۰ نفر

چیدمان اتاق ۱۲ متری به حرفه ای ترین شکل ممکن

۲۰ تیر ۱۴۰۱، ۲۲:۴۵
کد خبر: 652438
چیدمان اتاق ۱۲ متری به حرفه ای ترین شکل ممکن

خیلی ها تصورشان از اتاق خوابی ایده آل، اتاق خوابی است با سقف های بلند، پنجره های پارانوما، مبلمان مجلل که اتاق رختکن و حمام جداگانه داشته باشد اما اگر نهایتا یک اتاق خواب ۱۲ متری کوچک داشته باشیم، بهتر است آن را چگونه دکوراسیون کنیم؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، در اینجا در ۸ مرحله نشان می دهیم که چگونه از فضای کوچک و دکوراسیون اتاق خواب ۱۲ متری خود نهایت استفاده را ببرید و چند طرح و ایده نهایی را هم بررسی می کنیم.

طراحی دکوراسیون و چیدمان اتاق 12 متری به شیک ترین شکل

چیدمان اتاق خواب با محل قرارگیری تختخواب شروع می شود، سمتی که سر را می گذاریم باید به سمت دیوار باشد، حتی در فنگ شویی هم جهت پاها نباید به سمت در باشد. پس سر تخت را جایی بگذارید که نهایتا پاهایتان هم روبروی در نباشد. یک تختخواب ممکن است از طراحی غیرمعمول، مجلل و یا مطابق مد روز برخوردار باشد که این خود می تواند سبک و حال و هوای دکوراسیون اتاق خواب ۱۲ متری شما را تغییر دهد.

چیدمان اتاق 12 متری به حرفه ای ترین شکل ممکن

برای صرفه جویی در فضا می توانید چند کمد یا قفسه های باز را در فضای بالای تخت نصب کنید. اگر به فضایی برای قرار دادن میزکار نیاز دارید، کنار پنجره بهترین جاست چون نور طبیعی و منظره بیرون کارایی تان را افزایش می دهید. اگر جایی برای استراحت شخص دیگری می خواهید در نظر بگیرید، می توانید از برای خودتان از تخت هایی با عرض کمتر که فضای زیادی را هم به خود اختصاص نمی دهد، استفاده کنید و قسمتی از اتاق را هم به فضای خواب دوم و رختکن اختصاص دهید. در ادامه گام به گام مراحل طراحی دکوراسیون اتاق خواب ۱۲ متری را با هم می خوانیم. اما قبل از هر کاری باید مشخص کنید این اتاق چه کاربردی دارد.

دکوراسیون اتاق خواب کودک

در چیدمان اتاق خواب برای کودکان رعایت کردن چند نکته مهم است، داشتن فضا برای خوابیدن، بازی کردن و اگر به مدرسه و مهدکودک می روند فضایی برای انجام تکالیف و فعالیت های جدی تر و آموزشی با والدین. عنصر اصلی در اتاق خواب کودک، محلی برای نگه داری لباس ها و اسباب بازی هاست، مبلمان و جای نشیمن راحت و جمع و جور برای کودک مزیتی بزرگ محسوب می شود. در مورد رنگ اتاق هم ترجیحا بهتر است از رنگ های خوشایند و بیشتر روشن استفاده کرد.

دکوراسیون اتاق خواب نوجوان

دکوراسیون اتاق خواب ۱۲ متری برای نوجوان متمایز است، چون نوجوانان عاشق استقلال و تعهدند. اتاق آن ها بهتر است یک دیوار ساده، تخت راحت، میز تحریر و رختکن داشته باشد.

در این زمینه بخوانید؛

راز خانم هایی که دکوراسیون خونشون پر از آرامشه

این وسایلا رو هیچ وقت تو پذیرایی خونت نذار

آماده کردن خانه برای پذیرایی از مهمان مثل خانم های زرنگ​

«خوشبو کردن خانه» با موثرترین و کاربردی ترین راه ها

دکوراسیون اتاق خواب با تم زنانه

در دکوراسیون اتاق خواب ۱۲ متری یا کوچک تر با تم دخترانه و برای دختران جوان راحتی و فضای آرامش بخش و زیبایی، بسیار مهم است. برای آن از رنگ های گرم و طرح ها و الگوهای لطیف استفاده کنید و جایی را برای میز آیینه در نظر بگیرید.

