۰ نفر

این نقاط از خانه را با سرکه تمیز نکنید

۲۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۰۵
کد خبر: 661062
این نقاط از خانه را با سرکه تمیز نکنید

سرکه را به عنوان یک شوینده اسیدی و قوی می‌ شناسیم که بی‌ ضرر بوده، در هر خانه ای پیدا می شود و قدرت پاک‌ کنندگی بالایی هم دارد.

چیزهایی که نباید با سرکه تمیز کرد + نکات

به گزارش اقتصاد آنلاین، احتمالا اگر در گوگل هم سرچ کنید، مطالب مختلفی را مشاهده خواهید کرد که سرکه سفید مقطر را به عنوان یک ماده طبیعی معجزه آسا برای نظافت هر چیزی در خانه معرفی کرده و استفاده از آن را به جای هر شوینده شیمیایی‌ای جایز می دانند. این موضوع در رابطه با بسیاری موارد (از جمله پاک کردن لکه روی لیوان شیشه ای، شستشوی موکت و …) صحیح است، اما در برخی موارد نیز هیچ گونه پشتوانه علمی نداشته و تمیز کردن با سرکه تنها باعث آسیب رساندن به وسایل منزل می شود. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید و با اثر سرکه بر سطوح مختلف آشنا شوید. به این ترتیب ضمن آشنایی با مواردی که نباید با سرکه تمیز شوند، از وارد کردن خسارت به وسایل خود هنگام گردگیری با سرکه جلوگیری کنید.

سرکه برای سطوح گرانیتی و سنگ مرمر مضر است؟

سرکه-سیب

اساسا اثر سرکه بر سنگ (هر نوع سنگی که باشد) چندان مساعد نیست! در معنای بهتر، تمیز کردن سطوح گرانیتی و سنگ‌ های مرمر با سرکه نتیجه‌ ای جز خداحافظی با شفافیت و براق بودن سنگ نیست و به هیچ عنوان به نظافت آن کمکی نمی کند. در واقع هر شوینده‌ ای که ماهیت اسیدی داشته باشد، از جمله سرکه، به سنگ آسیب وارد می‌ کند و بر همین اساس اثر سرکه بر سنگ هنگام گردگیری با سرکه به هیچ وجه مطلوب نیست. ما قبلا در مطلبی جداگانه مفصلا به حوزه سنگسابی و کفسابی پرداخته ایم؛ اگر می خواهید در این رابطه بیشتر بدانید، مطالعه آن را از دست ندهید.

می توان برای نظافت چوب واکس‌خورده از سرکه استفاده کرد؟

دانستن تنها یک نکته درباره ریختن سرکه روی چوب شما را با دردسری که پیش رویتان است آشنا می کند:

“سرکه لایه‌ محافظ و واکس‌ خورده‌ چوب را در خود حل می‌ کند و از بین می‌ برد”.

به همین دلیل استفاده از سرکه برای نظافت چوب یکی از اشتباهات رایج نظافت خانه به حساب می آید و اساسا بهتر است که اولا تا حد امکان با گردگیری به‌ موقع اجازه ندهید مبلمان و وسایل چوبی شما کثیف شوند و نیاز به نظافت جدی پیدا کنند. و دوما در صورتی که خواستید به هر طریقی به نظافت بپردازید، برای تمیز کردن مبلمان چوبی یا میز و هر وسیله‌ چوبی دیگری بهتر است از شوینده‌ های مخصوص چوب استفاده کنید تا آسیبی جدی به آنها وارد نشود.

همچنین هنگام خرید مبل و وسایل چوبی می‌ توانید از فروشنده درخواست کنید که به شما روغن و واکس مخصوص چوب را بدهد (البته با صرف کمی هزینه!) تا هر چند وقت یک‌ بار بتوانید مبلمان خود را برق بیندازید و از این بابت نگرانی‌ای نداشته باشید.

آیا سرکه بر سطوح سرامیکی تاثیر منفی می گذارد؟

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفتیم، از شوینده‌ های اسیدی نباید برای تمیز کردن سنگ استفاده کرد (حال چه سرکه باشد و چه ماده شیمیایی اسیدی)، در نتیجه اگر دیوارهای سرویس بهداشتی شما از جنس کاشی و سرامیک است، به هیچ عنوان از سرکه برای نظافت استفاده نکنید. همچنین به‌ خاطر داشته باشید اگر سنگ و سطوح خانه آسیب ببینند، برای ترمیم آن تنها خدمات کفسابی و نماشویی چاره‌ساز خواهند بود.

سرکه در تمیزکردن آلودگی ناشی از شکستن تخم‌مرغ خام موثر است؟

به هر دلیلی ممکن است تخم‌ مرغ از دستتان بیفتد روی زمین و بشکند. در این موقع احتمالا با وضعیت کمی چندش آور مواجه شده و تنها می خواهید در سریع ترین زمان ممکن محل را نظافت کنید. به همین دلیل ممکن است عجله کرده و به روش هایی نادرست روی بیاورید که فقط وضع را بدتر می کنند. استفاده از سرکه یکی از همین روش های نادرست که در ادامه این راهنما جایگزین مناسبی را برای آن معرفی می کنیم. در همین رابطه به‌خاطر داشته باشید برای تمیز کردن تخم مرغ به هیچ عنوان نباید از سرکه استفاده کنید، چرا که سرکه با پروتئین‌ ها و آنزیم‌های داخل تخم‌ مرغ واکنش نشان می‌ دهند و تمیز کردن لکه را غیرممکن و سخت می‌ سازند. در این حالت بهتر است که به جای سرکه از شوینده‌ های دیگری مانند صابون و آب گرم استفاده کنید.

