۰ نفر

فواید مدیتیشن در شرایط مختلف؛ بیشتر از سفر و تعطیلات

۲۲ مرداد ۱۴۰۱، ۲۱:۰۹
کد خبر: 660199
فواید مدیتیشن در شرایط مختلف؛ بیشتر از سفر و تعطیلات

ما همگی به دنبال شاد بودن و رضایت از زندگی هستیم. ترینلی رینپوچه، مراقبه‌گر و محقق ماهر، می‌گوید که منبع واقعی شادی، در شفافیت افکار نهفته است. عوامل بیرونی تنها تا زمانی می‌توانند لذت‌بخش باشند که ما از درون خوشحال باشیم.

فایده مدیتیشن بیشتر است یا مسافرت و تعطیلات؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، به گفته بودا، از جمله مهم‌ترین مزایای مدیتیشن این است که ذهن را طوری تربیت می‌کند که «در گذشته ساکن نشود یا در مورد آینده فکر نکند». در نتیجه ذهن می‌تواند در «حال» مستقر شود و زیبایی زمان حال را ببیند.

مزایای مدیتیشن برای سلامت ذهن و جسم، به ما کمک می‌کند به نسخه بهتری از خودمان تبدیل شویم. مزایایی که همگی توسط علم ثابت شده‌اند.

با مدیتیشن می‌توانیم بر بسیاری از مشکلات ذهنی و جسمی خود غلبه کرده و زندگی را به کام خود و دیگران شیرین کنیم. با ما همراه باشید تا شما را با دیگر فواید مدیتیشن آشنا کنیم.

چرا باید مدیتیشن کرد؟

مدیتیشن چیست که اینقدر فایده دارد ؟ + آموزش کامل

مدیتیشن به ما کمک می‌کند یک دنیای خیالی که یک پناهگاه امن است برای خود بسازیم. دنیایی پر از آرامش و سکون که هر زمان احساس نیاز کنیم بتوانیم در عرض چند ثانیه وارد آن شویم. با وجود این دنیا نگرانی‌های دنیای واقعی دیگر نمی‌تواند ما را تهدید کند.

جالب اینکه این دنیای خیالی به اندازه دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، واقعی است. اگر به انجام مدیتیشن عادت کنید، مغز شما به معنای واقعی کلمه برای شادی، آرامش و موفقیت تنظیم می‌شود.

لازم است بدانید بسیاری از افراد موفق بخشی از موفقیت خود را به مدیتیشن نسبت می‌دهند. در ادامه فقط چند مورد از فواید مدیتیشن ذکر شده است:

به ندرت عصبانی می‌شوید.

شادی را در مکان‌های غیرمنتظره می‌یابید.

روابط عمیق‌تری با دیگران برقرار می‌کنید.

آرامش عمیق در هر بخش از زندگی شما نفوذ می‌کند و این بزرگترین مزیت مدیتیشن است.

مزایای مدیتیشن برای سلامتی و بهبود زندگی

خب اکنون به موضوع اصلی مقاله برمی‌گردیم و به معرفی مهم‌ترین مزایای مدیتیشن برای سلامتی و بهبود زندگی می‌پردازیم:

تقویت تمرکز و توجه

مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا روی زمان حال تمرکز کنید. این می‌تواند تمرکز شما بر وظایف زندگی روزمره را بهبود ببخشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ از دانشکده پزشکی ‌هاروارد، اثرات مدیتیشن را بر روی مغز مورد بررسی قرار داد و ارتباطی بین مدیتیشن و پردازش اطلاعات جدید پیدا کرد.

محققان مغز ۱۷ نفر را قبل و بعد از شرکت در یک برنامه مدیتیشن هشت هفته‌ای مورد بررسی قرار دادند. اسکن‌های مغزی، افزایش ماده خاکستری را در بخش‌هایی از مغز که مسئول یادگیری، حافظه و تنظیم هیجانی هستند، نشان داد.

افزایش عزت نفس و خودآگاهی

از دیگر مزایای مدیتیشن افزایش خودآگاهی است. این به شما اجازه می‌دهد تا خود را عمیق‌تر بشناسید و به ویژگی‌های مثبت خود پی ببرید.

برایان ویند، مدیر ارشد بالینی در JourneyPure می‌گوید: “مدیتیشن با افزایش توانایی بررسی افکار و احساسات، که منجر به بهبود عزت نفس می‌شود، به افزایش خودآگاهی کمک می‌کند.”

