۰ نفر

نشانه های زندگی با یک زن خودشیفته

۲ مرداد ۱۴۰۱، ۲۲:۴۱
کد خبر: 655583
نشانه های زندگی با یک زن خودشیفته

آیا زنی را می‌شناسید که نسبت به دیگران خودخواه، بی‌رحم، حسود و ایرادگیر باشد؟ از آنجا که این چنین زن‌هایی رفتارهایی مشابهی با دختران نوجوان از خود نشان می‌دهند، معمولا بدون اینکه به چشم بیایند فقط از آن‌ها به‌عنوان یک «زن بداخلاق» یاد می‌شود. اما حقیقت این است که چنین زنی ممکن است یک فرد خودشیفته باشد. زنان خودشیفته اغلب در نگاه اول به چشم نمی‌آیند.

همسری با این ویژگی حتما یک زن خودشیفته است

به گزارش اقتصاد آنلاین، اغلب تصور می‌شود که دختران بداخلاق بعد از اینکه بزرگ شدند از رفتارهای بد خود دست می‌کشند، اما عاداتی مانند غیبت و شایعه‌پراکنی، کنار گذاشتن افراد دیگر و خرابکاری در روابط می‌تواند در بین زنان دارای ویژگی‌های خودشیفته به‌عنوان امری رایج باقی بماند.

زنان سلطه‌جو که خودشیفته هم هستند تقریبا به اندازه‌ی مردان می‌توانند خطرناک و تهدیدکننده باشند، اما زنان به واسطه‌ی رواج کلیشه‌هایی مانند «دختر جوان و زیبا»، «مادر پرمشغله» و «مادربزرگ کوچک و مهربان» از حمایت خاصی در جامعه برخوردارند.

هیچ کس فکر نمی‌کند که یک پیرزن شیرین می‌تواند کینه‌توز، تهدیدآمیز و بی‌رحم باشد. علاوه بر این هیچ‌کس از یک مادر انتظار ندارد که آن‌قدر خودمحور و خودخواه باشد که فرزندانش را رها کرده یا از آن‌ها سوءاستفاده کنند.

تفاوت زن و مرد خودشیفته در این است که زن‌ها تمایل دارند برای برتری نسبت به سایر هم‌جنسان خود رقابت کنند، در حالی که مردان خودشیفته از جذابیت و ظاهر خود برای رسیدن به اهدافشان استفاده می‌کنند.

حقیقت دیگر این است که زنان خودشیفته هرگز به لحاظ رفتاری رشد نمی‌کنند و رفتارهای دوران کودکی خود را کنار نمی‌گذارند. در عوض، آن‌ها در سال‌های بزرگسالی رفتارهای پرخاشگرانه‌ی مؤثرتری را اتخاذ می‌کنند و از توانایی‌های سواستفاده‌گرانه‌ی خود برای پیشبرد اهداف خودخواهانه‌ی خود و سوءاستفاده از دیگران استفاده می‌کنند.

در ادامه‌ی این مقاله از دیجی‌کالا مگ مهم‌ترین ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی زنان خود شیفته نقد و بررسی شده است. آشنایی با این خصوصیات رفتاری به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی زنان خودشیفته و روابط مسموم آن‌ها را با خودتان تشخیص داده و اقدامات اصلاحی لازم برای به حداقل رساندن آسیب‌های وارده از سمت آن‌ها را طرح‌ریزی و اجرا کنید.

نحوه‌ی تعامل با زنان خودشیفته

دو نوع زن خودشیفته وجود دارد؛ خودشیفته‌ی آسیب‌پذیر و خودشیفته‌ی بزرگ‌نما. چه با یک خودشیفته‌ی آسیب‌پذیر و چه با نوع بزرگ‌نمای آن برخورد داشته باشید، باید این نکته را بدانید که رفتارهای آن‌ها از کجا نشأت می‌گیرد. معمولا این مسأله به واسطه‌ی احساس ناامنی درونی آن‌ها است.

