۰ نفر

تمیزکاری خونه، نکات کاربردی مهم در نظافت منزل

۴ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۳۷
کد خبر: 647619
تمیزکاری خونه، نکات کاربردی مهم در نظافت منزل

اگر می خواهید خانه خود را تمیز کنید یا آن را قبل از رسیدن مهمان ها کمی مرتب کنید، دانستن این تکنیک های سریع و آسان می تواند روند کار را برایتان بسیار ساده تر کند.

تمیزکاری خونه در چه فاصله زمانی باید انجام شود؟

نظافت و بهداشت محیط  اطرافمان یکی از عواملی است که نقش ویژه ای در سلامت روحی و جسمی‌مان دارد. هر کدام از ما به علت مشغله‌ی زیاد و یا عدم آگاهی از روش های صحیح نظافتی، گاهی از زیر بار این مسئولیت شانه خالی میکنیم. اما  امروزه در دنیایی که سرعت حرف اول را می‌زند، باید یاد بگیریم کارهایمان را در کمترین زمان ممکن و به بهترین شکل انجام دهیم.  به همین خاطر تصمیم گرفتم که  10ترفند و نکات نظافت منزل از متخصصان ماهر و محبوب دنیا، از جمله را با شما به اشتراک بگذاریم.

۱- نکات کلیدی نظافت منزل : روغن زیتون

آیا اثر انگشت‌های روی یخچال شما را دیوانه کرده‌ است؟ اصلا نگران نباشید.! ملیسا مارکر، بنیانگذار شرکت، کانال یوتیوب و وبلاگ Clean My Space یک راه‌حل عالی پیشنهاد داده است. ” من از یک قطره روغن زیتون و یا روغن بچه برای تمیز کردن لکه های یخچال کمک می‌گیرم. یک قطره روغن بچه و یا زیتون را بر روی یک حوله‌ی کاغذی ریخته و یخچال را با آن تمیز کنید. روغن اثر انگشت را به طور کامل پاک کرده، سطح را برای مدتی طولانی تمیز نگه می دارد”.

۲- نکات کلیدی نظافت منزل : گچ سفید

بکی راپینچوک موسس Cleanmama.net اعلام کرد:” من به مردم پیشنهاد میکنم که یک تکه گچ سفید در آشپزخانه و رختکن خود قرار دهند. زیرا گچ به جذب و پاک کردن لکه های چربی و جذب روغن کمک می کند. این ترفند را می توانید بر روی روغن، کره ، سس مایونز و ….. انجام دهید. اگر به یک راه حل فوری نیاز دارید ولی هیچ گچی در دسترس ندارید، می توانید نشاسته‌ی ذرت و یا پودر تالک را بر روی لکه‌ی روغن ریخته و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند سپس آن را با دستمال تمیز کنید، مشاهده خواهید کرد که لکه ی چربی کاملا از بین می رود”.

۳- نکات کلیدی نظافت منزل :  جاروبرقی

دونا اسمالین کوپر، متخصص تعمیر و نگهداری منزل و نویسنده‌ی وبلاگ  amazon.com در یکی از مطالب خود نوشت”میخواهم نکته‌ای را به شما بگویم که شاید اکثر مردم آن را درک نکنند!! هول دادن جاربرقی به سمت جلو  بیشتر به خاطر بردن آن به موقعیت مناسب است و در واقع این کشیدن جاروبرقی به سمت خودتان است که خاک  و اشغالها را از بین می‌برد و این کار باید به آرامی صورت گیرد. ببابراین برای تمیز شدن فرش، ابتدا گرد و خاک اطراف را روی زمین بتکانید و سپس به آرامی جاروبرقی بکشید”.

 ۴- نکات کلیدی نظافت منزل : استفاده از بخارشو

دبرا جانسون مدیر برنامه‌ آموزشی شرکت Merry Maids در یکی از برنامه‌های خود اعلام کرد: “وقتی که شما برای نظافت از یک  پاک کننده ی شیمیایی استفاده می‌کنید، ممکن است  قسمت‌هایی از لکه ها روی سطح باقی بماند. همچنین گاهی لکه ها و گردو غبار خیلی سمج هستند و احتیاج به شستشوی بیشتری دارند. با این حال استفاده از بخارشو باعث می شود که هیچگونه لکه‌ای بر روی سطوح باقی نماند. همچنین شما می توانید از بخار شو برای تمیز کردن فرش نیز استفاده کنید”.

