۰ نفر

روزی که تبسم کردن هم پاداش دارد

۲۷ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۳
کد خبر: 654101
روزی که تبسم کردن هم پاداش دارد

در این گزارش چند پیشنهاد برای بهره‌مندی هرچه بیشتر از فضیلت‌های اخروی و دنیوی عید غدیر آورده شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، عید نوروز، شب یلدا و... هرکدام در زندگی ما سبک و مراسم خاص خودشان را دارد. از راه که می‌رسند می‌دانیم باید لباس نو به تن کنیم، به دیدن اقوام برویم و عید را تبریک بگوییم، اما غدیر که بزرگ‌ترین عید ما شیعیان است هنوز جایگاهش را در زندگی روزمره ما پیدا نکرده است. عید غدیر روزی است که خداوند برای کوچک‌ترین رفتار‌ها اجر و پاداش بزرگی قرارا داده و ائمه به رفتار‌های نیکویی سفارش کرده‌اند. برپایی این سنت‌های نیکو در عید غدیر و فرهنگ‌سازی‌شان در زندگی روزمره می‌تواند هم اجر و پاداش اخروی بزرگی را نصیب‌مان کند هم رفتار‌های پسندیده‌ای را وارد سبک زندگی‌مان. در ادامه چند پیشنهاد برای بهره‌مندی هرچه بیشتر از فضیلت‌های اخروی و دنیوی عید غدیر آورده‌ایم.

بالاترین عبادت در روز غدیر!

اگر هنوز تصمیمی برای اطعام دادن و مهمانی گرفتن در روز غدیر نگرفته‌اید، همین حالا دست به کار شوید. تلفن را بردارید و چند نفر از اقوام یا آشنایان‌تان را برای روز عید دعوت کنید. نگران تشریفاتِ مهمانی‌تان هم نباشید قرار است مثل هر روز یک غذای ساده و خوشمزه درست کنید با این تفاوت که این بار افراد بیشتری سر‌سفره شما می‌نشینند.

اگر فکر می‌کنید که به هر دلیلی نمی‌توانید سفره رنگینی پهن کنید و باید بی‌خیال مهمانی گرفتن در روز عید غدیر شوید. سخت در اشتباه هستید. یکی از ویژگی‌های مراسم‌های مذهبی سادگی و بی‌ریایی است. نگذارید آفت تجملات تیشه بر ریشه این درخت پر حسن اطعام بزند و شما را از فضیلت آن محروم کند. امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «از بالاترین عبادات در روز غدیر، اطعام کردن است و می‌بایست روز غدیر را بنام «اطعام الطعام» نامید» پس در انجام بالاترین عبادات در این روز کوتاهی نکنید.

اگر در حال اسباب‌کشی یا تعمیر خانه هستید و به هر دلیلی شرایط برپایی مهمانی را ندارید قرار نیست از ثواب اطعام دادن بی‌بهره بمانید. برای آن روز کمی بیشتر غذا درست کنید و برای همسایه‌هایتان یا هر‌کس مایل هستید ببرید. پیشنهاد می‌کنیم از قبل به آن‌ها اطلاع بدهید که غذای روز عید را قرار است شما آماده کنید. تا اگر کسی از همسایه‌ها یا اطرافیان‌تان مهمانی بود یا در خانه حضور نداشت مطلع باشید و به اندازه‌ی نیاز غذا را طبخ کنید. امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «هیچ یک از مخلوقات پروردگار ثواب اطعام کردن به مومن را نمی‌داند، نه ملائکه مقرب نه حتی پیامبران مرسل، بلکه فقط پروردگار جهانیان، ثواب آن را می‌‍‌داند.»‌

حجت‌الاسلام سعیدیان می‌گوید: «اطعام دادن امر مستحبی است که در اسلام بسیار نسبت به انجام این عمل توصیه شده است. اطعام در روز عید غدیر بسیار فضیلت دارد و سنت معصومین علیهم السلام بوده است. برکت این اطعام و هر عمل نیکی که در این روز انجام می‌گیرد در زندگی افراد بازخواهد گشت. همانطور که خداوند در قرآن فرموده: «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا» اگر کسی کار نیکویی انجام دهد او را ده برابر آن خواهد بود.»