وقتی با یک خودشیفته سر و کار دارید، اجازه ندهید که او شما را از مسیرتان منحرف کند. چون هنگامی که یک خودشیفته سعی می‌کند در مرکز توجه قرار گیرد، ممکن است حس هدفمندی شما را کمرنگ و محو کند.

اما حقیقت این است که نیازی نیست به همه‌ی کارهایی که این شخص انجام می‌دهد توجه کنید، مهم نیست که او برای جلب‌توجه شما چه کار می‌کند.

سعی کنید درگیر او نشوید یا اجازه ندهید با روش‌های منفعلانه و تهاجمی زشتش از شما سوءاستفاده کند. سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید و مد نظر داشته باشید که تلاش برای تغییر چنین شخصی یا صحبت کردن با او نتیجه‌ی چندانی در بر نخواهد داشت.

ممکن است مجبور باشید بین پیشبرد اهدافتان و کاهش احساس ناامنی فرد خودشیفته تعادلی برقرار کنید، اما با این وجود، رفاه و سلامت خود را به‌عنوان مهم‌ترین اولویتتان در نظر بگیرید.

اگر با یک خودشیفته بزرگ‌نما سر و کار دارید، ممکن است بخواهید احساسات او را بپذیرید، اما در نهایت اگر می‌توانید به چنین رابطه‌ای خاتمه دهید. اگر زن خودشیفته عضوی از خانواده شما باشد، انجام این کار دشوارتر است، اما می‌توانید محدودیت‌ها و مرزهایی ایجاد کنید که به شما در حفظ عزت و سلامت روانتان کمک کند. فقط در نظر داشته باشید که او ممکن است مرزهای شما را نادیده بگیرد و هر طور که می‌خواهد عمل کند.

زنان خودشیفته و روابط عاطفی

مطالعات نشان داده است که هر دو طرف در یک رابطه‌ی زمانی که زن خودشیفته باشد، رفتارهای زننده‌تری از خود نشان می‌دهند.

مردان وقتی که مجبورند با یک شریک عاطفی خودشیفته تعامل داشته باشند عصبانیت بیشتری از خود نشان می‌دهند، اما سطح خودشیفتگی مردان هیچ ارتباطی با این بروز این رفتارها در طرف مقابل ندارد.

این نشان می‌دهد که زنان خودشیفته در روابط عاطفی خصمانه‌تر رفتار می‌کنند و این مسأله به نوبه‌ی خود باعث می‌شود که شرکای آن‌ها در تعاملات خود رفتارهای خصمانه و عصبانی‌تری از خود نشان دهند.

این مسأله الگویی از رفتارهای آزاردهنده‌ی احساسی ایجاد می‌کند که به طور حتم اعتماد و شادی را در رابطه از بین می‌برد.

چرا زن‌های خودشیفته به‌شدت بی‌رحم هستند؟

بی‌رحمی می‌تواند ناشی از این باشد که زن خودشیفته خودش را نسبت به وضعیت موجود، جدا فرض می‌کند.

این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که فرد خودشیفته استرس زیادی را تحمل می‌کند، مانند زمانی که با شریک خود درگیر یک مشاجره است.

آن‌ها وقتی که احساسات منفی را تجربه می‌کنند، هر نوع احساس مثبتی که نسبت به شریک زندگی خود دارند را تعلیق می‌کنند و این عواطف تماما برای آن‌ها محو می‌شود.

تفکر آن‌ها سیاه یا سفید است زیرا زن خودشیفته همسر خود را یا کاملا خوب می‌بیند یا کاملا بد. او شبیه یک کودک نوپا می‌شود که وقتی دچار خشم و عصبانیت است، نمی‌تواند هیچ چیزی را ببیند یا احساس کند و فقط به‌شدت گریه می‌کند.

آیا فکر می‌کنید ممکن است زندگی شما هم زن خودشیفته‌ای وجود دارد؟ بیایید ویژگی‌های زنان خودشیفته را مرور کنیم تا بتوانید به طور دقیق‌تر از این مسأله اطمینان حاصل کنید.