۵- نکات کلیدی نظافت منزل: نشاسته ذرت

به نظر ملیسا مارکر روش استاندارد تمیز کردن شیشه این است که یک قاشق چایخوری نشاسته ذرت را با یک فنجان سرکه سفید و یک فنجان آب مخلوط کرده و به عنوان شیشه پاک‌کن استفاده کنید. “این یک ترکیب جادویی است و نتایج باورنکردنی خواهید گرفت. نشاسته ی ذرت شیشه را روشن و شفاف کرده و باعث می شود که شیشه درخشندگی بی‌نظیری پیدا کند. همچنین نشاسته ذرت برای پاک کردن لکه‌های  چربی نیز کاربرد دارد”.

۶-  نکات کلیدی نظافت منزل : سرکه سفید

بکی راپینچاک می‌گوید:” احتمالا پاک کردن لکه های آب و رسوبات معدنی که در اطراف شیرهای حمام و آشپزخانه وجود دارد برایتان سخت باشد. شما میتوانید یک دستمال را به کمی سرکه سفید آغشته کرده و برای ۱۵-۵ دقیقه روی محل قرار دهید. سپس محل را با آب بشویید و آن را با دستمال خشک کنید. اسید موجود در سرکه باعث از بین رفتن رسوب، و براق شدن شیرآلات می شود. همچنین شما می توانید از یک ترفند مشابه برای دوش حمام خود استفاده کنید. یک نایلون را از سرکه سفید پر کرده و به سر دوش ببندید و اجازه دهید برای یک شب بماند، سپس روز بعد آن را بشویید. 

۷- نکات کلیدی نظافت منزل : سیم ظرفشویی

دونا اسمالین کوپر میگوید:” من هر سه ماه یکبار از سیم ظرفشویی برای تمیز کردن درهای شیشه ای حمامم استفاده میکنم. سیم ظرفشویی راحتتر از سایر روشها که تا به حال امتحان کردم، صابون و لکه های آب را تمیز می کند و باعث خراشیدگی شیشه ها هم نمی شود. راه دیگری که نظافت حمام را برایتان آسانتر می کند این است که، بعد از هربار استحمام ، دوش را حتما بشویید.”  

۸- نکات کلیدی نظافت منزل : پنکه سقفی

توصیه ی دبرا جانسون اینست که:” پنکه سقفی یک اصطلاح است و در واقع منظور من این است که تمیزکاری اتاق همیشه باید از بالا به سمت پایین باشد تا هیچوقت یک سطح را دوبار تمیز نکنید. همیشه نظافت را از دورترین نقطه به ورودی اتاق شروع کنید. مثلا در اتاق خواب، ابتدا با پاک کردن تیغه‌های پنکه ی سقفی شروع کنید، سپس تابلو، قفسه ها و تختتان را مرتب کنید و در آخرین مرحله کف اتاق را تمیز کنید”.

۹- نکات کلیدی نظافت منزل : برس دستشویی

هیچ کس تمیز کردن توالت را دوست ندارد اما ملیسا مارکر یک ترفند را به شما آموزش خواهد داد که این کار خیلی برایتان منزجر کننده نباشد. ” پس  از برش کشیدن توالت، ده دقیقه برس را به صندلی توالت و یا دیوار تکیه دهید تا خشک شود سپس آن را در  نگهدارنده‌اش قرار دهید.  زیرا برس مرطوب واقعا نفرت انگیز است. من این نکته را سالهاست برای مردم به اشتراک میگذارم و هر کدام که برای بار اول آن را می شوند خیلی هیجان زده می شوند”. 

۱۰-  نکات کلیدی نظافت منزل : کیسه های زیپ دار

آیا شما هم لباس های ورزشی غیرقابل شستشو مثل کلاه ایمنی دارید که نمی دانید چطور بوی بد آنها را برطرف کنید. بکی راپینچوک پیشنهاد می کند که :” کلاهتان را درون یک کیسه پلاستکی زیپ دار قرار داده و برای یک شبانه روز در فریزر قرار دهید. هوای سرد باکتریها و بوهای بد را از بین می‌برد. بهترین نکته در مورد استفاده از فریزر این است که چون باکتری نمی تواند در دمای زیر صفر درجه رشد کند، در نتیجه شما مجبور نیستید بعد از این کار فریزرتان را تمیز کنید”.