۰ نفر

۱۵ فیلم هندی جذاب و متفاوت تاریخ سینما + عکس

۱۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱:۰۵
کد خبر: 658199
۱۵ فیلم هندی جذاب و متفاوت تاریخ سینما + عکس

از آثار قدیمی و خاطره انگیزی همچون سنگام و شعله تا آثار جدید و متفاوت. در مرور بهترین فیلم های هندی همراه ما باشید.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ از آثار قدیمی و خاطره انگیزی همچون سنگام و شعله تا آثار جدید و متفاوت. در مرور بهترین فیلم های هندی همراه ما باشید.

سینمای هند دنیای عجیب و پر رنگ و لعابی است. ساخت این همه فیلم در طول یک سال کاری نیست که از عهده هر سینمایی بربیاید. سینمای هند یا شما را عمیقا شیفته خود می‌کند، یا با نمایشی از اتفاقات عجیب و محیرالعقول اسباب تعجب و حیرت‌تان را فراهم می‌کند. عاشقان موسیقی قطعا از شنیدن این همه موسیقی‌های رنگارنگ از انواع شاد و زنده تا موسیقی‌های غمناک لذت می‌برند. البته فراموش نکنید این سینما ستارگانی همچون ای. آر. رحمان را هم به جهان معرفی کرده است که آثارش علاقمندان بسیاری دارد.

تفاوتی نمی‌کند جزو علاقمندان تازه‌وارد سینمای هند بوده یا شیفته‌ی آثار قدیمی‌تر بالیوود باشید، به‌هرحال چیزی باب سلیقه خود پیدا می‌کنید. البته سینمای هند هم به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است، از جمله سینمای جنوب هند که آثارش هم پر زرق‌ و برق‌تر است و هم جلوه‌های ویژه آن گاهی علم را انگشت به دهان می‌کند. اما آنچه در این مجال مورد توجه ما است، آثار ارائه شده در بالیوود است. بخش هندی زبان صنعت عظیم فیلم در هندوستان که مرکز آن در شهر بمبئی واقع شده است.

۱۵- فیلم Sangam

فیلم سنگام

۱۵ فیلم هندی جذاب و متفاوت تاریخ سینما

ژانر: موزیکال، عاشقانه، درام

کارگردان: راج کاپور

بازیگران: ویجینتی مالا، راجیندرا کومار و راج کاپور

سال ساخت: ۱۹۶۴

میانگین امتیازات: ۷/۳

فیلم سنگام یکی از فیلم‌هایی است که به احتمال زیاد برای مخاطب ایرانی دوست‌دار فیلم‌های کلاسیک و قدیمی هند، اثری آشنا و خاطره‌انگیز است. داستان مثلثی عشقی میان دختری از خانواده‌ای ثروتمند به نام رادا، گوپال تنها فرزند قاضی ورما و سوندر که پسری یتیم و فقیر است. این سه باهم بزرگ می‌شوند، درحالی‌که رفته رفته عشق میان رادا و گوپال شکل می‌گیرد و سوندر مخفیانه عشق خود به رادا را در دل پرورش می‌دهد. اما بازی روزگار سرنوشت آن‌ها را چنان به بازی می‌گیرد که درپایان همه چیز دستخوش تغییر می‌شود.

۱۴- فیلم Baghban

فیلم باغبان

۱۵ فیلم هندی جذاب و متفاوت تاریخ سینما

ژانر: درام، عاشقانه

کارگردان: راوی چوپرا

بازیگران: آمیتاب باچان، هما مالینی و سلمان خان

سال ساخت: ۲۰۰۳

میانگین امتیازات: ۷/۴

راج مالهوترا و همسرش پوجا چهار پسردارند که هرکدام ازدواج کرده و زندگی مستقل خود را تشکیل داده‌اند. بااین‌حال زمانی‌که راج بازنشسته می‌شود، هیچ کدام از فرزندان نمی‌خواهد بار مسئولیت مراقبت از والدین خود را به دوش بکشد و حتی کار به جایی می‌رسد که راج و پوجا را از هم جدا می‌کنند.

