۰ نفر

لاغری با یونجه و اثرات چربی سوزی آن

۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۸:۲۵
کد خبر: 649156
لاغری با یونجه و اثرات چربی سوزی آن

جوانه یونجه که از بذر گیاه یونجه تهیه می‌شود سرشار از مواد مغذی است و فواید و خواص فراوانی برای بدن دارد. پزشکان طب سنتی چین در زمان‌های گذشته از جوانه یونحه به دلیل داشتن مقادیر بالای ویتامین C برای درمان اسکوربوت استفاده می‌کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین،از جمله خواص جوانه یونجه می‌توان به مواردی مانند کاهش خطر ابتلا به سرطان، درمان پوکی استخوان، کاهش قند خون، درمان دیابت و غیره اشاره کرد. در این مطلب که در رابطه با خواص جوانه یونجه است به بررسی مواردی از جمله خواص جوانه یونجه در طب سنتی، خواص جوانه یونجه برای پوست، خواص جوانه یونجه برای مو، خواص جوانه یونجه برای سرطان، خواص جوانه یونجهبرای پوکی استخوان، خواص جوانه یونجه برای تقویت سیستم ایمنی، خواص جوانه یونجه برای قلب، خواص جوانه یونجه برای قند خون، خواص جوانه یونجه برای کم خونی، خواص جوانه یونجه برای دوران قاعدگی، خواص جوانه یونجه در دوران یائسگی، خواص جوانه یونجه برای درمان عفونت ادراری، خواص جوانه یونجه برای سم زدایی بدن، خواص جوانه یونجه برای معده و دستگاه گوارش، خواص جوانه یونجه برای کاهش وزن، طریقه مصرف جوانه یونجه و در نهایت به بررسی عوارض جوانه یونجه می‌پردازیم.

خواص جوانه یونجه در طب سنتی

متخصصان طب سنتی بر این باورند که جواته یونحه دارای طبیعتی گرم و تر است. جوانه یونجه منبعی غنی از ویتامین‌ها از جمله ویتامین A، ویتامین تیامین، ریبوفلاوین، فولات، ویتامین C، ویتامین K، نواد معدنی مانند منیزیم، منگنر، آهن، مس، روی، پروتئین و فیبر است‌. در ادامه به بررسی برخی از خواص جوانه یونجه می‌پردازیم.

خواص جوانه یونجه برای پوست

خواص جوانه یونجه بسیار فراوان است و جوانه یونجه برای پوست بسیار مفید است. برخی از خواص جوانه یونجه برای پوست شامل موارد زیر است.

خواص جوانه یونجه برای جوان سازی پوست صورت

از جمبه خااص جوانه یونجه این است که یک آبرسان طبیعی است و با افزایش رطوبت پوست موجب جوان سازی پوست می‌شود. همچنین جوانه یونجه حاوی مقادیر بالایی از ویتامین A و ویتامین C بوده و از این طریق منجر به افزایش سنتز کلاژن در پوست شده و به این صورت چین و چروک پوست را کاهش داده و موجب جوان سازی پوست می‌شود.

خواص جوانه یونجه برای پاک سازی پوست صورت

از دیگر خواص جوانه یونجه وجود مقادیر بالایی از کلروفیل در آن است که به سن زدایی و پاک سازی پوست صورت کمک می‌کند. این مورد از خواص جوانه یونجه می‌تواند موجب کاهش احتمال خطر ابتلا به آکنه و جوش صورت شود.

خواص جوانه یونجه برای خشکی صورت

گفتیم یکی از خواص جوانه یونجه این است که دارای مقادیر بالایی از رطوبت است و به همین دلیل می‌تواند در آبرسانی به پوست صورت کمک کننده و تاثیر گذار بوده و موجب درمان خشکی پوست شود.

خواص جوانه یونجه برای مو

وجود مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین B در جوانه یونجه موجب تقویت فولیکول‌ موها شده و از این طریق به افزایش رشد‌ مو کمک می‌کند. علاوه بر این جوانه یونجه حاوی سیلیس بوده که موجب تقویت می‌شود و با افزایش سنتز کلاژن می‌تواند در درمان ریزش مو نیز تاثیرگذار و مفید باشد.

خواص جوانه یونجه برای سرطان

از جمله خواص جوانه یونجه این است که حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها است و از این رو مصرف جوانه یونجه به کاهش رادیکال‌های آزاد بدن کمک کرده و موجب کاهش احتمال خطر ابتلا به انواع سرطان می‌شود. علاوه بر این جوانه یونجه سرشار از ایزوفلاون‌ها و فیتواستروژن‌ها است که همانند استروژن انسانی عمل می‌کنند و  می‌توانند در درمان سرطان پستان مفید و تاثیرگذار بوده و احتمال مرگ و میر بوسیله این سرطان را کاهش دهند.

خواص جوانه یونجه برای پوکی استخوان

وجود مقادیر بالایی از ویتامین K و منگنز در جوانه یونجه به تقویت استخوان‌ها کمک کرده و می‌تواند جوانه یونجه را به یک گزینه درمانی مناسب برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان تبدیل کند.

