۰ نفر

طرز تهیه تیرامیسو انبه، دسری خوشمزه و متفاوت

۱۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۰۳
کد خبر: 651357
طرز تهیه تیرامیسو انبه، دسری خوشمزه و متفاوت

تیرامیسو انبه نوعی دسر میوه‌ای است که از ترکیب میوه انبه با بیسکوییت، خامه، پودر ژلالتین و آب انبه تهیه می‌شود و دسری بسیار خوش عطر و دلنشین است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو؛ دسر‌ها یکی از محبوب‌ترین و متنوع‌ترین خوراکی‌ها در سراسر جهان هستند. در این میان دسر‌های میوه‌ای به دلیل عطر و طعمی که دارند، بسیار خوش‌طعم و گوارا هستند و طرفداران خاص خود را دارند. دسر‌ها معمولاً پس از غذا سرو می‌شوند؛ زیرا شیرینی موجود در آن‌ها به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. تیرامیسو نوعی دسر ایتالیایی است که از ترکیب نوعی بیسکوییت خیس خورده با قهوه همراه با خامه تهیه می‌شود.

 تیرامیسو انبه یکی از انواع دسر‌های میوه‌ای است که به دلیل داشتن میوه انبه در ترکیباتش بسیار خوشبو و خوش طعم است و در این نوع از تیرامیسو به جای قهوه از آب انبه استفاده می‌شود. این دسر خوشمزه برای پذیرایی در مهمانی و جشن‌ها انتخاب بسیار زیبا و مناسبی است. در ادامه این مطلب طرز تهیه تیرامیسو انبه همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه تیرامیسو انبه

انبه: ۳ عدد

بیسکوییت پتی پور ساده (یا لیدی فینگر): ۲ بسته

خامه قنادی: ۴۰۰ گرم

آب انبه: ۱ لیوان

پودر ژلاتین: ۲ قاشق غذاخوری

آب سرد: یک چهارم لیوان

نکات مربوط به انبه

انبه یکی از میوه‌های گرمسیری محسوب می‌شود که بسیار خوشمزه، مغذی و سرشار از خاصیت است. انبه دارای ویتامین A، C، E، B و سرشار از منیزیم، پتاسیم، فسفر، اسید فولیک و روی است. این میوه برای جلوگیری از سرطان، سم زدایی بدن، مبارزه با دیابت، رفع اختلالات گوارشی و اختلال کبد، تقویت سیستم ایمنی بدن و پایین آوردن سطح کلسترول خون بسیار مفید است و یک گزینه مناسب برای درمان گرمازدگی است. هنگام خرید انبه حتما به این نکته توجه داشته باشید که انبه پوست یکنواخت داشته باشد. پوست انبه رسیده کمی چین و چروک دارد و وقتی آن را فشار می‌دهید، نرم است. اگر روی پوست انبه لکه‌های سبز تیره را مشاهده کردید، به این معناست که به‌خوبی نرسیده و کمی کال است؛ همچنین انبه تازه بوی شیرین و معطری دارد.

نکات مربوط به پودر ژلاتین

ژلاتین ماده‌ای بدون رنگ و مزه است و از کلاژن گرفته می‌شود که در بخش‌هایی از بدن حیوانات وجود دارد. برای حل کردن پودر ژلاتین همیشه از روش بن‌ماری استفاده کنید. به این صورت که ظرف حاوی پودر ژلاتین و آب را روی بخار آب جوش بگذارید. توجه داشته باشید که اگر ژلاتین را در دمای خیلی بالا آب کنید، بوی بدی از آن متساعد خواهد شد. همچنین یک قاشق غذاخوری پودر ژلاتین معادل ۴ ورق ژلاتین است. پودر ژلاتین را باید در یک ظرف در بسته و حتماً در مکان خشک و خنک نگه‌داری کنید. پس از اینکه بسته حاوی پودر ژلاتین را باز کردید، تا ۶ ماه فرصت استفاده از آن را دارید و بعد از این مدت خاصیت خود را از دست خواهد داد.

طرز تهیه تیرامیسو انبه

۱ ـ برای شروع ابتدا هسته انبه را بیرون بیاورید؛ سپس میوه انبه را از پوست جدا و به قطعات کوچک‌تر برش بزنید. سعی کنید برش‌ها خیلی کوچک نباشند.

۲ ـ پودر ژلاتین را با آب سرد مخلوط کنید و وقتی حالت اسفنجی پیدا کرد، آن را روی بخار کتری یا سماور بگذارید تا به روش بن ماری حل شود؛ سپس آن را کنار بگذارید.