اما به طرزی باورنکردنی این پسر خوانده راج است که نشان می‌دهد مهری عمیق‌تر از فرزندانش به او دارد و به‌همین خاطر با رویی باز آن دو را می‌پذیرد. اما آیا این پسران ناخلف به اشتباه خود پی برده و آن را جبران می‌کنند؟

۱۳- فیلم Kabhi Khushi Kabhie Gham

فیلم گاهی خوشی گاهی غم

۱۵ فیلم هندی جذاب و متفاوت تاریخ سینما

ژانر: موزیکال، عاشقانه، درام

کارگردان: کارن جوهر

بازیگران: آمیتاب باچان، جایا باچان، رانی موکرجی، ریتیک روشن و کاجول

سال ساخت: ۲۰۰۱

میانگین امتیازات: ۷/۴

آمیتاب باچان در فیلم گاهی خوشی گاهی غم در نقش مردی ثروتمند به نام یاش ریچاند بازی می‌کند که به همراه همسر و دو پسرش در عمارتی مجلل زندگی می‌کنند. بااینکه راهول فرزند خوانده آن دو است، اما با او درست هچون پسر خودشان روهان رفتار می‌کنند. اما زمانی‌که راهول به‌جای انتخاب عروس از خانواده‌ای مرفه همچون خانواده خودش؛ دختری از قشر متوسط جامعه را انتخاب می‌کند، پدر و فرزند روبروی هم قرار گرفته و درنهایت راه‌شان را از هم جدا می‌کنند.

سال‌ها بعد روهان که متوجه غم والدینش از دوری راهول می‌شود، بار سفر بسته و به‌دنبال برادرش می‌رود تا یک بار دیگر خانواده دور هم جمع شوند. اما آیا راهول و یاش می‌توانند غم گذشته را فراموش کرده و با پذیرش اختلاف‌ها دوباره شادی را درکنار هم تجربه کنند؟

۱۲- فیلم Amar Akbar Anthony

فیلم امر اکبر آنتونی

۱۵ فیلم هندی جذاب و متفاوت تاریخ سینما

ژانر: کمدی، عاشقانه

کارگردان: منموهان دسای

بازیگران: آمیتاب باچان، ریشی کاپور و وینود کانا

سال ساخت: ۱۹۷۷

میانگین امتیازات: ۷/۴

داستان فیلم امر اکبر آنتونی با فرار یک محکوم سابق شروع می‌شود که مجبور است خانواده‌اش را به حال خود رها کند. دراین بین همسرش بینایی خود را از دست داده و سه پسرش هم از هم جدا شده و گم می‌شوند. یکی از آن‌ها را یک پلیس هندو به فرزندی می‌گیرد، دیگری ساکن خانه خیاطی مسلمان شده و سرپرستی آخرین پسر را یک کشیش کاتولیک قبول می‌کند.

آن‌ها هرکدام راهی جدید را در زندگی برمی‌گزینند، اما دست سرنوشت دوباره سه برادر را سرراه هم قرار می‌دهد تا پیوندهای خانوادگی یک بار دیگر مستحکم شوند. ضمن اینکه راهی برای بازگشت پدر و مادر و جمع شدن دوباره خانواده کنار هم فراهم می‌شود. فیلمی سرگرم کننده مملو از تصادف‌های غیرمحتمل و سکانس‌های اکشن که با موسیقی درهم آمیخته شده‌اند.

۱۱- فیلم Jodhaa Akbar

فیلم جودا اکبر

۱۵ فیلم هندی جذاب و متفاوت تاریخ سینما

ژانر: درام، اکشن،‌ تاریخی

کارگردان: آشوتوش گواریکر

بازیگران: ریتیک روشن، آیشواریا رای باچان و سونو سود

سال ساخت: ۲۰۰۸

میانگین امتیازات: ۷/۵

داستان این فیلم تاریخی و البته عاشقانه قرن شانزدهمی در مورد ازدواجی است که قرار بود راهی برای اتحاد میان مسلمانان و هندوها فراهم کند. هرچند که این ازدواج قراردادی درنهایت باعث تولد عشقی واقعی و عمیق میان امپراتور بزرگ مغول جلال‌الدین محمد اکبر و شاهزاده خانم راجپوت جودا شد، عشقی که همچنان بعد از گذشت قرن‌ها مورد توجه قرار داشته و منبع ساخت آثار گوناگون سینمایی و تلویزیونی است.

