۰ نفر

شستن مو با تاید، باعث ریزش میشه یا پرپشتی مو؟

۶ تیر ۱۴۰۱، ۲۰:۳۵
کد خبر: 648474
شستن مو با تاید، باعث ریزش میشه یا پرپشتی مو؟

در قدیم به دلیل نبود تنوع در مواد شوینده و دیر به دیر حمام رفتن و چربی زدایی قوی تاید، شستن موها با تاید یا پودر لباسشویی رواج زیادی داشت، ولی با وجود تنوع بسیار زیاد شامپوهای تولید شده برای شستشوی موها، آیا شستن موها با تاید برای سلامت موها و پوست سر کار درستی است؟

راسته که تاید، مو رو پرپشت میکنه؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، پودر رختشویی یا پودر لباسشویی از آنجا که در قدیم برای اولین بار با برند " تاید " وارد ایران شد ، از این رو هنوز هم بسیار از افراد به جای استفاده از اصطلاح  پودر رختشویی یا پودر لباسشویی از کلمه " تاید " استفاده می کنند. 

ساختار تاید یا پودر لباسشویی خشن تر از ترکیبات شامپو هستند و برای  شستشوی موهای شما مناسب نیستند.

شستن موها با تاید یا پودر لباسشویی میتواند چربی پوست سر و روغن ساقه موها را به طور کامل از بین ببرد و باعث شود موهایی خشک و زبر داشته باشید. 

در برخی موارد موها بعد از یک بار شستن با تاید حالتی براق پیدا میکنند و افراد تصور میکنند که شستشوی موها با تاید باعث درخشندگی موها می شود ولی تکرار این عمل باعث خواهد شد موهایتان به مرور کدر و بی حالت شود. 

عوارض شستن موها با تاید

شاید پودر لباسشویی قدرت تمیز کنندگی بالایی داشته باشد ولی شستن موها با پودر لباسشویی باعث می شود رطوبت ساقه مو گرفته شده و موهایتان خشک ، ضعیف و مستعد آسیب دیدگی شوند. 

آنزیم های موجود در پودر لباسشویی طوری طراحی شده اند که مولکول های بیولوژیکی را می شکنند بنابراین باعث به هم ریختن پیوند های شیمیایی پروتئین مو شده و موها را ضعیف میکند. از سویی دیگر ممکن است با مشکلات پوستی و چشمی ناشی از نفوذ مواد شیمیایی یا حساسیت نسبت به این مواد شوید. 

مهم ترین عوارض شستشوی موها با پودر لباسشویی عبارتند از :

- ریزش مو

- خشکی و زبری مو

- التهاب و قرمزی پوست سر 

- شکنندگی و ضعیف شدن مو

- خارش و پوسته پوسته شدن سر در اثر خشکی شدید

- آسیب دیدن فولیکولهای مو

آسیب سلامتی شستشوی موها با تاید

پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی برای بدن فرموله نشده اند و ممکن است حاوی مواد مضری برای پوست باشند که باعث بروز حساسیت های پوستی یا چشمی شود و حتی آسیبی به شما برساند که اصلا انتظارش را نداشتید. 

پاک کردن رنگ مو با تاید

برخی از افراد برای پاک کردن رنگ موهایشان از پودر لباسشویی استفاده میکند ، با این که این روش میتواند برای برخی از رنگ موها اثرگذار باشد ولی بهتر است به جای این روش از ریموور رنگ مو که متناسب با ساختار مو تولید شده است و محصولی امن محسوب می شود استفاده کنید. 

مایع لباسشویی در برخی موارد میتواند باعث کم رنگ شدن موها شود ولی اثرش به قدری کم است که تاثیری روی از بین بردن رنگ موهای دائمی ندارد و فقط باعث خشکی شدید و وز شدن موها خواهد شد. 

شستن موها با تاید برای درمان ریزش مو و شوره سر 

شستن موها با تاید کاملا نتیجه معکوسی به شما میدهد و باعث افزایش ریزش موها خواهد شد. استفاده از پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی برای موها باعث می شود روغن طبیعی مو از بین برود ، کوتیکول مو باز شده در نتیجه موها خشک ، وز ، کدر و شکننده شوند و به مرور موهایتان کم پشت تر شود. 

شستن مکرر موها با تاید به جای این که به درمان شوره سر کمک کند باعث تحریک پوست سر و خشکی شدید و پوسته پوسته شدن بیشتر خواهد شد. 

شاید در ابتدا حس کنید شوره سرتان کم شده ولی به مرور شرایط بدتر خواهد شد. 

شستن موها با تاید برای درمان شپش

برای درمان شپش بهتر است از داروهای مخصوص آن استفاده کنید چون برای از بین بردن شپش با تاید باید چندین بار موها را با تاید بشویید که میتواند منجر به آسیب پوست و مو شود . 

برای کاهش این آسیب میتوانید موها را با وازلین یا روغن بادام چرب کنید. 

اگر با یک بار شستشوی موها با تاید برای از بین بردن شپش یا حساسیت پوستی یا ریزش مو روبرو شدید ، از تکرار آن جدا اجتناب کنید.

سایر گزینه های از بین بردن شپش سر مسلما مضرات کمتری برای شما به دنبال خواهد داشت. 

علت استفاده از تاید برای شستن موها در قدیم

در قدیم شوینده های متنوعی که به صورت اختصاصی تولید شده باشند مثل امروز در دسترس نبود و از تاید برای شستشوی همه چیز استفاه میکردند از سویی دیگر به دلیل نبود حمام در خانه ها و دیر به دیر حمام رفتن  و جمع شدن چربی زیاد و پوست اضافه روی سر ، از آنجا که تاید قدرت پاک کنندگی بسیار بالایی داشت مورد استفاده قرار می گرفت.

از سویی دیگر تاید میتوانست تا حدودی مشکل شیوع شپش در قدیم را کاهش دهد. 

برخی دیگر هم ادعا میکردند که شستشوی موها با تاید میتواند باعث پرپشتی موها شود که در این مورد هیچ گونه بررسی علمی انجام نشده است. 

برخی از افراد وز شدن و در نتیجه پف کردن موها بعد از شستشو با تاید را با پرپشت شدن آن اشتباه می گیرند.