۰ نفر

جنسیت جنین کی و کدوم هفته بارداری مشخص می شه؟

۱۸ تیر ۱۴۰۱، ۲۰:۴۱
کد خبر: 651928
جنسیت جنین کی و کدوم هفته بارداری مشخص می شه؟

در هفته چندم بارداری می‌توان با سونوگرافی تعیین جنسیت را تشخیص داد؟ شاید برای شما هم چنین سئوالی ایجاد شده باشد.​

به گزارش اقتصاد آنلاین، در هفته چندم بارداری می‌توان با سونوگرافی تعیین جنسیت، جنسیت جنین را تشخیص داد؟ شاید برای شما هم چنین سئوالی ایجاد شود، با این حساب این مطلب به شما کمک می‌کند. سوال اصلی این است هفته چندم بارداری می توان با سونوگرافی جنسیت رو تشخیص داد؟ تا چند دفعه در طول بارداری می شه سونوگرافی رفت که برای جنین بد نباشه؟

مهم‌ترین مطالب درباره سونوگرافی تعیین جنسیت

سونوگرافی، تست های ژنتیکی، روش میکروسافت و روش آی وی اف، روش هایی هستند که برای تعیین جنسیت جنین به کار می روند. 

چهار روش در تشخیص جنسیت جنین در دوران بارداری

رایج ترین راه تشخیص تست های پزشکی، سونوگرافی است. نوع روش مورد استفاده توسط پزشک انتخاب میشود.

1-سونوگرافی تعیین جنسیت

رایج ترین روش تشخیصی است.خانم های باردار میتوانند از هفته 12 و 13 بارداری برای تعیین جنسیت جنین سونوگرافی انجام دهند البته نوع قرارگیری جنین برای تشخیص جنسیت بسیار مهم است. در هفته ششم بارداری، آلت تناسلی دختر و پسر در حال شکل گیری است اگر حین سونوگرافی در  هفته 12 و 13 بارداری دستگاه تناسلی جنین در موقعیتی باشد که بطور واضح قابل دیدن باشد جنسیت مشخص میشود، در غیر اینصورت در هفته های آتی نوع جنسیت جنین مشخص میشود.

در این زمینه بخوانید؛ 

ماهی ای که می تواند جنسیت خود را تغییر دهد + عکس

2-تست های ژنتیکی

راه ثابت شده دیگر در تشخیص جنسیت جنین تست های ژنتیکی است.

این تست ها معمولا در سه ماهه اول بارداری انجام میشود. تعدادی از زوجین، جنسیت جنین خود را از طریق NIPT بدست می آوردند.

این روش یک تست خون است که سندرم دوان و سایر شرایط کروموزوم ها در هفته دهم بارداری یا دورتر را مشخص میکند و از طریق کروموزوم جنسی مرد که در خون مادر وجود دارد جنسیت جنین را تعیین می کنند.

تعدادی دیگر جنسیت جنین خود را از طریق تست های ژنتیکی از جمله CVS یا آمنیوسنتز مشخص میکنند. این تست ها معمولا مشخص میکند که آیا جنین دارای اختلالات ژنتیکی و یا مشکلات کروموزومی مانند سندرم دوان است یا نه؟ اما این روش خطر سقط را نیز بدنبال خواهد داشت.

CVS معمولا در هفته دهم و سیزدهم بارداری انجام میشود و آمنیوسنتز در هفته های شانزدهم و بیستم بارداری انجام میشود.

3-روش میکروسافت

این روش جدید است و خیلی پرطرفدار نیست و فعلا کاربردی نیست.

4-روش IVF برای تشخیص جنسیت

در این روش، رویانی که از طریق IVF بوجود آمده است برای تست کروموزوم مورد استفاده قرار میگیرد و علاوه بر جنسیت سایر مشکلات ژنتیکی آن نیز قابل تشخیص است. در این روش که PGD نیز نامیده میشود یک سلول از رویان گرفته میشود. DNA آن خارج شده و آنالیز میشود.

فقط زمانی این کار انجام میشود که رویان در دیواره رحم لانه گزینی کرده باشد. در این روش 100 درصد جنسیت جنین درست تشخیص داده میشود.

آیا در جواب سونوگرافی تعیین جنسیت اشتباه هم پیش می‌آید؟

بله. عوامل متعددی می تواند روی جواب سونوگرافی تعیین جنسیت جنین شما اثر بگذارد و جنسیت فرزند شما را اشتباه اعلام کند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. زمان بندی نادرست

بهترین زمان انجام سونوگرافی تعیین جنسیت در صورت قرارگیری خوب جنین هفته 12 و 13 بارداری است. قبل از این زمان ممکن است رشد به اندازه کافی نباشد و بعد از بیست هفتگی نیز ممکن است بچه بزرگ شده و به دلیل کوچک شدن فضای رحم و فشرده بودن بدن جنین، چیز زیادی در سونوگرافی مشخص نباشد.

بهترین زمان انجام سونوگرافی تعیین جنسیت در صورت قرارگیری خوب جنین هفته 12 و 13 بارداری است. قبل از این زمان ممکن است رشد به اندازه کافی نباشد و بعد از بیست هفتگی نیز ممکن است بچه بزرگ شده و به دلیل کوچک شدن فضای رحم و فشرده بودن بدن جنین، چیز زیادی در سونوگرافی مشخص نباشد.

قرار گرفتن جنین در وضعیت بریچ تعیین جنسیت را با مشکلات فراوانی روبرو می کند.

2. تجهیزات

کیفیت دستگاه های مختلف سونوگرافی با یکدیگر متفاوت بوده و قدیمی بودن دستگاه می تواند روی تصویر و در نتیجه گزارش سونوگرافی اثر منفی داشته باشد.