۱۰- فیلم Rockstar

فیلم راک استار

۱۵ فیلم هندی جذاب و متفاوت تاریخ سینما

ژانر: درام، عاشقانه

کارگردان: امتیاز علی

بازیگران: رانبیر کاپور، نرگس فخری و شامی کاپور

سال ساخت: ۲۰۱۱

میانگین امتیازات: ۷/۷

فیلم راک استار داستان پسری از اهالی دهلی با نام مستعار جی جی است که آرزو دارد همانند جیم موریسون یک ستاره سبک موسیقی راک باشد، آرزویی که اغلب توسط دوستانش به سخره گرفته می‌شود. یک روز صاحب غذاخوری محلی به او می‌گوید دلشکستگی همان چیزی است که زندگی را تغییر داده و باعث شکوفا شدن هنر و استعداد هنرمندان می‌شود. همین مسئله باعث می‌شود که جی جی عاشق دختری زیبا شده و رنج دلشکستگی را به جان بخرد، بلکه برای ستاره شدن آمادگی پیدا کند.

این فیلم در زمان خود با نقدهای متفاوتی رو‌به‌رو شد که رانبیر کاپور و ای. آر. رحمان را به خاطر عملکردشان ستودند اما از طرح کلی داستان فیلم راضی نبودند. فیلم راک استار یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های زمان اکران خود بود که به‌ویژه توجه جوانان را به خود جلب کرد. کاپور و رحمان جوایز متعددی را برای حضور در این فیلم دریافت کردند. بد نیست بدانید رانبیر کاپور برای بازی در این فیلم و تبدیل شدن به یک ستاره راک، روزهای زیادی را در استودیو رحمان سپری کرده و به نواختن گیتار می‌پرداخت.

۹- فیلم Mother India

فیلم مادر هند

۱۵ فیلم هندی جذاب و متفاوت تاریخ سینما

ژانر: درام، اکشن

کارگردان: محبوب خان

بازیگران: نرگس، سونیل دات و راجیندرا کومار

سال ساخت: ۱۹۵۷

میانگین امتیازات: ۷/۸

در فیلم ملودرام مادر هند، مخاطب شاهد زندگی مشقات بار زنی فقیر و دو پسرش است که مجبور هستند با انواع مشکلات و مصیبت‌های کوچک و بزرگ مواجه شده و گلیم خود را از آب بکشند. بااین‌وجود و با تمام سختی‌ها، مادر هند همیشه قوانین اخلاقی خود پایبند است.

بدنیست بدانید این فیلم در زمان اکران خود، نامزد دریافت جایزه اسکار بخش بهترین فیلم خارجی شد و البته چیزی که این رویداد را جذاب‌تر می‌کند این است که این اولین نامزدی اثری از سینمای هند در مراسم اسکار بود.

۸- فیلم Mera Naam Joker

فیلم اسم من دلقک

۱۵ فیلم هندی جذاب و متفاوت تاریخ سینما

ژانر: کمدی، درام

کارگردان: راج کاپور

بازیگران: راج کاپور، مانوج کومار و سیمی گریوال

سال ساخت: ۱۹۷۰

میانگین امتیازات: ۷/۹

راجو یک دلقک است، چیزی که همیشه بوده، است و خواهد بود. این فیلم به زندگی او در سه فصل گوناگون می‌پردازد: دوران مدرسه، زمانی‌که در سیرک کار می‌کند و درنهایت زندگی او در خیابان. اینکه او باید همیشه مردم را به خنده انداخته و شاد کند، حتی اگر خودش از درون غمگین و ناراضی باشد. در طول مسیر زندگی مهم نیست چه بر سر او می‌آید، راجو باید همیشه لبخند به لب داشته باشد. چراکه به‌گفته مدیر سیرک، نمایش باید ادامه پیدا کند.

این فیلم را می‌توان نگاهی نیمه اتوبیوگرافیک (خودزندگینامه) از زندگی خود راج کاپور دانست که با مفاهیمی همچون زندگی، عشق و فلسفه همراه است.

۷- فیلم Chak De! India

فیلم هند، به پیش!