دکوراسیون اتاق خواب با تم مردانه

برعکس خانم ها در چیدمان اتاق با تم مردانه و برای پسران جوان به عملی و مفید بودن فضا بیشتر دقت کنید. شما باید جایی برای کار با لپ تاپ، اختصاص دهید و در تزیینات علایق و سرگرمی ها، مثل موسیقی و ورزش را مدنظر داشته باشید.

گام اول: کاهش انباشتگی و حذف مبلمان غیرضروری

بعضی از وسایل و قطعات مبلمان نه تنها ضروری نیستند که چندبرابر اتاق را شلوغ می کنند، مانند مبلمان اضافه که شما ناخودآگاه قطعا روی آن وسایل زیادی آویزان خواهید کرد. اولین عنصر ضروری در اتاق خواب برای شما تختخواب است که محل بقیه عناصر دکوراسیون حول آن تعیین می شود. برای انتخاب تختخواب اول باید سبک موردنظرتان را انتخاب کنید.

گام دوم: انتخاب سبک دکوراسیون

در ابتدا قبل از بازسازی یا خرید مبلمان جدید برای دکوراسیون اتاق خواب باید آن را در ذهن خود مجسم و سپس سبک طراحی داخلی آن را مشخص کنید. سبک های مدرن، های تک (این سبک متعلق به اواخر دوره مدرنیسم است که بیشتر از موادی چون پلاستیک، شیشه و فلز استفاده می شود.)، کانتری (از پالت های رنگی روشن استفاده می کند)، اسکاندیناوی (سبکی کارکردگرایانه و ساده که در آن بیشتر از مواد طبیعی چون چوب، چرم و کنف استفاده می کنند.) و دیگر سبک های طراحی داخلی همه می توانند در دکوراسیون اتاق خواب به کار روند اما طراحان پیشنهادهای زیر را در ارتباط با دکوراسیون اتاق خواب ۱۲ متری ارائه می دهند:

سبک اسکاندیناوی: در طراحی خیلی نزدیک به سبک فروشگاه مبلمان ایکیا سوئدی است. به همه اجزا و عناصر موجود در آن حتی در کوچک ترین جزییات توجه می شود، این موضوع شامل دکوراسیون اتاق خواب ۱۲ متری هم حتی می شود. در سبک اسکاندیناوی، از مبلمان ساده و جمع و جوراستفاده می شود. نکته هایی مثل الگوها و کاربردهای دیوار، پارچه پرده، روانداز و بالش، نقاشی، چراغ ها و حتی گیاهان مهم هستند. خانه های اسکاندیناوی به سادگی، کاربردی بودن و زیبایی مشهور هستند. این خانه ها سبکی باظرافت و بی عیب و نقص دارند

سبک کلاسیک: محال است با شنیدن اسم سبک کلاسیک در اتاق، تخت چوبی با تاج بلند، جالباسی و کمد بزرگ و انبوهی از پارچه های گران بها را در آنجا تصور نکنید.

این سبک، برای دکوراسیون اتاق خواب ۱۲ متری کوچک به احتمال زیاد خیلی پیشنهاد مناسبی نیست، زیرا به سختی فضای کافی برای همه وسایل و مبلمان پیدا خواهد شد. اما سبک کلاسیک ایده آل ذهن خیلی هاست. اگر بر کلاسیک اصرار دارید، پس باید آن را در کل خانه اجرا کنید و اتاق خواب را هم فقط به استراحت اختصاص دهید. تختخوابی بزرگ، رو تختی و پارچه های چشمگیر عناصر اصلی دکوراسیون اتاق خواب کلاسیک شما هستند. همچنین می توانید آیینه ها را طوری به کار ببرید که اتاق بزرگتر نشان داده شود.

سبک مدرن: سبک مدرن برای اتاق خواب کوچک و ایده آل است. این سبک با طراحی های مدرن، خطوط صاف و انتخاب رنگ های طبیعی مشخص می شود؛ رنگ هایی مثل خاکستری، سفید، سیاه، قهوه ای، بژ. این سبک بدون نکته نیست و با بازی سایه ها و رنگ های ذکر شده ایجاد می شود.