3. وضعیت قرار گیری جنین

همه جنین ها در رحم مادرشان در یک وضعیت خاص قرار نگرفته اند به عنوان مثال قرار گرفتن جنین در وضعیت بریچ تعیین جنسیت را با مشکلات فراوانی روبرو می کند یا ممکن است اصلا تعیین جنسیت امکان پذیر نشود.

4. وزن مادر

هر چه اضافه وزن مادر طی دوران بارداری بیشتر باشد تعیین جنسیت جنین به دلیل پایین آمدن کیفیت تصویر سونوگرافی نیز مشکل تر خواهد بود.

5. تجربه

تجربه کسی که سونوگرافی را انجام می دهد عامل مهمی در پیشگیری از خطا در تعیین جنسیت است. البته تعیین جنسیت آنقدرها هم ساده نیست و حتی با تجربه ها هم ممکن است اشتباه کنند، ولی قطعا اشتباهات شان کمتر از سونولوژیست های تازه کار است.

سونوگرافی آنومالی چیست و در کدام هفته از بارداری انجام می شود؟

این سونوگرافی نوعی غربالگری است که سونوگرافی آنومالی جنین نامیده میشود و به معنی جستجو درباره مشکلات عمده در آناتومی جنین است. این سونوگرافی توسط فرد کارآزموده در اتاق کم نور انجام‌ می‌‌شود تا بتوان تصاویر خوبی از جنین داشت.

زمان انجام سونوگرافی آنومالی

بین هفته های 18 تا 22 بارداری انجام میشود چون در این مرحله می توان بسیاری از اندام ها را در معاینه سونوگرافی دید. رحم هنوز شلوغ نشده و می توان راحتتر مشکلات را بررسی کرد.

حتی اگر قبل از این غربالگری انجام داده اید، انجام آن برای دیدن فرزندتان لذت بخش خواهد بود. اگر پزشک هر چه را که میبیند، توضیح میدهد، متعجب نشوید. این کاری است که آنها انجام میدهند و خوشحال میشوند که به شما نشان دهند که دنبال چه چیزی هستند و چه چیزی در صفحه نمایش داده میشود.

کدام ناهنجاری ها را می توان در سونوگرافی آنومالی مشاهده کرد؟

سونوگرافیست ها فهرستی از شرایطی دارند که در سونوگرافی بررسی می کنند. برخی از این بیماری ها بعد از تولد جنینتان قابل درمان هستند.

اگر چه به ندرت ممکن است یک بیماری آن قدر جدی باشد که جنین نتواند زنده بماند.

اگر این بیماری قابل درمان باشد، به تیم بیمارستان کمک می کند تا از قبل از این مساله مطلع شوند، بنابراین آن ها می توانند به محض تولد اطمینان حاصل کنند که نوزاد شما از مراقبت های مناسب برخوردار است.

تشخیص برخی از این بیماری ها از سایرین راحت تر است و بعضی از آن ها به سختی مشاهده می شوند.

بیشتر شرایط موجود در فهرست بسیار نادر است. در اینجا فهرستی از بیماری هایی که اختمال می رود سونوگرافی آن را مشاهده کند، ذکر شده،:

عدم وجود قسمت بالای سر (آنانسفالی): 98 درصد

شکاف لب: 75 درصد

نقض دیواره شکمی، که در آن روده و کبد بیرون زده است (اگزومفالوس): 80 درصد

نقض دیواره شکمی که در آن روده ها بیرون است (گاستروشیزیس): 98 درصد

اندام های نامشخص یا بسیار کوتاه (دیسپلازی کشنده): 60 درصد

نقص نخاع (اسپاینا بیفیدا): 90 درصد

مشکلات عمده کلیه (نبود کلیه یا کلیه غیر طبیعی): 84 درصد

سوراخ در عضله جداکننده قفسه سینه و شکم (فتق دیافراگمی): 60 درصد

سندرم ادواردز یا سندرم پاتائو (ناهنجاری های کروموزومی): 95 درصد

مشکلات عمده قلبی (نقص دریچه ها، دریچه ها یا عروق): 50 درصد

برخی از بیماری ها، از جمله نقص قلب و انسداد روده، ممکن است تا بعدها در بارداری شما دیده نشود.

سونوگرافی آنومالی به احتمال زیاد تمام این شرایط را رد می کند (نامحتمل می داند)، زیرا اکثریت قریب به اتفاق نوزادان سالم به دنیا می آیند.

پزشک سونوگرافی، موارد زیر را بررسی می کند

سیستم های عضوی مهم

دور سر

طول ران

اطلاعات جفت

ضربان قلب

تاهنجاری های عمده

جایگاه جنین

جنسیت فرزند 

آیا قبل از انجام سونوگرافی آنومالی مثانه پر باشد؟

این سونوگرافی شکمی زمانی انجام میشود که حداقل مثانه تان پر شده باشد. بعضی از پزشکان متخصص از شما می‌خواهند که (1 لیتر مایع) را قبل از آن بنوشید.

برای اکثر زنان حامله، این مسئله دردناک است و سایرین دردی را از مثانه پر تجربه نمی کنند. اگر جزو افرادی هستید که از پر بودن مثانه ناراحت میشوید، تحمل کنید چون معاینه سریعی است.

مایع موجود در مثانه، به پزشک متخصص کمک می کند که بهتر فرزندتان را ببیند. زمانی که مایع نیاز نیست، به شما اجازه می‌دهند که مثانه را خالی کنید.

در زمان سونوگرافی، روی یک میز دراز می کشید و پزشک متخصص، مبدل را روی شکمتان به حرکت در می‌آورد. تصاویر فرزندتان روی صفحه، نمایش داده میشود.