان دهید واقعاً به شما انگیزه می دهد!

چیز جدیدی برای خانه خود بخرید. خرید یک چیز جدید می تواند به شما انگیزه تمیز کردن را بدهد زیرا می توانید ببینید که چگونه کالای جدید شما با بقیه خانه شما جا می شود. شما می خواهید به کالای جدید جایگاهی را که شایسته آن است بدهید و این می تواند شما را تمیز کند. حتی خرید یک چیز کوچک مانند شمع یا گلدان می تواند انگیزه تمیز کردن را به شما بدهد.

روش 2 از 4: تمیز کردن را قابل کنترل تر کنید

یک لیست تهیه کنید. اگر احساس می کنید حتی نمی دانید از کجا شروع کنید، فهرستی از هر قسمت از خانه خود را که باید تمیز کنید تهیه کنید. این کار را به بخش‌های قابل مدیریت‌تر تقسیم می‌کند تا بتوانید در یک زمان روی یک چیز تمرکز کنید.

می‌توانید فهرستی از تمام اتاق‌های خانه‌تان که نیاز به تمیز کردن دارند، مانند «حمام، اتاق خواب مهمان، کابینت آشپزخانه، اتاق غذاخوری» ایجاد کنید.

شما همچنین می توانید کار را بر اساس وظایف سازماندهی کنید، به عنوان مثال: "نقره لهستانی، گرد و غبار کتاب، زباله ها را بیرون بیاورید، فرش ها را جاروبرقی بکشید."

یک زنگ هشدار تنظیم کنید. تنظیم زنگ هشدار می تواند به مدیریت بهتر تمیز کردن کمک کند زیرا شما ایده روشنی از زمان توقف دارید. اگر در یک بازه زمانی مشخص کار نکنید، کندتر و راحت‌تر حواس‌تان پرت می‌شود، بنابراین تمیز کردن ممکن است تمام روز طول بکشد. تنظیم زنگ هشدار به شما کمک می کند تا روی کار فعلی متمرکز بمانید.

می‌توانید برای هر اتاق یک زنگ تنظیم کنید، یا می‌توانید زنگ ساعتی را برای زمانی که به طور کلی نیاز به تمیز کردن دارید تنظیم کنید.

تنظیم یک تایمر همچنین می تواند به شما انگیزه دهد که با ساعت مبارزه کنید، بنابراین سریعتر و کارآمدتر تمیز می کنید.

احساس نکنید که باید همه چیز را تمیز کنید. به یاد داشته باشید که حتی انجام مقدار کمی تمیز کردن می تواند خانه شما را زیباتر کند. نظافت را به عنوان یک کار همه یا هیچ فکر نکنید. در عوض، تا آنجا که می توانید در آن روز انجام دهید.

سعی کنید یک روال تمیز کردن داشته باشید. نظافت چند روز در هفته و هر بار به مدت چهل دقیقه بسیار قابل کنترل تر از صرف یک بعدازظهر کامل برای تمیز کردن است.

روش 3 از 4: تمیز کردن را سرگرم کننده کنید

از دوستان خود کمک بگیرید. در حین تمیز کردن، دوستانی را پیدا کنید. این کار نظافت شما را بیشتر شبیه یک مهمانی می کند تا یک کار. حتی اگر دوستان شما کمکی نکنند، فقط صحبت کردن و خندیدن با آنها تمیز کردن را راحت می کند و خیلی زود خانه تمیزی خواهید داشت!

شما حتی می توانید یک پیتزا سفارش دهید تا به سرگرمی اضافه کنید! فقط مواظب باشید که باعث آشفتگی نشود.

مطمئن شوید که حواس شما به دوستانتان پرت نمی شود. شما هنوز کار را انجام خواهید داد!

هنگام تمیز کردن، موسیقی پخش کنید. موسیقی یک محرک خوب و تغییر دهنده خلق و خو است. موسیقی پرانرژی و مثبت پخش کنید. این شما را به حرکت وا می دارد. شما حتی می توانید موسیقی ای پخش کنید که شما را به رقص وادار می کند!

یک لیست پخش از آهنگ های سرگرم کننده و پرانرژی تهیه کنید که بتوانید هنگام تمیز کردن به آن ها گوش دهید. به این ترتیب، برای تغییر آهنگ نیازی به مکث ندارید.