خواص جوانه یونجه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر خواص جوانه یونجه می‌توان به این مورد اشاره کرد که جوانه یونجه می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود. جوانه یونجه دارای آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C بوده و از این طریق موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه موجب جلوگیری و کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفلونزا و بیماری عفونی می‌شود.

خواص جوانه یونجه برای قلب

وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در جوانه یونجه به آن خاصیت ضد التهابی می‌دهد که از این طریق مصرف جوانه یونجه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد. فیبر موجود در ج انه یونجه موجب کاهش سطح کلسترول بد خون شده و از این طریق نیز خطر ابتلا به بیمازی‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

خواص جوانه یونجه برای قند خون

یکی دیگر از خواص جوانه یونجه این است که می‌تواند موجب کاهش سطح قند خون شده و به همین دلیل می‌توان جوانه یونجه را یک داروی طبیعی برای درمان دیابت نوع دو در نظر گرفت.

خواص جوانه یونجه برای کم خونی

جوانه یونجه منبعی عالی و غنی از آهن، مس، کلروفیل و ویتامین K بوده و از این طریق موجب افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون می‌شود. بنابراین یکی دیگر از خواص جوانه یونجه کمک به درمان کم خونی و یا آنمی می‌شود.

خواص جوانه یونجه برای دوران قاعدگی

گفتیم جوانه گندم سرشار از ویتامینK است و در نتیجه از خون ریزی شدید در دوران قاعدگی جلوگیری می‌کند. جوانه یونجه حاوی فیتواستروژن‌ها است که موجب تنظیم ترشح هورمون استروژن شده و از این طریق علائم سندروم پیش از قاعدگی یا PMS را در خانم‌ها کاهش می‌دهد.

خواص جوانه یونجه در دوران یائسگی

جوانه یونجه با کمک فیتواستروژن موجود در خود به تنظیم‌ سطح هورمون استروژن در بدن کمک کرده و از این طریق موجب کاهش علائم یائسگی می‌شود.

خواص جوانه یونجه برای درمان عفونت ادراری

از دیگر خواص یونجه می‌توان به این مورد اشاره کرد که جوانه یونجه یک دیوریتیک طبیعی است و م جب افزایش ادرار و درنتیجه افزایش دفع سموم و مواد زائد از بدن می‌شود و از این طریق می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به عفونت کلیه و درمان عفونت ادراری و عفونت مثانه کمک کند.

خواص جوانه یونجه برای سم زدایی بدن

جوانه یونجه با داشتن مقادیر بالایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به پاک‌سازی و سم زدایی بدن کمک کند.

خواص جوانه یونجه برای معده و دستگاه گوارش

جوانه یونجه با داشتن مقادیر بالایی از فیبر و آنزیم‌ها به بهبود هضم غذا کمک کند و موجب درمان ناراحتی معده شده و در نتیجه سلامت دستگاه گوارش را تقویت می‌کند. از دیگر خواص جوانه یونجه این است که می‌تواند تنظیم pH سطح معده کمک کرده و سوزش سر دل و رفلاکس اسیدی معده را درمان کند. از دیگر خواص جوانه یونجه این است که با وجود فیبر موجود در خود موجب بهبود حرکات روده می‌شود و با افزایش مدفوع از یبوست جلوگیری می‌کند.

عوارض جوانه یونجه

جوانه یونجه در کنار حواص و فواید بی‌شماری که دارد ممکن است عوارض و تداخلاتب را نیز به دنبال داشته باشد. جوانه یونجه حاوی نقادیر بسیار بالایی از ویتامین K است و از همین رو ممکن است با داروهای ضد انعقاد خون از جمله وارفارین تداخل دارویی ایجاد کند. با توجه به اینکه تقویت سیستم ایمنی بدن از جنله خواص جوانه یونجه است، استفاده بی رویه و افراطی از جوانه یونجه به افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس توصیه نمی‌شود زیرا موحب تجدید علائم بیماری می‌شود. علاوه بر این توصیه می‌شود که نوزادان، کودکان، خانم‌های باردار و مادران شیرده از جوانه یونجه استفادا نکنند زیرا جوانه یونجه در محیط مرطوب رشد می ‌کنند و همین خطر رشد باکتری‌های بیماری زا مانند سالمونلا و E.coli را افزایش می‌دهد.

طریقه مصرف جوانه یونجه

از جوانه یونجه به صورت خام می‌توان در تهیه انواع سالاد و ساندویچ استفاده کرد. از جوانه یونجه پخته شده می‌توان در تهیه انواع سوپ و برگر گیاهی بدون گوشت به کار می‌رود.

خواص جوانه یونجه برای کاهش وزن

کم کالری و کم چربی بودن از جمله خواص جوانه یونجه است. مقادیر بالای فیبر موجود در جوانه گندم موجب کاهش اشتها و احساس سیری شده و از پرخوری جلوگیری می‌کند و از این طریق به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند.

با وجود تاثیری که جوانه یونجه در کاهش وزن دارد، نمی‌تواند به تنهایی سبب رسیدن به وزن ایده آل شود، بلکه لازم است از یک رژیم غذایی اصولی برای رسیدن به وزن ایده آل و متناسب استفاده نمایید.