۰ نفر

مثبت اندیشی چه تاثیری در کسب مهارت ها دارد؟

۲۱ مرداد ۱۴۰۱، ۲۰:۱۹
کد خبر: 659983
مثبت اندیشی چه تاثیری در کسب مهارت ها دارد؟

مثبت اندیشی در زندگی واژه‌ای پرتکرار و آشنا برای همه ما است. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که تا چه اندازه به آن پایبندید؟ چقدر آن را در زندگی، به طور عملی به کار گرفته‌اید و تا چه حد در چالش‌های سخت، از آن استفاده کرده‌اید؟

چند تاثیر و تغییر مثبت اندیشی در زندگی

به گزارش اقتصاد آنلاین، در این مقاله برخی از راهکارهای عملی مثبت اندیشی در زندگی و تاثیر مثبت اندیشی در زندگی را بررسی کرده ایم، به علاوه خواهیم دید که این سبک زندگی، چه مزایایی دارد و چگونه می‌توان از آن برای پرورش مهارت‌های زندگی، کمک گرفت. با ما همراه باشید.

تعریف کامل مثبت اندیشی

در یک تعریف مختصر و البته جامع می‌توان گفت مثبت اندیشی، برداشتی خوب و درست از چیزی است که برایمان اتفاق می‌افتد. آنچه که اتفاق می‌افتد، در ظاهر همیشه مطلوب نیست و تفاوت در همین نکته ظریف است.

در واقع نوع برداشت یک فرد مثبت اندیش، از آنچه برایش اتفاق می‌افتد، آمیخته با هیجانات زودگذر و تعصب نیست. او فردی زیبا‌ بین است که  می‌کوشد از دل هر اتفاقی، خواه خوب یا بد، نکات مثبت و آموزند را بیرون بکشد و به خوبی آن‌ها را به کار بندد.

مثبت اندیشی

مزایای مثبت اندیشی چیست؟

مثبت اندیشی در زندگی، تمام زوایای زندگی را پوشش می‌دهد و آنچه در ادامه می‌آید، تنها بخشی از مهم‌ترین مزایا و فواید مثبت اندیشی در زندگی است:

پیشرفت و موفقیت

بدون شک یکی از عوامل مهم پیشرفت‌های مالی و شغلی، مثبت اندیشی در زندگی است. اگر تصور می‌کنید که افراد موفق هیچ مشکلی ندارند، سخت در اشتباهید. تفاوت آن‌ها در این است که به سرعت دست به کار می‌شوند و به دنبال بهترین راه‌حل‌ها هستند، چون به خوبی می‌دانند که هیچ مشکلی همیشگی نیست و حتما راه حلی وجود دارد.

مثبت اندیشی در زندگی، از شما یک مبارز جسور می‌سازد. مبارزی که برای رسیدن به اهدافش، امیدوارانه تلاش می‌کند و منتظر معجزه نمی‌ماند.

شادی و آرامش

همین الان یک تکه کاغذ بردارید و ویژگی‌های خوب و برجسته زندگی خود را بنویسید. مثلا می‌توانید درباره دوستان، خانواده، شغل، توانمندی‌ها و سایر نکات مثبت زندگی خود بنویسید. خواهید دید که توجه به این نکات مثبت، تا چه اندازه باعث آرامش عمیق قلبی و شادی شما خواهد شد.

لذت بیشتر از زندگی

یکی از مهم‌ترین تجربیات زندگی، درک لذت زیستن است. درکی که با وجود مثبت اندیشی در زندگی، دوچندان می‌شود. با وجود یک دیدگاه مثبت، زندگی، معنای متفاوتی پیدا می‌کند. در چنین حالتی، هر روزی که می‌آید، هدیه‌ای ارزشمند از سوی خداوند است که با دنیایی از تجربه‌های لذت بخش، همراه است.

اگر نگاه مثبت و خوش بینانه‌ای داشته باشید خواهید دید که دلخوشی‌های ساده زندگی کم نیستند. یک دست نوازش، یک لبخند و لحظات شادی که در کنار یک عزیز می‌گذرد، همگی نوید‌بخش تجربه‌های ناب زیستن هستند که با یک دیدگاه مثبت، خیلی ملموس‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهند بود.

