۰ نفر

روش های تمیز کردن و رفع بود بد یخچال فریزر

۹ تیر ۱۴۰۱، ۲۲:۵۳
کد خبر: 649422
روش های تمیز کردن و رفع بود بد یخچال فریزر

کثیفی و آلودگی در بدنه یخچال امری طبیعی است، اما از بین بردن لکه و کثیفی در یخچال فریزر قوائد خود را دارد که توصیه می شود برای انجام آن نگاهی به مقاله آموزش شستن یخچال بیندازید.

رفع بوی بد یخچال فریزر با بهترین ترکیبات طبیعی و خانگی

از بین بردن بوی بد یخچال به مشکلی بزرگ برای شما تبدیل شده است؟ به دنبال روشی قطعی و همیشگی برای از بین بردن بوی بد یخچال هستید؟ بهترین انتخاب را برای پاسخ به این پرسش‌ها داشته‌اید. زیرا ما در این مطلب  ابتدا راهکارهای رفع بوی بد برای انواع یخچال و فریزرهای معمولی و ساید بای ساید را معرفی می‌کنیم و پس از آن روش‌هایی برای جلوگیری از بوی بد یخچال ال جی، سامسونگ و تمامی برند‌ها را بیان خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

ترفند های طلایی برای از بین بردن بوی بد یخچال و فریزر

علت بوی بد یخچال چیست؟

بوی بد یخچال در کنار گرفتگی فاضلاب ، جرم گرفتن سماور و چربی گرفتن گاز، از مهمترین مشکلات آشپزخانه است. عوامل مختلفی در بوی بد یخچال موثر هستند. اما در بیشتر موارد فاسد شدن مواد غذایی به دلیل فعالیت باکتری‌ها باعث این مشکل می‌شود. هر ماده غذایی طول عمر متفاوتی دارد و مقاومت آن در برابر باکتری‌ها نیز متفاوت است. یخچال و فریزر با سرد کردن محیط داخلی خود شرایط را برای رشد باکتری‌ها سخت‌تر می‌کند؛ اما این به معنای فاسد نشدن مواد غذایی در یخچال نیست. به طور مثال اگر طول عمر شیر در خارج از یخچال و در دمای محیط 2 ساعت باشد، در داخل یخچال 3 الی 4 روز خواهد بود. بنابراین اگر شیر بیش از این مدت در یخچال بماند، فاسد می‌شود و بوی بدی ایجاد می‌کند. همچنین عدم توجه به طول عمر مفید ماده غذایی و یا گرم شدن داخل یخچال و فریزر باعث می‌شود که مواد غذایی داخل آن سریعتر فاسد شوند. این موضوع در زمان مسافرت بیشتر از هر زمان دیگری اتفاق می‌افتد.

علاوه بر فاسد شدن مواد غذایی، دلایل دیگری نیز باعث بوی بد یخچال می‌شوند که عبارتند از:

  • ریختن مایعات در یخچال
  • لکه‌های چربی ناشی از غذاها
  • عدم شستشوی یخچال برای بیش از دو هفته
  • بسته ماندن در یخچال بیش از 3 روز
  • قرار دادن مواد غذایی و خوراکی‌های بد بو مثل پیاز یا ماهی در یخچال

در نظر داشته باشید که در مواردی بوی بد یخچال به دلیل خود یخچال و بخش‌های پلاستیکی آن است! زیرا پلاستیک بوی بد را به خود جذب می‌کند.

چه چیزی باعث بوی بد یخچال فریزر می‌شود

چگونه بوی بد یخچال فریزر را از بین ببریم؟

یخچال یکی از پر استفاده‌ترین وسایل خانه و آشپزخانه است و همه‌ی افراد خانواده با هر سنی از آن استفاده می‌کنند. تنوع مواد غذایی که در یخچال نگهداری می‌شود، زیاد است. به همین خاطر با گذشت زمان اکثر یخچال‌ها به علت جنس پلاستیکی بخش‌ها بوی انواع غذاها را به خود جذب می‌کنند. این موضوع باعث عوض شدن مزه‌ی مواد غذایی داخل یخچال شده و در زمان باز کردن درب یخچال نیز بوی ناخوشایندی ایجاد می‌کند. برای از بین بردن بوی بد یخچال روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