آرت نوو: در طراحی اتاق خواب به سبک آرت نوو، مبلمان و وسایل تزیینی از چوب، فلز و شیشه خوش ساخته می شوند، سبکی که پلاستیک و مشتقاتش در آن راه ندارند.

سبک لافت: این سبک، نوعی سبک مدرن شهری است که با فضاهای باز و عناصر صنعتی در دکورها مشخص می شود. سبک لافت با پنجره های سرتاسری بزرگ و مربع گزینه مناسبی برای کسانی است که روحیه مدرن دارند و به دنیای صنعتی علاقه مندند.

گام سوم: انتخاب رنگ دکوراسیون

بعد از انتخاب سبک نوبت به انتخاب رنگ می رسد که برای دکوراسیون اتاق خواب ۱۲ متری یا کوچکتر بهتر است از رنگ های روشن استفاده کرد، این تکنیک آنقدر تاثیر دارد که حتی طراحان ماهر با رنگ کردن لبه های مشکی به رنگ سفید از آن استفاده می کنند. رنگ های روشن نه تنها به خاطر تاثیر مثبتی که در روحیه انسان دارند و باعث آرامش و تسکین می شوند، در اولویت هستند بلکه باعث می شوند فضا به لحاظ بصری بزرگتر نیز به نظر برسد.

رنگ سفید برای اتاق خواب ۱۲ متری: رنگ سفید راه حلی موفق برای بزرگ تر نشان دادن دکوراسیون اتاق خواب ۱۲ متری و کوچک است، مرزهای اتاق محو می شوند و مبلمان وسایل اصلی مرکز توجه قرار می گیرند. حال در این اتاق خواب با دیوارهای سفید می توانید با یک قاب با تصویر سیاه و یک صندلی رنگارنگ، تضاد ایجاد کنید. در اینجا تزیین دیوار و استفاده از پارچه های روشن نقش مهمی دارد.

طیف آبی برای دکوراسیون اتاق ۱۲ متری: اگر موقعیت و جهت اتاق خواب شما جنوبی است، رنگ آبی می تواند اتاق را در برابر تابش طولانی مدت آفتاب خنک کند. این رنگ مناسب دکوراسیون هر اتاقی است؛ هم برای اتاق خواب زوج ها و هم کودکان. مردانه و زنانه هم ندارد. فیروزه ای یا سبزآبی هم در فضای داخلی اتاق خواب بسیار شیک به نظر می رسد.

سبز در دکوراسیون اتاق ۱۲ متری: در روانشناسی رنگ سبز روشن را برای دیوارها انتخابی خوب و آن را رنگ آرامش بخش و تسکین دهنده تنش های عصبی می دانند.

طیف گرم در دکوراسیون اتاق ۱۲ متری: رنگ بنفش، یاسی یا صورتی معمولا برای اتاق خواب زنانه و دخترانه مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ هایی که روی دیوار سبک تر ظریف تر به نظر می رسند. رنگ قرمز در اتاق های کوچک تنها برای تاکید استفاده می شود. که البته توجه کنید با توجه به سایه ها و تیره روشنی ها بسیار ماهرانه باید چیدمان شود.

رنگ های طبیعی در دکوراسیون اتاق ۱۲ متری: در جریان های مدرن پیشنهاد می شود که اتاق خواب ساده و با وسایل روشن طراحی شود. طراحان رنگ ها و بافت ها طبیعی چوب، شیشه و فلز را ترجیح می دهند. در چنین اتاق خوابی، رنگ های روشن و سفید از شدت تیرگی عناصر تیره ای که برای تاکید به کار برده شده اند کم می کنند تا فضا به تعادل برسد

گام چهارم: ترفندهای بزرگتر به نظر رسیدن اتاق خواب ۱۲ متری

هنگام طراحی دکوراسیون اتاق خواب ۱۲ متری بهتر است به توصیه های طراحان توجه کنید. این ترفندها در دکوراسیون و جایگذاری مبلمان به افزایش بصری فضا کمک می کند و اتاقتان بزرگتر به چشم می آید.

