۰ نفر

مهم ترین بخش بهداشت غذای نذری + نکات

۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۱۸
کد خبر: 657020
مهم ترین بخش بهداشت غذای نذری + نکات

می‌دانیم که بیماری کرونا از طریق مواد خوراکی و نوشیدنی و همچنین فضای آلوده منتقل می‌شود. پس امسال باید در نذری دادن و نذری گرفتن نکاتی را رعایت کنیم تا هم از جان خودمان و هم جان دیگران محافظت کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا، محرم متفاوتی را سپری می‌کنیم. تقریبا بیشتر آداب و رسوم سالهای قبل تغییراتی پیدا کرده‌اند. از جمله نذری دادن و نذری گرفتن در ایام ماه محرم. می‌دانیم که بیماری کرونا از طریق مواد خوراکی و نوشیدنی و همچنین فضای آلوده منتقل می‌شود. پس امسال باید در نذری دادن و نذری گرفتن نکاتی را رعایت کنیم تا هم از جان خودمان و هم جان دیگران محافظت کنیم. این نکات هم شامل کسانی می‌شود که نذر دارند و غذا و خوراکی را تهیه می‌کنند و هم شامل کسانی که آن را دریافت می‌کنند.

تعداد آشپزها و دستیاران را کم کنید

محل طبخ غذای نذری معمولا از جاهای پرتردد است. همه می‌خواهند کمک کنند و در جریان باشند غذا کی برای عزاداران حاضر می‌شود. اما امسال باید کمترین تعداد افراد بالای سر غذای نذاری و در کار تهیه و تدارک آن باشند. هرقدر رفت وآمد و تعداد افراد بالاتر باشد امکان انتقال بیماری بیشتر است.

غذای نذری

ماسک و دستکش برای تهیه نذری

همه کسانی که به محل تهیه نذری رفت وآمد می‌کنند باید از ماسک و دستکش استفاده کنند. برای این توصیه احتمال بیمار نبودن و یا سختی تنفس زیرماسک بهانه خوبی نیست. غذای تهیه شده در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی به دست صدها نفر خواهد رسید و افراد زیادی را بیمار خواهد کرد.


بدیهی است که در این ایام نه باید غذای روباز را توزیع کرد و نه کسی باید غذایی که در ظرف دربسته نیست را بپذیرد. توزیع نذری در خیابان و محل تردد و تجمع افراد هم ریسک ابتلا به بیماری را بالا می‌برد. بهتر است غذایی که در ظرف دربسته و بدون امکان نفوذ آلودگی قرار دارد را به درب خانه‌ها برده و خانه به خانه توزیع کنیم.

توزیع غذا با ماسک

همه توزیع‌کننده‌های غذا باید از ماسک استفاده کنند. اگر غذا را به مناطقی که بهداشت کمتر در آن رعایت می‌شود و یا مکان‌هایی با احتمال آلودگی بالا مثل بیمارستان‌ها می‌برید استفاده از ماسک مطمئن و دستکش اهمیت بیشتری دارد.

سلامت و بهداشت غذا و افراد طبخ کننده

سلامت مواد اولیه‌ای که با آن نذری تهیه می‌شود همیشه مهم بوده است. اما امسال باید حساسیت بیشتری بر روی آن باشد. به عنوان مثال گوشت را باید از مراکز مجاز که کار ذبح را با رعایت بهداشت و اصول شرعی انجام می‌دهند،  تهیه کنیم. این گوشت را حتما باید ۲۴ساعت قبل از پخت در یخچال نگهداری کنیم و بلافاصله اقدام به طبخ آن نکنیم.

افراد کمک دهنده در تهیه نذری باید از سلامتی خود مطمئن باشند. اگر قبل از این به مکان‌های مشکوک به ابتلای بیماری کرونا رفته باشند و یا موارد بهداشتی را رعایت نکرده باشند، حتی با وجود ماسک نیز ممکن است بیماری را انتقال بدهند.

نذری را در خانه میل کنید

اما نذری گیرنده هم باید موارد بهداشتی را برای خود و خانواده و اطرافیانش رعایت کند. نذری‌ای که از بیرون می‌گیریم را بهتر است در خیابان یا ماشین میل نکنیم. نذری را به خانه آورده، ظرف آن را عوض کنیم، غذا را گرم کنیم، دستهای خود را بشوییم و بعد غذا را میل کنیم.

از شلوغی‌ها نذری نگیرید

اگر جایی نذری توزیع می‌شد اما افراد زیادی برای توزیع یا گرفتن آن تجمع کرده بودند، از آن مکان نذری نگیرید. همچنین اگر توزیع‌کننده نذری ماسک نداشت از گرفتن نذری اجتناب کنید.

غذا و نوشیدنی روباز نگیرید

غذا و نوشیدنی روباز امکان آلوده شدن از طریق فضای آلوده، تنفس فرد مبتلا و دستهای آلوده وی را دارند. لذا اگر توزیع کننده هم موارد بهداشتی را رعایت و ماسک و دستکش داشت، به هیچ وجه نذری روباز از قبیل، غذا، خوراکی و نوشیدنی را قبول نکنید.

***

بسیاری از افراد نذری هرساله‌ای برای توزیع غذا و خوراکی بین عزاداران حسینی داشته‌اند. اما امسال به خاطر شرایط خاص شیوع کرونا می‌خواهند بدانند سرنوشت نذر امسال محرم آنها چگونه خواهد شد؟ مثلا می‌شود نذر غذا را به مواد خام خوراکی و یا اقلام بهداشتی مثل ماسک و ماده ضدعفونی‌کننده تغییر دارد؟

در همین زمینه استفتائاتی از مراجع تقلید گرفته شده است.

رهبر معظم انقلاب:

اگر به درستی صیغه نذر و شرایط نذر رعایت شده باشد، قابل تغییر نیست. ولی با توجه به شرایط کنونی می‌توان حتی به تعداد کم نذر را ادا کرد و یا غذای نذری خود را به مراکز نیازمند یا آسایشگاه‌ها رساند.

آیت‌الله مکارم شیرازی:

در صورتی که صیغه نذر خوانده شده، تغییر نذر جایز نیست. می‌توانند با رعایت ضوابط غذا را پخته و در ظروف یک بار مصرف بین مردم توزیع کنند. و یا هزینه آن را در اختیار نهادهای حمایتی قرار دهند تا به وکالت از طرف آنها طبق نذر عمل نماید.

آیت‌الله سیستانی:

فرد می‌تواند مواد خام نذر خود را از قبیل برنج و گوشت به مستمندان داده و نذر خود را ادا کند.

آیت‌الله وحید خراسانی:

نذری که صیغه نذر برایش جاری شده، قابل تغییر نیست. ولی فرد می‌تواند مقدار کمی از نذر خود را پخته؛ ولو شده به خانواده خود به عنوان نذر ادا کند.