۰ نفر

ترفند ساده برای تمیزی و رفع بوی بد ماشین لباسشویی

۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۲۱:۴۷
کد خبر: 652964
ترفند ساده برای تمیزی و رفع بوی بد ماشین لباسشویی

بوی بد ماشین لباسشویی از آن چیزهایی‌ست که دیر یا زود بالاخره سراغ ماشین لباسشویی می‌آید. و هیچ بعید نیست که همین حالا،‌ شما یکی از کسانی باشید که گرفتار این دردسر مشمئز کننده هستند.

تمیز کردن و رفع بوی بد ماشین لباسشویی با چند شماره

به گزارش اقتصاد آنلاین،پس اگر وقتی درب ماشین را باز می‌کنید سیستم بویایی‌تان از درون فلج می‌شود، یا اگر شما هم پس از یک ساعت چرخش و مصرف برق انتظار دارید با باز کردن درب ماشین لباسشویی با رایحه‌ای دلنواز مواجه شوید، اما ناگهان بوی بد ماشین لباسشویی ریه‌اتان را می‌سوزاند، یا اگر شما از آن دسته افرادی هستید که کمتر ماشین لباسشویی خود را روشن می کنید، اما با این وجود همیشه برای رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی از آشپزخانه تلاش می‌کنید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

گردش لباس‌ها درون ماشین لباسشویی و ایجاد فضای گرم و مرطوب درون محفظه بستر رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها را فراهم می کند. با جمع شدن باکتری‌ها و قارچ‌ها درون محفظه ماشین‌لباسشویی بوی فاصلاب از دستگاه متصاعد می‌شود . اما همه مسائلی که مطرح کردیم، تنها بخشی از مشکلاتی است که مردم با ماشین لباسشویی خود دارند. دغدغه عده بسیاری از مردم در کار با ماشین لباسشویی، از بین بردن بوی بنزین از ماشین لباسشویی است. یا اینکه بوگیر ماشین لباسشویی می‌تواند مشکل بوی بد را برطرف کند؟ عده بسیاری هستند که به فکر شستشوی ماشین لباسشویی با سرکه می‌افتند و این راه حل را به همه توصیه می‌کنند. آیا شما هم با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنید؟ با ما همراه باشید تا چند نمونه از روش های ازبین بردن بوی بد ماشین لباسشویی را به شما آموزش دهیم.

چگونه بوی سوختگی ماشین لباسشویی  را برطرف کنیم؟

قبل از بررسی علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی و راه‌های از بین بردن آن بیایید به صورت کاملا اجمالی به چگونگی کارکرد ماشین لباسشویی بپردازیم: پس از روشن کردن ماشین لباسشویی و گردش هوا درون مخزن شستشو، هوای گرم همراه با رطوبت از درام راهی مخزن شستشو می‌شود، سپس این هوای گرم وارد مجرای هوا خنک شده تا رطوبت اسپری آب سرد را که برای حفظ دمای مجرای هوا استفاده می‌شود، متراکم کند. در ادامه دوباره هوا توسط هیتر خشک کن گرم می‌شود. هوای گرم که وارد مخزن شده با واشر لاستیکی دور در تماس پیدا می کند و این امر سبب استشمام بوی سوختگی ماشین لباسشویی می‌گردد. مشکل زمانی جدی‌تر می‌شود که شدت بو افزایش یافته و به مشام شما می‌رسد. راه حل چیست؟ در ادامه ساده‌ترین روش‌ها برای از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی را برایتان می‌گوییم.

ترفند ساده برای تمیزی و رفع بوی بد ماشین لباسشویی

شستشوی ماشین لباسشویی با سرکه، یک راه حل ارزان

برای از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی می‌توانیداز جرم‌گیر‌های دست‌ساز خانگی استفاده کنید. یکی از این مواد سرکه است. بدون شک سرکه از جمله اسید‌هایی است که در هر خانه‌ای به راحتی پیدا می‌شود.  بنابراین برای تولید این محلول نیازی به خرید مواد شوینده موجود در بازار ندارید و هزینه سنگینی نمی‌پردازید. ابتدا ماشین لباسشویی را از وجود هر گونه لباس خالی کنید، نیم پیمانه سرکه را درون محفظه جا پودری بریزید، سپس ولوم ماشین را بر روی دور تند بگذارید و آب گرم را تنظیم کنید و اجازه دهید ماشین طبق برنامه‌ای از پیش تنظیم شده به کار خود ادامه دهد. سرکه به طور معمول هر نوعی از باکتری را که داخل ماشین لباسشویی باشد،از بین برده، و علاوه بر جرم گیری ماشین لباس شویی، شما را از شر بوی بد آن نجات می‌دهد. پس از تمام شدن دور ماشین، دیگر خبری از بوی بد ماشین لباسشویی نیست.