۱۵ فیلم هندی جذاب و متفاوت تاریخ سینما

ژانر: خانوادگی، ورزشی، درام

کارگردان: شیمیت امین

بازیگران: شاهرخ خان، آنایتا نایر و ویدیا مالواده

سال ساخت: ۲۰۰۷

میانگین امتیازات: ۸/۱

داستان فیلم هند، به پیش! در مورد کاپیتان سابق هند کبیر خان است که اکنون به‌عنوان مربی تیم ملی هاکی زنان این کشور انتخاب شده است. تیمی که بیشتر روی کاغذ وجود خارجی دارد، اما در عمل درخشش چندانی از خود نشان نداده است. دختران جوانی که عشق به بازی کردن از یادشان رفته و نمی‌دانند برای چه وارد میدان می‌شوند. آن‌ها هیجان جنگیدن برای چیزی که ارزشمند است را فراموش کرده‌اند و این وظیفه کبیر خان است تا دوباره تمام این احساسات را در وجود آن‌ها زنده کند.

۶- فیلم Lagaan: Once Upon a Time in India

فیلم باج: روزی روزگاری در هند (خراج)

۱۵ فیلم هندی جذاب و متفاوت تاریخ سینما

ژانر: درام، ورزشی

کارگردان: آشوتوش گواریکر

بازیگران: عامر خان، گریسی سینگ و راشل شلی

سال ساخت: ۲۰۰۱

میانگین امتیازات: ۸/۱

داستان فیلم باج (مالیات) در مورد مردم ساکن روستایی کوچک در هند دوران ویکتوریایی است که حاکمان بی‌رحم بریتانیایی را در بازی کریکت به چالش کشیده و دراین راه آینده خود و خانواده‌های‌شان را در معرض خطر قرار می‌دهند. این داستان به واقع داستان مقاومت مردم هند در زمانی است که کشور آن‌ها تحت حکومت بریتانیا اداره می‌شد.

زمانی‌که فرمانده انگلیسی اعلام می‌کند قرار است مالیات روستاییان دوبرابر شود، آن‌ها با این تصمیم مخالفت کرده و درعوض تصمیم می‌گیرند انگلیسی‌ها را در بازی کریکت به چالش بکشند. این‌درحالی است که آن‌ها هیچ آشنایی با این بازی ندارند و باید در مقابل تیمی از بازیکنان کهنه‌کار به میدان بروند.

۵- فیلم Sholay

فیلم شعله

۱۵ فیلم هندی جذاب و متفاوت تاریخ سینما

ژانر: اکشن، کمدی، ماجراجویی

کارگردان: رامش سیپی

بازیگران: آمیتاب باچان، درمندرا، جایا بهادری و هما مالینی

سال ساخت: ۱۹۷۵

میانگین امتیازات: ۸/۱

یکی دیگر از فیلم‌های خاطره‌انگیز برای مخاطب ایرانی، فیلم شعله است. داستانی در مورد شکوه دوستی و عشق، اینکه شما تا کجا حاضر هستید برای دوستان عزیز خود فداکاری کنید. افسر پلیس بعد از دستگیری راهزنی بدنام و بی‌رحم به نام جبار سینگ او را به‌دست قانون می‌سپارد. غافل از اینکه تلاش او برای به دام انداختن این مجرم، چه تاوان سنگینی برای او و خانواده‌اش به‌همراه خواهد داشت. مدتی بعد از کشته شدن اعضای خانواده، پلیس سابق از دو قانون شکن برای دستگیری جبار سینگ کمک می‌خواهد.

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید بازیگر امجد خان تقریبا از این پروژه کنار گذاشته بود، چراکه فیلمنامه نویس جاوید اختر صدای او را برای ایفای این نقش بسیار ضعیف می‌دانست. همچنین این فیلم با الهام از آثار وسترنی همچون فیلم‌های هفت سامورائی اثر آکیرا کوروساوا و وسترن‌های اسپاگتی سرجو لئونه ساخته شد.