از بین بردن بوی بد یخچال با زغال

زغال یکی از بهترین فیلترهای طبیعی است؛ به همین خاطر در صنعت تصفیه آب نیز از کربن یا زغال فعال استفاده می‌کنند تا مزه و بوی آب گرفته شود. با وجود این که زغال فعال توانایی زیادی در جذب بو دارد، اما دسترسی به آن برای مصرف خانگی سخت است. به همین جهت می‌توانید به جای زغال فعال از زغال‌های معمولی استفاده کنید. برای از بین بردن بوی یخچال یک تکه زغال را داخل کاسه قرار داده و سپس کاسه را در گوشه یخچال قرار دهید. بعد از 24 تا 48 ساعت بوی بد یخچال برطرف می‌شود. بهتر است جایی را برای زغال تعبیه کنید تا در یخچال به عنوان یک بوگیر دائمی قرار داشته باشد.

سیب زمینی برای خوشبو کردن یخچال و فریزر

یکی دیگر از روش‌های خوشبو کردن یخچال و فریزر، استفاده از سیب زمینی است. برای این کار پوست یک عدد سیب زمینی خام را بگیرید و آن را داخل ظرفی در یخچال قرار دهید. سیب زمینی انواع بوی داخل یخچال را به خود می‌گیرید. البته در نظر داشته باشید که استفاده از این روش نهایتا تا 2 روز مفید است و پس از آن باید سیب زمینی را دور بریزید.

جو برای رفع بوی بد یخچال فریزر

برای رفع بوی بد یخچال می‌توانید از جو استفاده کنید. برای این کار مقداری از جو را داخل یک کاسه ریخته و آن را داخل یخچال قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا انواع بو‌های موجود در یخچال از بین برود. لازم به ذکر است که اگر قصد دارید در آینده از جو برای درست کردن غذا استفاده کنید، می‌توانید به جای کاسه، آن را در یک ظرف دربسته داخل یخچال بگذارید. با این کار علاوه بر این که بوی بد یخچال از بین می‌رود، طعم جو هم تغییری نمی‌کند و قابل استفاده خواهد بود.

از بین بردن بوی بد یخچال با لیمو

لیمو یکی دیگر از مواد طبیعی است که خاصیت اسیدی دارد و برای پاک کردن محیط یخچال مفید است. لیمو ترش را ورقه‌ای برش بزنید و درون یک نعلبکی قرار دهید. سپس این نعلبکی را به همین شکل داخل یخچال بگذارید. این کار باعث می‌شود تا لیمو انواع بوی مواد غذایی را به خود بگیرد و بوی نامطبوع داخل یخچال رفع شود. لیمو را هر سه روز یکبار تعویض کنید تا همچنان خاصیت خوشبو کنندگی داشته باشد.

از بین بردن فوری بوی بد یخچال با لیمو ترش

رفع بوی بد یخچال با وانیل

اگر تنها از بین رفتن بوی یخچال شما را راضی نمی‌کند و می‌خواهید علاوه بر آن یخچال بوی خوشایندی بدهد، عصاره وانیل یک پیشنهاد مناسب برای شماست. برای این منظور باید عصاره وانیل را به صورت طبیعی از فروشگاه‌ها یا لوازم شیرینی فروشی خریداری کنید. پس از خرید عصاره وانیل، یک تکه پنبه را به آن آغشته کنید و پنبه را داخل نعلبکی قرار دهید. سپس نعلبکی را درون یخچال بگذارید. با این کار بوی وانیل بر سایر بوها غالب خواهد شد و بوی نامطبوع یخچال از بین می‌رود.

از بین بردن بوی بد یخچال با قهوه

قهوه یکی از موثرترین از بین برنده‌های بو است که خود بوی خوشایندی دارد. به طوری که بسیاری از افراد برای خرید عطر و پس از چند بار بو کردن عطرهای مختلف، یک مرتبه قهوه را بو می‌کنند تا بتوانند بوی جدید را استشمام کنند! همین خاصیت قهوه باعث می‌شود تا بتوان از آن برای از بین بردن بوی یخچال هم استفاده کرد. برای این کار یک استکان پودر قهوه را داخل یخچال قرار دهید تا بوی قهوه جایگزین بوهای نامطبوع یخچال شود.

