۰ نفر

بررسی دلایل بوی بد کولر گازی + راه حل

۱۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۵۰
کد خبر: 658060
بررسی دلایل بوی بد کولر گازی + راه حل

در روزهای گرم تابستان، هر کولری که استفاده کنیم، در فصل گرما حداقل چهار یا پنج ساعت در خانه روشن خواهد بود. کولرهای گازی با این که هوا را خنک‌تر می‌کنند و بدون مرطوب کردن فضا، آن را مطبوع می‌کنند، بعد از مدتی استفاده ممکن است مشکلاتی مثل بوی بد داشته باشند.

ترفند رفع بوی بد کولر گازی؛ خیلی سریع و راحت

به گزارش اقتصاد آنلاین، این بوی بد در داخل خانه میچرخد و ممکن است در فضای خانه ماندگار شود. البته به سرویس کولر گازی در زمان مناسب می توان جلوی این بو را گرفت. علت بوی بد کولر گازی را در این مقاله با هم بررسی می کنیم.

باد کولر گازی بوی بد کپک و قارچ می دهد

کولر گازی به دلیل رطوبت بالایی که در قطعات داخلی خود دارد، محیط مناسبی برای رشد قارچ و کپک است. برای از بین بردن بوی بد کولر گازی و بوی قارچ حاصل از آن، بهتر است سرویس سالانه کولر گازی را حتما در برنامه خود داشته باشید. در سرویس های سالانه فیلترهای کولر گازی تعویض می شوند و سیستم تهویه سالمی را تضمین می کنند، برای بررسی این بو باید مجراهای تولید باد کاملا بررسی و پاکسازی شوند. همچنین پنل خارجی کولر گازی اگر در محیطی باشد که در معرض گرد و خاک و بوی بد باشد می تواند این گرد غبار را به فضای داخل مکش کند.

 کولر گازی

برای از بین بردن بوی کپک در کولر گازی بهترین راه استفاده از سیستم های رطوبت گیر است، که مستقیما به پنل کولر گازی متصل می شوند تا رطوبت هوا را جذب کنند و به پنل منتقل نکند. شستشوی سالانه پنل کولر گازی هم می تواند در جلوگیری از تولید کپک کمک کند.

 بوی پا و جوراب

بوی پا و بوی جورابی که از کولر نشر پیدا کرده است، می تواند به دلایلی مانند راکد شدن آب در لوله ها، کویل های کثیف و جرم گرفته و مخزن آب مسدود و گرفته شده به وجود آمده باشد. برای از بین بردن این بوی بد کولر گازی باید حتما از سرویس کولر گازی استفاده کنید. تمیزکاری اصولی و مرتب سالانه می تواند به شما کمک کند که هوایی مطبوع و خوشبو داشته باشید.

باد کولر بوی دود اگزوز یا روغن سوخته می دهد

مانند هر دستگاه مکانیکی دیگری، کولرهای گازی هم برای عملکرد درست و منظمشان روغن کاری می شوند. اما بوی این روغن به هیچ وجه نباید به مشام شما برسد. چنین بویی می تواند نشان از نشت روغن باشد و باید حتما توسط تعمیر کار متخصص بررسی شود.

 بوی دود سیگار

در فضاهایی که افراد سیگاری تردد دارند یا زندگی می کنند، طی روند طبیعی کار کولر گازی بو و دود سیگار به داخل پنل کشیده می شود. این ذرات به فیلترها جذب می شوند و در نتیجه دود سیگار در فیلتر و اواپراتور انباشته می شود و در صورتی که فیلتر را در سرویس های سالانه کولر گازی تعویض نکنید این بو از فیلتر خارج شده و به فضا منتقل می شود

کولر گازی بوی سوختگی می دهد

این مشکل می تواند نشان دهنده خطر بزرگی در کولر گازی شما باشد. ممکن است موتور کولر بیش از حد گرم شده باشد، یا روکش سیم ها به دلیل همین گرما ذوب شده باشند یا قطعات پلاستیکی در حال ذوب شدن باشند. در این زمان کولر را خاموش کنید و تا تعمیرکار کولر گازی آن را بررسی نکرده است روشن نکنید

 بوی باروت و گوگرد

در صورتی که از کولر گازی بوی باروت حس می کنید، ممکن است مدار الکترونیکی کولر شما دچار اتصالی یا خرابی شده باشد، ممکن هم هست فن موتور شما سوخته باشد. برای بررسی دقیق تر حتما از خدمات تعمیر کولر گازی استفاده کنید

باد کولر آبی بوی استون می دهد

این بو می تواند نشان دهنده خطر بزرگی برای سلامتی شما باشد. به احتمال قوی این بو به دلیل نشت گاز فریون داخل کولر گازی است. نشتی گاز کولر گازی می تواند باعث گلو درد و سرفه های شدید و همچنین احساس خفگی شود. در این زمان سریعا پنجره ها را باز کنید و از خانه خارج شوید و با سرویسکارکولر گازی تماس بگیرید

کولر گازی بوی نم می دهد

در این پنل‌ها یک لایه برفک بسیار نازک روی لوله‌ها قرار دارد که به خاطر فضای بسیار سرد این پنل‌ها بویی ندارد، اما اگر به هر دلیل، مثل خاموش شدن کمپرسور و یا عدم شارژ کافی گاز و…، این لوله‌ها کامل سرد نباشند. همین موضوع، عبور هوا از داخل لوله‌ها را دچار مشکل می‌کند و بوی نم را وارد فضا خواهد کرد. این موضوع، یک مشکل فنی است و می‌تواند توسط تعمیرکار حل شود.

