۰ نفر

قسمت مخفی هواپیما که چیزی در موردش نمی دونید

۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۱۱
کد خبر: 649357
قسمت مخفی هواپیما که چیزی در موردش نمی دونید

اگر تا به حال با هواپیما سفر کرده باشید، با تمام قسمت ها و هر آنچه که با هواپیما مرتبط است به احتمال خیلی زیاد آشنا هستید.

قسمت های مخفی و ناشناخته هواپیما

 به گزارش اقتصاد آنلاین؛ همه ی ما با تکان خوردن های هواپیما و نکات ایمنی آشنایی داریم. با این حال در هر هواپیمایی قسمت هایی وجود دارند که کاملا از دید خارج هستند و مطمئنیم که حتی افرادی که مکررا با هواپیما سفر می کنند هم از وجود آن ها بی خبرند. شاید علاقه داشته باشید تا با قسمت های مخفی هواپیما آشنا شوید تا در سفر بعدی تان اگر نه حتما ولی احتمالا از آن ها دیدن کنید. با الی گشت همراه شوید:

مثلث سیاه

به گزارش telegraph، تا حالا فکر کرده اید که چرا در هواپیما این تعداد پنجره وجود دارد؟ مطمئنا این پنجره ها فقط به این قصد ساخته نشده اند تا مسافران را خوشحال کنند و به آن ها نمایی به بیرون بدهند! این پنجره ها از خصوصیات امنیتی هواپیما هم هستند. از طریق این پنجره ها، اگر مشکلی در بال های هواپیما وجود داشته باشد و یا مشکلی در اسلات و یا حتی موتور باشد، خدمه ها می توانند از طریق این پنجره ها به بیرون نگاه کنند و مشکل را متوجه بشوند و این یکی از بهترین و آسان ترین راه ها است شاید بپرسید خوب ارتباط این موضوع با قسمت های مخفی هواپیما چیست؟ در جواب باید گفت که آن ها همیشه این موضوعات را از پنجره هایی که بهترین چشم انداز را به بیرون داشته باشند چک می کنند که این صندلی ها معمولا با مثلث مشکی کوچکی مشخص شده اند.

پس اگر بلیط هواپیما را خریداری کردید و موقع سوار شدن به صندلی ای برخوردید که این مثلث کوچک سیاه رنگ را داشت، بدانید که به صندلی ویلیام شارتنر رسیده اید (William Shatner)، صندلی ای که شفاف ترین ویو را به بال های هواپیما دارد. سوال های زیادی پرسیده شده بود که دلیل نام گذاری این صندلی به ویلیام شارتنر چیست و در جواب گفته شده بود که: وقتی که در ارتفاع ۲۰۰۰۰ پایی از سطح زمین قرار می گیرید، یکی از عجیب ترین پدیده های گرگ و میش اتفاق می افتد که در یکی از همین دفعات شخصی به نام شارتنر یک موجود توهمی روی بال های هواپیما دید و از آن جا بود که اسم این صندلی به صندلی «ویلیام شارتنر» تغییر داد شد. همه ی هواپیماها یک صندلی ویلیام شارتنر دارند!

حفره ی خونریزی

مطمئنا که نباید در هواپیما سوراخی وجود داشته باشد، درست است؟ اما این طور نیست و وجود دارد! در واقع این سوراخ ها در پنجره ها ایجاد شده اند تا ما را مصون نگه دارند و بدون آن ها مسافران در خطر خواهند بود. این به آن دلیل است که هوای داخل هواپیما فشرده می شود و باعث ایجاد نقطه هایی لکه مانند روی پنجره می شوند. پنجره ی داخلی که شما می توانید آن را لمس کنید بیشتر حالت ظاهری دارند و بیشترین بار فشار را پنجره های وسطی و بیرونی تحمل می کنند و به همین دلیل هم هست که به حفره ی خونریزی می گویند چرا که بیشترین بار فشار را تحمل می کند.

اتاق خواب مخفی

اگر تا حال فکر کرده یاد که در هواپیما اتاق خوابی وجود ندارد که چندین و چند نفر بتواند در آن جا شوند و با خیال راحت بخوابند،  سخت در اشتباهید! این هم یکی دیگر از قسمت های مخفی هواپیماست که اگر نه در همه ی آن ها اما در بیشتر آن ها وجود دارد و این اتاق در واقع اتاقی است که مهماندارهای هواپیما برای خواب به آن جا می روند تا بتوانند استراحت کنند، بخوابند، کتاب بخوانند، یا کمی جسرورانه تر… از دست مسافرانی که مدام با سوال هایشان آن ها را خسته می کنند رها شوند!

دکمه ای که به شما فضای بیشتری می دهد

دسته ی صندلی ای که در راهرو قرار دارد، به نظر می آید که صرفا یک دسته ی ساده و ثابت است که اصلا نمی توان آن را تغییر داد اما شاید شما دوست داشته باشید تا فضای عملکرد بیشتری در جایتان داشته باشید بنابرای باید به دنبال دکمه ای کوچکی که زیر این دسته قرار دارد بگردید. این دکمه از همان قسمت های مخفی هواپیما است که شک نداریم از دیده ها مخفی بوده و به ندرت کسی به آن توجه داشته است و یا آن را دیده و خیلی راحت از کنار آن رد شده است. این دکمه مخصوصا برای افرادی که دارای ناتوانایی  یا معلولیت هستند کاربردی است و علاوه بر این به آن ها کمک می کند تا بتوانند راحت تر از جایشان بلند شوند.

یک لیوان مواد شیمیایی!

ماسک های اکسیژن در تمام هواپیماهای بزرگ به چشم می خورند اما جالب است بدانید که چیزی که شما استنشاق می کنید، اصلا اکسیژن نیست! حتی هوای فشرده شده هم نیست. کپسول های اکسیژن بسیار سنگین و حجیم هستند و برای هواپیماها حمل و نقل مدام آن ها سخت و پیچیده است. پنلی که در بالای هر صندلی وجود دارد شامل محفظه ای از مواد شیمیایی است که وقتی که آتش سوزی می شود، اکسیژن آزاد می شود. این مواد شامل باریوم اکساید است که نوعی پودر سفید رنگ است که در آتش بازی های استفاده می شود، سدیم کلرات و پتاسیم کلرات.

به نظر شما آیا همه ی این مواد خطرناک هستند؟ بله تا حدودی. اما چیزی که مشخص است این است که آن ها جان انسان های زیادی را در مواقع خطر و در مواقع لازم حفظ کرده اند.

ماسک اکسیژن هواپیما

واقعا حرصتان در نمی آید وقتی که مسافرانی که دارند در راهروی هواپیما راه می روند از نرده ی صندلی شما دست می گیرند تا بتوانند خودشان را ثابت نگه دارند؟ در حالی که اصلا هم لازم نیست که این کار را انجام دهند! به خاطر این که اکثر هواپیماها نرده های خیلی ظریف و نازکی دارند. در قسمت بالا نرده ی نازکی وجود دادارد که دقیقا به همین منظور گذاشته شده اند. شاید این یکی واقعا جز قسمت های مخفی هواپیما نباشد ولی چون کمتر کسی از وجود آن باخبر است، می توان آن را در این فهرست قرار داد!