۰ نفر

هرکسی این کاربرد کره رو نمیدونه!

۱۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۰۱
کد خبر: 649822
هرکسی این کاربرد کره رو نمیدونه!

کره، چربی حاصل از تکان دادن و بهم زدن خامه‌ی شیر گاو است. به دلیل حسی که کره در دهان ایجاد می‌کند و طعم کرمی عالی‌اش، که هیچ محصول دیگری نمی‌تواند حتی نزدیک مطابقت با آن باشد، این ماده با اختلاف زیاد چربی ترجیحی برای استفاده در بسیاری از دستورهای پخت و پز است، از جمله هر چیزی از تهیه سس گرفته تا پخت یا حتی مالیدن روی نان.

به گزارش اقتصاد آنلاین، کره معمولی بدون نمک حاصل از خامه شیرین است. در کره نمکی مقدار کمی نمک به عنوان ماده نگهدارنده به آن اضافه شده‌است. کره و گی (کره مایع) سرشیر خالص و طلایی است که جامدات شیر ​​و آب از آن خارج شده است. قبل از شروع به دود کردن می‌توان آن را تا ۲۳۲ درجه سانتی‌گراد گرم کرد. کره اروپایی می‌تواند تا ۸۶ درصد چربی داشته باشد. این کره طعم‌دارتر است، آب کمتری دارد و برای تهیه خمیر پای ورقه ورقه یا خمیر پف‌دار بهتر است. همچنین، اروپا کره فراوری‌شده (یا ترش) بیشتری دارد که کمی تخمیر شده است تا عطر و طعم ملایمی به آن داده شود.

ویژگی‌های کره

در ابتدا باید به ویژگی های کره بپردازیم:

چربی: ۱۲ گرم به ازای هر قاشق غذاخوری؛ ۸۰ درصد

نقطه ذوب: ۳۷ درجه سانتی‌گراد

نقطه دود: ۱۷۷ درجه سانتی‌گراد

نگهداری: دمای اتاق، یخچال یا فریزر

ماندگاری: یک تا سه ماه در یخچال؛ تا یک سال به صورت منجمد

موارد استفاده از کره

کره به هنگام گرم شدن، با کاراملی شدن مواد جامد شیر (پروتئین و قندها)، طعمی مغزدار و عالی ایجاد می‌کند. هنگامی که کره به عنوان ماده غذایی برای پختن مثلا سبزیجات استفاده می‌شود، طعم دهنده‌های غذا را تکمیل می‌کند و طعم غذا را افزایش می‌دهد. همچنین عطر و طعم سس‌ها را بهتر می‌کند. برای مواد غذایی که در فر پخته می‌شوند، در طعم و بافت سهیم است.

کره را می‌توان با روش‌های بسیاری تهیه کرد. این ماده معمولا با قاشق غذاخوری استفاده می‌شود و از تکه‌ای کره برش داده می‌شود، در محصولات پخته شده در فر از یک یا بخشی از یک تکه کره استفاده می‌شود و می‌توان از آن برای برشته کردن، سرخ کردن داخل روغن، تفت دادن، و سایر موارد استفاده کرد. شما همچنین می‌توانید کره خامه‌ای یا کره طعم‌دار درست کنید تا اسپری جالب برای نان تست، پنکیک و سایر نان‌ها تولید کنید.

شیوه پخت و پز با کره

کره کمترین نقطه دود را نسبت به هر نوع چربی داراست، در حدود ۱۷۷ درجه سانتی‌گراد. هنگام پخت و پز در دمای بالاتر از آن، از ترکیب کره و مقداری از یکی از روغن‌های دیگر مانند کانولا استفاده کنید. کره در دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شود، همان دمای داخل دهان.

حداقل ۳۰ دقیقه پیش از استفاده کره را از یخچال خارج کنید تا نرم شود. هنگام پخت، از کره بدون نمک استفاده کنید چون نمک گلوتن آرد را سفت می‌کند و هر میزان نمک اضافی می‌تواند دستور غذا را خراب کند. هنگام تهیه خمیر شیرینی و خمیر پای، کره می‌تواند کار با خمیر را کمی دشوارتر کند چون این کار سخت‌تر از کار با روغن تردکننده است. روغن تردکننده هیچ عطر و طعمی ندارد، بنابراین ممکن است نانواها از ترکیب این دو استفاده کنند.