آیینه ها

نقش آیینه ها در دکوراسیون فضای کوچک را به عنوان اصلی اساسی بپذیرید. آیینه بزرگ بگیرید و آن را روی یکی از دیوارها یا در کمددیواری نصب کنید. البته آویزان کردن آن در مقابل تختخواب توصیه نمی شود، اینکه همیشه خودتان را موقع خواب ببینید احتمالا برایتان چندان جالب نیست و صبح ها می تواند هراسناک باشد.

عکس ها

در این اتاق یک تابلو نقاشی یا قاب عکس بزرگ بهتر از ۱۲ تا عکس مربع است، اگر می خواهید تیرگی به فضای داخلی اتاق اضافه کنید قاب مشکی بهترین گزینه است.

روشنایی

از چند نوع چراغ برای روشنایی استفاده کنید، به عنوان مثال یک لوستر و یک جفت چراغ دیوار کوب یا چراغ خواب در بالای تختخواب و چراغ مطالعه روی میز. حتی می توانید از لوستر استفاده نکنید و با چند روشنایی نور هر قسمت اتاق را تامین و فضا را روشن کنید.

قفسه های دیواری

شلف های دیواری برای اتاق ۱۲ متری کوچک عالی به نظر می رسند و بسیار کاربردی هستند. می توانید چندین قفسه را در بالای تختخواب یا به یکی از دیوارها نصب فضایی کوچک برای نگه داری وسایل تان درست کنید.

مبلمان تاشو

اگر اتاق خواب برای شما فقط جایی برای خوابیدن نیست و اعضای خانواده تان و حتی مهمان ها از این اتاق به طور مرتب استفاده می کنند، مجبورید فضای بیشتری را در آن آزاد بگذارید. با استفاده از تختخواب های تاشو و مبلمان چندمنظوره می توانید این کار را انجام دهید. امروزه مدل های مختلف از تختخواب های مورفی یا تختخواب های تاشوی دیواری در بازار وجود دارند.

گام پنجم: ترفندها تعادل در دکوراسیون اتاق ۱۲ متری

اتاق خواب کوچک را که رنگ آمیزی تیره ای دارد می توانید با طرح های روشنی نظیر گل ها به تعادل برسانید. رنگ آبی تیره دیوارها در کنار مبلمان، تختخواب و تعدادی قاب عکس فضایی مناسب را پدید می آورد، در سمت مقابل تخت هم فضای مناسب برای نصب هرگونه مبلمان کاربردی یا کمد لباس با رنگ سفید وجود دارد.

اگر اتاق خواب غیرمعمول و متفاوت دوست دارید می توانید از ترکیب رنگ نارنجی و بنفش استفاده کنید. این دو رنگ در کنار هم مکمل های جذابی هستند اما در انتخاب مبلمان و ترکیب پارچه ها خیلی محتاط باشید و بهتر است از مبلمان ساده استفاده کنید.

در دکوراسیون اتاق خواب ۱۲ متری بهتر است تختخواب را در امتداد دیوارهای بلند قرار دهید تا میزهای پاتختی دو طرفش قرار بگیرند، همینطورمی توانید دیوار مقایل تخت را با قرار دادن میز کار یا کمد پر کنید، قفسه های دبواری در بالای میز کار راه حل و پیشنهادی عالی هستند.

گام ششم: ایجاد دفتر کار خانگی در اتاق خواب ۱۲ متری

اگر دنبال فضایی کلاسیک و دنج برای دفتر کار خانگی در دکوراسیون اتاق خواب ۱۲ متری خود می کردید، کنار پنجره بهترین گزینه است چرا که نزدیک به در یا راهروی محل رفت و آمد نیست. راه حل دیگر قراردادن میز جلوی تختخواب است که البته در این حالت فضای کافی برای عبور از بین صندلی و پنجره را مد نظر داشته باشید که آن را ابعاد میز مشخص می کند و حداقل اندازه آن نیم متر است. اندازه مطلوب سطحی را که برای قرار دادن اسناد و لوازم در فضا را احتیاج دارید به دست آورید و به عنوان آخرین راه حل همیشه می توانید از چندین قفسه قابل نصب به دیوار و یا میز تاشو که ایده آل سبک مینیمالیستی مدرن است، استفاده کنید. در این تصاویر قفسه کتاب و فضایی برای کار و مکانی برای استراحت به طرز ماهرانه ای چیدمان شده اند.