تمیز کردن فیلتر های گرد و غبار کولر گازی

دلیل اصلی و عمده بوی بد کولر گازی را باید در کانال‌های آن بجویید، زیرا هر اتفاقی که بیفتد، منبعش در آنجاست. این بوی بد می‌تواند از قارچ و کپک‌هایی که در اثر کنداسیون در کویل‌های سردکن به وجود آمده‌اند، باشد و یا حتی به‌دلیل نشت سیستم ایجاد شوند. گاهی اوقات (بسته به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید) ممکن است حیوانات مختلفی مثل کبوترها، موش یا انواع پرندگان داخل دستگاه بروند، آنجا گیر کنند و در اثر مرگشان، بوی خیلی بدی تولید شود.

همچنین به دنبال گیاهان فاسد شده یا مواد مختلف مانده در کانال کولر بگردید. این مواد بدبو یا فاسد شده، می‌توانند در فیلترهای دستگاه هم وجود داشته باشند. خبر خوب این است که این فیلترها را بعد از تمیز کردن، می‌توانید دوباره استفاده کنید. برای این کار یک دستکش به دست کنید و قارچ‌ها، گیاهان فاسد یا حیوانات مرده را از کانال‌ها خارج کنید. بعد با یک پاک‌کننده و برس مخصوص داخل کانال را تمیز کنید. اگر فیلترهای کولر گازی بیش از حد کثیف شده اند بهتر است آنها را با فیلترهای جدید جایگزین کنید.

برای پاک کردن و شستن فیلترهای کولر گازی و همچنین مجراهای آن، بهتر است از پاک‌کننده کفی استفاده کرده و بگذارید ده تا پانزده دقیقه روی سطح بماند تا کثیفی‌ها و چربی‌ها کامل پاک شوند و بعد با آب، پاک‌کننده را بشویید و با بو کشیدن، مطمئن شوید اثری از هیچ آلودگی باقی نمانده است.

می توانید فیلتر کولر گازی را از طریق موارد طبیعی هم تمیز کنید. برای این کار، کافی است با آب داغ و صابون دوباره آن‌ها را تمیز کنید یا، محلول سفیدکننده‌ی رقیق با نسبت‌های ۱ به ۱۰ سفیدکننده و آب در آن بریزید. ضدعفونی کننده‌های مختلف هم گزینه‌های مناسبی هستند که هیچ شکی جهت باقی ماندن قارچ‌ها باقی نخواهند گذاشت.

تمیز کردن لوله کندانس و تشت تخلیه

خیلی وقت‌ها عامل بوی بدی که از کولر گازی شما بیرون می‌آید و کل فضا را بدبو می‌کند در لوله‌ها پنهان شده است. برای تمیز کردن این لوله‌ها می‌توانید سفیدکننده، آب داغ یا سرکه سفید رقیق را با فشار از داخل این لوله‌ها رد کنید تا قارچ‌ها و کپک‌ها از بین بروند. فراموش نکنید که آب و محیط مرطوب، بهترین محیط برای رشد میکروب است پس، پیش از بستن دوباره پکیج کولر در هنگام سرویس کولر گازی، اجازه بدهید لوله‌ها کامل خشک شوند.

اگر این کار را انجام دادید و بو به قوت خودش باقی بود، تشت یا سینی تخلیه را بردارید و آن را با آب داغ و صابون (یا شوینده‌های ملایم) تمیز کنید. برای انجام این کار، می‌توانید از محلول سفیدکننده‌ رقیق یا سرکه سفید هم استفاده کنید. پیش از نصب، از خشک بودن کامل سینی مطمئن شوید.

سرویس دوره ای و شستشوی کولر گازی

همه این مواردی که در مقاله گفته شد، یک نتیجه مشخص دارد و آن هم این است که، هر وسیله برقی نیاز به نگهداری صحیح و همچنین سرویس های دوره ای دارد، با توجه به اینکه از کولرهای گازی به عنوان وسیله سرمایشی و گرمایشی استفاده می شود. بهتر است در ابتدای فصل سرد و همچنین فصل گرم، کولر گازی را سرویس دوره ای کنید. در نگاه اول این کار برای شما هزینه نگهداری به همراه خواهد داشت اما، همین نگهداری اصولی باعث می شود عمر دستگاهتان طولانی تر شود و به خرابی و فرسایش قطعات کمتر بر بخورید.