۰ نفر

علت «وا رفتن ته چین» چیست + راه حل ویژه

۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۸
کد خبر: 652395
علت «وا رفتن ته چین» چیست + راه حل ویژه

ته‌چین‌ها تنوع بسیار بالایی دارند بنابراین هر فردی با هر ذائقه و سلیقه غذایی می‌تواند از طعم لذیذ ته‌چین خانگی لذت ببرد. در ادامه طرز تهیه ته‌چین مرغ خوشمزه و خانگی آموزش داده شده است.

دلایل خراب شدن ته چین مرغ و ته چین گوشت خانگی:

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ ته‌چین یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که معمولا به همراه مرغ یا گوشت درست می‌شود. شاید این سوال برای شما پیش آید که ته‌چین را تنها می‌توان با مرغ و یا گوشت آماده کرد؟ جالب است بدانیم که در پخت ته‌چین می‌توان انواع مواد خوراکی خوشمزه را به کار برد.

اما چه خوراکی‌هایی؟ بادمجان، قارچ، گوشت چرخ‌کرده، سیب‌زمینی از مهمترین مواد خوراکی هستند که با آن‌ها می‌توان ته‌چین مرغ بادمجان، ته‌چین قارچ، ته‌چین با گوشت چرخ‌کرده (گوشت قلقلی) و ته‌چین سیب‌زمینی را درست کرد اما تنوع ته‌چین‌ها به همین جا ختم نمی‌شود. ته‌چین قیمه، ته‌چین قورمه‌سبزی و ته‌چین سلطانی از دیگر مواد غذایی خوشمزه هستند که طرفداران زیادی دارد.

ته‌چین‌ها تنوع بسیار بالایی دارند، بنابراین هر فردی با هر ذائقه و سلیقه غذایی مختلف می‌تواند از طعم لذیذ ته‌چین خانگی لذت ببرید. در ادامه طرز تهیه ته‌چین مرغ خوشمزه و خانگی به همراه ترفندها و نکاتی که در بهتر شدن پخت و طعم این غذا لازم است آمده است.

مواد لازم برای تهیه ته‌چین مرغ

سینه مرغ یک عدد

برنج ۳ پیمانه

ماست چکیده یک پیمانه

کره ۵۰ گرم

زرده تخم مرغ ۲ عدد

پیاز متوسط یک عدد

گلاب یک فنجان

زرشک  ۱۰۰ گرم

پودر قند یک قاشق چای‌خوری

روغن مایع به میزان لازم

زعفران آب کرده یک قاشق چای‌خوری

دارچین یک قاشق چای‌خوری

خلال پسته به میزان لازم

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه ته‌چین مرغ | نکاتی برای وا نرفتن ته‌چین

طرز تهیه ته چین مرغ؛ غذای ایرانی

* مرحله اول

آماده کردن کردن سینه مرغ از مهمترین مراحلی است که باید توجه شود. برای این کار لازم است که سینه مرغ را به همراه چند پیمانه آب و پیاز خرد شده و زردچوبه در داخل یک قابلمه بریزیم. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا مرغ شروع به پختن کند. بعد از پخته شدن سینه مرغ، قابلمه را از اجاق گاز برداشته و صبر می‌کنیم تا کمی سرد شود. در آخرین بخش از این مرحله سینه مرغ را کاملا ریش‌ریش کرده و در یک ظرف می‌ریزیم.

* مرحله دوم

پس از پاک کردن برنج، آن را دو بار می‌شوییم. در داخل قابلمه‌ای که از قبل انتخاب کرده‌ایم، چند پیمانه آب، نمک و مقداری روغن را به همراه برنج ریخته و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می‌دهیم. پس از گذشت چند دقیقه، برنج را تست می‌کنیم و زمانی که برنج به اندازه کافی نرم شد (به طوری که اطراف برنج پخته و مغز آن کمی سفت باشد) بنابراین برنج آماده‌ آبکشی است. لازم است برای آبکشی برنج از آب ولرم استفاده کنیم، بنابراین به این نکته باید توجه شود.

* مرحله سوم

تابه مناسبی را انتخاب کرده و روغن درون آن می‌ریزیم و سپس بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می‌دهیم. پس از اینکه روغن داغ شد، سینه مرغ را که در مرحله اول که توضیح داده شد، ریش‌ریش کرده بودیم به روغن اضافه کرده و شروع به تفت آن می‌کنیم.

برای ادویه ته چین مرغ از مقداری دارچین، نمک و فلفل سیاه استفاده می‌کنیم و به موادی که داخل تابه قرار دارد اضافه کرده و مجدد شروع به تفت دادن مرغ می‌کنیم. پس از آنکه مرغ‌ها به طور کامل تفت داده شدند آن‌ها را کنار گذاشته و سپس مقداری روغن به تابه اضافه می‌کنیم و شروع به تفت دادن زرشک و پودر قند می‌کنیم.