۳ ـ خامه قنادی را با همزن برقی بزنید تا فرم بگیرد؛ سپس ژلاتین حل شده را به خامه فرم گرفته اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

۴ ـ کف یک قالب یا ظرف مستطیل را کمی چرب کنید؛ سپس کاغذ روغنی را کف قالب پهن کنید. بیسکوییت‌ها را یکی یکی داخل آب انبه خیس کنید؛ سپس کف قالب کنار هم بچینید، طوری که کف ظرف کاملا با بیسکوییت پوشانده شود.

۵ ـ در مرحله بعد با ملاقه یک لایه از خامه را روی بیسکوییت‌ها بریزید؛ سپس تکه‌های انبه را روی لایه خامه بچینید. برای لایه بعدی دوباره روی انبه‌ها بیسکوییت خیس خورده با آب انبه را بچینید و باز خامه بریزید و بعد تکه‌های انبه را قرار بدهید. این کار را تا جایی که ظرف پر شود، ادامه بدهید.

۶ ـ لایه آخر باید خامه و انبه باشد. حالا قالب دسر را به مدت چهار تا پنج ساعت داخل یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد و سفت شود. بعد از این مدت زمان قالب را از یخچال خارج کنید و توی سینی برگردانید. کاغذ روغنی را آرام از تیرامیسو جدا کنید؛ سپس ظرف سرو مورد نظر را روی تیرامیسو بگذارید و دوباره آن را برگردانید، طوری که لایه خامه‌ای و انبه روی ظرف باشد. حالا تیرامیسو انبه شما آماده سرو است، نوش جان.

روش فرم دادن خامه قنادی

معمولاً برای فرم دادن خامه قنادی گفته می‌شود که آن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با همزن برقی هم بزنید؛ اما همان‌طور که می‌دانید، در قنادی خیلی نباید روی این زمان‌بندی‌ها تمرکز کنید و مهم‌تر از زمان‌بندی این است که شما ابزاری را که در اختیار دارید، بشناسید. به عنوان مثال ممکن است که همزن شما یک همزن قوی یا متوسط باشد. مسلماً نتیجه‌ای که در ۱۵ دقیقه با این دو همزن حاصل می‌شود، متفاوت است. ممکن است با همزن متوسط در ۱۵ دقیقه خامه آماده شود؛ اما همان نتیجه با یک همزن قوی در ۸ دقیقه به دست بیاید.

حالا اگر شما قدرت همزن‌تان را ندانید و با همزن قوی ۱۵ دقیقه خامه را هم بزنید، نهایتاً چیزی که به دست می‌آید، خامه فرم گرفته نیست. به زمان‌بندی‌ها توجه کنید؛ اما معیار اصلی باید آشنایی و شناخت ابزار کارتان باشد. در این قسمت طریقه صحیح فرم دادن خامه قنادی را بیان می‌کنیم. همیشه وقتی خامه را از لوازم قنادی‌ها تهیه می‌کنید، بسته به نیازتان آن را در بسته‌های نیم کیلویی یا یک کیلویی یا کم‌تر بسته‌بندی کنید تا وقتی که خواستید از آن استفاده کنید، فقط بسته مورد نیاز را از فریزر خارج کنید. برای شروع کار باید خامه یخ زده را از فریزر خارج کنید و در دمای محیط قرار بدهید تا یخ‌زدایی شود و حالت بستنی پیدا کند.

بعد خامه را در کاسه بریزید و همزن را روی دور متوسط قرار بدهید. وقتی یک‌دست شد، آن را روی دور تند قرار بدهید. خامه وقتی زده شده نیست، براق است؛ اما وقتی شروع به آماده شدن می‌کند، کم‌کم رنگ آن مات می‌شود. وسط کار یک بار همزن را خاموش کنید و با لیسک آرام به صورت دورانی هم بزنید. خامه را زیر و رو کنید تا خامه‌های زیر ظرف هم زده شود. برای بهتر فرم گرفتن خامه کاسه حاوی خامه را در ظرف حاوی یخ قرار بدهید و بعد با همزن هم بزنید.

علاوه‌بر مات شدن خامه یکی دیگر از نشانه‌های خامه فرم گرفته این است که رد پره‌های همزن روی آن می‌افتد. وقتی سر همزن را از داخل ظرف خامه بیرون می‌آورید، باید خامه داخل آن گیر کرده باشد. وقتی خامه آماده شود، اگر ظرف را برعکس کنید، بیرون نمی‌ریزد. وقتی خامه آماده شد، آن را زیاد هم نزنید. خامه را هربار به اندازه نیازتان فرم دهید، چون بعد از یک بار فرم‌دهی دیگر نمی‌توانید برای تزیین کیک یا دسر‌ها از آن استفاده کنید.