۴- فیلم Bajrangi Bhaijaan

فیلم برادر باجرانگی

۱۵ فیلم هندی جذاب و متفاوت تاریخ سینما

ژانر: درام، ماجراجویی، کمدی

کارگردان: کبیر خان

بازیگران: سلمان خان، کارینا کاپور، نوازالدین صدیقی

سال ساخت: ۲۰۱۵

میانگین امتیازات: ۸/۱

داستان فیلم برادر باجرانگی در مورد دختر کوچکی اهل روستایی در پاکستان است که هنگام بازگشت از سفری به هند، راه خانه را گم کرده و سرگردان می‌شود. دراین بین او با پاوان آشنا می‌شود که سعی می‌کند از هر طریقی که می‌تواند دختر را به کشورش بازگردانده و او را به خانواده‌اش برساند. بالاخره پاوان وارد پاکستان شده و با همراهی خبرنگار باهوش پاکستانی، مأموریت خود را به انجام می‌رساند.

۳- فیلم Chupke Chupke

فیلم دزدکی دزدکی

۱۵ فیلم هندی جذاب و متفاوت تاریخ سینما

ژانر: درام، کمدی، عاشقانه

کارگردان: هریشکیش موکرجی

بازیگران: درمندرا، شارمیلا تاگور، جایا باچان و‌ آمیتاب باچان

سال ساخت: ۱۹۷۵

میانگین امتیازات: ۸/۳

داستان فیلم دزدکی دزدکی در مورد زندگی استاد گیاه شناسی به نام پریمال است. او در طول سفری کاری عاشق زنی جوان شده و با او ازدواج می‌کند. پریمال فردی اهل شوخی و مزاح است که از این نظر متفاوت از دیگر استادان به نظر می‌رسد. از طرف دیگر همسر او از رفتار برادر شوهرش لذت برده و او را فردی روشنفکر می‌داند. پریمال از این نگاه همسرش دچار احساس حقارت می‌شود، پس تصمیم می‌گیرد نشان دهد که از این نظر چیزی کم ندارد. پس زمانی‌که برادرش به یک راننده جدید نیاز پیدا می‌کند، خود را به شکل راننده درآورده و بازی خود را شروع می‌کند.

گفته می‌شود کارگردان برای دو نقشی که ایفای آن‌ها را آمیتاب باچان و همسرش برعهده داشتند، به‌دنبال افرادی تازه‌کار بود. ولی هر دوی آن‌ها اصرار داشتند دراین فیلم بازی کنند و حتی برای اجرای خود دستمزد هم نگرفتند

۲- فیلم Black

فیلم سیاه (تاریکی)

۱۵ فیلم هندی جذاب و متفاوت تاریخ سینما

ژانر: درام

کارگردان: سانجای لیلا بانسالی

بازیگران: آمیتاب باچان، رانی موکرجی و شرناز پاتل

سال ساخت: ۲۰۰۵

میانگین امتیازات: ۸/۱

حال‌وهوای فیلم سیاه ممکن است ناخودآگاه شما را به یاد زندگی هلن کلر بیندازد که جای تعجب ندارد، چون این فیلم با الهام از زندگی او ساخته شده است. این فیلم هم روایت‌گر داستان غم‌انگیز زندگی زنی جوان است که نه می‌بیند، نه توانایی صحبت کردن را دارد و نه می‌تواند بشنود. تااینکه معلم مهربانی سرراهش قرار گرفته و پرتویی از نور به دنیای تاریک او تابیده می‌شود.

حضور این معلم متفاوت اما کارآمد باعث می‌شود که میشل رشد کرده و از نظر شخصیتی شکوفا شود، به‌طوری که رفتارهای خشن خود را رها کرده و حتی در مدرسه‌ی کودکان عادی پذیرفته می‌شود.

۱- فیلم PK

فیلم پی‌کی

۱۵ فیلم هندی جذاب و متفاوت تاریخ سینما

ژانر: کمدی، درام، علمی- تخیلی

کارگردان: راجکومار هیرانی

بازیگران: عامر (امیر) خان، آنوشکا شرما و سانجای دات

سال ساخت: ۲۰۱۴

میانگین امتیازات: ۸/۱

داستانی فیلم پی‌کی در مورد موجودی بیگانه است که به زمین سفر کرده است. او تنها وسیله‌ای ارتباطی خود با سفینه فضاییش را از دست می‌دهد. حالا این موجود بیگانه با طبیعت معصوم و پرسش‌های کودک گونه‌ی خود، باعث انجام ارزیابی جدید از تأثیر دین بر زندگی مردم می‌شود.