لباس نیکو بپوش و خود را معطر کن!

در روز عید غدیر چه میزبان هستید چه مهمان شایسته‌ترین و زیباترین لباس‌تان را اتو بزنید و به تن کنید. لباس‌تان را معطر کنید و به سفارش امام رضا (ع) خودتان را زینت کنید. امام رضا علیه السلام می‌فرماید: «روز غدیر روز زینت است، کسى که براى روز غدیر زینت کند خداوند همه گناهان کوچک و بزرگش را آمرزیده، فرشتگانى به سویش مى‌‌فرستد تا حسنات او را بنویسند و تا عید غدیر سال بعد بر درجات او بیفزایند.» مرحوم میرزا جواد آقا تبریزى لباس نیکو به تن کردن را از مستحبات مؤکد غدیر مى‌‌شمرد و در حدیثی امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «در روز غدیر لازم است مؤمن پاکیزه‌‌ترین و فاخرترین لباس خود را بپوشد.»

حجت السلام علی سعیدیان کارشناس مذهبی درباره زینت کردن می‌گوید: «در خصوص لباس پوشیدن و زینت کردن در اسلام شرط این است که عفت مخدوش نشود و زن یا مرد عفیف باشد. موضوع دوم این است که خانم‌ها در زینت کردن ضمن این که عفت را رعایت می‌کنند و زینت خود را از چشم نامحرم دور نگه می‌دارند. حجاب شرعی‌شان را رعایت می‌کنند و جلوه‌گری نمی‌کنند.»

امروز را فقط تبسم کن!

گره از اخم‌های‌تان باز کنید و لبخند بنشانید روی لب هایتان. قرار است امروز تبسم کنید و نظر رحمت خدا را به خود جلب کنید. سعی کنید هم حال دل خودتان خوب باشد و هم با خوشرویی و انرژی مثبتی که دارید حال اطرافیان و اعضای خانواده‌تان را خوب کنید. عید غدیر برترین عید امت حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله آن‌قدر پر فضیلت است که خداوند برای لبخند زدن در این روز اجر و ثوابی قرار داده است. امام رضاعلیه السلام می‌فرماید: «روز غدیر روز تبسم به روى مؤمنان است، کسى که در این روز به روى برادر مؤمنش تبسم کند، خداوند، در روز قیامت، نظر رحمت به او مى‌‌افکند، هزار حاجتش را برآورده ساخته و قصرى از در سفید برایش بنا مى‌‌کند و صورتش را زیبا مى‌‌سازد.»

از تماس تلفنی و تبریک عید به آشنایان غافل نشوید!

تبریک و تهنیت یکی از آداب عید غدیر است که ائمه به آن سفارش ویژه کرده‌اند. پس اگر قرار است تعدادی از آشنایان‌تان را به واسطه مهمانی غدیر به صورت حضوری ببیند از آن دسته از اقوام که امکان دید و بازید با آن‌ها را در روز عید ندارید غافل نشوید! با هرکس از دوستان و آشنایان که می‌توانید تماس بگیرید و عید ولایت امیرالمومنین را تبریک بگویید. امام رضا علیه‌السلام در این باره می‌فرماید: «روز عید غدیر خم روز تهنیت گویی است. بعضی از شما به بعضی دیگر تهنیت بگوید و هرگاه مؤمنی با برادرش برخورد کرد بگوید: الحمدللّه الّذی جعلنا من المتمسّکین بولایة أمیرالمؤمنین و الائمة سلام الله علیهم»

حجت الاسلام علی سعیدیان در رابطه با فضیلت تبریک گفتن عید به همدیگر می‌گوید: «روز عید غدیر پس از اعلام ولایت امیرالمومنین علی علیه‌السلام توسط رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و به اذن خدا، مومنان به حضرت علی‌علیه‌السلام و سپس به همدیگر تبریک گفتند به همین خاطر در چنین روزی مستحب است که عید را یادآوری کنیم و به همدیگر تبریک بگوییم.»

