۰ نفر

فرمول پخت برنج نذری برای ۱۰۰ نفر با ته دیگ + اندازه برنج

۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۴۹
کد خبر: 654246
فرمول پخت برنج نذری برای ۱۰۰ نفر با ته دیگ + اندازه برنج

تهیه غذای نذری برای تعداد زیادی از افراد کار ساده ای نیست و می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. به خصوص اگر نذری را برای بیش از ۱۰۰ نفر تهیه می کنید، نیاز به تخصص و مهارت های یک آشپز حرفه ای است. اما اگر نمی خواهید آشپز استخدام کرده و هزینه زیادی صرف دستمزد آشپز کنید، نگران نباشید.

فوت و فن پخت برنج نذری برای بیش از ۱۰۰ نفر

به گزارش اقتصادآنلاین؛ اگر می خواهید در حجم زیاد نذری تهیه کنید، اصلا نگران نباشید. در این قسمت قصد داریم تا برای شما توضیح دهیم که برای تهیه هر کدام از برنج، قیمه، قرمه سبزی، عدس پلو، شله زرد، چه تکنیک هایی را به کار برده و چگونه عمل کنید تا یک نذری خوب و خوشمزه تهیه کنید.

فوت و فن های پخت برنج ساده در حجم زیاد

وقتی می خواهید در حجم زیاد برنج تهیه کنید، کارتان کمی دشوار می شود؛ زیرا باید به خوبی قد کشیده و به هم نچسبد. برای تهیه برنج باید به موارد زیر توجه کنید:

برنج را باید از شب قبل شسته و کاملا خیس کنید. برنج را باید به حدی شست و شو دهید که آب خیس کردن برنج کاملا شفاف شود. برای هر ۲ تا ۳ پیمانه برنج یک قاشق سوپ خوری نمک نیاز است. گاهی اوقات آشپزهای حرفه ای از سنگ نمک نیز استفاده می کنند.

پس از اینکه برنج به طور مناسب خیس خورد، آب برنج را در یک دیگ به جوش بیاورید. دیگ باید با حجم برنج تناسب داشته باشد، زیرا برنج قد می کشد و حجم آن افزایش پیدا می کند. به طور معمول حجم آب را ۴ برابر حجم برنج در نظر بگیرید.

همانطور که آب به جوش می آید، یک دیگ دیگر آماده کرده و در داخل آن روغن بریزید. ته دیگ نذری را نان تافتون قرار دهید.

برنج نذری

پس از اینکه آب موجود در دیگ به جوش آمد، آب برنج خیس خورده را خالی کرده و برنج را در داخل آب جوش بریزید. اگر می خواهید برنج نذری سفید باشد و وا نرود، باید به ازای هر کیلوگرم برنج ۳ قاشق سوپ خوری سرکه و آب لیمو و یا آب نارنج در داخل دیگ بریزید. اکنون شعله گاز را زیاد کرده تا پس از یک تا دو دقیقه آب به جوش بیاید. در داخل دیگ در حال جوش یک لیوان روغن هم اضافه کرده تا از چسبندگی برنج جلوگیری کنید. توجه کنید که اگر هنگام جوشیدن برنج شعله گاز را کم کنید، برنج شل و وا رفته می شود.

وقتی دانه های برنج بر روی سطح آب آمدند، به این معنا است که زمان آبکش کردن برنج فرا رسیده است. روش دیگر تشخیص این است که برنج را بین دو انگشت خود فشار دهید. دانه ها باید نه خیلی سفت باشند و نه خیلی شل. معمولا ۱۰ دقیقه پس از جوشیدن برای آبکشی آماده است.

مطمئنا نمی توانید برای آبکش کردن برنج دیگی به این بزرگی را بلند کنید. روش آبکش کردن برنج های نذری این است که چندین آبکش را در نزدیک دیگ قرار دهید و هر دفعه به کمک کفگیرهای بزرگ، برنج و آب را در داخل آبکش بریزید و بر روی آنها آب ولرم اضافه کنید.