گام هفتم: اجرای دکوراسیون

حال نوبت ترسیم طرح اولیه اتاق خواب است که می توانید با الهام گرفتن از ایده ها و خواندن توصیه ها خودتان آن را طراحی یا به دکوراتور واگذارش کنید.

برنامه هایی چون آرکی‌کد (ArchiCAD) و تریدی مکس(۳D Max)  می توانند در ایجاد طرح و پروژه به شما کمک کنند. اما مجبور نیستید کار را انقدر برای خودتان سخت کنید و می توانید تنها با قلم و کاغذ طرح های مورد نظرتان را بکشید.

نقطه کانونی و تاکید: تضاد دیوارها و طراحی دیوار تاکیدی با طرح و الگوی خاص در اتاق خواب از ویژگی های بارز هر فضای داخلی مدرن است که آن را کسالت درمی آورد. اما همیشه هم نمی شود دیوارهای تاکیدی را چنان آشکارا و با پیروی از الگوهای خاصی که همه ازش صحبت می کنند، طراحی کرد. برای اتاق ۱۲خواب متری بهتر است طور دیگری جلب توجه کنیم و شیوه دیگری را به کار ببندیم. نصب هدبورد، یا قرار دادن تاج بلند برای تخت می تواند یکی از این راه ها باشد. حتی برای تاکید لوازم جانبی و تزیینی و پارچه ها، مثل پرده، مبلمان کوچک، صندلی اداری یا بین بگ، پاف و یا میز تحتی ممکن است کارآمدتر باشند.

نورپردازی اتاق : اینجا باید تصمیم بگیرید لوستر مناسب تر است یا یک جفت چراغ دیواری؟ با در نظر گرفتن نوع روشنایی برای اتاق خواب می توانید سیم های اضافی آن را هم در پشت دیوار پنهان کنید تا دید اتاق را زشت وبهم ریخته نکنند.

فضاسازی وسایل: اگر قرار است علاوه بر تختخواب، میز و کمد هم داشته باشید پس بهتر است منطقه و فضای قرارگیری آن ها را هم در نظر بگیرید. البته در دکوراسیون اتاق خواب ۱۲ متری یا کوچک، نصب پارتیشن توصیه نمی شود اما از تقسیم بندی با رنگ می توان استقبال کرد.

اندازه گیری صحیح اتاق : ابتدا اندازه هر بخش اتاق را تخمین بزنید تا بدانید چه وسایلی را می توانید در آن جای دهید و کدام موارد لازم نیست و می توان آن ها را دور ریخت. اتاق را بیش از حد شلوغ و پر از وسایل نکنید، فقط مبلمان و لوازم ضروری را تهیه کنید و جایی برای رفت و آمد در اتاق بگذارید.

وسایل ضروری: مبلمان و وسایل ضروری را بعد از اندازه گیری تک به تک تهیه و در جای مورد نظرتان قرار دهید، این کار باعث می شود تا فضاهای اضافی از قبل کاندید شده از ذهنتان بیرون بروند و چیدمان به ترتیب و با دقت و فکر بیشتر انجام شود.

گام هشتم: تزیین اتاق خواب ۱۲ متری

پس از ایجاد و چیدمان فضای داخلی نوبت به اجرای آن می رسد. حتی اتاق خواب یک نفره را هم نمی شود بدون تزیین دیوارها رها کرد، دیوارها مثل بوم سفید نقاشی یا قاب برای قاب عکس هستند که به بهتر دیده شدن تصویر داخلشان یا همان مبلمان کمک می کنند.

کاغذ دیواری: رایج ترین راه حل برای دکوراسیون اتاق خواب ۱۲ متری یا هر اتاق خواب دیگری استفاده از کاغذ دیواری است که آن هم می تواند به صورت ساده، بافت دار یا دارای طرح باشد. این روش ساده ترین و کم هزینه ترین روش ممکن است و البته از نقاشی دیواری هم برای تضاد بین دیوار پشت تختخواب و فضای اطراف آن یا روی یکی از دیوارهای بلند اتاق هم می توان استفاده کرد.

