۰ نفر

روایت اسنپ اکسپرس از بازار کالاهای سوپرمارکتی ایران؛

سهم ۰.۸ درصدی پلتفرم های آنلاین از بازار ۲۳ میلیارد دلاری/ گردش مالی کالاهای سوپرمارکتی ۶۲۰ هزار میلیارد تومان است

۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۰۳
کد خبر: 657746
سهم ۰.۸ درصدی پلتفرم های آنلاین از بازار ۲۳ میلیارد دلاری/ گردش مالی کالاهای سوپرمارکتی ۶۲۰ هزار میلیارد تومان است

اسنپ اکسپرس روز دوشنبه ۱۰ مردادماه طی مراسمی با حضور مدیران این مجموعه و خبرنگاران از اولین گزارش بازار محور صنعت کالاهای سوپرمارکتی در ایران رونمایی کرد. بر اساس این گزارش اندازه بازار این کالاها بیش از ۶۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. این گزارش تحلیلی حاصل مطالعه و بررسی پایگاه داده گسترده‌ای است که شامل میزان مصرف، نوع کالاهای درخواستی و دیگر اطلاعات کاربردی و آگاهی‌بخش در صنعت کالاهای سوپرمارکتی کشور می‌شود و اولین گزارش جامع این شرکت است که طی بازه زمانی اول فروردین ۱۴۰۰ تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ با بررسی بیش از ۳۰ میلیون فاکتور فروش در بیش از ۸۰ شهر کشور بدست آمده و ارائه شده است.

اقتصادآنلاین_فرزانه شهریاری؛ در ابتدای این مراسم مسعود طباطبایی، مدیرعامل اسنپ اکسپرس و مدیر توسعه کسب‌وکار گروه اسنپ در مورد تاریخچه راه‌اندازی اسنپ اکسپرس گفت: چهارسال پیش سرویس سفارش اینترنتی کالاهای سوپرمارکتی اسنپ، شرکتی کوچک در دل مجموعه اسنپ فود بود که فعالیت می‌کرد؛ پایان سال ۱۳۹۸ و با پیداش و شیوع ویروس کرونا در ایران حجم درخواست‌های آنلاین برای سرویس سوپرمارکت اسنپ فود افزایش یافت؛ به همین جهت به سرعت این سرویس را در شهرهای دیگر فعال کردیم و کم کم این سرویس شروع به رشد و توسعه کرد... پس از ایجاد سرویس جدید اسنپ فود تحت عنوان اسنپ اکسپرس در سال ۱۴۰۰، این سرویس با تمرکز بر سه ارزش اصلی ارسال سریع، تنوع کالا و کالاهای پر تخفیف و ارزشمند با بیش از ۳ هزار سوپرمارکت و فروشگاه زنجیره‌ای در بیش از ۹۰ شهر کشور در حال فعالیت است. اسنپ اکسپرس سرویس تحویل فوری کالاهای سوپرمارکتی به سرعت رشد کرد و در بخش‌های مختلف، از تیم بازاریابی تا فروش... نیروهای بیشتری جذب کرد و  در حال حاضر این مجموعه با بیش از ۵۰۰ نیرو درحال فعالیت است.

گزارش جامع بازار

 در ادامه این مراسم حامد غضنفری، معاون توسعه‌ کسب‌وکار و مدیر کسب‌وکار مارکت‌پلیس اسنپ اکسپرس بخشی از گزارش تحلیلی این شرکت از بازار کالاهای سوپرمارکتی در سال ۱۴۰۰ را برای حاضران شرح داد؛ بر اساس این گزارش اندازه بازار کالاهای سوپرمارکتی ایران در سال ۱۴۰۰، بیش از ۶۲۰ هزار میلیاردتومان برآورد شده است و سهم بازار آنلاین این کالاها از کل بازار در ایران حدود ۸/۰% تخمین زده می‌شود.

غضنفری با مقایسه آمار بازار آنلاین با سایر کشورها مطرح کرد؛  باتوجه به روندهایی نظیر اثرات همه‌گیری کرونا و تغییر رفتار مصرف کنندگان به سمت خرید آنلاین، پتانسیل رشد بسیار بالایی برای این بازار قابل پیش‌بینی است.