اکنون شعله زیر دیگ را خاموش کرده و یک پارچ آب سرد در داخل دیگ بریزید تا خنک شود. به خاطر داشته باشید که حتما بر روی برنج آب ولرم بریزید. در صورتیکه آب برنج سرد باشد، دانه های برنج قد نمی کشند. پس از ریختن آب بر روی برنج، آبکش را تکان دهید تا برنج زیر و رو شود. حتما طعم برنج را قبل از ریختن در دیگ دوم امتحان کنید.

اگر تصور می کنید که نمک برنج زیاد است، کمی آب سرد بر روی برنج ریخته تا نمک آن شسته شود. اکنون آبکش ها را دو نفری بلند کرده و در داخل دیگ بریزید. انتهای کفگیر را در داخل دیگ فرو کرده و چندین سوراخ ایجاد کنید. حدود یک سوم از حجم دیگ باید خالی باشد تا برای گردش بخار فضای کافی فراهم شود.

اکنون برنج را بر روی شعله گاز قرار داده و بر روی آن روغن بریزید. به ازای هر یک کیلوگرم برنج سه چهارم پیمانه آب و یک چهارم پیمانه روغن کافی است.

برای دم کشیدن برنج کافی است تا یک پارچه را به شکل لوله ای دور لبه دیگ بپبچانید. سپس یک سینی بزرگ را بر روی پارچه قرار داده و بعد روی سینی را با زغال پر کنید.

اگر می خواهید مطمئن شوید که برنح دم کشیده است یا خیر، با احتیاط دست خود را به دیواره دیگ بزنید، اگر صدای جیز کردن شنیدید، برنج تان پخته است.

فوت و فن های پخت شله زرد نذری

برای تهیه شله زرد همیشه از برنج دانه ریز یا خرد شده که برای تهیه آش استفاده می شود، خریداری کنید. ترجیحا از برنج ایرانی استفاده کرده و برنج پاکستانی استفاده نکنید. برنج را ۲۴ ساعت قبل از تهیه شله زرد شسته و اجازه دهید تا با آب سرد خیس بخورد. پس از گذشت ۲۴ ساعت بهتر است تا کمی برنج را با دست تان هم بزنید تا دانه ها خردتر شوند.

در یک قابلمه بزرگ آب ریخته و آن را بر روی شعله قرار دهید. توصیه می شود برای این کار از دیگ های مسی یا از جنس نیکل استفاده کنید.

وقتی قابلمه به جوش آمد، آب اضافی برنج را خالی کرده و برنج را در داخل آب جوش بریزید. میزان آب ریخته شده باید ۷ برابر برنج باشد. تا زمانی که آب و برنج جوش بیایند، شلعه گاز را زیاد کنید.

پس از به جوش آمدن باید حرارت قابلمه را کم کنید تا برنج مغزپخت شود. حدود ۲ ساعت زمان برای مغزپخت شدن شله زرد در نظر بگیرید. در این مدت نیازی نیست تا شله زرد را به طور مرتب هم بزنید، تنها کافی است تا مراقب باشید که ته نگیرد.

اکنون زمان آماده کردن شکر فرا رسیده است. همه شکر را در یک قابلمه ریخته و بر روی آن آب بریزید تا به طور کامل حل شود. برای این کار نیازی به حرارت دادن شکر نیست. شکر بدون حرارت دادن قابلمه در آب حل خواهد شد. اکنون آب شکر را از یک صافی ریز رد کرده تا ناخالصی های آن جدا شود. سپس شکر را به برنج اضافه کنید. این کار را به تدریج انجام دهید و قبل از آن مطمئن شوید که برنج به طور کامل مغزپخت شده است.

نگران رقیق بودن شل زرد نباشید. با کمی جوشیدن بیشتر شله زرد به غلظت مورد نظر می رسد. اگر بعد از اضافه کردن شکر، برنج کمی سفت شد، می توانید یک تا دو لیوان آب به آن اضافه کنید. پس اینکه بجوشد، غلظت مورد نظر را پیدا خواهد کرد.

اکنون ۱۵۰ گرم خلال بادام را در شله زرد بریزید تا کمی نرم شود. وقتی غلظت مورد نظر ایجاد شد، زعفران را دم کرده و همراه با گلاب به شله زرد اضافه کنید. توجه کنید که از زمانی که شکر را اضافه می کنید، باید شله زرد را به طور منظم هم بزنید تا ته نگیرد.