به گفته محققان دانشگاه استنفورد، مدیتیشن می‌تواند به ویژه به افرادی که دارای اضطراب اجتماعی هستند کمک کند.

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ که در یک مجله روان‌شناختی منتشر شد، ۱۴ شرکت‌کننده مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در دو ماه آموزش مدیتیشن شرکت کردند و پس از تکمیل برنامه، کاهش اضطراب و بهبود عزت نفس خود را گزارش دادند.

کاهش استرس

مدیتیشن همچنین می‌تواند سطح کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش دهد که به شما کمک می‌کند احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

در یک بررسی در سال ۲۰۱۳، محققان بیش از ۲۰۰ مطالعه در مورد مدیتیشن را در میان افراد سالم تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که مدیتیشن راهی موثر برای کاهش استرس است.

تکرار یک به یک کلمه یا عبارت در طول مدیتیشن می‌تواند اثر آرام‌بخشی داشته باشد و با تمرکز بر این کلمه یا عبارت، می‌توانید تمرکز خود را از افکار منحرف‌کننده دور کنید.

دیوید فولی، بنیانگذار Unify Cosmos، می‌گوید: “مدیتیشن متعالی تأثیر مشابهی دارد، که در آن شما بی‌صدا یک کلمه یا عبارت را تکرار می‌کنید تا تمرکز خود را حفظ کنید. در نتیجه می‌توانید به حالت سکون و ثبات کامل برسید”.

کاهش اضطراب و افسردگی

از دیگر مزایای مدیتیشن این است که به ذهن شما کمک می‌کند بر روی زمان حال تمرکز کند. این باعث می‌شود افکار مضطرب که می‌توانند افسردگی را تحریک کنند کمتر به سراغ شما بیاید.

یک تجزیه و تحلیل تحقیقاتی در سال ۲۰۱۴ که در JAMA Internal Medicine منتشر‌ شده نشان داد که مدیتیشن می‌تواند به کاهش اضطراب و افسردگی کمک کند و می‌تواند بخشی از یک برنامه درمانی جامع سلامت روان باشد.

تحقیقات همچنین از مزایای کاهش استرس مبتنی بر مدیتیشن یا همان ذهن‌آگاهی (MBSR) پشتیبانی کرده است. مطالعات نشان داده‌اند که MBSR می‌تواند به افراد مبتلا به اضطراب کمک کند تا ذهن خود را آرام کنند و علائم افسردگی از جمله مشکلات خواب، از دست دادن اشتها و خلق و خوی ضعیف را کاهش دهند.

مبارزه با اعتیاد

دیویدسون می‌گوید مدیتیشن می‌تواند گیرنده‌های مغز مرتبط با اعتیاد به مواد مخدر و الکل را تغییر دهد، که ممکن است میل به این مواد را کاهش دهد. علاوه بر این، مدیتیشن می‌تواند آگاهی شما را از هوس‌ها افزایش دهد و به شما امکان مدیریت بهتر آنها را بدهد.

دیویدسون می‌گوید: «این آگاهی واقعا قدرتمند است. زیرا می‌تواند به ما این امکان را بدهد که بر میل یا ولع خود غلبه کنیم». ما می‌توانیم به این اشتیاق توجه کنیم، توجه کنیم که وجود دارد، اما مجبور نیستیم در مقابل آن تسلیم شویم.»

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که آموزش تمرکز حواس می‌تواند به جلوگیری از عود مجدد در آینده برای افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد کمک کند، زیرا یک اثر درمانی ایجاد می‌کند که به تنظیم نحوه تجربه لذت مغز کمک خواهد کرد.

کنترل درد

از دیگر مزایای مدیتیشن کنترل درد است. دیویدسون می‌گوید بسیاری از پزشکان تمرین‌های مدیتیشن را به عنوان بخشی از یک برنامه جامع مدیریت درد توصیه می‌کنند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ با بیش از ۶۴۰۰ شرکت‌کننده در ۶۰ کارآزمایی نشان داد که مدیتیشن می‌تواند درد را در افرادی که از درد پس از جراحی، حاد یا مزمن رنج می‌برند، کاهش دهد.

دیویدسون می‌گوید: «ما می‌توانیم تشخیص دهیم که درد وجود دارد، اما به همان شکل گرفتار آن نمی‌شویم.» و این می‌تواند برای کمک به ما برای مقابله با درد مزمن بسیار مفید باشد.

