۰ نفر

ناصرالدین شاه واقعی چگونه بوده است؟

۹ تیر ۱۴۰۱، ۲۲:۲۶
کد خبر: 649510
ناصرالدین شاه واقعی چگونه بوده است؟

یک استاد تاریخ‌پژوه در صفحه اینستاگرام نگاهی به تاریخ ایران و جهان، نکات جالبی درباره واقعیت‌های سریال «جیران» گفته و تاکید کرده در سریال «جیران» تصویر درستی از شخصیت ناصرالدین‌شاه به نمایش گذاشته نشده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، علیرضا داوودزاده، تاریخ‌پژوه و مدرس دانشگاه در صفحه اینستاگرام نگاهی به تاریخ ایران و جهان گفته که در سریال «جیران» تصویر درستی از شخصیت ناصرالدین‌شاه به نمایش گذاشته نشده است. او گفته: « درست است که شخصیت ناصرالدین شاه آدم بی‌اراده و خوش‌گذرانی بوده اما بهرحال نزدیک به پنجاه سال سلطنت کرده و توانسته قدرت را در دستانش نگه دارد. او سیاست را می‌شناخته آدم باهوشی بوده. اینطور نیست که همینطور بنشیند و از هیچ چیز خبری نداشته باشد و اطرافیانش هرکاری می‌خواهند انجام دهند.»

این مدرس تاریخ توضیح داده که در تصویر تاثیر زنان در دربار هم اغراق شده است. او گفته: «زنان درباری از دوران باستان تا معاصر تاثیرگذار بوده‌اند، اما دیگر نه به حدی که در سریال «جیران» نشان داده شده است. این تاثیر بیش از حد پررنگ شده. انگار هیچ تصمیمی گرفته نمی‌شود مگر اینکه مهدعلیا یا یکی از زنان در آن دخالتی داشته باشد.»

این تاریخ‌دان گفته که در آن دوران دخالت روس و انگلیس در امور کشور بسیار زیاد بوده اما در این سریال اشاره‌ای به آن نشده است.

درباره وضعیت کاخ گلستان در ابتدای سلطنت ناصرالدین‌شاه هم گفته: «خیلی از بخش‌های کاخ گلستان آن زمانی که این داستان دارد روایت می‌شود یعنی در اوایل دوره ناصرالدین شاه اصلا وجود نداشته‌اند. مثلا ساختمان شمس‌العماره که بارها در سریال نشان داده شده، سال‌ها بعد از مرگ جیران ساخته شده است.»

او گفته ماجرای عشق ناصرالدین‌شاه به جیران واقعی است و نام اولین سوگلی ناصرالدین‌شاه دختری به نام جیران بوده است. مهدعلیا و زن‌های عقدی سریال هم واقعی هستند و در شخصیت‌پردازی‌شان هم سعی کرده‌اند نیم‌نگاهی به شخصیت‌های واقعی داشته باشند اما مثلا شخصیتی مثل سیاوش کاملا خیالی است.