۰ نفر

غذای مجلسی با بادمجان چی بپرم؟

۶ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۳۵
کد خبر: 656653
غذای مجلسی با بادمجان چی بپرم؟

بادمجان یکی از انواع سبزیجات گرمسیری و خوشمزه‌ است که در آشپزی ایرانی جایگاه خاصی دارد.

طرز تهیه ۳ غذای مجلسی با بادمجان

به گزارش اقتصادآنلاین؛ این سبزی دارای خواص منحصر به فردی است و به دلیل نوع بافت آن می‌توان از آن به عنوان جایگزینی برای گوشت قرمز نیز استفاده کرد. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه ۳ غذای مجلسی با بادمجان را آموزش دهیم.

کوکوی بادمجان کبابی

غذاهای متنوعی را می‌توان با استفاده از بادمجان به خصوص بادمجان کبابی تهیه کرد. کوکوی بادمجان کبابی غذای بسیار خوشمزه‌ای است که تهیه آن بسیار راحت است و به خاطر بادمجان کبابی عطر و طعم بی‌نظیری دارد

غذای مجلسی با بادمجان چی بپرم؟

مواد لازم برای تهیه کوکو بادمجان کبابی:

بادمجان ۱ کیلوگرم

آرد سیب‌زمینی ۱ قاشق غذاخوری

پودر زیره ۱ قاشق غذاخوری

تخم گشنیز پودرشده نصف قاشق چای‌خوری

سیر ۲ حبه

تخم‌مرغ ۴ تا ۵ عدد

زعفران دم‌کرده مقداری

نمک و فلفل مقداری

طرز تهیه کوکو بادمجان کبابی

ابتدا بادمجان‌ها را خوب بشویید و سپس روی منقل و یا گاز کبابی کنید. بعد از اینکه پوست بادمجان‌ها کاملا برشته و کبابی شد، بادمجان‌ها را بلافاصله زیر آب سرد بگیرید تا پوست آن‌ها راحت کنده شود. می‌توانید با استفاده از چنگال و یا گوشت‌کوب بادمجان‌ها را له کنید. بهتر است از غذاساز برای پوره کردن بادمجان‌ها استفاده نکنید چون بافت آن از بین می‌رود.

در یک کاسه تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و نمک و فلفل به آن اضافه کنید و با چنگال خوب به هم بزنید تا زرده و سفیده با هم مخلوط شوند. بادمجان‌ها را به تخم‌مرغ‌ها اضافه کنید و خوب هم بزنید تا بادمجان و تخم‌مرغ کاملا مخلوط شوند و ترکیب یکنواختی ایجاد شود. زعفران دم‌کرده، آرد سیب‌زمینی، سیر و ادویه‌ها را به مواد اضافه کنید.

در یک ماهیتابه نچسب، روغن آفتابگردان لادن بریزید و اجازه دهید روغن کاملا داغ شود. سپس مایه کوکو را درون روغن بریزید و کاملا پهن کنید. حرارت را ابتدا زیاد کنید و سپس کم کنید تا کوکو کاملا مغزپخت شود. بعد از اینکه یک طرف کوکو پخته شد، آن را برگردانید تا طرف دیگر آن پخته شود.

خوراک مرغ و بادمجان و قارچ

غذای مجلسی با بادمجان چی بپرم؟

این غذا یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که می‌توان با استفاده از بادمجان تهیه کرد. خوراک مرغ و بادمجان را می‌توان به همراه نان سرو کرد.

مواد لازم برای تهیه خوراک مرغ و بادمجان و قارچ:

مرغ پخته ریش ریش شده ۳۰۰ گرم

قارچ ورقه شده ۴ عدد

بادمجان متوسط ۲ عدد

پیاز یک عدد

سیر ۲ حبه

پنیر پیتزا ۲۵۰ گرم

رب گوجه‌فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و زردچوبه مقداری

مواد لازم برای سس سفید (بشامل):

کره ۵۰ گرم

آرد ۱ قاشق غذاخوری سرپر

شیر نصف لیوان

طرز تهیه خوراک مرغ و بادمجان و قارچ

ابتدا فر را با دمای ۱۸۰ درجه روشن کنید و اجازه دهید تا فر گرم شود. سپس بادمجان‌ها را بشویید و ورقه ورقه کنید. نیازی به کندن پوست بادمجان نیست. به بادمجان‌های ورقه شده نمک بزنید و به مدت یک ساعت در آبکش قرار دهید. سپس آن‌ها را بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شوند.