رفع بوی بد ماشین لباسشویی با جوش شیرین هم امکان پذیر است

جوش شیرین، جادوگری با لباس نظافتچی‌هاست! ماده‌ای که راه‌حل تمیز کردن هر چیزی را بلد است. از تمیز کردن سرویس بهداشتی گرفته تا درون محفظه ماشین لباسشویی. برای خلاصی از بوی بد ماشین لباسشویی و ضد عفونی کردن آن، ابتدا یک پیمانه جوش شیرین درون محفظه جا لباسی بریزید و سپس ماشین را روشن کنید و اجازه دهید بدون لباس شروع به چرخش کند. پس از تمام‌شدن شستشو کلیه قارچ‌ها و میکروب‌ها‌ی درون درام ماشین از بین رفته و دیگر بوی نامطبوعی از ماشین لباسشویی خود نخواهید شنید.

بوگیر ماشین لباسشویی چیست؟

یکی از راه کارهای از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی استفاده از بوگیر‌ها و یا خوشبو‌کننده‌های ماشین لباسشویی است. انواع بوگیر ماشین لباسشویی در بازار به وفور یافت می‌شود. بنابراین برای خرید آن‌ها نیازی نیست نصف عمرتان را در بازار سپری کنید. پس از خرید بوگیر کافیست درون محفظه ماشین و جاپودری چند قطره اسپری کنید، سپس ماشین را در دور ۶۰ درجه قرار دهید و اجاره دهید شستشو بدون لباس انجام شود. پس از آن از محلول بوگیر برای تمیز کردن لاستیک دور درب ماشین نیز استفاده کنید سپس آن را با دستمال تمیز خشک کنید. این کار علاوه بر از بین بردن بوی بنزین از ماشین لباسشویی، شما را از رفع بوی بد ماشین لباسشویی با جوش شیرین نیز بی‌نیاز می‌کند.

چرا ماشین لباسشویی بوی بد می‌گیرد؟

یکی از دلایل اصلی ایجاد بوی بد در ماشین لباسشویی، باقی ماندن رطوبت حاصل از شستن لباس‌ها درون محفظه جا لباسی ماشین لباسشویی است. حال سوال پیش می‌آید که این رطوبت موذی از کجا وارد ماشین لباسشویی می‌شود. عوامل متعددی در ایجاد بوی بد ماشین لباسشویی تاثیر دارد، با ما همراه باشید تا شما را با این عوامل آشنا کنیم.

خارج کردن لباس ها را در الویت قرار دهید

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که بعد از شستشوی لباس‌ها میلی به خارج کردن آن‌ها از ماشین لباسشویی ندارید و بعد از جارو کردن خانه، تی کشیدن کف سالن، پاک کردن شیشه‌ها و پختن غذا، به سراغ خالی کردن ماشین می‌روید، در همین پاراگراف از مقاله، از شما خواهش می‌کنیم که این عادت غلط را فورا ترک کنید، یا دست کم در تخلیه درام کمی عجله به خرج دهید.

اگر برای مدت طو‌لا‌نی لباس‌های مرطوب را درون محفظه شستشو رها کنید و به حال خود بگذارید، نتیجه‌ای جز ایجاد بوی نامطبوع و پخش شدن این بو در فضای آشپرخانه یا لندری نصیبتان نخواهد شد. انباشته شدن لباس‌های خیس برای مدت طولانی درون ماشین لباسشویی موجب رشد و تکثیر قارچ و باکتری‌های موذی بر روی لباس‌ها می‌شود و این مسئله عامل ایجاد لک و پیس و همین‌طور عارضه پوستی در دراز مدت خواهد‌شد. پس با به موقع خارج کردن لباس‌ها از محفظه شستشو، علاوه بر جلوگیری از خطرات احتمالی پوستی، مانع از تولید بوی بد ماشین لباسشویی شوید.

