۰ نفر

چجوری وقتی خونه نیستیم گلدونا رو آب بدیم؟

۲۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱:۰۴
کد خبر: 660398
چجوری وقتی خونه نیستیم گلدونا رو آب بدیم؟

مسافرت با همه ی لذت هایش، می تواند اضطراب آور هم باشد، به خصوص اگر مقصد خیلی دور باشد یا همسفرهایتان کسانی باشند که با آن ها چندان راحت نیستید. وقتی بالاخره همه ی ملزومات سفر را آماده کردید، احتمالاً تازه یادتان می افتد که گلدان های عزیزتان که زحمت زیادی هم برایشان کشیده اید، در نبود شما بی آب خواهند ماند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛اما نگران نباشید چرا که در ادامه چند راهکار ساده و فوری به شما یاد خواهیم داد که با استفاده از آن ها گلدان هایتان در نبود شما اذیت نخواهند شد و می توانید پیش از راهی شدن برای سفر ترتیب آب دهی آن ها در این مدت را بدهید.

توجه: این راهکارها تنها برای گیاهانی مناسب هستند که به آب دهی روزانه نیاز دارند. گیاهانی مانند ساکولنت ها که برنامه ی آب دهی خاصی دارند حتماً ترجیح می دهند در مدتی که در سفر هستید، مزاحم شان نشوید!

روش شماره ۱

چجوری وقتی خونه نیستیم گلدونا رو آب بدیم؟

برای این روش به یک ظرف آب بزرگ (مثل گلدان یا سطل) و مقداری طناب نخی نیاز دارید.

یک تکه از طناب نخی را ببُرید. طول طناب باید آنقدری باشد که از کف ظرف آب تا داخل خاک گلدان برسد.

یک سر طناب را به اندازه ی چند سانتیمتر داخل خاک گلدان، نزدیک به گیاه فرو کنید. مراقب باشید به ریشه های گیاه صدمه نزنید.

سر دیگر طناب را کف ظرف آب بگذارید و آن را پر از آب کنید. مطمئن شوید که سر طناب کف ظرف را لمس می کند.

طناب نخی آب را به خود جذب می کند و به تدریج از ظرف به داخل گلدان می کشاند. با این روش رطوبت خاک به میزان ثابتی حفظ می شود.

روش شماره ۲

چجوری وقتی خونه نیستیم گلدونا رو آب بدیم؟

این روزها گوی هایی شیشه ای کوچکی مخصوص آب دهی به گلدان تولید شده که به یک لوله ی باریک شیشه ای متصل هستند. برای استفاده از این گوی ها کافی است آن ها را از آب پر کنید و آن ها را از قسمت لوله در خاک فرو کنید.

اما واقعاً نیازی به خرید این گوی ها نیست چون شما می توانید یک مدل از آن ها را برای خود بسازید.

برای شروع یک بطری پلاستیکی تمیز و خالی پیدا کنید. برای یک گلدان کوچک تا بزرگ، یک بطری آب معدنی کفایت می کند. نزدیک دهانه ی بطری چند سوراخ ایجاد کنید.

پیش از آنکه راهی سفر شوید، گلدان تان را مثل همیشه آب دهید. بطری پلاستیکی را از آب پر کنید و آن را سریع برگردانید و به اندازه ی چند سانتیمتر درون خاک گلدان فرو کنید. مطمئن شوید که بطری خیلی نزدیک گیاه نیست و آنقدری درون خاک فرو رفته که سوراخ هایش بیرون نمانده باشند.

به این ترتیب، آب به تدریج از بطری به درون خاک می ریزد.

برای گلدان های بزرگ تر می توانید از بطری نوشابه خانواده استفاده کنید. بطری را از آب پر کنید، انگشت شست تان را روی دهانه ی بطری بگذارید، سپس آن را برگردانید و داخل خاک فرو کنید.

روش شماره ۳

چجوری وقتی خونه نیستیم گلدونا رو آب بدیم؟

برای گلدان هایی که سوراخ مناسبی در کف خود دارند می توانید برای آن ها چیزی شبیه به وان درست کنید.

روشویی دستشویی را به اندازه ی چند سانتیمتر با آب پر کنید و برای آنکه گلدان آسیبی به روشویی نزند، یک حوله کف آن پهن کنید. گلدان خود را درون روشویی قرار دهید و بگذارید تا زمان بازگشت از سفر، همانجا بماند. خاک گلدان خود آب را جذب می کند و به ریشه های گیاه می رساند. با این روش گلدان تان حداکثر یک هفته آب خواهد داشت.

وضعیت نور دستشویی تان را هم در نظر داشته باشید. اگر گیاه تان به نور طبیعی زیادی نیاز دارد، بنابراین دستشویی کم نور خانه تان جای مناسبی برای آن نیست.

روش شماره ۴

چجوری وقتی خونه نیستیم گلدونا رو آب بدیم؟

این روش شاید نامتعارف به نظر برسد اما برای سفرهای طولانی تر مناسب است.

یک کیسه پلاستیکی شفاف بردارید. کیسه باید آنقدری بزرگ باشد که گیاه و گلدان را بپوشاند. چند میله ی چوبی داخل خاک گلدان بگذارید تا وقتی کیسه را روی گلدان می کشید، به گیاه نچسبد. بعضی می گویند کیسه قطعاً نباید تماسی با برگ ها داشته باشد، اما تماس اندک هم ایرادی ندارد.

گلدان خود را مثل همیشه آب دهید و مطمئن شوید که آن را غرق آب نمی کنید.

گلدان را داخل کیسه بگذارید و کیسه را روی گیاه و دور آن بکشید. قبل از بستن کیسه، یک فوت در کیسه کنید تا باد کند و دور گیاه یک بالن کیسه ای شکل بگیرد. برای اطمینان بیشتر این کار را می کنیم تا مبادا کیسه به برگ ها فشار آورد.

گلدان را جایی بگذارید که نور غیر مستقیم به آن می تابد (نور مستقیم باعث داغ کردن کیسه و بالا رفتن احتمال از بین رفتن گیاه تان می شود). این گلخانه ی کوچک، آب حاصل از بخار را در خود نگه می دارد و قطره قطره به گیاه بازمی گرداند.