۰ نفر

اصولی مهم برای تغییر دکوراسیون منزل شما

۲۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۵۴
کد خبر: 660508
اصولی مهم برای تغییر دکوراسیون منزل شما

چگونه و چطور تغییر دکوراسیون بدهیم ؟ سوالی که شاید تا کنون بارها برای بسیاری ما از ما پیش آمده اما به دلیل آشنا نبودن با اصول آن، از تغییر دکوراسیون منصرف شده و یا این کار را صحیح انجام نداده‌ایم. در این مطلب با همراه باشید تا هم با ۱۰ نکته بسیار مهم در تغییر دکوراسیون خانه آشنا شوید.

10 مورد کلیدی برای طراحی دکوراسیون هر اتاقی

به گزارش اقتصاد آنلاین، همه می‌دانیم که تغییر دکوراسیون هزینه زیادی دارد و زمان زیادی هم از ما می‌گیرد. حتی اگر بخواهید دکوراسیون یک اتاق کوچک را تغییر دهید، باز هم گران تمام می‌شود. احتمالا می‌خواهید رنگ یا کاغذ دیواری دیوارها را تغییر دهید و کف‌پوشی جدید نصب کنید. تغییر مبلمان هم در برنامه‌تان هست؟ تفییر نورپردازی چطور؟ بله، هزینه‌ای که روی دوشتان سنگینی خواهد کرد، احتمالا خیال تغییر دکراسیون را از ذهنتان بیرون کرده است. ولی نگران نباشید. ما در این پست ۱۰ روش بسیار کم خرج و مهم را برایتان شرح خواهیم داد تا یاد بگیرید که با کمترین هزینه چطور تغییر دکوراسیون بدهید. با ما همراه باشید.

دکوراسیون

چطور تغییر دکوراسیون بدهیم؟

۱. قبل از شروع برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی برای طراحی دکوراسیون داخلی و تغییر آن بسیار مهم است، خصوصا اگر بخواهید هزینه‌ها را تا جای ممکن پایین بیاورید. اینکه بعد از مدت‌ها جستجو در بازار و فروشگاه‌های اینترنتی مبلمان وسایل مناسب و دلخواهتان را پیدا کرده باشید و بعد تازه بفهمید بودجه خرید آن را ندارید، و یا اینکه بعد از آوردن کابینتی که برای گوشه آشپزخانه سفارش داده‌اید، بفهمید که سایزش بزرگ‌تر از ابعادی است که در آن گوشه جا بشود، واقعا دل‌خراش است.

پس بهتر است قبل از هر اقدامی، حتما ارزیابی‌ها و برنامه‌ریزی‌های اولیه را در مورد بودجه و ویژگی‌های خانه‌تان انجام دهید تا بعدا به مشکل برنخورید. برای این کار، ابتدا خوب فکر کنید و ببینید که از چه سبکی خوشتان می‌آید. مجله‌ها و سایت‌های اینترنتی را بالا و پایین کنید و با انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی آشنا شوید.

در مرحله دوم، پروژه تغییر دکوراسیون خانه با کمترین هزینه را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. مثلا بخش‌ها و مرحله‌هایی نظیر کفپوش، سقف، دیوارها، مبلمان، وسائل تزئینی، و دکور. بعد فروشگاه‌های اینترنتی را بالا و پایین کنید تا ببینید هر کدام از این بخش‌ها، با توجه به مواد و لوازم مورد نیاز شما، به صورت تقریبی، چقدر هزینه برمی‌دارد. اگر می‌خواهید یک متخصص طراحی دکوراسیون را استخدام کنید تا به شما بگوید که چطور تغییر دکوراسیون بدهید، هزینه استخدام را هم در نظر بگیرید.

وقتی از حدود تقریبی هزینه‌ها مطمئن شدید، سری به دارایی‌ خودتان بزنید. با خود صادق باشید و ببینید چه مقدار بودجه دارید. اگر پولتان کمتر از مقدار مورد نیاز است، هر هفته مقداری پول کنار بگذارید تا بتوانید به مبلغ مورد نظر دست یابید. ممکن است کمی طول بکشد، ولی ارزشش را دارد که نهایتا به دکوراسیون مورد نظر خود برسید.

