۰ نفر

برای داشتن زندگی سالم چه باید کرد؟

۱۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۵۲
کد خبر: 651105
برای داشتن زندگی سالم چه باید کرد؟

داشتن زندگی سالم موجب می‌شود تا زیبایی‌های زندگی را بهتر درک کنید. مسلماَ شما نمی‌خواهید درگیر مشکلات بهداشتی غیر ضروری شوید. بنابراین باید از بدن خود به درستی مراقبت کنید.

 ۲۰ عادت مراقبت از خود برای داشتن زندگی ، ذهن، بدن و روح سالم

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ سلامتی فقط شامل تغذیه سالم و ورزش نیست، بلکه داشتن یک نگرش مثبت، یک تصویر مثبت از خود و یک سبک زندگی سالم است. داشتن زندگی سالم موجب می‌شود تا زیبایی‌های زندگی را بهتر درک کنید. مسلماَ شما نمی‌خواهید درگیر مشکلات بهداشتی غیر ضروری شوید. بنابراین باید از بدن خود به درستی مراقبت کنید.

داشتن زندگی سالم به آگاهی نیاز دارد. سلامتی فقط شامل تغذیه سالم و ورزش نیست، بلکه داشتن یک نگرش مثبت، یک تصویر مثبت از خود و یک سبک زندگی سالم است. بر همین اساس در این مقاله، نکات اساسی برای داشتن زندگی سالم آورده شده است.

البته نکات دیگری هم برای مثبت اندیشی وجود دارد که می‌توانید از آنها کمک بگیرید.

نکات اساسی برای داشتن زندگی سالم

۱. آب بیشتری بنوشید

آب برای عملکرد بدن ضروری است. آیا می‌دانید بیش از ۶۰ درصد بدن ما از آب تشکیل شده است؟ آب برای انجام عملکرد‌های بدن، دفع مواد زائد و انتقال مواد مغذی و اکسیژن به بدن مورد نیاز است.

از آنجا که ما روزانه آب خود را از طریق ادرار، حرکات روده، تعریق و تنفس از دست می‌دهیم، باید این میزان آب از دست رفته را جبران کنیم. علاوه بر این، نوشیدن آب به کاهش وزن کمک می‌کند.

محققان بر این باورند که نوشیدن آب بیشتر به پر شدن معده کمک می‌کند، گرسنگی کمتری ایجاد می‌کند و احتمال پرخوری را کمتر میکند.

میزان آب مورد نیاز ما به عوامل مختلفی مانند رطوبت، فعالیت بدنی و وزن بستگی دارد، اما به طور کلی، هر فرد روزانه به ۷/۲ تا ۷/۷ لیتر آب نیاز دارد.

۲. به اندازه کافی بخوابید

کمبود خواب باعث پیری زودرس می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده افرادی که خواب نامنظم دارند و به اندازه کافی نمی‌خواند دچار اضافه وزن می‌شوند.

۳. مدیتیشن انجام دهید

مدیتیشن، ذهن شما را ساکت و روح شما را آرام می‌کند. مدیتیشن از مهم ترین نکاتی است که به شما در داشتن زندگی سالم از طریق آرامش ذهنی کمک می‌کند. وقتی ذهن آرام باشد بهتر می‌توان به سلامت خود و مدیریت بهتر زندگی کمک کرد.

اگر برای انجام مدیتیشن مبتدی هستید و به تازگی با آن آشنا شدید، حتما مقاله آموزش مدیتیشن ما را بخوانید.

۴. ورزش کنید

برای داشتن زندگی سالم باید ورزش کرد. ورزش، حرکت زندگی است. ورزش روزانه فواید فوق العاده ای برای سلامتی به همراه دارد، از جمله آنها می‌توان به افزایش طول عمر، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها، تراکم بیشتر استخوان و کاهش وزن اشاره کرد.

فعالیت را در زندگی خود افزایش دهید. پیاده روی کنید. از پله‌ها بالا بروید، دوچرخه سواری کنید و پیاده روی را فراموش نکنید. در کلاس ایروبیک شرکت کنید و تمریناتی را انتخاب کنید که از انجام  آنها لذت می برید.

تمرینات عملی برای داشتن زندگی سالم

داشتن زندگی سالم به آگاهی نیاز دارد. سلامتی فقط شامل تغذیه سالم و ورزش نیست، بلکه داشتن یک نگرش مثبت، یک تصویر مثبت از خود و یک سبک زندگی سالم است.