آسان‌تر شدن مراحل سخت زندگی

سختی‌ها در زندگی اجتناب ناپذیرند، اما مثبت اندیش‌ها خوب می‌دانند که نباید در چنین تله‌هایی توقف کنند. آن‌ها کسانی هستند که همیشه آمادگی مقابله با چالش‌های زندگی را دارند و در این مورد صبور هستند و واقع‌بینانه وارد عمل می‌شوند.این افراد به خوبی تاثیر مثبت اندیشی در زندگی را درک و دریافت کرده اند.

در یک دیدگاه مثبت، مشکلات و مراحل سخت زندگی، تعریف دیگری دارند. هر یک از آن‌ها فرصتی هر چند سخت، برای آبدیده شدن هستند که نباید آن‌ها را نادیده گرفت. بنابراین با زندگی در زمان حال، پشیمانی گذشته‌ها و نگرانی درباره آینده، مفهوم خود را از دست می‌دهند.

تاثیر روی اطرافیان

یکی دیگر از مزایای مثبت اندیشی، خوش‌بینی نسبت به اطرافیان است. در چنین فضایی، جلوی بسیاری از سو تفاهم‎ها و سوء تعبیرها گرفته می‌شود. به علاوه، مثبت اندیشی شما، افراد مثبت اندیش دیگر را هم وارد زندگی شما خواهد کرد. نیازی نیست که شما کار زیادی انجام دهید، طبیعت کار خود را خواهد کرد. فقط مراقب ارتباطات خود باشید.

حتما می‌دانید که طبق نظر روانشناسان، شما میانگین پنج نفری هستید که بیشترین ارتباط را با آن‌ها دارید. بنابراین معاشرت و ارتباط با افراد مثبت و خوش‌بین را جزو اولویت‌های خود قرار دهید.

روان سالم‌تر

حتما این جمله شنیده‌اید که «تو همانی که می‌اندیشی». پیش از آنکه افکار منفی، به جسم شما آسیب برسانند، ذهن و روان شما را به چالش می‌کشند. یک فکر منفی تکرار‌شونده، افکاری قوی‌تر خواهد آفرید و متاسفانه، گاهی این چرخه آنقدر اثرگذار می‌شود که بسیاری از توانمندی‌ها و استعدادهای بالقوه خود را به فراموشی می‌سپاریم.

این در حالی است که داشتن یک ذهن آرام، در گرو داشتن افکاری مثبت است. یک ذهن آرام سرچشمه یک صلح درونی است. در چنین فضای آرامی که از پیامدهای مثبت اندیشی در زندگی است، می‌توانید به قدرت واقعی ذهن دست یابید. چیزی که می‌تواند از شما فردی موفق، جسور و خلاق بسازد.

بدن سالم‌تر

تحقیقات نشان می‌دهند که مثبت اندیشی در زندگی و خوش‌بینی، مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها را بالا می‌برد. به کرات درباره افرادی شنیده‌ایم که با مثبت اندیشی توانسته‌اند بر بیماری‌های صعب‌العلاجی مانند سرطان غلبه کنند.

افراد مثبت اندیش، طول عمر بیشتری دارند، آن‌ها کمتر از دیگران دچار مشکلات قلبی عروقی می‌شوند، سیستم ایمنی بدن آن‌ها در هماهنگی کامل با افکار مثبت آن‌ها است و احتمال ابتلا به افسردگی در آن‌ها بسیار کمتر از دیگران است. این‌ها فقط بخش کوچکی از فواید اعجاب‌آور مثبت اندیشی بر سلامت جسمی است که شاید هنوز توضیح علمی دقیقی در مورد خیلی از این اثرات وجود نداشته باشد.

راهکارهای مثبت اندیشی در زندگی

برای مثبت اندیشی در زندگی، زمان و تمرین لازم است. به هر حال شما در حال ایجاد یک عادت جدید هستید و باید در این باره، صبور باشید. این راهکارها به شما کمک خواهند کرد که در این مسیر پرهیجان، زودتر به مقصد برسید.

شناخت افکار منفی

شاید اولین و آشناترین مانع مثبت اندیشی در زندگی، وجود افکار منفی و مزاحم باشند. شما عزمتان را جزم کرده‌اید که شرایط را تغییر دهید، اما وجود این همه فکر مزاحم، شما را شگفت‌زده کرده است. نگران نباشید و بدانید که همه ما کم و بیش در معرض این چالش بوده‌ایم.