مزه کره چطور است؟

کره عطر و طعم خاص خود را دارد. به طور کلی، کره نرم، خامه‌ای و غنی، با فقط کمی طعم شیرین است، به همین دلیل است که کلمه «کره‌ای» اغلب برای توصیف غذاهای دیگر استفاده می‌شود.

جایگزین کره

جایگزین‌های زیادی برای کره وجود دارند. آنچه شما استفاده می‌کنید به دستور پخت و سلیقه شخصی و ترجیح شما بستگی دارد. برای سرخ کردن و تفت دادن می‌توان از روغن‌ها به جای کره استفاده کرد. روغن نارگیل جایگزینی رایج است. همچنین می‌توانید از مارگارین و انواع گزینه‌های کره‌های غیرلبنی موجود استفاده کنید.

روغن تردکننده گیاهی جایگزینی مناسب برای کره در غذاهای پخته شده در فر است. هرچند، روغن تردکننده چربی خالص است. اگر یکی را جایگزین دیگری می‌کنید، به خاطر داشته باشید که روغن تردکننده از نظر وزنی ۲۰ درصد چربی بیشتری دارد، در حالی که کره آب اضافی دارد، که می‌تواند بر شیوه عملکرد دستور پخت تاثیر بگذارد. سس سیب، آووکادو، موز و ماست هم گزینه‌های دیگر برای موارد پخت هستند.

کره یا مارگارین

مارگارین جایگزینی مناسب برای کره است، در درجه اول هنگامی که صحبت از بهبود سطح کلسترول می‌شود. این محصول فرآوری‌شده است که از روغن نباتی تهیه شده است. در مواردی که کره چربی اشباع شده زیادی دارد، مارگارین غیرهیدروژنه حاوی چربی‌های اشباع نشده بیشتری است (نوع «خوب»). طعم آن مشابه است، هر چند کره بسیار غنی‌تر است. نکته مهم شیوه کار آنها هنگام پخت و پز است. کره عطر و طعم غنی‌تری ارائه می‌دهد و چربی‌اش به بافت محصولات پخته شده اضافه می‌شود. مارگارین کلوچه‌هایی لطیف‌تر، با عطر و طعم کمتری ایجاد می‌کند و هنگام سرخ شدن تمایل به تجزیه دارد.

دستور پخت با کره

بسیاری از مردم می‌گویند کره باعث خوش طعم‌تر شدن همه چیز می‌شود. واقعیتی در این مورد وجود دارد چون تقریبا در هر نوع دستور پختی که فکرش را بکنید استفاده می‌شود. در نان، کلوچه، کیک، سس، بستنی و حتی نوشیدنی‌ها از کره استفاده می‌کنند. همچنین در گوشت، غذاهای دریایی و بشقاب سبزیجات هم به همان اندازه کار می‌کند.

نگهداری از کره

کره با سرد شدن سفت می‌شود و این مسئله منجر به این بحث‌ می‌شود که آیا آن را در یخچال نگهداری کنیم یا خیر. توصیه می‌شود کره بدون نمک و هم‌زده را در یخچال نگهداری کنید. مواد نگهدارنده کره نمکی باعث می‌شود بتوان آن را تا حدود یک هفته در دمای اتاق نگه داشت. با این حال، می‌توانید کره بدون نمک را هم در ظرف مات کره برای مدت یک هفته خارج از یخچال فریزر بدون هیچ گونه اثر سوء نگهداری کنید.

کره را می‌توان در بسته اصلی و کیسه فریزر قابل جابجایی منجمد کرد. این بسته‌بندی تا یک سال باقی خواهد ماند. پس از ذوب شدن، آن را طی مدت یک ماه استفاده کنید. اگر کره طعم یا بویی داشت که به نظر می‌رسید خراب شده است یا رنگ آن تغییر کرده است، باید آن را دور انداخت.

مواد مغذی و فواید کره

کره چربی است، بنابراین جای تعجب نیست که حاوی حدود ۱۲ گرم چربی در هر قاشق غذاخوری باشد. حدود ۷ گرم از این چربی اشباع و ۳ گرم از آن غیراشباع است. کره نمکی می‌تواند حدود ۹۱ میلی‌گرم نمک داشته باشد. کره ویتامین‌های A، E، B12، و K2 و همچنین مقدار کمی از کلسیم را تأمین می‌کند. با این حال، این بخش قابل توجهی از رژیم روزانه نیست، به ویژه هنگامی که به طور متوسط مصرف می‌شود، که در کل برای سلامتی توصیه می‌شود.