۵. میوه بخورید

 میوه‌ها دارای مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی هستند. حتی الامکان ویتامین‌ها و مواد معدنی خود را از طریق رژیم غذایی درست و طبیعی دریافت کنید. هر روز صبح انواع میوه‌ها مانند موز، کیوی، توت فرنگی، بلوبری، توت سیاه، تمشک، هندوانه، انبه و پرتقال بخورید.

۶. سبزیجات زیاد مصرف کنید

سبزیجات منبع بسیاری از مواد مغذی و معدنی مانند فولات، ویتامین K، ویتامین A، منگنز و پتاسیم هستند. فیبرهای غذایی برای سلامت روده مهم هستند. سبزیجات به دو گروه تقسیم می شوند:

سبزیجات نشاسته دار مانند سیب زمینی، سیب زمینی شیرین و کدو تنبل

سبزیجات غیر نشاسته ای مانند کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی، جوانه بروکسل، گوجه فرنگی، خیار و قارچ

خوردن سبزیجات علاوه بر حفظ شادابی و طراوت به شما در داشتن زندگی سالم و شاد نیز کمک می‌کنند. میوه‌ها و سبزیجات با رنگ‌های مختلف را انتخاب کنید. میوه‌ها و سبزیجات با رنگ‌های مختلف حاوی مواد ضد اکسیدانی هستند، که باعث از بین بردن رادیکال‌های آزاد می‌شوند و با التهاب بدن مبارزه می‌کنند.

وقتی تنوع زیادی از میوه‌ها و سبزیجات را می‌خورید، طیف گسترده ای از باکتری‌های خوب در روده ایجاد می‌شود، که باعث تشکیل یک خط دفاعی قوی بین بدن و محیط شده و سیستم ایمنی بدن ما را بهبود می‌بخشند و این رمز اصلی داشتن زندگی سالم است.

۷. مصرف غذای فرآوری شده را کاهش دهید

غذای فرآوری شده، دارای کمترین ارزش غذایی است. مواد نگهدارنده اضافه شده در آن برای سلامتی مضر هستند. غذاهای فرآوری شده حاوی مقدار زیادی نمک هستند که منجر به افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی می‌شوند.

۸. خودتان را دوست داشته باشید

 عشق به خود یکی از قسمت‌های مهم زندگی سالم است. وقتی از خود تصویر منفی داشته باشید، طبیعتاً بر دیدگاه ذهنی و سلامتی شما تاثیر می‌گذارد.

۹. افراد منفی را از ذهن و زندگی خود پاک کنید

سلامت روان و مثبت اندیشی برای داشتن زندگی سالم ضروری است. در زندگی خود از افراد و آدم‌ های سمی و منفی فاصله بگیرید. اگر احساس می‌کنید دوستان یا آشنایان نزدیک و دور شما بیش از حد منفی هستند، حتما آنها را رها کنید.

شما نیازی به افکار منفی ندارید، بنابراین خود را از شر افکار منفی رها کنید. یک راه عالی برای از بین بردن منفی نگری، تخلیه مغز در هنگام ناامیدی است. عمیق‌ترین افکار خود را بنویسید. افکار را درون خود خاموش نگه ندارید.

۱۰. از مصرف غذاهای چرب و شیرین خودداری کنید

برای داشتن زندگی سالم باید از مصرف غذاهای چرب و شیرین به شدت اجتناب کرد. بعد از خوردن غذاها، ممکن است عصبانی شوید و بیش از حد احساس سوزش معده کنید.

به طور کلی غذاهای محرک مانند انواع آب نبات، شکلات، شیرینی جات، چیپس، کلوچه یا هر چیز دیگری که دارای مقدار زیادی قند تصفیه شده، روغن، نمک و آرد است، تهدید کننده سلامتی محسوب می‌شود.

این غذاها باعث عدم تعادل قند خون و در نتیجه پرخوری می‌شوند. برای داشتن زندگی سالم این غذاها را شناسایی کرده و از رژیم خود حذف کنید.

۱۱. نفس عمیق بکشید

اکسیژن برای زندگی حیاتی است. بسیاری از ما به درستی نفس نمی‌کشیم. هنگام تنفس درست، باید ریه‌ها کاملا پر شده، شکم منبسط شود و حداقل حرکت در شانه‌ها باشد. تنفس بهتر در کیفیت خواب شما هم تاثیر گذار است که همین خواب راحت می‌تواند در داشتن زندگی سالم به شما کمک کند. توصیه می‌کنیم مقاله تمرین تنفس برای خواب بهتر را هم بخوانید.

۱۲. وضعیت بدنی خود را بهبود ببخشید

داشتن یک وضعیت بدنی مناسب، تنفس شما را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود باهوش‌تر و جذاب‌تر به نظر برسید و این اعتماد به نفس شما را برای داشتن زندگی سالم و شاد کمک می‌کند.

