۰ نفر

آمارهای عجیب و غریب کنکور ۱۴۰۱

۱۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۵۴
کد خبر: 658197
آمارهای عجیب و غریب کنکور ۱۴۰۱

نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۱ بالاخره مشخص شد و داوطلبان با مراجعه به پرتال سازمان سنجش می توانند نتیجه تلاش خود را ببینند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرهیختگان، داوطلبان با مراجعه به این سایت و وارد کردن شماره داوطلبی، شماره شناسنامه یا شماره پرونده خود می‌توانند نتیجه آزمون را در قالب کارنامه مشاهده کنند. اما کنکور ۱۴۰۱ آمارهای عجیب و غریبی داشت که در ادامه این مطلب به برخی از آن ها خواهیم پرداخت. 

۱. حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر در کنکور امسال شرکت کردند که ۹۰ درصد آن‌ها مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، یعنی دیگر رسما از آن سال‌ها پر هول و هراس دهه‌های پیشین فاصله گرفتیم، تقریبا هر کس در کنکور شرکت کند، جایی برای قبول شدن پیدا می‌کند.

۲. از مجموع ۴۰ داوطلبی که از سوی سازمان سنجش به‌عنوان برترین‌ها معرفی‌شده‌اند، ۱۴ نفرشان از شهر تهران بوده‌اند که نشان می‌دهد ۳۸ درصد از تهرانی‌ها توانسته‌اند در هر پنج گروه جزء نفرات برتر قرار بگیرند. مثلا در گروه هنر از بین پنج نفر اول، چهار نفر از تهران بودند.

۳. پنج نفر از دانش‌‌آموزان یعنی ۱۳ درصد برترین‌های کنکور از مشهد(شهری که تحت طی سال‌های اخیر تحت دوپینگ اقتصادی عظیم بوده) بوده‌اند که پس از تهران بزرگ‌ترین بلوک جغرافیایی قبولی‌ها را دارند. پس از آن اراکی‌ها و تبریزی‌ها مشترکا رتبه‌ بعدی را به‌لحاظ جغرافیایی از بررسی رتبه‌های برتر به‌دست می‌آورند. بروجن، شهربابک، سبزوار و نیشابور چهار شهر دارای رتبه‌هایی هستند که دانش‌آموزانش با وجود عدم سکونت در مرکز استان موفق به کسب رتبه‌ای از بین یک تا ۱۰ شدند.

۴. بررسی ترکیب جنسیتی داوطلبان هم آمارهای جالبی را نشان می‌دهد. به‌طوری‌که داوطلبان پسر دست برتر را داشته‌اند و تنها ۱۲ نفر از برترین‌ها را دختران تشکیل می‌دهند، یعنی ۳۰ درصد از کل داوطلبان دختری که در کنکور ۱۴۰۱ شرکت کردند، راه خودشان را میان‌ برترین‌ها بازکرده‌اند. اما این آمار زمانی جالب‌تر می‌شود که نگاهی به پنج نفر اول گروه زبان‌های خارجی و ریاضی و فنی بیندازیم و در میان آنها حتی یک اسم هم از داوطلب دختر به چشم نیاید. درمقابل آنها هم ۵۰ درصد از ۱۰ نفر برتر علوم انسانی را دختران تشکیل می‌دهند.

در واقع علی‌رغم شعرها و شعارها دختران به سمت علوم انسانی می‌روند و حضور زنان در جامعه به آن بخش کم‌خطر و کم‌هزینه برای یک جامعه مردسالار محدود می‌شود، یعنی در واقع دختران می‌دانند که مثلا اگر مهندس شوند، جای جولان زیادی نخواهند داشت(به ریاضی نمی‌روند) و مثلا ترجیح می‌دهند معلم شوند(علوم انسانی را انتخاب می‌کنند).

۵. یکی از نکات جالب کنکور امسال در گروه علوم انسانی نیز انتخاب دو داوطلب در رتبه هفتم است که ازقضا هر دو نفر نیز از داوطلبان دختری هستند که از استان تهران در کنکور شرکت کرده بودند. هر دوی آنها نه‌تنها در دروس تخصصی، بلکه در دروس عمومی هم نتوانستند حتی یک امتیاز نسبت به دیگری بیشتر به‌دست آورند.

۷۲ درصد برترین‌های کنکور از مدارس سمپاد

مدارس تیزهوشان و سمپادی‌ها امسال هم توانسته‌اند گوی سبقت را از دست دیگر دانش‌آموزان بگیرند. به‌طوری‌که از بین ۴۰ داوطلب برتر کنکور امسال، تنها ۲ نفر یکی در مدرسه دولتی و دیگری در مدرسه نیمه‌دولتی درس خوانده بودند. ۲۹ داوطلب یا به بیان دیگر ۷۲ درصدی کل رتبه‌های برتر در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل ‌کرده‌اند.

بعد از آنها، این مدارس غیرانتفاعی هستند که در رتبه دوم قرار دارند و ۲۳ درصد از داوطلبان را برای ماراتن کنکور امسال آماده کرده‌اند، ‌مدارسی که هزینه‌های سرسام‌آور آنها این روزها بر کسی پوشیده نیست و با شرایط اقتصادی امروز، امکان تحصیل در آنها برای بخش قابل‌توجهی از خانواده‌های غیرممکن است.

مقایسه این آمار با ترکیب مدارس رتبه‌های برتر سال ۹۹ نشان از رشد سهم سمپادی‌ها دارد. در آن سال دانش‌آموزان استعدادهای درخشان ۶۷ درصد، غیرانتفاعی ۱۸، نمونه دولتی ۱۰ درصد و دولتی‌ها ۵ درصد رتبه‌های برتر را در اختیار داشتند.

البته باید توجه داشت بررسی سهم مدارس نیازمند نگاه جامع‌تری در بین رتبه‌های بیشتری است، برای مثال بررسی رتبه‌های زیر سه‌هزار اول در پنج گروه ریاضی، انسانی، تجربی، زبان و هنر در سال ۹۹ را که حدود ۱۲ هزار داوطلب را شامل می‌شد‌، ۳۷درصد استعداد درخشان، ۲۲درصد نمونه‌دولتی، ۱۹درصد غیردولتی و ۱۲درصد دولتی بودند، در این میان سهم مدارس هیات امنایی ۵.۵ درصد و شاهد هم ۲درصد بوده است. هرچند با این وجود هم سهم سمپادی در بین رتبه‌های برتر کنکور بیش از سایر مدارس است.