برای درست کردن سس بشامل کره را در یک شیرجوش روی حرارت آب کنید، آرد را در آن تفت دهید و سپس شیر را کم کم اضافه کنید و مداوم هم بزنید تا سس غلیظ شود.

ورقه‌های بادمجان را سرخ کنید و کنار بگذارید. پیاز را در روغن آفتابگردان لادن تفت دهید. وقتی رنگ پیاز طلایی شد و پیاز به اصطلاح سبک شد، سیر له‌شده را به آن اضافه کنید و به مدت ۳ تا ۴ دقیقه سیر و پیاز را در روغن تفت دهید. به ترکیب سیر و پیاز، قارچ ورقه‌شده اضافه کنید و سپس حرارت را زیاد کنید تا قارچ‌ها آب نیندازد و آب آن کاملا گرفته شود. سپس رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و آن‌قدر تفت دهید تا بوی خامی رب برطرف شود. به مواد داخل ماهیتابه نمک و فلفل اضافه کنید. در پایان مرغ را به مواد اضافه کنید و حدود ۶ تا ۷ دقیقه مواد را با هم تفت دهید. بسته به ذائقه می‌توانید در مرحله آخر آویشن را اضافه کنید و مواد را از روی شعله بردارید.

در یک ظرف نسوز به اندازه یک قاشق غذا‌خوری روغن آفتابگردان لادن بریزید و کف آن را چرب کنید. بادمجان‌ها را کف ظرف بچینید و سپس سس مرغ را روی آن بریزید. روی سس مرغ سس سفید بریزید و سپس پنیر پیتزا ورقه‌ای یا رنده شده را روی آن بریزید و در فر قرار دهید تا پنیر پیتزا ذوب و روی آن طلایی رنگ شود.

موساکای گوشت و بادمجان

غذای مجلسی با بادمجان چی بپرم؟

موساکا در واقع یک غذای یونانی است که به علت داشتن بادمجان و گوشت و پنیر با ذائقه ما ایرانی‌ها بسیار سازگار است.

مواد لازم برای موساکا:

گوشت چرخ‌کرده ۳۰۰ گرم

بادمجان ۴ عدد

فلفل دلمه‌ای نگینی خردشده ½ پیمانه

قارچ ورقه‌شده ۲ پیمانه

فیله گوجه‌فرنگی ۱ پیمانه

شیر ۳ قاشق غذاخوری

پیازچه ریزشده ½ پیمانه

جعفری ساطوری ½ پیمانه

پیازداغ ۲ قاشق غذاخوری

سس سفید ۱ پیمانه (طرز تهیه سس سفید در دستور پخت قبلی آمده)

پنیر موتزارلا ۱ پیمانه

پودر آویشن و دارچین ½ قاشق چای‌خوری

پودر سیر ½ قاشق چای‌خوری

فلفل، نمک و زردچوبه مقداری

طرز تهیه موساکا

بادمجان‌ها را به صورت ورقه‌ای برش دهید و نمک بزنید و بعد از دو ساعت آن‌ها را بشویید و اجازه دهید آب آن گرفته شود. بعد بادمجان‌ها را در روغن آفتابگردان لادن سرخ کنید و روی حوله یا کاغذ مخصوص قرار دهید تا روغن اضافه آن کاملا گرفته شود.

گوشت چرخ‌کرده را به همراه پیازداغ و کمی روغن تفت دهید، سپس قارچ، فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی، پیازچه، جعفری، نمک و ادویه‌ها را اضافه کرده و تفت دهید.

فر را با دمای ۱۸۰ درجه روشن کنید.

کف ظرف فر را با روغن آفتابگردان لادن چرب کنید و یک لایه بادمجان سرخ شده را کف ظرف کنار هم بچینید. کمی پنیر موزارلا را روی بادمجان‌ها بپاشید و تمام مواد گوشتی را روی آنها بریزید. سس سفید را اضافه کنید و بقیه پنیر را روی آن بریزید.

می‌توانید کمی آویشن روی غذا بپاشید و ظرف را در فر قرار دهید. زمان پخت موساکا حدودا ۲۰ دقیقه است.