به یک کتاب روی نوار یا پادکست گوش دهید. اینها راه های عالی برای سرگرم شدن در حین تمیز کردن هستند. بر خلاف یک فیلم یا یک برنامه تلویزیونی، هیچ جنبه بصری وجود ندارد تا بتوانید در حین تمیز کردن تمام توجه خود را به آن معطوف کنید. تمیز کردن می تواند خسته کننده و بی فکر باشد، به همین دلیل است که گوش دادن به یک داستان می تواند یک چیز عالی برای به حرکت درآوردن مغز شما در حین انجام کارهای خانه باشد.به خودتان پاداش های کوچک بدهید. پس از انجام هر کار، یک جایزه کوچک به خود بدهید.

این می تواند چیزی شبیه یک کوکی یا چند دقیقه گشت و گذار در اینترنت باشد. این کار باعث می شود که انگیزه بیشتری برای انجام کارها داشته باشید و باعث می شود که فرآیند کلی تمیز کردن کمتر شبیه به یک کار به نظر برسد.هنگامی که تمام هدف تمیز کردن خود را کامل کردید، یک جایزه بزرگ ذخیره کنید.  این به شما انگیزه می دهد تا کل هدف را تکمیل کنید و نه فقط بخشی از آن. فقط داشتن چیزی که منتظرش باشید می تواند دلیلی برای شما ایجاد کند که تا آخر راه را ادامه دهید.

از یک شوینده خوشبو استفاده کنید. یک محصول تمیز کننده جدید با رایحه ای مطبوع مانند اسطوخودوس یا دمنوش لیمو خریداری کنید. اگر عاشق بوی محصول خود هستید، انگیزه بیشتری برای استفاده از آن خواهید داشت. به فروشگاه بروید و محصولی را پیدا کنید که برای استفاده از آن هیجان زده خواهید شد.

روش 4 از 4: شروع کنید

تمام عوامل حواس پرتی را حذف کنید. تلفن، رایانه یا دستگاه دیگری را که ممکن است حواس شما را از نظافتتان پرت کند، خاموش کنید. همزمان با نظافت، پروژه ای مانند آشپزی را انجام ندهید. شما می خواهید تمیز کردن را به عنوان تنها وظیفه خود انجام دهید، بنابراین هر چیز دیگری را که ممکن است مانع ایجاد شود را از معادله حذف کنید.

تمام وسایل الکترونیکی خود را در اتاق دیگری قرار دهید.

شما همچنین می توانید آنها را به یکی از دوستان خود بدهید و به آنها بگویید فقط زمانی آنها را پس بدهند که خانه شما تمیز است.

با یک کار شروع کنید. برای شروع یک کار را انتخاب کنید. این نباید بزرگترین وظیفه باشد. در واقع، این می تواند یک راه عالی برای شروع انتخاب چیزی کوچک باشد، زیرا حس موفقیتی که پس از اتمام آن به دست می آورید، شما را ادامه می دهد.

زیاد به این فکر نکنید که از کجا شروع کنید. فقط شروع از هر جایی به شما انگیزه ای برای ادامه راه می دهد.

از دور انداختن وسایل نترسید. در حین تمیز کردن، یک کیسه زباله با خود ببرید. چیزهایی مانند جعبه های خالی یا وسایلی که دیگر استفاده نمی کنید را دور بیندازید یا بازیافت کنید. خلاص شدن از شر وسایل اضافی در خانه می تواند خانه شما را خراب کند و بقیه مراحل تمیز کردن را قابل کنترل تر کند.در پایان کارهای کمتر قابل توجه را ذخیره کنید. با گردگیری یا کارهای دیگری که پاداش کمی دارند شروع نکنید. به عنوان مثال، اگر اتاق خواب شما به هم ریخته است، تمام لباس ها را روی زمین جمع کنید. با این کار اتاق شما صد برابر بهتر به نظر می رسد. انجام کارهایی که تفاوت بزرگی ایجاد می‌کنند باعث می‌شود به نظافت ادامه دهید.پس از اتمام کار، وظایف را از لیست خود حذف کنید. 

خط زدن کارهایی که قبلاً در لیست خود انجام داده اید، به شما احساس موفقیت می دهد. همچنین این یک راه عالی برای نشان دادن اینکه در حال پیشرفت هستید و اگر ادامه دهید می توانید هدف خود را تکمیل کنید است.قبل و بعد عکس بگیرید قبل و بعد از اتمام هر کار عکس بگیرید. این پیشرفتی را که به دست آورده اید به شما نشان می دهد و باعث می شود نسبت به کاری که انجام داده اید احساس خوبی داشته باشید.با وقفه ها حواستون پرت نشه. ممکن است لازم باشد هر 30 دقیقه یا چهل دقیقه استراحت کنید، اما مراقب باشید که این استراحت ها را قطع کنید. ده یا پانزده دقیقه به خود فرصت دهید و سپس به کار خود بازگردید. به خود اجازه ندهید بیشتر از پانزده دقیقه استراحت کنید.