10ویژگی شخصیتی زنان سمی و خودشیفته

در ادامه 10 ویژگی بارز شخصیتی و رفتاری زنان خودشیفته آمده است. آشنایی با این خصوصیات رفتاری و علت انجام دادن آن‌ها از سوی زنان خودشیفته به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی این افراد و روابط مسموم آن‌ها را با خودتان تشخیص داده و اقدامات اصلاحی لازم برای به حداقل رساندن آسیب‌های وارده از سمت آن‌ها را طرح‌ریزی و اجرا کنید.

۱. فرد خودشیفته از درد و رنج دیگران لذت می‌برد

نشانه های زندگی با یک زن خودشیفته

زن خودشیفته وقتی دیگران را تحقیر می‌کند از این کار لذت می‌برد و احساس شادی می‌کنند. زن خودشیفته اغلب سعی می‌کند تا به طرف مقابلش آسیب برساند یا به لحاظ احساسی او را تحقیر کند.

وقتی که دیگران درباره‌ی مسائل یا احساسات جدی خود صحبت می‌کنند، این افراد هیچ نوع حس همدلی و درکی از شرایط آن‌ها ندارد. آن‌ها همچنین در گفت‌وگوهای خود برای پاسخگویی تنها به جواب‌های سطحی یا توبیخ‌های ظالمانه برای بی‌اعتبار ساختن احساسات دیگران بسنده می‌کنند.

۲. یک زن خودشیفته احساسش به سرعت از عشق به نفرت تبدیل می‌شود

او توانایی زیادی دارد که بدون هیچ تجدیدنظری ابتدا قربانیان خود را تجلیل کرده و آن‌ها را بزرگ کند، سپس آن‌ها را بی‌ارزش کند و کنار بگذارد. هنگامی که او از یک رابطه آنچه را مد نظرش بود گرفت، دیگر آن را رابطه را تمام شده فرض می‌کند.

از آنجا که او خودش نمی‌تواند رابطه‌ی سالم و ارضاکننده‌ای را داشته باشد، از خرابکاری در روابط دیگران برای سرگرمی خودش لذت می‌برد.

۳. زن خودشیفته با دوستانش به‌شدت رقابت می‌کند

زن خودشیفته در گروه دوستانش تشخیص می‌دهد که چه کسی برای او یک تهدید است و چه کسی فقط از بقیه‌ی گروه تبعیت می‌کند.

کسانی که فرد خودشیفته را به واسطه‌ی موفقیتش، ظاهرش، شخصیتش، موقعیتش یا همه‌ی این‌ها با هم تهدید می‌کند، از دید فرد خودشیفته باید که حذف شود، در حالی که افراد مطیع را می‌توان در اطراف خود نگه داشت تا جایی که دیگر هیچ کاربردی برای فرد خودشیفته نداشته باشند.

۴. زن خودشیفته دوستان خود را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد

زن خودشیفته به منظور کسب احساس برتری نسبت به افراد حاضر در زندگی‌اش، دوستان خود را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد و به آن‌ها می‌گوید که دوستان دیگرش درباره‌ی او بدگویی می‌کنند در حالی که در حقیقت این چنین نیست و غیبت‌های او همگی ساختگی‌اند و هدفشان ایجاد تنش یا درگیری در گروه است.

۵. یک زن خودشیفته بیش از حد به ظاهر خود اهمیت می‌دهد

زنان خودشیفته عموما جذاب هستند، اما صرف‌نظر از این مسأله، آن‌ها از جنسیت خود برای دستیابی به خواسته‌های خود استفاده می‌کنند.

زنان خودشیفته همچنین تمرکز زیادی روی وضع ظاهری خود دارند و اغلب جذابیت خود را بیش از حد ارزیابی می‌کنند و عموما با ویژگی‌های ظاهری خود جلوه‌نمایی می‌کنند.

از آنجا که زنان در جامعه امروز ابژه انگاری می‌شوند، یک زن خودشیفته از این هنجار اجتماعی برای اثبات قدرت خود استفاده می‌کند.

۶. زنان خودشیفته مادی‌گرا هستند

در حالی که مردان بیشتر به دنبال کسب درآمد هستند، زنان خودشیفته بیشتر از خرج کردن آن لذت می‌برند.