برای داشتن زندگی سالم باید ورزش کرد. ورزش، حرکت زندگی است.

۱۳. وعده‌های غذایی کوچک بخورید

چندین وعده غذایی کوچک را به جای وعده‌های غذایی عظیم انتخاب کنید، زیرا از این طریق توزیع انرژی شما یکنواخت می‌شود. این همچنین برای معده شما بهتر است زیرا هضم حجم زیادی از غذا به یکباره به معده آسیب نمی‌رساند.

هنگامی که احساس گرسنگی می‌کنید، غذا بخورید و هنگامی که سیر شدید، دست از غذا خوردن بکشید. به بدن خود و آنچه به شما می‌گوید گوش دهید.

۱۴. غذای ارگانیک مصرف کنید

برای داشتن زندگی سالم غذای ارگانیک مصرف کنید. غذای ارگانیک غذایی است که بدون ورودی‌های مصنوعی مانند سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی تولید می‌شود و حاوی ارگانیسم‌های اصلاح شده ژنتیکی نیست.

این نوع غذاها با استفاده از حلال‌های صنعتی یا مواد افزودنی شیمیایی پردازش نمی‌شوند. امروزه فروشگاه‌های بیشتری گزینه‌های ارگانیک را ارائه می‌دهند.

۱۵. مراقب روغن‌های گیاهی باشید

بسیاری از روغن‌های گیاهی که در بسیاری از محصولات غذایی و تقریباً در همه رستوران‌های امروزی استفاده می‌شوند، سمی هستند. این شامل تمام روغن‌های تصفیه شده مانند روغن کانولا، روغن کلزا، روغن سویا، روغن نخل، روغن آفتابگردان و حتی روغن زیتون است.

روغن‌های گیاهی، یک غذای کاملاً فرآوری شده هستند که فاقد تمام عناصر غذایی، فیبر، پروتئین و غیره هستند. امروزه اکثر شرکت‌ها از روغن‌های گیاهی در غذا استفاده می‌کنند.

این روغن‌ها ارزان هستند و باعث ماندگاری مواد غذایی می‌شوند، اما این روغن‌ها به هیچ وجه سالم نیستند و سم زیادی را در بدن تولید می‌کنند. بنابراین اگر به داشتن زندگی سالم می‌اندیشید از مصرف آنها خودداری کنید.

۱۶. نه گفتن را بیاموزید

فقط به این دلیل که با دوستانتان بیرون هستید یا افراد دیگر غذا به شما پیشنهاد می‌دهند غذا نخورید. به سادگی نه بگویید و بگویید گرسنه نیستید. برای داشتن زندگی سالم باید نه گفتن را بیاموزید.

۱۷. یک بطری آب به همراه داشته باشید

وقتی بیرون می‌روید یک بطری آب به همراه داشته باشید. به این ترتیب، هر زمان که بخواهید می‌توانید بنوشید. این باعث صرفه جویی در هزینه شما می‌شود و شما نیازی به استفاده از گزینه‌های بد مانند نوشابه ندارید.

۱۸. سیگار نکشید

سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است و خطر سرطان ریه، سرطان کلیه، سرطان مری، حمله قلبی و موارد دیگر را به شدت افزایش می‌دهد. اگر سیگاری هستید، نه فقط برای خودتان، بلکه برای حفظ سلامت خانواده و دوستانتان آن را ترک کنید.

۱۹. تنقلات سالم به همراه داشته باشید

 اگر در محل کار گرسنه هستید، میان وعده‌های سالم مانند میوه‌ها، آب سبزیجات و ماست بخورید. اینها مواد مغذی هستند و قند شما را بالا نمی‌برند. آنها را به راحتی در دسترس داشته باشید تا در صورت گرسنگی به جای کوکی‌ها، شکلات‌ها، کیک‌ها و آب نبات‌ها میل کنید.

۲۰. چکاپ‌های منظم داشته باشید

آزمایش خون را به طور منظم برای تشخیص میزان چربی، قند خون، ویتامین‌ها و مواد معدنی همراه با آزمایش ادرار انجام دهید. آزمایشات دقیق‌تر مانند سونوگرافی، ماموگرافی (برای خانم‌ها)، کولونوسکوپی و … باید در فواصل زمانی توصیه شده انجام شوند.

اگر نتایج آزمایشات مشکوک باشند، این بدان معنی است که شما باید به سرعت اقدامات اصلاحی را انجام دهید. برای داشتن زندگی سالم آزمایشات خود را جدی بگیرید.