۰ نفر

بهترین رفتار با همسر دروغگو + راه حل روانشناسان

۱۴ تیر ۱۴۰۱، ۰:۴۶
کد خبر: 650590
بهترین رفتار با همسر دروغگو + راه حل روانشناسان

همانطور که میدانید ازدواج بر اساس ارتباط آزاد، اعتماد و یک هدف مشترک است. اما ممکن است عشق و اشتیاق اولیه پس از چند سال، تازگی خود را از دست دهد و در نهایت امنیت و راحتی جای آنها را می گیرد. اما اگر شریک زندگی شما همیشه به شما دروغ بگوید، پایه و اساس راحتی و امنیت با شک جایگزین میشود. در این نوع روابط، هیچ اعتمادی وجود ندارد. دروغ گفتن در ازدواج باعث ایجاد یک شکاف عمیق میشود که زندگی مشترک را تهدید میکند.

چگونه با همسر دروغگو کنار بیاییم ؟

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ درک نحوه برخورد با یک همسر دروغ گو آسان نیست. زیرا بیشتر آنها حتی در برابر شواهد غیرقابل انکار، دروغ میگویند و این دروغگویی به یک عادت رفتاری تبدیل شده است.

البته علت دروغ گفتن همسر به شرایط رابطه بستگی دارد. مثلا دروغ های سفید و دروغ های آشکار وجود دارد که هر دو به روابط آسیب میرسانند. بعضی از خانم ها نمیخواهند بعضی از حرف ها را از زبان همسرشان بشنوند. مثل زمانی که وزنشان بالا رفته است، یا دیگر مانند گذشته مطلوب نیستند. آنها ترجیح می دهند دروغ های سفید را بشنوند تا اینکه با حقیقت روبرو شوند. طبق روانشناسی دروغ گویی بسیاری از مردانی که در روابط دروغ میگویند این کار را برای جلوگیری از دعوا در خانواده انجام میدهند. غافل از اینکه آنها در نهایت این تصور را ایجاد میکنند که زنان به حقیقت علاقه ندارند. اما موضوع مهم، نحوه برخورد با همسر دروغ گو است که در ادامه مفصلا مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.

۱. شناخت انواع دروغ

توصیه ما به افرادی که میگویند نامزدم بهم دروغ میگه این است که قبل از هر چیز، انواع دروغ ها را بشناسید. اگر با یک زن یا شوهر دروغگو سر و کله میزنید، بازبینی همسرتان درباره انواع دروغ مهم است. آیا همسرتان تمایل دارد حقیقت را به گونه ای نشان دهد تا خود را به شکل مطلوب تری ترسیم کند؟ به عنوان مثال، ممکن است شخصی درباره موقعیت خود در محل کار لاف بزند و تلاش کند خود را بسیار مهمتر از آنچه که هست، نشان دهد. آیا دروغ ها تلاشی برای جلوگیری از شرم و خجالت است؟ ممکن است شخصی قبول نکند که در محیط کار توسط رئیس خود مورد تمسخر قرار گرفته است. زیرا از این بابت شرم دارد. دروغ های دیگر ممکن است برای دور ماندن از دردسر باشد.

همه اینها میتواند دروغ های بزرگ یا دروغ های کوچک باشد. به عنوان مثال، ممکن است همسرتان بگوید که یادش رفته که قبض برق را پرداخت کند تا مانع از عصبی شدن شما شود. یا ممکن است کسی برای سرپوش گذاشتن در یک ماجرا دروغ بگوید. نوع نادرتر دروغ که بدترین نوع آن است مربوط به افرادی هستند که مرتباً دروغ میگویند. آنها ممکن است در مورد همه چیز، از جمله گذشته، موفقیت ها و خانواده خود دروغ بگویند. این رفتار برای زندگی مشترک بسیار مخرب است.