تقویت احساسات مثبت و نوع دوستی

مدیتیشن می‌تواند شفقت را برای خود و دیگران تقویت کند و مدارها را در مغز تقویت می‌کند که احساسات دیگران را دریافت می‌کند، رفتار نوع دوستانه را ترویج می‌دهد و سوگیری ضمنی یا ناخودآگاه مسئول تداوم کلیشه‌های مضر را کاهش می‌دهد.

برای شروع یک مدیتیشن، ممکن است یکی از عزیزان را در ذهن خود تصور کنید و برای او آرزوی خوشبختی کنید. سپس می‌توانید این عشق را به خود و سایر افراد زندگی خود گسترش دهید.

دیویدسون می‌گوید: «می‌توانید از عبارت ساده‌ای استفاده کنید که بی‌صدا با خودتان تکرار می‌کنید، مانند «امیدوارم از خوشبختی لذت ببرید» در حالی که آن شخص را در ذهن خود نگه می‌دارید.

بهبود سلامت عاطفی و جسمی

محققان دریافته‌اند که هم تمرکز حواس و هم مدیتیشن سلامت قلب و عروق شما را بهبود می‌بخشد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

باور کنید یا نه، انواع مختلفی از مدیتیشن، از تمرکز حواس گرفته تا یوگا، نشان داده شده است که سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می‌کند و شما را در برابر ویروس‌ها و عفونت‌ها مقاوم می‌کند.

NCCIH در ایالات متحده، مطالعاتی را برای بررسی مزایای مدیتیشن و تاثیر آن بر اختلالاتی مانند آنچه در زیر آمده انجام داده‌اند:

درد در نوجوانان

استرس در نوجوانان و بزرگسالان

میگرن، سردرد و فشار خون بالا

اضطراب و افسردگی

اکثر تحقیقات و بررسی‌های آنها نشان می‌دهد که انجام یک تمرین روزانه کیفیت کلی زندگی را بهبود می‌بخشد و مزایای بلندمدتی برای سالم ماندن عاطفی و جسمی ‌دارد.

علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که مدیتیشن اثرات مشابهی با داروها در درمان افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات عاطفی خواهد داشت.

جلوگیری از تضعیف حافظه

مدیتیشن می‌تواند در تقویت حافظه به شما کمک کند. تحقیقات نشان داده است که توانایی شما در به خاطر سپردن چیزها و ذخیره و ادغام اطلاعات جدید را بهبود می‌بخشد. پس اگر قصد دارید حافظه بسیار قوی داشته باشید می‌توانید به سمت انجام تمرینات مدیتیشن بروید.

بهبود خواب

مدیتیشن، در هر نقطه از روز، به طرق مختلف برای ما مفید است. چه آن را در ابتدای روز انجام دهیم، چه در زمان استراحت و موقع ناهار یا درست قبل از خواب مدیتیشن کنیم، تأثیر مثبت آن عمیق و قابل مشاهده است.

برخی از مطالعات اخیر ثابت کرده‌اند که مدیتیشن در شب به افراد مبتلا به بی‌خوابی و اختلالات خواب کمک می‌کند. یک تمرین کوتاه درست قبل از رفتن به رختخواب به آرامش اعصاب ما کمک می‌کند و قبل از خواب ما را به حالت آرامش می‌رساند.

اینکه آیا مزایای مدیتیشن در شب بیش از فواید آن در اولین ساعات صبح است، هنوز جای بحث دارد، اما مراقبه خواب، مطمئناً با چرخه خواب و بیداری بهتر، ارتباط مثبت دارد.

اطمینان از یک خواب فشرده برای حفظ بهره‌ وری در محل کار ضروری است و مدیتیشن می‌تواند بهترین راه‌حلی باشد که پیش روی داریم.

تحقیقات می‌گوید که مدیتیشن وضعیت خواب REM را تا ۶۰ درصد بهبود می‌بخشد که باعث می‌شود مانند یک نوزاد بخوابیم و با احساس سر زندگی و شادابی از خواب بیدار شویم.

افزایش حس خوب بودن

مدیتیشن عملکرد روانی شما را افزایش می‌دهد و در این فرآیند احساس خوب زیستن شما را بهبود می‌بخشد. مشخص شده است که یوگا و تای چی نیز این کار را انجام می‌دهند.

طبق مطالعات، اثرات درمانی قابل توجهی دارند و کیفیت زندگی را در صورت تمرین منظم افزایش خواهند داد.

