۰ نفر

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

گرد و خاک در ۱۶ استان کشور

۱۴ تیر ۱۴۰۱، ۷:۳۳
کد خبر: 650698
گرد و خاک در ۱۶ استان کشور

سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به وزش باد و گردوخاک و مخاطرات ناشی از آن در ۱۶ استان، از ورود توده جدید گردوغبار به کشور طی روز جمعه خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی ۳ روز آینده در جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات هرمزگان، ارتفاعات جنوب کرمان و جنوب شرق فارس در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، رشد ابر، رعدوبرق و رگبار و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است.

طی این مدت در مناطقی از شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران،‌سمنان و مناطقی از مرکز در برخی ساعات وزش باد شدید روی می‌دهد که در برخی مناطق باعث خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا و دید افقی می‌شود.

از فردا افزایش تدریجی دما در نیمه شمالی کشور روی می‌دهد، روز جمعه برای شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی افزایش ابر، وزش باد و رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز جمعه با توجه افزایش سرعت وزش باد روی کشورهای سوریه و عراق و تشکیل توده گردوخاک و نفوذ تدریجی آن به کشور، در نوار غربی پدیده گردوغبار، کاهش کیفیت هوا و دید افقی دور از انتظار نیست. شنبه هفته آینده جو پایداری برای اکثر مناطق کشور پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه اول: وزش باد و گردوخاک

نوع مخاطره: خیزش گردوخاک، نفوذ گردوغبار و وزش باد شدید

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۴: یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، قم، مرکزی، بوشهر، فارس، تهران، البرز، چهارمحال و بختیاری، سمنان و شرق کرمان.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۵: اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، خوزستان، بوشهر، سمنان، نیمه جنوبی ایلام، قم، چهارمحال و بختیاری و شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان رضوی.

اثر مخاطره: کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل.

توصیه: عدم قرارگیری در فضای باز برای افراد آسیب پذیر، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان ها نیمه کار و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

توصیف سامانه دوم: رشد ابرهای همرَفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر همراه با رگبار باران و در مناطق مستعد با رعدوبرق

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق( در نواحی مستعد تگرگ) و وزش باد شدید موقتی

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۴: ارتفاعات در مازندران و غرب گیلان.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۵: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، ارتفاعات و دامنه در هرمزگان، جنوب شرق فارس، جنوب کرمان.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان آب به شکل محدود و محلی، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب روخانه های فصلی، احتمال صاعقه، احتمال کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا به‌طور موقت و احتمال شکستن درختان فرسوده.

توصیه: احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها. 

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد و  رگبار و رعدوبرق

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع امواج در ساحل و فراساحل بین ۲ تا ۳ متر و رگبار و رعدوبرق(سه شنبه شرق دریای عمان و چهارشنبه دریای عمان)

منطقه اثر: دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای عمان و تنگه هرمز

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و اختلال در فعالیت‌های دریایی.

توصیه: ممنوعیت شنا، محدودیت و احتیاط در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط فعالان دریایی.