ابتدا بخش‌هایی از زندگی‌تان را که معمولاً درباره‌شان منفی فکر می‌کنید، مشخص کنید. این موضوع می‌تواند شامل کار، رفت و آمدهای روزانه یا روابط شما باشد. شما می‌توانید با تمرکز بر یک حوزه کوچک شروع کنید تا به روشی مثبت‌تر به آن نزدیک شوید.

برای این کار، به طور دوره‌ای در طول روز، کمی توقف کرده و روند افکار خود را ارزیابی کنید. اگر متوجه شدید که افکار شما عمدتا منفی هستند، سعی کنید راهی برای ایجاد یک چرخش مثبت در آن‌ها پیدا کنید. با شناخت بهتر خود و توجه به ریشه این احساسات می‌توانید گام‌های موثرتری بردارید.

یک از راه های مثبت اندیشی موثر این است که افکار منفی خود را بنویسید و زمان مشخصی را در طول روز برای فکر کردن به آن‌ها اختصاص دهید. به تدریج خواهید دید که این افکار در هنگام کار مزاحمت کمتری ایجاد می‌کنند. چند هفته متوالی این تمرین را انجام دهید تا نتایج واضح آن را ببینید.

داشتن خودگویی مثبت

برای مثبت اندیشی در زندگی، خودگویی مثبت را تمرین کنید. با پیروی از یک قانون ساده شروع کنید: «چیزی به خودتان نگویید که به هیچ کس دیگری نمی‌گویید.»

با خودتان ملایم و مهربان باشید. اگر فکری منفی به ذهن شما خطور کرد، آن را منطقی ارزیابی کنید و با تأیید آنچه در مورد شما خوب است، پاسخی مناسب بدهید. در مورد چیزهایی که در زندگی‌تان برایشان شکرگزار هستید، فکر کنید.

برای تمرین بیشتر در زمینه خودگویی مثبت، به جدول زیر توجه کنید و ببینید خودتان چه مثال‌های دیگری می‌توانید اضافه کنید:

خودگویی منفی / خودگویی مثبت

من قبلاً آن را انجام نداده‌ام/ این فرصتی است برای یادگیری چیزهای جدید.

خیلی پیچیده است / از زاویه ای دیگر به آن می‌پردازم.

من منابع ندارم / نیاز مادر اختراع است.

این یک تغییر بسیار اساسی است./ بیایید به آن به عنوان یک فرصت نگاه کنیم.

کسی حوصله ارتباط با من را ندارد./ ببینم می‌تونم راه‌های ارتباطی رو باز کنم یا نه.

در این مورد بهتر نمی‌شوم./ یک بار دیگر آن را امتحان خواهم کرد.

داشتن سبک زندگی سالم

یک سبک زندگی سالم را دنبال کنید. منظور از سبک زندگی، مجموعه فعالیت‌هایی است که برای شما به صورت عادت درآمده و به طور روزمره آن‌ها را انجام می‌دهید. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل رژیم غذایی، ورزش، شیوه انجام امور مختلف و… باشد.

سعی کنید در بیشتر روزهای هفته حداقل حدود ۳۰ دقیقه ورزش کنید. همچنین می‌توانید زمان ورزش خود را در طول روز، به بخش‌های ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم کنید. ورزش می‌تواند خلق و خوی شما را به کلی عوض کند و استرس شما را کاهش دهد. برای تامین انرژی ذهن و بدن خود از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و تکنیک‌های مدیریت استرس را یاد بگیرید.

شروع روز با افکار و اعمال مثبت

روز خود را با جملات مثبت شروع کنید. برای این کار از خودگویی مثبت و خلاقیت‌تان کمک بگیرید. مقابل آینه بایستید و در حالی که خود را تحسین می‌کنید، با صدای بلند با خود سخن بگویید. شک نکنید که نجواهای منفی هم بیکار نمی‌نشینند، اما مهم نیست. شما به تمرینات خود متعهد باشید و سعی کنید با وجود تمام موانع، آن‌ها را به درستی انجام دهید.

از خداوند تشکر کنید که فرصتی دوباره برای زندگی کردن در اختیار شما قرار داده و به خود بگویید امروز معجزات زیادی انتظار مرا می‌کشند و قرار است یک روز بی‌نظیر را شروع کنم.