* مرحله چهارم

یک کاسه گود و بزرگ را انتخاب کرده و در آن زرده تخم مرغ را به همراه گلاب و زعفران آب کرده، اضافه می‌کنیم. مواد ذکر شده را تا زمانی که بوی خامی تخم مرغ از بین برود، هم می‌زنیم. در گام بعدی ماست را به ظرف اضافه کرده و مجدد شروع به هم زدن می‌کنیم. در ادامه برنج آبکش شده را به ظرف اضافه کرده و مواد داخل آن را با هم مخلوط می‌کنیم تا یکدست شوند.

طرز تهیه ته چین مرغ خانگی با طعمی فوق العاده خوشمزه

چه ظرفی برای پخت ته‌چین باید استفاده شود؟

برای پخت ته چین مرغ می‌توان از قابلمه تفلون، قابلمه معمولی، ماهیتابه دو طرفه، ظرف پیرکس و حتی در پلوپز استفاده کرد. بنابراین در صورت داشتن هر یک از این ظروف می‌توان پخت ته‌چین خانگی ساده را انجام داد پس برای پخت این غذای خوشمزه، لحظه‌ای درنگ نکنید.

* مرحله پنجم

اگر از ظرف پیرکس جهت پخت ته‌چین مرغ استفاده می‌کنید لازم است در ابتدا داخل ظرف پیرکس را با یک قلمو آغشته به روغن، چرب کرد. نصف موادی را که از قبل آماده کردیم به کف ظرف ریخته و آن را به میزانی فشار می‌دهیم تا کاملا فشرده شود. سپس مرغ و زرشک تفت داده شده را به آن اضافه می‌کنیم و مجدد آن را به کف ظرف فشار می‌دهیم.

در ادامه باقیمانده برنج را دوباره در ظرف ریخته و فشرده می‌کنیم. در آخر کره را به قسمت‌های کوچک تقسیم کرده و بر روی سطح برنج قرار می‌دهیم. اگر از طرفداران روغن کرمانشاهی هستید می‌توانید از این روغن نیز به جای کره استفاده کنید.

* مرحله ششم

لازم است بر روی ظرف پیرکس که مواد ته‌چین داخل آن قرار دارد، یک فویل نازک کشیده و آن را داخل فر قرار دهیم. اما مدت پخت ته چین چقدر است؟ زمان مورد نیاز برای پخت ته‌چین در داخل فر حدود یک ساعت و دمای مورد نیاز ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد است.

* مرحله آخر

پس از انجام مرحله به مرحله پخت ته چین مرغ، حال این غذای خوشمزه آماده است و می‌توانید از طعم خانگی و بی‌نظیر آن لذت ببرید. اگر به دنبال تزیین ته چین مرغ هستید می‌توان پس از پخته شدن کامل، آن را در داخل ظرف مورد نظر برگردانده و با خلال پسته و زرشک تزیین کنیم. ته چین آماده است.

چرا ته چین وا میره؟ راه قطعی جلو گیری از «وا رفتن ته چین» خانگی

دلیل شایع وا رفتن ته‌چین، رعایت نکردن نسبت صحیح مواد اولیه است. تخم مرغ باعث چسبندگی مواد و قالبی شدن ته‌چین می‌شود. بنابراین اگر مقدار تخم مرغ نسبت به برنج و ماست کم باشد، ته‌چین وا می‌رود. برای هر سه پیمانه برنج، ۱.۵ پیمانه ماست و ۲ عدد تخم مرغ لازم است. همچنین بهتر است به جای تخم مرغ کامل از زرده آن استفاده کنید.

مواد اولیه‌ ته‌چین را پیش از ریختن داخل قابلمه به خوبی مخلوط کنید. گاهی اوقات خوب هم نزدن مواد اولیه، باعث شل شدن ته‌چین می‌شود.

بعد از ریختن مواد داخل قابلمه، آن‌ها را با کفگیر فشار دهید تا مواد به یکدیگر بچسبند. البته فراموش نکنید که فشار دادن بیش از حد نیز باعث له شدن مواد و بد شکل شدن ته‌چین می‌شود.

قبل از ریختن مواد داخل قابلمه، مقدار کافی روغن ته آن بریزید. اگر روغن کافی نباشد، ممکن است ته‌چین شل شود.

زمان طبخ ته‌چین باید کافی باشد. گاهی اوقات زود برداشتن قابلمه از روی حرارت باعث وارفتن ته‌چین می‌شود. توصیه می‌شود یک الی یک‌ونیم ساعت به مواد اجازه‌ پخت بدهید.