روزی که تبسم کردن هم پاداش دارد

روزی برای هدیه دادن!

روز عید غدیر به گفته امام رضا علیه السلام روز هدیه دادن و بخشش است. امیرالمومنین علیه السلام توصیه کردند که در این روز احساس فرح و شادمانی کنید و برادر مسلمان‌تان را شاد کنید. هدیه دادن یکی از کار‌هایی است که باعث شادی افراد می‌شود و این عید را در نظرشان ماندگار می‌کند. درست است که در آداب و رسوم معمولا از سادات عیدی و هدیه گرفته می‌شود، اما به سفارش ائمه سایر شیعیان هم برای تبریک این عید بزرگ می‌توانند به هم هدیه بدهند.

دید و بازدید و زیارت فرشتگان!

اگر شما به هر دلیلی روز عید غدیر نمی‌توانید مهمانی بگیرید یا کسی را اطعام کنید نگران نباشید از فضیلت و اجر این عید محروم نخواهید ماند. عید غدیر آنقدر پرفضیلت است که خداوند برای هر عمل کوچکی حتی تبسم کردن هم اجری قرار داده است. سعی کنید این روز را از جمع‌های خانوادگی و دوستانه دور نمانید. درست است که شما نمی‌توانید میزبان یک مهمانی باشید، اما مهمان شدن در خانه بستگان هم در عید غدیر خالی از لطف نیست.

امام رضا (ع) فرمود: «کسى که در روز غدیر به دیدار مؤمنى برود خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد و قبرش را وسیع مى‌‌سازد، هر روز هفتاد هزار فرشته قبرش را زیارت کرده، به او بشارت بهشت مى‌‌دهند.»

روزی که تبسم کردن هم پاداش دارد

روزه‌ای به اندازه کل عمر دنیا!

روزه در عید غدیر یکی از اعمال مستحبی بسیار پرفضیلت است. طوری که به گفته ائمه پاداش یک روز روزه در عید غدیر برابر است با روزه‌ای به اندازه تمام عمر دنیا! امام على علیه‌السلام می‌فرمایند: «اگر بنده مخلصى در روزه این روز اخلاص داشته باشد، همه روزهاى دنیا توان برابرى با آن را ندارد؛ به عبارت دیگر، اگر کسى تمام روزهاى دنیا زنده باشد و همه را روزه‌‌دار سپرى کند، ثوابش کمتر از ثواب روزه این روز خواهد بود، با این وجود روزه روز غدیر خم نزد خداوند در هر سال برابر با صد حج و صد عمره مقبول است.» اگر شرایط روزه گرفتن را دارید خودتان را این اجر بزرگ محروم نکنید. بهتر است برای نوجوان‌ها و فرزندان‌تان فضیلت روزه‌داری در این عید را توضیح بدهید و انتخاب را با خودشان بگذارید.

روزی که تبسم کردن هم پاداش دارد

اگر به هر دلیلی امکان گرفتن روزه را ندارید همچنان از این سفره پرفیض بی‌بهره نخواهید ماند. آماده کردن افطاری برای فرد روزه‌دار خود پاداشی بزرگ به اندازه افطاری دادن به انبیا و شهدا را دارد همانطور که امام على (ع) مى‌‌فرماید: «کسى که مؤمن روزه‌‌دارى را در غدیر افطار دهد، مانند این است که ده فئام را افطار داده است، فردى پرسید: اى امیرمؤمنان (ع) «فئام» چیست؟ حضرت فرمود: صد هزار پیامبر (ص) و صدیق و شهید، آنگاه ادامه داد: پس چگونه خواهد بود فضیلت کسى که جمعى از مؤمنین و مؤمنات را تکفل کند.»