می توان برای نظافت ماشین لباسشویی از سرکه استفاده کرد؟

آیا ریختن سرکه در ماشین لباسشویی ضرر دارد؟ این سوالی است که شاید در ذهن بسیاری ایجاد شده و البته نمی توان پاسخ مشخصی به آن داد. چراکه از طرفی حضور سرکه در پروسه‌ شستشوی لباس ها با ماشین لباسشویی اتفاقا باعث می‌ شود بوی بد لباس‌ ها تا حدودی از بین رفته، نرم تر شوند و تمیزتر از همیشه به نظر برسند، اما این اتفاقات در حضور سفیدکننده رخ نمی دهند!

به همین خاطر اگر به هر دلیلی از مایع سفیدکننده استفاده می‌ کنید، سراغ اضافه کردن سرکه نروید. ترکیب سرکه و سفید کننده منجر به تولید گازی سمی می‌ شود که هم برای سلامت شما و هم لباس‌ های شما مضر است.

از سوی دیگر (و جدا از بحث سفیدکننده) سرکه می تواند به قطعات لاستیکی و شلنگ ماشین لباسشویی آسیب برساند تا جایی که باعث نشتی در آنها شود، زیرا به واشر های مخصوص بارگیری آسیب می رساند و از این جهت می تواند برای ماشین لباسشویی شما دردسرساز شود.

سرکه می تواند به سطوح چوبی و پارکت آسیب برساند؟

پارکت و لمینت این روزها طرفداران زیادی داشته و به تبع نظافت آنها نیز دارای اهمیت می شود. در همین رابطه همه‌ چیز به نوع چوب و پرداخت و روکش آن بستگی دارد، اما پاک کردن کف‌ های چوبی و پارکتی با سرکه به صورت کلی توصیه نمی‌ شود. البته ممکن است بتوانید با رقیق‌ کردن سرکه با آب از این ترکیب برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

در هر صورت، هرگونه رطوبت و شوینده‌ های اسیدی برای چوب و پارکت توصیه نمی‌ شوند. پس شما هم بهتر است سراغ استفاده از سرکه برای نظافت سطوح چوبی نروید.

روش استفاده از سرکه در ماشین ظرفشویی چیست؟

شاید شنیده باشید که سرکه به از بین بردن رسوب آب و بوهای نه چندان دلنشین ماشین ظرفشویی کمک می کند. حتی برخی از افراد از سرکه به عنوان کمک شستشو استفاده می کنند و بر این کار خود اصرار دارند، اما جالب است بدانید که چنین اقداماتی هیچ گونه توجیه علمی‌ای ندارند. به جای آن برای ماشین ظرفشویی بهتر است از شوینده‌ های مخصوص و قرص و نمک مخصوص آن استفاده کنید.

از سوی دیگر ممکن است اضافه کردن کمی سرکه باعث شود ظرف‌ های شما درخشان‌ تر شوند، اما تولید کنندگان ماشین ظرفشویی هشدار می دهند که اسید استیک می تواند قطعات لاستیکی آن را تخریب کند و در دراز مدت به دستگاه شما آسیب وارد کند. در نتیجه اگر می‌ خواهید از سرکه برای شستشوی ظروف استفاده کنید، بهتر است کمی سرکه به بطری مایع ظرفشویی‌ تان اضافه کنید و با دست ظرف‌ ها را بشویید!

سرکه می تواند مروارید را حل کند؟

بسیاری از افراد گردگیری با سرکه را بهترین راه برای نظافت مروارید می دانند، اما واقعیت این است که مروارید از مرمر، آهک و کربنات کلسیم تشکیل شده است و اگر در معرض سرکه قرار بگیرد، کربنات کلسیم با سرکه واکنش نشان می‌ دهد و در آن حل خواهد شد. به همین دلیل بهترین راه‌ حل برای تمیز کردن گردنبند مرواریدتان، کمی آب گرم و صابون است.

استفاده از سرکه برای گردگیری صفحات الکترونیکی درست است؟

سرکه سفید برای تمیز کردن لکه های صفحات الکترونیکی عالی است اما هرگز از آن در صفحات الکترونیکی‌ای چون مانیتور رایانه، تلفن همراه، تبلت یا تلویزیون استفاده نکنید، زیرا ممکن است که آسیبی جدی به صفحات آنها وارد کرده و قدرت لمس را در این صفحات کاهش دهد. به جای آن از اسفنجی نرم یا پارچه ای نمدار استفاده کنید (در بسیاری اوقات چنین پارچه هایی توسط فروشنده در اختیار شما قرار می گیرد).

حرف آخر 

استفاده از سرکه در حین نظافت و گردگیری با سرکه در کنار تمام خوبی هایی که دارد، گاهی اوقات دردسرساز شده و نتیجه ای عکس بر روی وسایل ما می گذارد. به همین علت بهتر است که با اطمینان نسبت به اثر سرکه اقدام کنید تا هزینه ای اضافی به شما تحمیل نشود.