افزایش خلاقیت

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که می‌توانید خلاق‌تر باشید؟ بر اساس مطالعات مختلف، مدیتیشن خلاقیت شما را افزایش می‌دهد. جای تعجب نیست که خلاقان مشهوری مانند یوکو اونو، دیوید لینچ و مارینا آبراموویچ مدیتیشن را بخش مهمی ‌از زندگی خود قرار می‌دهند.

افزایش قدرت تصمیم‌گیری

دلیلی وجود دارد که مدیران توانمند به مدیتیشن روی می‌آورند تا به آنها کمک کند وظایف خود را بهتر انجام دهند.

مطالعات نشان داده‌اند که مدیتیشن به شما کمک می‌کنند تا با بهبود عملکرد مغز، تصمیم گیری بهتری داشته باشید. اگر می‌خواهید شروع به پرورش مدیران درونی خود کنید، مدیتیشن را امتحان نمایید.

مزایای مدیتیشن در دوران بارداری

یکی از مهم‌ترین مزایای مدیتیشن مربوط به دوران بارداری است. سیستم غدد درون ریز در طول بارداری دچار یک جهش شدید می‌شود و این اثر تا چند ماه پس از زایمان باقی می‌ماند.

زنان باردار اغلب مقابله با احساسات خود یا صحبت در مورد آن را دشوار می‌دانند. علیرغم آگاهی از نامعقول بودن، نمی‌توانند افکار خودکار را کنترل کنند و تحت تاثیر نوسانات خلقی مکرر قرار می‌گیرند. تعادل بین کار و زندگی و شادی شخصی شروع به سراشیبی می‌کند.

نانسی بارداک، نویسنده کتاب تولد مدیتیشن (۲۰۱۲)، می‌گوید که مادران باردار می‌توانند از همان ابتدا با هوشیاری، بارداری آرام و مثبتی را پشت سر بگذارند.

او در کتابش از مادران می‌خواهد: «کودک را در شکم خود احساس کنید، نفس را هنگام بالا و پایین رفتن شکم احساس کنید و فقط در کنار نوزادتان حضور داشته باشید».

مدیتیشن و تمرکز حواس به بارداری سالم کمک می‌کند. برخی از مطالعات آزمایشی نشان می‌دهد که مدیتیشن روزانه در دوران بارداری به مادران بالقوه کمک می‌کند تا ارتباط بیشتری با بدن خود داشته باشند.

با از بین بردن استرس و کاهش ترس از درد زایمان، مدیتیشن به زنان این امکان را می‌دهد که در هنگام زایمان آرام‌تر بمانند و دچار افسردگی پس از زایمان نشوند.

مدیتیشن اعصاب را آرام می‌کند و تنش را کاهش می‌دهد که می‌تواند به طور قابل توجهی برای سلامت مادر باردار مفید باشد. آشفتگی‌های خلقی و بدخلقی در دوران بارداری می‌تواند هم برای مادر و هم برای اطرافیانش طاقت ‌فرسا باشد.

مدیتیشن با کنترل هورمون‌های مخرب، ذهن را آرام می‌کند و خلق و خو را تنظیم می‌کند. بنابراین همه اعضای خانواده از مدیتیشن سود می‌برند، نه فقط فردی که آن را انجام می‌دهد.

جمع‌بندی

مزایای مدیتیشن برای سلامتی ذهن و جسم بسیار زیاد است. اگر می‌خواهید تمرکز خود را بهبود ببخشید، استرس را کاهش دهید، یا با اعتیاد، افسردگی یا درد مزمن مقابله کنید، باید آن را امتحان نمایید و ببینید که آیا برای شما مناسب است یا خیر.

سوالات متداول

آیا مدیتیشن می‌تواند منجر به سلامت جسم شود؟

بله، یک نمونه از مزایای مدیتیشن برای سلامت جسم کاهش درد است. مخصوصا دردهای مزمن مانند: میگرن که واقعا آزاردهنده است.

آیا فایده مدیتیشن تنها برای فردی است که آن را انجام می‌دهد؟

خیر، زمانی که یک نفر برای انجام تمرینات مدیتیشن اقدام می‌کند به آرامشی توصیف‌ ناپذیر دست می‌یابد. او می‌تواند این آرامش را به دیگران نیز منتقل کند. در نتییجه آنها نیز از فواید مدیتیشن بهره‌مند می‌شوند.

آیا با مدیتیشن می‌توان خواب ‌آرامی را تجربه کرد؟

بله‌، یک مزیت بزرگ مدیتیشن داشتن یک خواب باکیفیت است. خوابی که نیروی از دست‌رفته در طول روز را به انسان باز می‌گرداند و او را شاداب می‌کند.