وقتی شله زرد به غلظت مورد نظر رسید، درب ظرف را بسته و شعله را کم کنید. به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید تا شله زرد کاملا جا افتاده و رقیق شود. اکنون زیر شعله را خاموش کرده و از یک ترفند برای خوش آب و رنگ شدن و دم کشیدن شله زرد استفاده کنید. باید شله زرد نذری را با یک دم کنی بپوشانید و به مدت نیم ساعت بدون شعله گاز قرار دهید. این کار باعث بهبود طعم شله زرد می شود.

می توانید شله زرد را با دارچین، پودر هل، خلال بادام و خلال پسته تزئین کنید. حتی می توانید به مناسبت ایام مذهبی یا شهادت ائمه، نام مبارک معصومین را بر روی آنها با استفاده از شابلون بنویسید.

اگر می خواهید از شابلون نوشته دار برای تزئین شله زرد استفاده کنید، بهتر است تا ابتدا کمی شله زردها را در کاسه ریخته و اجازه دهید تا سرد شوند. سرد شدن شله زردها باعث می شود تا شابلون ها به شله زرد نچسبند. اکنون دارچین را در یک نمک پاش با سوراخ های درشت بریزید. با نگه داشن شابلون بر روی شله زرد و با استفاده از نمک پاش دارچین را بر روی شله زرد بریزید. همچنن می توانید بر روی آن خلال بادام باقی مانده و خلال پسته بریزید.

شله زرد یک دسر خوشمزه و شیرین است که معمولا آن را در ایام مذهبی مثل روزهای محرم برای نذری یا برای سفره های افطاری تهیه می کنند. طرز تهیه شله زرد نذری یک تفاوت عمده با تهیه شله زرد خانگی دارد و آن هم حجم و مقدار مواد تهیه آن است.

فوت و فن های تهیه قورمه سبزی نذری

غذای نذری

قورمه سبزی یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی است که در ایام عزاداری و به عنوان نذری نیز تهیه می شود. اگر قصد دارید تا این غذا را برای بیش از ۱۰۰ نفر تهیه کنید، باید از تکنیک هایی استفاده کنید که در این قسمت به خوبی توضیح داده شده است.

گوشت ها را پاک کرده و در اندازه های مناسب خرد کنید

پیازها را نیز شسته و به شکل خلالی خرد کنید. سپس آنها را سرخ کرده و کنار بگذارید.

کمی روغن را در داخل دیگ ریخته و پس از اینکه داغ شد، گوشت را در داخل آن تفت دهید. سپس پیازهای سرخ شده را به گوشت اضافه کنید. اکنون زردچوبه را اضافه کرده و هم بزنید. سپس سبزی پخته شده و لوبیای سرخ شده را به دیگ اضافه کنید. در آخر هم مقداری آب اضافه کرده و اجازه دهید تا قورمه سبزی به آرامی طبخ شود. پس از اینکه گوشت به خوبی پخت، حتما فلفل و نمک را به آن اضافه کنید.

برای اینکه لوبیاها طعم بهتری داشته باشندف یک ترفند ساده وجود دارد. قبل از شستن و خشک کردن لوبیاها کافی است تا حدود ۵ تا ۶ دقیقه لوبیا را در داخل ماهیتابه بدون روغن تفت دهید. به طور مرتب لوبیاها را هم بزنید تا نسوزند. همچنین می توانید لوبیاهای خیس خورده را هم زمان با سبزی ها به قورمه سبزی اضافه کنید و دیگر نیازی به پختن لوبیاها از قبل نیست.

در سبزی قورمه سبزی نیز کمی اسفناج و برگ چغندر اضافه کنید. این کار باعث بهتر شدن طعم خورشت می شود.

به ازای هر کیلوگرم از سبزی قورمه سبزی، ۵ تا ۶ شاخه پیازچه هم به سبزی اضافه کنید. پیازچه باعث بهبود طعم خورشت می شود.

اگر پس از طبخ خورشت متوجه شده اید که ترشی غذا کم است، از آبلیمو استفاده کنید.