رفع بوی بد یخچال با جوش شیرین

بی‌کربنات سدیم یا همان جوش شیرین جاذب رطوبت و بو است. به همین جهت قرار دادن یک استکان از پودر جوش شیرین در داخل یخچال باعث می‌شود بوهای نامطبوع یخچال به طور کامل از بین برود. به علاوه جوش شیرین خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و می‌توان از آن برای شستن یخچال هم استفاده کرد.

سرکه بهترین بوگیر یخچال خانگی

سرکه سفید یا سرکه صنعتی برای استفاده‌ خوراکی توصیه نمی‌شود اما برای شست و شو و از بین بردن بوهای نامطبوع یخچال مفید است. برای از بین بردن بوهای داخل یخچال نصف لیوان سرکه را داخل یخچال قرار دهید تا بوهای نامطبوع داخل یخچال از بین برود.

برای آشنایی بیشتر با روش های خانگی از بین بردن بوی یخچال، شما را به دیدن ویدیوی زیر دعوت می کنیم:

رفع بوهای بد یخچال فریزر با بوگیر یخچال

تا به اینجا 8 روش خانگی برای گرفتن بوی یخچال را به شما معرفی کردیم. بنابراین اگر هر یک از مواد فوق را در منزل دارید، فورا دست به کار شوید تا بوی نامطبوع یخچال را از بین ببرید. علاوه بر استفاده از بوگیر طبیعی یخچال، انواع مختلف بوگیر یخچال در بازار وجود دارد که می‌توانید آنها را خریداری کرده و در یخچال استفاده کنید. بوگیر یخچال مدل‌های متفاوتی دارد که از جمله آن می‌توان به بوگیرهای خورشیدی و بوگیر یخچال نانو اشاره کرد. در این بوگیرها از ترکیبات نانو ذرات و کربن فعال استفاده می‌شود و به همین دلیل توانایی بالایی در گرفتن بوی نامطبوع یخچال دارند. البته در نظر داشته باشید که معمولا باید بوگیر یخچال را هر 3 ماه یکبار تعویض کرد.

رفع تمام بوهای بد داخل یخچال با خوشبو کننده یخچال

روش اصولی تمیز کردن یخچال و فریزر

در مواردی ممکن است بوی بد یخچال به دلیل وجود مواد غذایی فاسد و لکه‌های کثیفی روی سطوح داخلی آن باشد. در این شرایط شستن یخچال تنها راه از بین رفتن بوی بد آن است. قبل از شروع شستشو یخچال را از برق خارج کنید. این‌کار باعث می‌شود تا در زمان باز ماندن درب یخچال به موتور آن آسیب وارد نشود. سپس اطراف ماده فاسد شده را با اسفنج و مایع ظرفشویی بخوبی بشویید تا آثار به جا مانده از آن کاملا پاک شود. حالا می‌توانید یکی از دستورهای شست و شو با مواد طبیعی که در ادامه می‌آید را استفاده کنید. در نظر داشته باشید که استفاده از مواد شیمیایی و قوی مانند وایتکس تنها زمانی توصیه می‌شود که مواد غذایی فاسد برای چند روز در سطوح داخلی یخچال باقی مانده باشند. بنابراین بهتر است ابتدا به سراغ روش‌های طبیعی برای نظافت یخچال بروید.

بهترین مواد طبیعی برای از بین بردن بوی بد یخچال

نظافت و از بین بردن بوی خیلی بد یخچال با جوش شیرین

جوش شیرین یکی از مواد پرکاربرد در خانه‌داری است. برای از بین بردن بوی بد یخچال، ترکیب نصف لیوان از جوش شیرین با یک لیتر آب به عنوان یک ضدعفونی کننده و بوبر قوی مناسب است. اسفنج را آغشته به محلول کنید و به خوبی محیط یخچال را با آن تمیز کنید. پس از شست و شو نصف دیگر لیوان جوش شیرین را در داخل سینی پخش کنید و در داخل یخچال قرار دهید و اجازه دهید برای مدت 2 ساعت داخل یخچال بماند. جوش شیرین بوی نامطبوع باقیمانده در محیط یخچال را به خود می‌گیرید. پس از این کار جوش شیرین داخل سینی را دور بریزید.