۲. کارایی وسایلی که دارید را تغییر بدهید

البته که خریدن وسائل جدید خیلی هیجان‌انگیزتر از تغییر کارایی وسائل قدیمی است، ولی با کمی کار دستی و کمی صرف اوقات فراغت روی این کار، می‌توان ظاهر هر چیزی را به کل تغییر داده و بدین ترتیب ظاهر خانه را نیز در مدت زمان کمی تغییر داد. به علاوه این امر کمک می‌کند پول بیشتری را صرفه جویی کنید.

به اطراف خانه نگاه کنید و ببینید از چه وسیله‌هایی می‌توان استفاده‌ای نو کرد. آیا واقعا به کابینت‌های جدید نیاز دارید، یا اینکه اگر ظاهر کابینت‌های قدیمی را تغییر دهید، هدفتان محقق می‌شود؟ می‌توانید روکش تختتان را عوض کنید؟

حتی می‌توانید وسایل را با کمی کار فنی به کل تغییر دهید. منتها اول مطمئن شوید که ازکارهای فنی سر درمی‌آورید، در غیر این صورت از شخصی فنی کمک بگیرید. برای آشنایی با این که چطور تغییر دکوراسیون بدهیم و کارآیی وسیله‌های خانه را دگرگون کنیم، در مطالب بعدی نکات بیشتری را خواهیم گفت.

۳. خرید یا تغییر مبلمان را در اولویت قرار دهید

در تغییر چیدمان منزل پایبند بودن به یک بودجه خاص همیشه کار را دشوار می‌کند. وقتی کار را با منابع محدود شروع می‌کنید، همیشه باید در نظر بگیرید که پولتان را ابتدا باید برای چه عناصری خرج کنید. باید این عناصر را اولویت‌بندی کنید و تاثیرگذارترین آن‌ها را ابتدا تغییر دهید.

مبلمان یکی از مهمترین و بزرگترین عناصر یک دکوراسیون است. تغییر کل مبلمان یا روکش و چیدمان آن، فضای خانه‌تان را به کلی دگرگون میکند. بعد از خرید مبلمان یا روکش مبلمان جدید، می‌توانید با صرف کمی هزینه، باقی عناصر را برای هماهنگ شدن با مبلمانتان تغییر دهید.

۴. مبلمان و میز و صندلی‌های بدون رنگ و جلا بخرید

این کار دو مزیت دارد. این مبلمان هم ارزان قیمت هستند و هم کیفیت بهتری دارد. اغلب تولید‌کنندگان مبل و لوازم چوبی، از جلا و رنگ برای پوشاندن معایب کار چوبی استفاده می‌کنند. اگر کار چوبی، رنگ و جلا نداشته باشد می‌توانید آن را خوب بررسی کنید و عیوب کار را پیدا کنید.

بعد از خرید یک دست کار چوبی تمیز با کمترین عیب و ایراد، از تولید‌کننده سوالاتی راجع به نحوه پرداخت و رنگ‌آمیزی و جلا کاری مبلمان بپرسید. یا خوتان راجع به نحوه کار تحقیق کنید. بعد با کمترین هزینه، پرداخت نهایی کار را خوتان انجام دهید و بگذارید خشک شود. با این کار هزینه خرید مبلمان جدید نیز کاهش میابد. ولی اگر تصمیم خود را برای خرید مبلمان جدید گرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب چه مبلی بخریم، که در آن به انواع مبلمان برای دکوراسیون‌ها و خانه‌های متفاوت پرداخته‌ایم، را مطالعه کرده و انتخابی آگاهانه داشته باشیم.

۵. لوازم دست دوم بخرید

شاید رنگ‌آمیزی و تعمیر مبلمان بدون جلا و رنگ خیلی دشوار است، خصوصا اگر فردی فنی نباشید. در این صورت بهتر است به دنبال خرید لوازم چوبی و یا غیر چوبی دست دوم باشید.

می‌توانید آن‌ها را از آشنایان و دوستانتان بخرید. این افراد کسانی هستند که می‌دانید چگونه ار لوازمشان نگهداری می‌کنند و می‌توانید با خیال راحت از ایشان خریداری کنید و تخفیف هم بگیرید. بعد از خرید مبلمان دست دوم تمیز و با قیمتی مناسب، حالا می‌توانید دست به کار شوید و تغییراتی در آن ایجاد کنید. مثلا می‌توانید روکش صندلی و مبل ها را عوض کنید یا بالشتک‌های نو برایش بدوزید. البته در هنگام خرید اجناس دست دوم، همه جای کار را به دقت بررسی کنید تا عیب بزرگی در کار نباشد.