او همچنین بیان کرد؛ گروه لبنیات و بستنی با سهم ۱۹% از کل بازار، بیشترین فروش را در بین گروه کالاهای سوپرمارکتی داشته است و پس از گروه لبنیات، گروه نوشیدنی با حدو.د ۱۷%  بیشترین سهم فروش را دارا است. به طور کل متوسط تعداد اقلام در سبد خرید حضوری افراد به طور میانگین ۲/۴ قلم بوده است.زیرگروه بستنی و فالوده دارای پرفروش‌ترین محصولات از نظر تعدادی، هم در خرید حضوری و هم در خرید آنلاین افراد است. به صورتی که از هر ۱۰۰ قلم کالای خریداری شده از سوپرمارکت‌ها حدود ۹ قلم در این زیرگروه قرار گرفته است.

معاون توسعه کسب و کار اسنپ اکسپرس در ادامه گفت؛ سیگار پرفروش‌ترین محصول از نظر مبلغی در خرید حضوری افراد است. به صورتی که از هر ۱۰۰ هزار تومان کالای خریداری شده از سوپرمارکت‌ها، حدود ۶ هزارتومان از این محصول بوده است. درخرید آنلاین، شیر پرفروش‌ترین محصول از نظر مبلغ است. به این صورت که از هر صد هزارتومان خرید آنلاین، حدود ۵هزار تومان آن شیر است.%۴۰ از سهم بازار کالاهای سوپرمارکتی متعلق به ۲۰ مجموعه است و ۴۵% از سهم بازار کالاهای سوپرمارکتی در اختیار ۴۵ برند بوده است.

 اسنپ اکسپرس

رکوردهای اسنپ اکسپرس

مدیر کسب‌وکار مارکت‌پلیس اسنپ اکسپرس در ادامه به تشریح وضعیت کنونی این شرکت پرداخت و گفت: «اسنپ اکسپرس در حال حاضر با بیش از ۲ هزار سوپرمارکت و یک هزار فروشگاه زنجیره‌ای همکاری دارد و کاربران ما می‌توانند کالاهای مورد نظر خود را از میان ۱۸۰ هزار محصول متنوع انتخاب کنند. بیشترین کالای فروخته شده در سال ۱۴۰۰ به گروه چیپس پفک و پاپ‌کورن با فروش بیش از پنج میلیون و ۷۰۰ هزار قلم کالا اختصاص داشت. همچنین خوشحالیم که در سال گذشته بیش از ۶۶ هزار کاربر با بیش از ۴ بار سفارش در هفته داشته‌ایم و امیدواریم که این اعداد در سال ۱۴۰۱ رشد زیادی داشته باشد».  به گفته مدیر کسب‌وکار مارکت‌پلیس اسنپ اکسپرس طبق آخرین نظرسنجی مرکز پشتیبانی، ۸۳ درصد از کاربران اسنپ اکسپرس از خدمات این شرکت اعلام رضایت کرده‌اند. 

در بخش پایانی این مراسم در خانه کارمان؛ نشست پرسش و پاسخی با حضور محمد خلج، مدیر عامل اسنپ، مسعود طباطبایی، مدیر عامل اسنپ اکسپرس و حامد غضنفری، معاون توسعه کسب‌وکار اسنپ اکسپرس برگزار شد.

 اسنپ اکسپرس

 

  این مطالعه  براساس مجموعه داده‌هایی صورت گرفته است که به صورت عمومی در دسترس است و برای به دست آوردن این اطلاعات از تحقیقات مطالعاتی و میدانی استفاده شده است و در وهله اول به شفافیت در بازار کمک می‌کند، گرچه طبعا نمی‌تواند معیاری قطعی برای عمل، تصمیم‌گیری و ارزش‌گذاری قرار بگیرد. برای دریافت گزارش تحلیلی اسنپ اکسپرس از بازار کالاهای سوپرمارکتی ایران در سال ۱۴۰۰ می‌توانید به آدرس  https://m.snapp.express/landing/fmcgreport1400/ مراجعه کنید.