در ماشین لباسشویی را باز بگذارید

هرچند باز نگه‌داشتن درب ماشین لباسشویی و نمای بهم ریخته یک سری لباس چروک و نمناک بصورت فشرده و مچاله شده، ظاهری زیبا و دلفریب به آشپرخانه شما نمی‌دهد، اما پیشنهاد می‌کنیم کمی به چشمان خود زحمت دهید و این بدریختی موقتی را برای دقایقی تحمل کنید. بعد از تمام‌شدن مراحل شستشو برای دقایقی در ماشین را باز بگذارید تا با این کار از ایجاد بوی بد ناشی از رطوبت موجود درون ماشین تا حد زیادی جلوگیری کنید.

از لاستیک ماشین لباسشویی غافل نشوید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیش‌ترین باکتری‌ها، جرم‌ها، رسوبات و قارچ‌ها به دلیل رطوبت موجود در زیر لاستیک در این بخش جمع می‌شوند. در صورتی که نسبت به شستشو و سرویس دوره‌ای آن اقدام نکنید، آلودگی بسیار زیادی در این منطقه جمع‌شده و با ایجاد آلودگی در این محل بوی نامطبوعی در فضای آشپزخانه شما می‌پیچد. بنابراین پس از هر بار شستشو لاستیک دور در ماشین را با دستمال تمیز خشک کنید تا دائما به فکر رفع بوی فاضلاب ماشین لباسشویی خود نباشید.

تعمیرکار ماشین لباسشویی ترسناک نیست

ماشین لباسشویی هم مانند دیگر لوازم برقی نیاز به تعمیر و مراقبت دارد. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که لباس‌ها را به سرعت از ماشین لباسشویی خارج می‌کنید، و بعد از تمام‌شدن شستشو در محفظه ماشین را برای دقایقی باز نگه می‌دارید، از تعمیر کردن سالانه ماشین خود نیز غافل نشوید. رسیدگی به ماشین لباسشویی علاوه بر افزایش طول عمر آن، سبب از بین رفتن بوی بد ماشین لباسشویی می‌شود.

قبل از اضافه کردن لباس درون ماشین، حتما از خالی بودن جیب ها مطمئن شوید

یکی دیگر از عواملی که باعث بوی بد ماشین لباسشویی می‌شود، گیر کردن شی‌ای در قسمت فیلتر ماشین لباسشویی است. این شی می‌تواند یک میوه گندیده جا مانده درون جیب شلوار شما باشد، یا یک بلیت بخت‌آزمایی به ارزش یک میلیون دلار، یا حتی تنها عکس باقیمانده از یک خاطره عاشقانه با پدر و مادرتان، هرچه باشد، دشمن اول فیلتر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی است. جایی که باکتری‌ها حمام رطوبت می‌گیرند و خود را با عکس خانوادگی شما سرگرم می‌کنند. پس لطفا حواستان به فیلتر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی باشد.

تمیز کردن جا پودری، آسان اما کارآمد

هر چند وقت یک بار جا پودری را از ماشین بیرون بکشید و با خیالی آسوده با آب بشویید. با این کار مانع از پخش بوی نامطبوع می‌شوید. حتما از پودر شوینده به جای مایع شوینده استفاده کنید. تمیز کردن مایع شستشو به مراتب دشوارتر از پودر شستشو است.

حرف آخر

برای از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی لازم نیست که به راه‌های پر هزینه فکر کنید. اندکی جوش شیرین، مقداری سرکه و البته گاهی دقت و وسواس، کار شما را در عاری نگه داشتن ماشین لباسشویی از بوی بد آسان خواهد کرد. اگر بوی بد ماشین لباسشویی بدجوری روی اعصاب شماست و دائما مثل یک خوره ذهن شما را گرفتار خود کرده، مقداری سرکه، می‌تواند یک راه مفید، سریع، دم‌دستی و ارزان باشد.

اما اگر سرکه ندارید، جوش شیرین یک راه‌حل خانگی دیگر است. جوش شیرین را داخل محفظه پودر بریزید و به دستگاه اجازه دهید تا بدون لباس مدتی بگردد.

راه‌حل آخر، استفاده از بوگیر است. بوگیر ماشین لباسشویی مثل بوگیر پا یا خودرو نیست، یک محلول شیمیایی است که با اسپری آن در جاپودری ماشین، بعد از یک‌بار استفاده شما را از شر بوی بد ماشین لباسشویی خلاص می‌کند.