۶. از رنگ‌ها شجاعانه استفاده کنید

در مورد اینکه چطور تغییر دکوراسیون بدهیم بگذارید یک راز را با شما در میان بگذاریم؛ رنگ ارزان است! برخلاف دیگر عناصر در تغییر دکوراسیون، رنگ به شدت با بودجه شما جور در می‌آید. بنابراین از رنگ نهایت بهره را ببرید. میتوانید رنگ بالشتک‌های مبل یا دیگر وسایل دکوری را تغییر دهید.

قبل از اینکه به سراغ پیاده‌سازی رنگ‌ها بروید، مطمئن شوید که رنگی را انتخاب کرده‌اید را دوستش دارید. رنگ‌ها را هر روز تغییر دهید تا ببینید کدام را بیشتر دوست دارید. بعد به سراغ پیاده‌سازی نهایی بروید.

یک نکته در رابطه با رنگ، قانون ۶۰-۳۰-۱۰ است. یعنی ۶۰ درصد از فضا – مثلا دیوارها – باید رنگ اصلی را به خود بگیرد. ۳۰ درصد از فضا رنگ ثانویه مورد نظر شما را به خود اختصاص می‌دهد و ۱۰ درصد مابقی، باید با رنگی تند و چشمگیر رنگ‌آمیزی شود.

۷. فضا را رنگ آمیزی کنید

در دکوراسیون داخلی، اصطلاح “دکور” به اشیایی اشاره دارد که کارایی آنها فقط زیبایی بخشیدن به فضا است. اشیائی مانند تابلوها، مجسمه‌ها و فرش‌های تزئینی. این وسیله‌ها در عین زیبایی، می‌توانند ارزان قیمت نیز باشند.

می‌توانید وسائل دکوری را خودتان درست کنید. از مهارت‌های خود استفاده کنید و کمی خلاق باشید. مثلا اگر در عکاسی استعداد دارید، دیوارها را با عکس‌هایی که گرفته اید تزئین کنید. نقاشی می‌کنید؟ کار دستی درست می‌کنید؟ پس دکور شما تکمیل است.

۸. یک دکور مینیمالیستی ایجاد کنید

یک دکوراسیون به سبک مینیمالیسم، کمترین هزینه را روی دست شما می‌گذارد. این نوع دکور ساده و خلوت است. برای رسیدن به چنین چیدمانی باید تا جایی که می‌توانید از شر وسیله‌های اضافی خلاص شوید. نورپردازی کنید و از دو یا سه رنگ به طور خیلی ساده استفاده کنید. رنگ‌های روشن مثل سفید یا زرد یا کرم و خاکستری برای این نوع دکوراسیون مناسب هستند و فضا را همیشه تمیز و مرتب نشان می‌دهند.

۹. همه دکوراسیون را به یکباره تغییر ندهید

یکی از اشتباهات رایج در تغییر دکوراسیون، تغییر یکباره آن است. این کار دو عیب دارد. یکی اینکه جیبتان ناگهان خالی می‌شود. و دوم اینکه ممکن است بعد از تغییر دکوراسیون همه خانه، ناگهان نظرتان تغییر کند و پشیمان شوید.

بهتر است از یک اتاق شروع کنید. آهسته آهسته دکور آن را به صورتی که می‌خواهید تغییر دهید و در هر مرحله احساستان را نسبت به دکور جدید ارزیابی کنید. وقتی مطمئن شدید این دکور مناسب شماست، همین مراحل را در مورد دیگر اتاق‌های خانه اجرا کنید و در نظر داشته باشید، یک دکور خاص برای همه اتاق‌ها مناسب نیست.

۱۰. از یک دانشجوی رشته طراحی دکوراسیون داخلی کمک بگیرید

همه نکته‌های بالا به شرطی کارآیی خواهند داشت که شما ایده‌ای برای تغییر دکوراسیون در سر داشته باشید. در غیر این صورت به کمک نیاز خواهید داشت. بهتر است از یک دانشجو با این تخصص کمک بگیرید. این یک اقدام برد-برد است. هم شما هزینه کمتری به یک دانشجو می‌پردازید، و هم آن دانشجو فرصتی خواهد داشت یا دانشش را پیاده‌سازی کنید. دانشجو‌ها به دنبال کسب تجربه هستند، پس حتما به شما تخفیف‌های خوبی خواهند داد.