تمیز کردن یخچال با سرکه سیب

خواص سرکه سیب آنقدر زیاد است که شما را ترغیب می‌کند تا حتما در خانه‌تان سرکه سیب داشته باشید. این ماده خواص بسیاری برای سلامتی جسم دارد و البته کاربردهای زیاد آن در خانه‌داری را هم نمی‌توان نادیده گرفت. یکی از مهمترین کاربردهای سرکه سیب، قابلیت ضدعفونی کنندگی و پاک کنندگی آن است. به همین دلیل می‌توان از آن برای شستن یخچال استفاده کرد. برای این کار یک لیتر آب را با ربع لیوان سرکه سیب ترکیب کرده و سپس یخچال را با این محلول نظافت کنید. پس از شست و شو هم نصف لیوان سرکه را برای مدت 2 ساعت داخل یخچال قرار دهید. پس از آن یک ساعت درب یخچال را باز بگذارید تا بوی سرکه نیز از محیط یخچال برود. با این کار بوی شدید یخچال رفع خواهد شد.

با استفاده از یکی از دو شیوه گفته شده می‌توانید بوهای شدید داخل یخچال را رفع کنید. اگر فکر می‌کنید هنوز بوی داخل یخچال کامل برطرف نشده است، برای یکبار دیگر این دستورها را تکرار کنید.

چند راهکار ساده برای جلوگیری از بوی بد یخچال فریزر

تا به اینجا روش‌های مختلف از بین بردن بوی یخچال را به شما معرفی کردیم. اما برای پیشگیری از بوی بد یخچال چه کار کنیم؟ همانطور که گفته شد، فاسد شدن مواد غذایی یکی از دلایل اصلی بو گرفتن یخچال است. به همین جهت باید برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی و بو نگرفتن یخچال مدیریت داشته باشید. با این کار علاوه بر جلوگیری از بوی بد یخچال، می‌توانید دورریزهای خانگی را کاهش داده و این معضل را برای خانه خود حل کنید. در ادامه روش‌های مفید برای مدیریت یخچال را به شما آموزش می‌دهیم.

طبقه بندی مواد غذایی به رفع بوی نامطبوع یخچال کمک می‌کند!

مواد غذایی که داخل یخچال قرار می‌گیرند، هر کدام طول عمر متفاوتی دارند. اگر یخچالتان دارای طبقات متفاوت است، به خوبی از آن استفاده کنید. برای مثال میوه‌ها و سبزیجات را جدا از هم نگه‌داری کنید. نوشیدنی‌ها را درکنار هم قرار دهید و سایر محصولات لبنی را در کنار هم بچینید. در صورتی که تعداد طبقات یخچال شما کافی نیست، می‌توانید جداکننده‌های داخل یخچال تهیه کرده و از آنها استفاده کنید.

دسته بندی مواد غذایی برای رفع بوی یخچال

برای جلوگیری از بوی بد یخچال به تاریخ انقضا مواد غذایی توجه کنید!

فراموش کردن تاریخ انقضای مواد غذایی، مخصوصا محصولات لبنی، باعث می‌شود تا این مواد فاسد شده و بوی نامطبوعی در فضای داخلی یخچال ایجاد کنند. به همین خاطر دسته‌بندی مواد غذایی را براساس تاریخ انقضای آن انجام دهید. محصولاتی که زودتر منقضی می‌شود را جلوی دید قرار دهید تا زودتر مصرف شوند.

باقیمانده وعده‌های غذایی باعث بوی بد یخچال می‌شوند!

