۰ نفر

راه حل برای حشره نذاشتن برنج + مقابله با آن

۱۷ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۴۱
کد خبر: 659251
راه حل برای حشره نذاشتن برنج + مقابله با آن

در این مقاله با حشره برنج ,راه های پیشگیری از حشره برنج, راه های از بین بردن شپشک برنج پس از خرید برنج آشنا می شوید حشره برنج با نام علمی Sitophilus oryzae (سیتوفیلوس اوریزائه) و نام عمومی Rice weevil که ما ایرانی ها به آن شپشک و جوجوی برنج می گوییم طولی به انداره ۱ میلی متر و دارای طول عمر بین ۶ الی ۸ ماه است.

حشره برنج چیست و سریع ترین راه از بین بردن شپشک کدام است؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، این حشره در هر روز حدود ۴ تخم و در کل طول عمر خود به طور میانگین ۳۰۰ تخم می گذارد.شپشک برنج دارای دماغ درازی است و رنگ آن مشکی با لکه های کم رنگ قرمز است. حشره برنج از مزرعه وارد برنج شده و در کنار آن باقی می ماند. اما قبل از رشد با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست.

بعد از اینکه برنج در شرایط مناسب برای رشد شپش یرنج قرار گرفت شروع به رشد و تخم گذاری می کند و شروع به  خوردن دانه های برنج می کنند.

به اندازه نیاز خود برنج خریداری کنید. زمان مناسب برای خرید برنج هر ۲ ماه یکبار است اگر برنج تازه تازه خرید شود بسیاری از این مشکلات به وجود نمی آید. در صورتی که متوجه پخش شدن شپشک برنج در خانه  و رختخواب شدید می توانید با استفاده از اسپری حشره کش آن را رفع کنید.

اگر برنج به روش درستی تولید شده باشد بسیار دیرتر حشره خواهد کرد چون در فرایند تولید برنج رطوبت شالی باید به ۸ درصد برسد اما این کار زمان و هزینه بیشتری بر میدارد و گاهی در هنگام تولید برخی تولید کنندگان برای تولید محصول با قیمت پایین تر این کار را به درستی اجام نمی دهند.

همه آنچه که باید از کرم برنج بدانید!

شپشک برنج

در جدول زیر اطلاعات کامل و به طور مختصر ارائه شده است تا بتوانید راهکاری برای از بین بردن شپشک برنج در خانه انجام دهید. با ما همراه باشید.

راه های جلوگیری از شپشک برنج

در ادامه مقاله راه های از بین بردن حشره برنج و از بین بردن کرم برنج کامل توضیح خواهیم داد که چگونه از شر شپشک برنج راحت شوید اما قبل از آن پیشنهاد می کنم با راه های راه های پیشگیری از حشره کردن برنج آشنا شوید

۱-قراردادن برنج در جای مناسب

اگر برنج در جای مناسبی قرار بگیرد حتی بعد از چند سال حشره نمی کند. اکثرا برنج در فصل تابستان شروع به حشره کردن می کند. چون در تابستان هوا گرم است و هوای گرم برای رشد سوسک برنج بسیار مناسب است. محل مناسب برای برای نگه داری برنج باید دارای ۷ ویژگی باشد

گونی های برنج باید روی سطحی بلند تر از سطح زمین ترجیحا روی پالت های پلاستیکی قرار بگیرد؛

تعداد زیادی گونی برنج نباید روی هم قرار بگیرد چون ایجاد گرما می کند و قضا برای رشد حشرات آماده می شود؛

گونی های برنج باید از دیوار ۱۰ سانتی متر حداقل فاصله داشته باشند؛

محل نگه داری گونی برنج باید بدون رطوبت و خشک باشد در آشپزخانه و اتاق هایی که در آن درب حمام قرار دارند مناسب نگه داری برنج نیست؛

محل نگه داری برنج باید در جایی باشد که هوا در آن در جریان باشد یا دراری تهویه هوای قوی باشد فضا های بسته برای نگه داری برنج مناسب نیست؛

فضاهای تاریک مناسب نگه داری برنج نیست برنج باید در جایی نگه داری شود که در ساعاتی از روز نور کافی خورشید در آن بتابد؛

به هیچ عنوان برنج نباید در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد این کار باعث صدمه زدن به برنج می شود؛

گونی های برنج نباید در معرض باد مستقیم کولر قرار بگیرد باد کولر یا حتی باد طبیعی دشمن برنج هستند که باعث خورد شدن دانه های برنج هنگام پخت می شود.