۲. بررسی واکنش نسبت به حقیقت

بعد از بررسی انواع دروغ هایی که میشنوید، بررسی نحوه واکنش شما نسبت به حقیقت مهم است. در واقع در اکثر موارد، پاسخ این دو سوال که چرا مردان دروغ میگند یا چرا زنان دروغ میگند، در رفتار طرف مقابل آنها نهفته است. به عنوان مثال، اگر همسرتان به دروغ بگوید، “من فراموش کردم که قبض برق را پرداخت کنم” شما چه میکنید؟ اگر شما بیش از اندازه عصبانی شوید و فریاد بزنید، احتمالاً واکنش های شما در ایجاد مشکل نقش داشته است. اگر همسرتان در مورد وقت گذراندن با دوستانش صادق باشد، عصبانی میشوید و تلافی میکنید؟ یا اگر همسرتان به شما بگوید که چقدر پول خرج کرده است، با او بحث میکنید؟

 فراموش نکنید کمک به ساختن محیطی ایمن که همسرتان را به گفتن حقیقت ترغیب کند بسیار مهم است. البته واضح است که ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که عصبانی شوید و این اشکالی ندارد. مهم است که شما بتوانید خشم خود را به روش های مناسب ابراز کنید.  لذا سعی کنید هم صادق باشید و هم بتوانید با احترام مشکلات را برطرف کنید.

۳. دروغ را نادیده نگیرید

گاهی اوقات ما با واقعیت میجنگیم و آن را انکار میکنیم. حال اگر این واقعیت تلخ درباره کسی باشد که دوستش داریم، اوضاع سخت تر میشود. مخصوصا برای یک خانم پذیرفتن این واقعیت که ؛شوهرم بهم دروغ میگه؛ بسیار سخت است. بنابراین، بسیاری از مردم راه ساده ای را برای مقابله با این شرایط انتخاب میکنند. این راه ساده نادیده گرفتن و انکار است. اما این یک اشتباه بزرگ است. پذیرش دروغ گویی همسر اولین قدم برای مقابله با آن است. پس از عبور از این مرحله است که میتوانید به دنبال راه چاره ای باشید و از عواقب دروغ گویی زن و شوهر جلوگیری کنید.

۴. طرح موضوع با همسر دروغ گو

هنگامی که متوجه دروغ های همسرتان میشوید ابتدا این سوال را از خودتان بپرسید که، چگونه باید به این مسئله را با او در میان بگذارم؟ در پاسخ باید بگوییم که هرگز از لحن اتهامی استفاده نکنید. به جای تمرکز بر علت دروغ گفتن همسر، باید به او بگویید که این دروغ چه تاثیر بدی روی شما و رابطه تان گذاشته است. با این کار شریک زندگی خود را ترغیب میکنید تا در یک گفتگوی سازنده شرکت کند. زیرا وقتی یک زن و شوهر یکدیگر را سرزنش میکنند، فرد مقصر فقط موضع دفاعی میگیرد. پس صبور باشید. به تمام حرفهای همسرتان گوش دهید و سپس نظرات خود را بیان کنید.

۵. صریح و شفاف حرف بزنید

بسیاری افراد از ما میپرسند که از کجا بفهمم همسرم بهم دروغ میگه؟ در جواب چنین پرسش هایی باید بگوییم: با صراحت تمام با همسرتان صحبت کنید. اگرچه پرسیدن سوال مستقیم دشوار است، اما راه کشف و فهمیدن هر چیز، تنها پرسیدن است. پس قبل از حرف زدن با همسرتان، چند نفس عمیق بکشید و از آنچه ذهن شما را آزار میدهد بپرسید. اما یادتان باشد، ممکن است که پاسخ ها با آنچه انتظار دارید، کامل متفاوت باشد.

۶. سعی نکنید دروغ ها را بی اهمیت جلوه دهید

همه ما میدانیم که دروغ های سفید یا دروغهای بی ضرر، چیزی است که هر کس هر از گاهی به آن متوسل میشود. اما این بدان معنا نیست که ما باید یک دروغ را بی ارزش بدانیم و آن را بی ضرر بنامیم. در واقع فقط شما میتوانید در مورد تأثیر دروغ بر احساسات و رابطه عاشقانه خود نظر دهید و طبق آن عمل کنید. فراموش نکنید اگر دروغ گفتن حتی در موارد بی اهمیت به یک عادت تبدیل شود، آنگاه درمان آن کار بسیار دشواری خواهد بود.

۷. با دقت گوش کنید

اگر به دنبال راهی برای درمان دروغگویی همسر هستید، بعد از اینکه افکار و سوالات خود را روشن کردید، به طرف مقابل فرصت دهید تا از دیدگاه خود موضوع را توضیح دهد و به اشتراک بگذارد. در این مرحله سعی کنید شنونده خوبی باشید و  دلیلی که باعث دروغ گفتن فرد شده را درک کنید. سعی کنید خودتان را جای همسرتان بگذارید و او را درک کنید. فراموش نکنید هدف شما باید یافتن دلیل دروغ باشد تا بتوان از تکرار آن در آینده جلوگیری کرد. مثلا اگر همسرتان درباره موضوعی دروغ گفته تا شما با دانستن واقعیت ناراحت نشوید، از او بخواهید دیگر هرگز این کار را تکرار نکند. چون شما با پنهان کاری و دروغ بیشتر ناراحت میشوید.