برخی مواد غذایی هستند که خودتان برای شام یا ناهار درست کرده یا بدون بسته بندی تهیه کرده‌اید. باید برای این مواد نیز تاریخ انقضایی در نظر بگیرید تا قبل از فاسد شدن حتما استفاده شوند. می‌توانید با زدن برچسب بر روی درب یخچال و یا استفاده از نرم افزارهای یادآوری هم این کار را انجام دهید. غذاهای پخته شده بین 3 تا 4 روز در یخچال سالم می‌مانند و پس از آن دیگر کیفیت خود را از دست می‌دهند و شروع به فاسد شدن می‌کنند. اگر فکر می‌کنید در 3 یا 4 روز آتی نمی‌توانید از غذا استفاده کنید، بهتر است غذا را در کیسه فریزر بسته بندی کنید و در فریزر قرار دهید.

با دستمال حوله‌ای به جنگ بوی بد یخچال بروید! 

برای هر کدام از کشوهای داخل یخچال یک دستمال حوله‌ای بگذارید. ممکن است آب خارج شده از مواد غذایی در کف کشو بماند و به مرور زمان بوی نامطبوعی در محیط یخچال ایجاد کند. همچنین هر هفته این دستمال را تعویض کنید.

با ظروف دربسته از بوی بد یخچال و فریزر جلوگیری کنید!

برای نگهداری غذاهای اضافی از ظروف دربسته استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا بوی غذا به سایر مواد غذایی منتقل نشود و بو و مزه غذا نیز تغییر نکند. اگر حتی غذا را با قابلمه در یخچال قرار می‌دهید درب آن را حتما بگذارید.

پر کردن بیش از ظرفیت باعث بوی بد یخچال می‌شود!

اگر یخچال و فریزر خانه زیاد پر شده باشد، سیستم خنک کننده آن دچار اختلال می‌شود و نمی‌تواند در حد مطلوب فضای داخل یخچال را خنک کند. به همین خاطر ممکن است مواد غذایی زودتر از زمان انقضایی که برای آن‌ها در نظر گرفته‌اید، خراب شوند. البته که پر کردن بیش از ظرفیت یخچال با توجه به وضع اقتصادی برای بسیاری از خانواده‌ها مقدور نیست. اما اگر این مشکل در مورد شما صدق می‌کند، بهتر است یا خرید کمتری انجام دهید و یا زودتر مواد غذایی را مصرف کنید.

تمیز کردن یخچال و فریزر هر دو هفته یکبار ضروری است!

حتما تمیز کردن یخچال را هر دو هفته یک بار در برنامه‌ی خانه‌داری خود قرار دهید. ممکن است در هنگام برداشتن مواد غذایی مقداری از این مواد داخل یخچال ریخته باشند و به مرور زمان باعث ایجاد بوی بدی شوند. با داشتن برنامه منظم شست و شوی یخچال، از جمع شدن این مواد جلوگیری کنید.

از ایجاد بوی بد یخچال در زمان مسافرت جلوگیری کنید!

همانطور که گفته شد، باقیماندن غذاها و خوراکی‌ها داخل یخچال در زمان مسافرت، یکی از مهمترین دلایل بو گرفتن یخچال است. برای جلوگیری از این موضوع به نکات زیر توجه کنید:

تاریخ مصرف غذاهای داخل یخچال را چک کنید. اگر زودتر از بازگشت شما از سفر منقضی می‌شود، فکری به حال آنها کنید. مثلا می‌توانید میوه، غذا و خوراکی‌ها بجز مایعات را به ابعاد کوچکتر تقسیم کرده و با کیسه فریز بسته‌بندی کنید. سپس این کیسه‌ها را در داخل فریزر نگهداری کنید تا دیرتر فاسد شوند. همچنین می‌توانید مواد غذایی را در ظروف غذای قابل حمل بسته بندی کرده و در طول سفر میل کنید. اگر هیچکدام از دو روش فوق قابل انجام نیست، مواد غذایی را در ظروف یکبار مصرف چیده و آن را کمی تزئین کنید. اگر با همسایگانتان صمیمی هستید، غذا را به آنها بدهید و دلیل این کار را هم بیان کنید. یا اگر خانواده نیازمندی می‌شناسید، غذا را به آنها هدیه کنید. نیازی نیست دلیل این کار را به آنها توضیح دهید.