آن‌ها معمولا از خرید گران‌ترین لباس‌های موجود در بوتیک‌های لوکس لذت می‌برند، همچنین از خرید جواهرات و تجملات به خرج عزیزانش. این افراد حتی ممکن است به یک شخص ثروتمند اجازه دهند که برای آن‌ها مبالغی هنگفتی خرج کند بدون اینکه به او کمترین احساسی داشته باشند.

تصویر ظاهری او مهم‌تر از واقعیت درونی اوست. زنان خودشیفته همچنین ممکن است با تلاش و کوشش خودشان ثروتی به دست آورند و از آن به‌عنوان ملاک برتری خود استفاده کنند.

۷. زنان خودشیفته مرزها را نادیده می‌گیرند

زنان خودشیفته تمایل دارند که همیشه یک گروه از ستایشگران را در اطراف خود داشته باشند، مانند شریک‌های عاطفی قبلی که از آن‌ها جدا شده‌اند یا حتی تحسین‌کنندگانی که تمایل به برقراری رابطه با آن‌ها را دارند.

او از این افراد برای زیر پا گذاشتن مرزهای موجود در روابط خود استفاده می‌کند و سعی می‌کند با این کار حسادت دیگران را تحریک کند.

او اغلب بین این تحسین‌کنندگان مثلث‌های عشقی ایجاد می‌کند و عاشق ایجاد درگیری بین آن‌ها و توجه بیش از حد مردها است.

ممکن است از او بخواهید که به احساسات، زمان، محدودیت‌های مالی یا سایر دارایی‌های مادی شما احترام بگذارد، اما او همیشه راهی پیدا می‌کند تا محدودیت‌های شما را دور بزند و با این کارش احساس بدی در شما ایجاد کند.

۸. یک زن خودشیفته از همه انتظار برخوردی مطلوب دارد

او نه تنها به دنبال برخورد مطلوب از سوی دیگران است، بلکه علنا از آن‌ها در این زمینه انتظار دارد.

او همچنین معتقد است که مردم باید به طور خودکار از او پیروی کنند.

او تصور می‌کند که فردی خاص است و بنابراین مستحق شهرت، ثروت، موفقیت و احساس رضایت است، حتی اگر این امر برای دیگران هزینه‌ای در پی داشته باشد.

۹. زنان خودشیفته اغلب حسود هستند

اگرچه به نظر می‌رسد که زنان خودشیفته اعتماد به نفس زیادی دارند، اما آن‌ها اغلب به دیگران حسادت می‌کنند.

چنین زنی همیشه به دنبال فرصتی است تا دیگران را زیر پا بگذارد، و اغلب با یکی از دوستان خود درباره‌ی دلیل برتری هر دویشان نسبت به دیگران بحث می‌کند.

۱۰. زنان خودشیفته فکر می‌کنند که همه به آن‌ها حسادت می‌کنند

در حالی که از درون نسبت به دیگران احساس حسادت می‌کنند، عمیقا معتقد هستند که دیگران هم به آن‌ها حسادت می‌کنند و از این بهانه برای توضیح علت عدم دوستی صمیمی خود با دیگران استفاده می‌کنند.

اگر دوستانش دستاوردهای باارزشی را در زندگی‌اشان به دست آورده باشند، او راهی برای کوچک جلوه دادن این دستاوردهای آنها پیدا می‌کند.

نکته پایانی

وقتی که یک زن در زندگی شما دارای این ویژگی‌های خودشیفتگی باشد، بدون اینکه متوجه شوید او روی عزت‌نفس، سلامت روانی و وضعیت رفاه کلی شما تأثیر منفی می‌گذارد. ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که نقش او را در زندگی خود مجدداً ارزیابی کنید و مدت زمانی را که با او می‌گذرانید کاهش دهید.

اگر با چنین شخصی رابطه دارید، ممکن است بیرون آمدن از رابطه با او دشوار باشد زیرا همیشه او باید کسی باشد که شما را ترک می‌کند، اما برای تجربه کردن یک زندگی بهتر، باید قدم‌هایی را برای قطع روابط سمی بردارید.