فوت و فن های تهیه عدس پلو نذری

ابتدا از روز قبل برنج را با آب و نمک خیس کنید. همچنین توصیه می شود تا عدس را خیس کنید. خیس کردن عدس باعث سبک تر شدن عدس شده و به جلوگیری از ایجاد نفخ کمک می کند.

عدس را در داخل یک قابلمه ریخته و بر روی آن آب بریزید. آب ریخته شده باید به اندازه ای باشد که روی عدس ها را بپوشاند. میزان پخت عدس برای عدس پلو بهتر است که به حالت نیم پز باشد تا در پلو له نشود. این کار باعث می شود تا عدس ظاهر خوبی نیز داشته باشد. پس از اینکه عدس پخته شد، آن را آبکش کرده و کمی نمک به آن اضافه کنید.

یک دیگ را تا نصف از آب پر می کنیم. آن را بر روی شعله گاز قرار داده و صبر می کنیم تا آب جوش بیاید. وقتی به طور کامل جوش آمد به طوریکه حباب هایی در داخل قابلمه مشاهده کردید، برنج از قبل خیس شده را در داخل قابلمه بریزید. صبر کنید تا برنج به خوبی نرم شود.

پس از اینکه برنج ها نرم شد، آن را برای آبکش کردن آماده می کنیم. علامت آماده شدن برنج برای آبکش کردن این است که بر روی دانه های برنج ترک مشاهده می کنید.

برنج را آبکش کرده و یک دیگ آماده می کنیم. انتهای دیگ کمی روغن ریخته و سپس نان تافتون که از قبل آماده کرده بودیم را در ته قابلمه قرار می دهیم. پس از آن به ترتیب یک لایه برنج و یک لایه عدس در کف قابلمه می ریزیم تا عدس و برنج تمام شوند. سپس برنج را از دور قابلمه جمع کرده و به شکل تپه درست کنید. با انتهای کفگیر چندین سوراخ در داخل برنج ایجاد کنید تا در هنگام دم کشیدن بخار از برنج خارج شود. صبر کنید تا برنج به خوبی دم کشیده و مغز پخت شود.

اکنون زمان تهیه پیازداغ و کشمش و گوشت چرخکرده فرا رسیده است. کشمش هایی که از قبل آماده کرده و شسته بودید را در داخل یک قابلمه روغن با شعله ای با درجه حرارت ملایم تفت دهید. توجه کنید که کشمش خیلی سریع می سوزد. پس مراقب باشید.

برای تهیه گوشت باید ابتدا پیازها را به شکل خلالی خرد کنید. در یک ماهیتابه بزرگ روغن ریخته و پس از اینکه روغن داغ شد، پیازها را به آن اضافه کنید. کمی پیاز را تفت داده و پس از اینکه رنگ آن طلایی شد، گوشت چرخکرده را به پیازداغ اضافه کنید. گوشت را تفت دهید تا سرخ شود. سپس فلفل و نمک و زردچوبه و دارچین را به میزان دلخواه به آن اضافه کنید.

اکنون تمام ترکیبات به شکل جداگانه آماده شده است. وقتی برنج دم کشید، می توانید کمی از برنج را با زعفران دمکرده مخلوط کرده و برای تزئین استفاده کنید. زعفران طعم و عطر فوق العاده ای به این غذا می دهد. اکنون برنج را در ظرف های نذری با کشمش و گوشت و زعفران تزئین کنید. غذا آماده است.

عدس پلو از غذاهای خوشمزه و لذیذ ایرانی است که برای مراسم مذهبی و نذری ها نیز تهیه می شود. اگر می خواهید عدس پلو نذری تهیه کنید، بهتر است که آن را با گوشت چرخ کرده قلقلی و کشمش تهیه کنید.

فوت و فن های تهیه قیمه نذری

غذای نذری

برای تهیه قیمه ابتدا باید از شب قبل لپه ها را خیس کنید. گوشت را نیز از روز قبل پاک کرده و خرد کنید.

در روز پخت یک دیگ مناسب را انتخاب کنید. به مقدار مناسبی روغن در داخل دیگ بریزید. روغن باید به اندازه ای باشد که تمام کف دیگ را پوشانده و کمی بالاتر از کف دیگ باشد.

