۰ نفر

کوچک ترین حاجی ایرانی خانه خدا را بشناسید

۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۰۷
کد خبر: 652940
کوچک ترین حاجی ایرانی خانه خدا را بشناسید

سیداحمدرضا کاردان کوچک‌ترین زائر ایرانی با ۳ سال و ۶ ماه سن است که به همراه والدین و ۲ برادر نوجوان خود عازم سفر حج تمتع شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، کاردان از حاجیان شهرستان مرند در استان آذربایجان شرقی است که کل خانواده شامل پدر و مادر، سه فرزند پسر و پدربزرگ ۶۴ ساله به زیارت خانه خدا مشرف شده‌اند.

ویژگی منحصر بفرد این خانواده همراه داشتن کوچک‌ترین زائر بیت‌الله الحرام ایرانی با نام سیداحمدرضا با ۳ سال و ۶ ماه سن است.

سیدهادی کاردان، پدر خانواده می‌گوید که برای تمام سه فرزند ۳.۵، ۱۱ و ۱۴ ساله‌اش مانند سایر زوار فیش حج به قیمت آزاد تهیه کرده است. البته برای ۲ فرزند زیر ۱۲ سال ارز تخصیص ندادند و هزینه این ۲ فرزند بیشتر از سایرین شد.

وی در پاسخ به این سؤال که با چه انگیزه‌ای فرزندان خردسال و نوجوان خود را به حج آورده است، گفت: در جامعه امروزی علی‌رغم تمام تغییرات سبک زندگی غربی و انواع تهاجمات فرهنگی در خانواده‌ها، والدین بیشتر دغدغه دنیای بچه‌ها را دارند و کمتر به فکر آخرت و معنویتشان هستند.

حاجی

کاردان افزود: اکنون هر خانواده‌ای برای ازدواج، خرید خانه، ماشین و سایر امورات دنیا به فرزند خود کمک می‌کند که البته در جای خود امر خوبی است، ولی شاهدیم که برای دین و در مسیر آخرت فرزندانشان یا هزینه‌ای نمی‌کنند یا کمترین سرمایه‌گذاری و اهمیت را قائل هستند. من ترجیح دادم به جای سرمایه‌گذاری برای دنیای فرزندانم، برای آخرتشان کار کنم.

‌وی با بیان اینکه به دلیل مشغله زیاد در ایران، این بهترین فرصت است تا بر روی تربیت و ایمان فرزندانم کار کنم، تصریح کرد: فضای معنوی اینجا نیز بهترین مکان برای کسب معنویت و فیض الهی است که بر تربیت و حال و هوای آنان اثرگذار است.

این حاجی کشورمان در پاسخ به این پرسش که برخی خودآگاهی و دریافت کودکان را برای اثرپذیری و کسب فیض در این سنین قابل توجه ندانسته و سرمایه‌گذاری نمی‌دانند، اظهار کرد: بخشی از اثرپذیری در این اماکن متبرکه به خاطر فضای ملکوتی و عظمت معنوی این مشاهد مشرفه است. همین فرزند خردسالی که یک دقیقه از مادرش جدا نمی‌شد برای مناسک حج در نصف روز یا شب مشتاق است. من دست خداوند را در اینجا می‌بینم. فرزندم وقتی خیل جمعیت عاشق و عبادت‌کنندگان و توجه مردم به مناسک حج را می‌بیند قطعاً در روح و روانش اثر می‌گذارد.

امسال ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر از کشورمان به حج تمتع مشرف شده‌اند که با توجه به محدودیت‌های سعودی‌ها، امسال فقط افراد کمتر از ۶۵ سال در ایام حج تمتع عازم سرزمین وحی شدند.