برای اطمینان از اینکه گرفتار نمی شوید، زنگ هشداری را برای استراحت خود تنظیم کنید.

پرسش و پاسخ جامعه

چگونه هنگام تمیز کردن حواس شما پرت نمی شود؟

همه حواس پرتی خود را کنار بگذارید. گوشی خود را روی بی صدا یا در یک اتاق جداگانه قرار دهید و تلویزیون را خاموش کنید. مطمئن شوید که نظافت تنها کار شماست تا ذهنتان به چیز دیگری نباشد. همچنین، مطمئن شوید که اگر با افراد دیگری زندگی می کنید، آنها می دانند که شما در حال تمیز کردن هستید و یا به شما کمک می کنند یا در حین تمیز کردن فضایی به شما می دهند.

تمیز کردن را از کجا شروع کنم؟

نظافت را با کوچکترین فضا مانند حمام شروع کنید. اگر ابتدا در بزرگ‌ترین اتاق تمیز کنید، پس از اتمام کار خسته خواهید شد و انرژی لازم برای اتمام کار دیگری را ندارید.

آیا توصیه ای دارید تا قبل از اینکه انگیزه پیدا کنم، کمی انرژی بگیرم؟

من همیشه قبل از شروع تمیز کردن پنجره هایم را باز می کنم، هوای تازه برای افزایش سطح انرژی عالی است.

اگر از چیزهایی که در سازماندهی می بینم حواس من پرت شود، چه کاری می توانم انجام دهم؟

قبل از شروع، یک مکان خاص برای ذخیره همه چیزهایی که در طول تمیز کردن پیدا می کنید ایجاد کنید. وقتی کارتان تمام شد، تمام گنجینه هایی را که پیدا کرده اید مرور کنید.

اگر دوستانم نخواهند می توانم به خانواده ام پیامک بدهم؟

البته! اعضای خانواده هم دوست هستند، پس ادامه دهید. اگر دوستانتان نمی‌خواهند، دفعه بعد که خانه‌تان به هم ریخته است با آنها تماس بگیرید و ببینید آیا این کار را می‌کنند یا خیر.

چه مدت باید بین هر قسمت از تمیز کردن فاصله داشته باشم؟

شما باید 1-10 دقیقه در این بین یا حتی کمتر از آن وقت بگذارید. هیچ کاری که باعث حواس پرتی می شود انجام ندهید که انگیزه ای برای بازگشت به کارتان نداشته باشد.

چگونه می توانم سیستمی راه اندازی کنم که نظافت خانه را سریعتر انجام دهد؟

مطمئن شوید که ابتدا همه کارهای بزرگ را انجام می دهید. آن وقت در پایان آنقدر احساس خستگی نمی کنید.

یک نوع موسیقی خوب برای گوش دادن هنگام تمیز کردن چیست؟

به موسیقی خوش بینانه از سبک مورد علاقه خود گوش دهید که به شما انرژی می دهد.

وقتی باید کارهای زیادی انجام دهم و همیشه مشغول هستم، چگونه برای تمیز کردن وقت بگیرم؟

نظافت را در اولویت قرار دهید. برای من، چند چیز وجود دارد که باید قبل از کار انجام دهم. تختخواب را مرتب کنید، همه چیز را روی میز بگذارید و ظروف و اجاق گاز را تمیز کنید. جاروبرقی هم می زنم چون سگ دارم. اگر صبح این کارها را انجام دهم، وقتی به خانه می‌رسم مجبور نیستم نگران کارهای زیادی باشم.

اگر احساس می کنم از میزان پاکسازی مورد نیازم غرق شده ام، چه باید بکنم؟

فقط سعی کنید آن را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید. هر بار روی یک قسمت تمرکز کنید. این باعث می شود احساس کنترل پذیری بیشتری داشته باشید و هر بار که بخشی از آن را انجام می دهید، یک دستاورد را احساس خواهید کرد.

نکات

تلفن خود را بی صدا کنید مگر اینکه منتظر تماس مهمی باشید.

لباس هایی بپوشید که راحت باشند و یا شما را به اندازه کافی گرم نگه می دارند یا به اندازه کافی خنک.

سعی نکنید در زمان استراحت خود بنشینید، در غیر این صورت ممکن است دیگر برای ادامه تمیز کردن از جای خود بلند نشوید. به جای آن سعی کنید به چیزی تکیه کنید یا بر آن!