۸. به غرایز خود اعتماد کنید

در حالی که بسیاری از افراد سعی دارند دروغ های همسرشان را انکار کنند‌. اما وقتی صحبت از اعتماد متقابل میشود، هرگز غرایز خود را نادیده نگیرید. حتی پس از شنیدن توضیحات همسرتان، اگر احساس میکنید که نباید کاملاً به گفته وی اعتماد کنید، این را به عنوان یک هشدار در نظر بگیرید.

۹. آیا باید ببخشی و فراموش کنی؟

پس از رویارویی با واقعیت و شنیدن توضیحات همسرتان، قبل از برداشتن قدم بعدی اندکی مکث و تأمل کنید. گزینه های خود را بسنجید و به این سوال پاسخ دهید که آیا آماده بخشش و فراموش کردن هستید؟ اگر نه، پس چگونه باید پیش بروید. همیشه توصیه میشود قبل از نتیجه گیری، کمی درباره عواقب رفتارتان با همسر دروغ گو و تاثیر آن بر رابطه فکر کنید.

یادگیری نحوه کنار آمدن با آسیب و کینه ناشی از دروغ گفتن و مقابله با آن بسیار دشوار است. این میتواند اعتماد به ازدواج و شریک زندگی را از بین ببرد. اگر میخواهید راهی برای حل عدم صداقت و دروغگویی همسرتان پیدا کنید، بهتر است به دنبال کمک حرفه ای باشید. یک مشاور ازدواج میتواند به شما کمک کند تا بیاموزید که چگونه یک محیط قابل اعتماد ایجاد کنید، صادقانه تر با یکدیگر صحبت کنید و پس از شکسته شدن اعتماد دوباره آن را احیا کنید. اگر همسرتان علاقه ای به مشاوره خانواده ندارد، میتوانید برای خودتان درمان را شروع کنید. اغلب اوقات، یک نفر میتواند از مشاوره بهره مند شود و این میتواند ازدواج را بهبود بخشد حتی اگر شخص دیگر در آن شرکت نکند.

سوالات متداول

علت دروغگویی از دیدگاه روانشناسی چیست؟

از دیدگاه رواننشاختی، دروغگویی، اختلال روان پریشی است که علت نقص یا کمبود یا ترس از چیزی گفته می شود. این نقص ارتباطات عصبی در مغز است که به نوعی به روان آزاری و خودشیفتگی مربوط می شود.

آیا می توان همسر دروغگو را درمان کرد؟

همانگونه که گفته شد معمولا همه دروغگوها شخصیت بدی ندارند و  علت این کارشان معمولا به خاطر ترس یا کمبود است و فکر می کنند با دروغ سطح خود را بالا می برند. این سبک از افراد به مراجعه به مشاور به راحتی درمان می شوند. ولی بعضی از آن ها دروغ جزئی از وجودشان شده و به هیچ عنوان دست از دروغگویی خود بر نمی دارند. دروغ هنجار زندگی شان شده و دروغ هایی که می گویند ممکن است دودمان یک فرد را به باد دهد یا به کسی آزار شدید برساند. این خیلی وحشتناک است. برای همچین فردی توصیه ما این است که به یک روانشناس خبره مراجعه کنند و تحت درمان دارویی باشند.

آیا از کسی که مادرزاد دروغ می گوید و قابل درمان نیست باید طلاق گرفت؟

اگر تمام تلاشتان را برای صداقت و راستگویی او کردید و او باز هم به راحتی به شما دروغ گفت و دروغ هایش، زندگی تان را مختل کرده بود بهتر است هر چه سریعتر او را به یک روانشناس ببرید. اگر نتیجه نداد ما ادامه این زندگی را به صلاح هیچ یک از شما نمی دانیم. البته طلاق اتفاق بسیار ناخوشایندی است که بهتر است مشاور برای او تصیم بگیرد. اگر او گفت طلاق آخرین راه است پس به صحبت های او گوش دهید.