رنگ: با رنگ آمیزی دیوارها می توانید اتاق را با پوششی یکپارچه و یا با چند رنگ تقسیم کنید.

تابلوهای پنلی: پنل هایی که جنبه تزیینی دارند به راحتی روی دیوار نصب می شوند تا کنتراستی از جنس سنگ، بافت چوب و یا چوب پنبه ای ایجاد شود.

گچ تزیینی: استفاده از آن روی دیوار بسیار آسان و برای مدت طولانی کاربردی است، خرد نمی شود و به ایجاد طرح در اتاق کمک می کند.

کف پوش: برای کف پوش اتاق خواب معمولا از پارکت لمینیت به همراه فرش استفاده می کنند.

ایده هایی برای طراحی دکوراسیون اتاق ۱۲ متری

وقتی درباره طراحی اتاق تان فکر می کنید باید نقشه آپارتمان را در نظر بگیرید :

دکوراسیون اتاق خواب ۱۲ متری به شکل مربع نمونه ای ایده آل برای چیدمان است که در این حالت هر وسیله ای می تواند در مرکز یا گوشه های اتاق و کنار پنجره باشد.

در اتاق خواب مستطیل شکل با ابعاد سه متر در چهار متر، بهتر است تختخواب را در مقابل در ورودی قرار دهید. مزیت این شکل اتاق این است که حتی می توانید تخت را در وسط اتاق قرار دهید و کمدی کوچک بالای آن برای نگه داری وسایل نصب کنید.

اگر اتاق خوابتان بالکن دارد، می توانید هر دو فضا را با هم ترکیب کنید و دیواره وسط را جمع کنید. با این کار عملا اتاق اضافه ای خواهید داشت که می تواند به دفتر کار خانگی تبدیل شود.

پنج طرح دکوراسیون اتاق خواب ۱۲ متری

مهمترین نکته در طراحی اتاق خواب این است که آن را به شکل یک پروژه ببینید و با برنامه عمل کنید، نه به شیوه سنتی. در این برنامه مهمترین مبلمان، قطعات زیر هستند:

تختخواب

میزهای پاتختی

قفسه برای قرار دادن وسایل مورد نیاز

وسایلی مثل کمد، میز، رختکن، مبل، تلویزیون و سایر اثاثیه در صورت لزوم قابلیت گنجانده شدن در طراحی را دارند.

طرح اول: یک طرح و نقشه ساده برای دکوراسیون اتاق خواب ۱۲ متری یا کوچک است که حاکی از چیدمانی متقارن و پنلی است. تختخواب دو نفره در وسط اتاق دارد و دو میز پاتختی، کمد کوچک در ورودی به همراه آینه. در این طرح می توانید رو به روی تختخواب تلویزیون نصب کنید یا فضای داخل را با ترکیب چند رنگ چشم نوازتر کنید.

طرح دوم: در چیدمان اتاق مربعی شکل می توان تخت را با میزهای کناری آن در امتداد دیوار قرار داد و با قفسه های دیواری، جالباسی، کمد، آیینه و مبلمان تقارن را در اتاق به وجود آورد. البته از طراحی قفسه های کاربردی هم نباید غافل شد.

طرح سوم: در اتاق خواب مستطیلی شکل و کوچک منطقی است که کمد دیواری را در طول یک دیوار عمود بر تخت در نظر بگیرید، البته اگر عرض اتاق به شما این اجازه را می دهد. سپس می توانید در مقابل تختخواب میز تحریر را بگذارید یا قفسه هایی برای وسایل خود نصب کنید.

طرح چهارم: راه حلی عالی در طراحی اتاق این است که آن را روی سکویی قرار دهید که زیرش فضای نگه داری کافی داشته باشید. البته حتما باید این بخش را در گوشه اتاق و جایی که از ورودی دور باشد ایجاد کنید تا اختلاف ارتفاع مشکلی در رفت و آمد ایجاد نکند.