قبل از سفر حتما از درست بسته شدن درب یخچال و فریزر مطمئن شوید. باز ماندن درب یخچال و فریزر به موتور آن آسیب زده و باعث از دست رفتن هوای سرد درون یخچال و فریزر می‌شود. در نتیجه مواد غذایی زودتر فاسد می‌شوند.

حتما از اتصال یخچال و فریزر با برق مطمئن شوید. قطع کردن برق و یا رفتن برق باعث می‌شود تا یخچال دیگر کار نکند و مواد غذایی به سرعت خراب شوند. برای پیشگیری از این موضوع به راهکارهای زیر توجه کنید:

  • برای جلوگیری از اتصالی کردن برق و همچنین کاهش مصرف برق، بهتر است تمامی وسایل برقی بجز یخچال را از مدار برق خارج کنید. هیچ وقت به جای این کار فیوز برق خانه را قطع نکنید. زیرا با این کار برق یخچال هم قطع می‌شود و یک دردسر بزرگ پیش خواهد آمد.
  • اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که قطعی برق زیاد اتفاق می‌افتد، یک پیشنهاد نسبتا گران قیمت، استفاده از یک ژنراتور یا موتور برق خانگی است. ژنراتور یا موتور برق در زمان قطعی برق به کار می‌افتد و باتوجه به توان موتور، برق دستگاه‌های متصل به خود را تامین می‌کند. تهیه یک موتور برق گازی با استارت اتومات که از گاز شهری به عنوان سوخت استفاده می‌کند و بصورت اتومات در زمان قطعی برق فعال می‌شود، گزینه دیگر شما خواهد بود. مجتمع‌های ساختمانی بزرگ معمولا به این سیستم مجهز هستند. اما استفاده از آن برای بسیاری از خانه‌ها مقرون به صرفه نیست. البته زیاد نگران نباشید. دمای داخل یخچال خاموش در صورت بسته ماندن درب تا 4 ساعت حفظ می‌شود. دمای داخل فریزر نیز در صورت بسته ماندن درب تا 2 روز باقی می‌ماند. بنابراین برای قطعی برق کوتاه مدت نیاز به نگرانی نیست.
  • اگر برای مدت بیش از دو هفته به سفر خواهید رفت، بهتر است چک کردن خانه را به بستگان یا آشنایان مورد اعتماد خود بسپارید و یا یخچال و فریزر را قبل از سفر خالی کنید.

حتی اگر تمام مواد فاسد شدنی داخل یخچال را قبل از سفر خارج کرده باشید، به دلیل آنکه درب یخچال برای زمان طولانی بسته بوده است، یخچال کمی بوی نم می‌گیرد. بعضی از یخچال‌ها گزینه‌ای به نام Holiday دارند. می‌توانید قبل از سفر این گزینه را انتخاب کنید تا از بوی بد جلوگیری شود. به علاوه برای رفع بوی نم یخچال پس از بازگشت از سفر برای 3 الی 4 ساعت یخچال را خاموش کرده و درب آن را باز بگذارید. سپس داخل یخچال یک فنجان پودر قهوه قرار دهید. با این کار بو نمناکی داخل یخچال نیز از بین می‌رود.

سخن پایانی درباره از بین بردن بوی بد یخچال با راهکارهای خانگی

با رعایت موارد گفته شده به احتمال زیاد مشکل بوی بد یخچالتان حل می‌شود. اما اگر قدمت یخچال بیش از 10 سال است و با انجام این موارد هنوز مشکل برطرف نشده است، این احتمال می‌رود که گاز یخچال نشتی داشته و باعث بوی بد شده باشد. حتی ممکن است بوی بد یخچال به دلیل مشکل در فیلتر آب ایجاد شده باشد. در این شرایط شاید تمیز کردن کویل و کندانسور یخچال موثر باشد. در انتها تمایل داریم از شما همراهان بپرسیم که معمولا شستشوی یخچال را با چه موادی انجام می‌دهید؟ آیا تا به حال از بوگیرهای یخچال استفاده کرده‌اید و یا استفاده از آنها را کارآمد می‌دانید؟

تجربیات ارزنده خود را با ما و دیگران در میان بگذارید تا با کمک‌های شما دیگران نیز به نتیجه بهتری برسند. در قسمت نظرات منتظرتان هستیم …