۰ نفر

۶ معیار ازدواج موفق

۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۲۰:۵۷
کد خبر: 654968
۶ معیار ازدواج موفق

برای داشتن یک ازدواج موفق باید ابتدا انگیزه‌های ازدواج خود را مشخص کنید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبر حوزه، یکی از سوالات پیرامون موضوع ازدواج این پرسش است که «معیار‌های ازدواج موفق چیست؟» این نوشتار به پاسخ آن می‌پردازد:

۱- تجربه و درک افراد از زندگی

یکی از معیار‌های ازدواج موفق داشتن تجربه و درک بالا است. مسلما افرادی که با سختی‌های زندگی به شیوه‌ای معقول روبرو می‌شوند و سازگاری بهتری با شرایط دشوار دارند، میزان آمادگی روحی برای ازدواج در آن‌ها بیشتر است.

۲- داشتن عزت نفس بالا

اگر خودتان را دوست نداشته باشید، نمی‌توانید دیگران را هم دوست بدارید و به آن‌ها ابراز عــشق کنید. داشتن عزت نفس بالا و احساس ارزشمندی از معیار‌های ازدواج موفق است و به شما کمک می‌کند تا زندگی زناشویی موفقی داشته باشید. در حقیقت عزت نفس بالا رابطه مستقیمی با موفقیت در ازدواج دارد. تاثیرات مثبت داشتن عزت نفس موجب می‌شود تا احساس توانمندی در مقابله با مشکلات در افراد افزایش یابد. به این ترتیب این افراد به عنوان یک بازوی قدرتمند در سختی‌های زندگی مشترک همراهی بیشتری با همسر خود خواهند داشت.

۳- توانایی شاد بودن در زمان مجردی و تنهایی

برای ایجاد روابط متعادل باید دو طرف بتوانند با تنهایی‌شان کنار بیایند، یعنی خودآگاهی داشته باشند و در اوقاتی که فعالیت‌های جداگانه دارند، بتوانند از زندگی لذت ببرند. زیاده روی در با هم بودن می‌تواند منجر عادی شدن و یکنواختی در ازدواج شود.

۴- داشتن ثبات در شغل و حرفه

اشتغال به کار مناسب و رضایت بخش، علاوه بر ایجاد ثبات مالی باعث ایجاد امنیت ذهنی و هیجانی می‌شود. در واقع شادابی در شغل و حرفه در روابط صمیمانه ازدواج تاثیر مثبت می‌گذارد. عکس این قضیه نیز درست است و استرس و فشار کاری انرژی‌تان را تحلیل می‌دهد و بر روابط تان تاثیر مخرب می‌گذارد.

۵- شناخت کافی از خود و طرف مقابل

زوج‌ها قبل از ازدواج باید بتوانند نقاط قوت و همچنین ضعف‌های خود را بشناسند. کاستی‌های خود را قبول کرده و برای بهبود آن‌ها تلاش کنند. شناخت پیش از ازدواج، فرصت مناسبی است تا زوجین نسبت به خواسته‌ها و نیازها، علایق، سرگرمی‌ها و خط قرمز‌های یکدیگر آگاهی پیدا کنند، که با افزایش آمادگی برای ازدواج نیز همراه است.

۶- قاطعیت در بیان خواسته‌ها و انتظارات

توانایی گفتن خواسته‌ها خود به طور واضح باعث رشد صمیمیت در ازدواج می‌شود. افرادی که این توانایی را ندارند نقش منفعل پرخاشگر خواهند داشت. جسارت بیان خواسته‌ها با خشونت تفاوت بسیاری دارد. در حالیکه خشونت رفتار کنترل گرایانه است، اما این نوع جسارت برای بیان خواسته‌ها، اگر با صداقت، صراحت و رعایت حق طرف مقابلمان باشد، به ایجاد پایداری زندگی زناشویی کمک شایانی می‌کند.