۲-جداسازی برنج های کهنه از برنج تازه

احتمال رشد شپشک برنج کهنه در چندین برابر برنج های تازه است. برنج کهنه به برنجی می گویند که برای سال زراعی گذشته و یا قدیمی تر باشند و برنج های تازه به برتج هایی میگویند که برای آخرین سال زراعی باشد. هر سال اواسط تابستان برنج برداشت می شود و یال زراعی جدید شروع می شود.

۳-شست وشو و ضدعفونی کردن محل نگهداری برنج 

مکان های نگه داری برنج باید هر ساله شستشو شود و در صورت مشاهده هرگونه حشره باید با حشره کش سم پاشی و ضد عفونی گردد. البته بعد از سم پاشی یک تا دو روز از انبار نباید استفاده شود و بعد از آن نیز مجددا شستشو و ضد عفونی گردد. با این کار با خیال آسوده تا یک سال می توانید برنج های خود را با رعایت نکات بالا نگه داری کنید.

۴-قراردادن مقداری سیر (Garlic) در محل نگه داری برنج

سوسک برنج نسبت به بوی سیر بسیار حساس است و در جایی که سیر وجود داشته باشد به راحتی نمی تواند رشد کند. برای اینکار چند بوته سیر در لابه لای برنج قرار دهید یا حتی میتوانید آن را درون گونی برنج قرار دهید.

شپشک برنج از چی بدش میاد ؟

یکی از سوالاتی که اکثر کاربران درگیر آن هستند این است که راه های از بین بردن شپشک برنج چیست؟ کرم برنج از چی بدش میاد؟ و برنج شپشک زده چیکار کنم ؟ در ادامه به تمامی سوالات شما پاسخ داده خواهد شد. با ما همراه باشید

قرار دادن در زیر آفتاب

اگر مقدار کمی برنج داریدکه حشره کرده است می توانید آنرا روی پارچه تمیزی بریزید و زیر آفتاب قرار دهید اما همانطور که قبلا گفتیم آفتاب می تواند باعث ترک دار شدن دانه های برنج شود پس نباید اینکار را چندین بار تکرار کنید. همچنین توجه داشته باشید که هنگامی که برنج را در هوای آزاد روی پارچه پهن می کنید باد تندی نوزد چون باد هم مانند آفتاب می تواند دانه های برنج را ترک دار کند. اگر برنج شما باز هم بعد از قرار دادن زیر آفتاب حشره داشت آن را در هوای آزاد به مدت یک روز قرار دهید تا باقی مانده حشرات هم از برنج خارج شوند.

شستشو با آب جوش

اگر برنجتان پر از حشره سیاه کوچک است هنگام شستن برنج آن را با آب تقریبا جوش بشویید چون آب جوش باعث مرگ حشرات می شوند و روی آب قرار می گیرند به این ترتیب می توانید با آبکشی برنج به راحتی آن را از برنج جدا کنید.

تعویض گونی های برنج

هنگامی در برنج این حشره سیاه کوچک رشد می کند بر روی گونی برنج تخم گذاری می کنند. پس با یکی از روش های گفته شده حشره برنج را از بین بردید آن برنج را دیگر در گونی قبلی نریزید چون دوباره در آن حشره رشد می کند.

استفاده از قرص سیر یا قرص ضد بید

قرص سیر هم یکی از روش های از بین بردن حشره برنج است که اگر مقدار زیادی برنج دارید می توانید از آن استفاده کنید. قرص سیر یا ضد بید را می توانید از داروخانه ها و عطاری ها خرید کنید.

از بین بردن کرم برنج با میخک

میخک می تواند یکی از راه های  از بین بردن کرم برنج بوده که با قرار دادن آن در ظرف یا محل نگهداری برنج، از ورود حشرات به ظرف برنج جلوگیری کرده و حشرات باقی مانده در برنج را از بین برد. روش از بین بردن کرم برنج با میخک می توان به عنوان روش سنتی نیز در نظر گرفت.

استفاده از قرص برنج ممنوع

قرص برنج یا فسفید آلومینیوم یک سم بسیار خطرناک است که به عنوان جونده کش تدخینی برای جلوگیری از آفت زدگی برخی محصولات استفاده می شود. قرص برنج در کشور ایران تولید نمی شود و واردات رسمی نیز ندارد و عرضه و فروش آن در تمام داروخانه ها و سم فروشی های سراسر کشور ممنوع اعلام شده است.  حتی استشمام بوی این قرص می تواند کشنده باشد پس فکر استفاده از قرص برنج را از سر خود بیرون کنید. ولی می توانید با استفاده از  نمک برای شپشک برنج می توانید ایت مشکل را رفع نمایید.