ابتدا گوشت های خرد شده را در داخل دیگ ریخته و کمی تفت دهید. اکنون پیاز خلال شده را به گوشت اضافه کنید. آنها را به خوبی تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شده و پیاز نرم شود.

اکنون آب لپه ای که خیس کرده بودید را خالی کرده و لپه را به دیگ اضافه کنید. کمی لپه را تفت دهید. البته لپه برای تفت دادن به مدت زمان زیادی نیاز ندارد. سپس کمی زردچوبه و فلفل را به مواد اضافه کرده و به خوبی هم بزنید.

به این مواد رب گوجه رنگی اضافه کرده و هم بزنید. اکنون مقدار مناسبی آب در درون دیگ بریزید. شعله گاز را زیاد کنید تا خورشت به جوش بیاید. پس از اینکه به جوش آمد، میزان شعله را کم کنید. صبر کنید تا خورشت پخته و کاملا جا بیافتد.

زمانی که گوشت پخت و تقریبا نیم ساعت زمان باقی مانده تا شعله گاز را خاموش کنید، زعفران دمکرده و لیمو عمانی و نمک را به آن اضافه کنید. پس از اینکه کاملا جا افتاد، آن را از روش شعله بردارید.

برای تهیه پلو نذری می توانید مانند روش توضیح داده شده در تکنیک های تهیه برنج عمل کنید.

اکنون که هم برنج و هم خورشت آماده شد، باید سیب زمینی ها را نیز آماده کنیم. برای این منظور سیب زمینی را شسته و به شکل خلالی خرد می کنیم. سپس در یک ماهیتابه سیب زمینی ها را سرخ می کنیم. اکنون غذا آماده شده و می توانید آنها را در ظروف نذری تزئین کرده و پخش کنید.

خورشت قیمه از غذاهای اصیل و پرطرفدار ایرانی است و در ایام محرم نیز جهت نذری و در هیئت های عزاداری تهیه می شود. به طور معمول قیمه نذری را برای ۵۰ نفر به بالا تهیه می کنند.

فوت و فن های تهیه پلو مرغ نذری

غذای نذری

پلو مرغ نیز از غذاهای خوشمزه ای است که در ایام عزاداری به عنوان نذری تهیه می شود. برای تهیه پلو از همان تکنیک های تهیه برنج استفاده کنید و در اینجا طرز تهیه مرغ را آموزش می دهیم.

به طور کلی برای هر ۴ نفر یک مرغ کامل را در نظر بگیرید. برای طعم دار کردن مرغ ها، پیاز را به شکل خلال خرد کرده و کنار بگذارید.

یک بسته نمک و ۲ قاشق سوپ خوری زردچوبه را در یک کاسه بزرگ با هم ترکیب کنید. پس از اینکه مرغ ها را شستید، با این مواد ترکیب کنید. می توانید کمی زعفران را نیز به این مواد اضافه کنید.

اکنون در داخل یک قابلمه بزرگ روغن ریخته و مرغ ها را سرخ کنید. اول قسمت سینه را در کف قابلمه قرار داده و سپس ران ها را قرار دهید. دلیلش این است که قسمت ران سریع تر پخته و مرغ وا می رود. پس از اینکه مرغ ها به رنگ طلایی شد، آنها را بر روی یک قابلمه بزرگ دیگر بچینید. در صورت تمایل داخل مرغ ها و لابه لای آنها را پیاز ریخته تا بوی نامطبوع مرغ ها در هنگام پخت گرفته شود. سپس آنها را بپزید. نمک و فلفل را نیز به مرغ اضافه کنید.

در این مطلب سعی کردیم تا فوت و فن های تهیه نذری های مختلف را به شما آموزش دهیم. با پیروی مرحله به مرحله از این توصیه ها دیگر نیازی به استخدام آشپز نخواهید داشت و می توانید به سادگی برای بیش از ۱۰۰ نفر نذری تهیه کنید. امیدواریم که تکنیک های تهیه غذای نذری ارائه شده در این مطلب مورد پسند شما قرار گرفته باشد.