در این مورد می‌توانید از لیست جملات مثبت اندیشی استفاده کنید و ببینید با کدام جملات بهتر و بیشتر ارتباط برقرار می‌کنید.

داشتن دوستان مثبت اندیش

جمله معروفی می‌گوید: «افرادی که خود را با آن‌ها احاطه می‌کنید ، شما می‌شوید.» بنابراین دایره اجتماعی، موضوع بسیار مهمی است.

مطمئن شوید کسانی که در زندگی شما هستند، افراد مثبت و حمایت کننده‌ای هستند. افرادی که می‌توانید روی مشورت کردن با آن‌ها و گرفتن بازخورد از آن‌ها حساب کنید. در مقابل، مراقب معاشرت با افراد منفی‌باف باشید. آن‌ها می‌توانند سطح استرس شما را به شدت افزایش دهند و چه بسا برای مدیریت استرس، شما را به سمت روش‌های ناسالم سوق دهند.

انجام کار لذت بخش در روز

در زندگی همه ما کارهایی وجود دارند که در هنگام انجام آن‌ها، گذر زمان را حس نمی‌کنیم. در واقع، این کارها آنقدر برایمان لذت‌بخش هستند که غرق در زمان حال می‌شویم و حتما دقت کرده‌اید که افکار منفی در این اوقات، چقدر کم رنگ تر از همیشه هستند.

یکی از بهترین روش‌های مثبت‌ اندیشی در زندگی، پرداختن به کارهایی است که واقعا از آن‌ها لذت می‌برید. این کارها می‌توانند یک فعالیت هنری، یک تفریح یا در هر حوزه دیگری باشند. مهم این است که برای تمرکز و پرورش ذهن و دور کردن آن از افکار منفی، حتما اوقاتی از شبانه روز خود را به این کارها اختصاص دهیم و بگذاریم ذهن‌مان برای دقایقی آرام بگیرد.

خوش گذرانی و وقت گذراندن با دوستان

حتما برای تفریحات خود وقت بگذارید و برنامه داشته باشید. بودن در جمع دوستان هم فکر و پرانرژی، دیدن یک فیلم خنده‌دار، تماشای یک استند آپ کمدی، خواندن یک کتاب لطیفه و خلاصه خندیدن و خوش‌گذرانی کردن می‌تواند به شما کمک کند تا حس مثبت‌تر و خوشایندتری داشته باشید.

با ایجاد فرصت‌های لذت‌بخش در کنار دوستان، کیفیت زندگی خود را بالا ببرید و افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید.

کلام آخر

امیدواریم اطلاعات این مقاله برای شما مفید بوده باشد. البته این نکته را به یاد داشته باشید که تغییر عادت‌ها، فرایندی زمان‌بر است. بنابراین اگر تا به حال، توجه به نکات مثبت اتفاقات برای شما کاری دشوار بوده، برای اصلاح عملکرد و نوع افکار خود، به خودتان زمان بدهید و دست از سرزنش خود بردارید. مطمئن باشید با تمرین مثبت اندیشی در زندگی می‌توانید به مهارت قابل توجهی در این زمینه برسید. شاد و پیروز باشید.

سوالات متداول

مثبت اندیشی چیست؟

مثبت اندیشی، یک نگرش ذهنی و عاطفی نسبت به اتفاقات با تمرکز بر نکات مثبت و خوب است.

مهم‌ترین مزایای مثبت اندیشی چیست؟

داشتن جسم و روح سالم‌تر، تاثیرگذاری بر اطرافیان، لذت بردن بیشتر از زندگی، رسیدن به شادی و آرامش و کسب موفقیت

چگونه یک فرد مثبت اندیش شویم؟

برای این کار راهکارهای زیادی وجود دارد که بعضی از مهم‌ترین موارد عبارتند از: شناخت و مدیریت افکار منفی، خودگویی‌های مثبت، داشتن سبک زندگی سالم، توجه به علایق و لذت‌های شخصی و داشتن دوستان مثبت ‌اندیش

مثبت اندیشی چه تاثیراتی وری جسم دارد؟

افزایش طول عمر، افسردگی و پریشانی کمتر، سلامتی بیشتر قلب و عروق، مقاومت بیشتر در مقابل سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها