۰ نفر

۱۲ روش دفع مارمولک از خانه و حیاط با قهوه ،فلفل و مواد طبیعی دیگر

۴ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۱۲
کد خبر: 647617
۱۲ روش دفع مارمولک از خانه و حیاط با قهوه ،فلفل و مواد طبیعی دیگر

مارمولک‌ها مهمانان ناخوانده‌ای هستند که دردسرهای زیادی در خانه برای‌تان ایجاد می‌کنند. با این‌که مارمولک‌ها از پشه‌ها، آفت‌ها، و عنکبوت‌ها تغذیه می‌کنند و محیط اطراف را تمیز نگه می‌دارند، ولی صرف‌نظر از این حقیقت، حضور آن‌ها در خانه آرامش را از بین می‌برد.

دفع مارمولک از خانه با روش های خانگی بسیار موثر برای خلاص شدن از مارمولک ها

به گزارش اقتصاد آنلاین، این موجود خزنده‌ی کوچک آسیب و ضرری به آدم نمی‌رساند، ولی خیلی‌ها وقتی چشم‌شان به مارمولک می‌افتد، از وحشت پا به فرار می‌گذارند. این موجودات خیلی سریع حرکت می‌کنند و اندازه‌شان از ۷ سانتی‌متر تا ۱۵ سانتی‌متر یا حتی بیش‌تر متغیر است. اگر مارمولکی را دیدید که روی دیوارتان می‌خزد، اصلا مضطرب نشوید. پیش از آن‌که از راه‌های خانگی موجود در این مقاله برای خلاصی از شر مارمولک‌ها استفاده کنید، اول روزنامه‌ها و مجله‌های روی هم انباشته شده، لباس‌های کثیف، و آشپزخانه‌ی نامرتب‌تان را سر و سامان دهید؛ و در اسرع وقت زباله‌ها را از خانه خارج کنید. سموم دفع کننده‌ی مارمولک موجود در بازار می‌توانند برای کودکان و حیوانات خانگی‌تان مضر باشند. در ادامه به برخی راه‌های خانگی مهربان با محیط زیست اشاره می‌کنیم که می‌توانید برای از بین بردن مارمولک در خانه از آنها استفاده کنید.

راه‌های خانگی برای خلاصی از شر مارمولک‌ها

۱. پوسته‌ی تخم مرغ

با استفاده از این روش، مارمولک‌ها از خانه‌تان می‌روند، زیرا بوی تخم مرغ باعث می‌شود آن‌ها فکر کنند موجود زنده‌ی خطرناکی در همه‌ی جای خانه وجود دارد. از این رو، پوسته‌های تخم مرغ را در هر گوشه‌ای از خانه، لای درها، پشت پنجره‌ها و غیره قرار دهید.

۲. پودر قهوه

این روش بسیار موثری برای خلاصی از شر مارمولک‌ها است. تنباکو و پود قهوه را با هم مخلوط کنید و شکل توپ در بیاورید. این توپ‌ها را در هر گوشه‌ای از خانه قرار دهید، به خصوص در جاهایی که مارمولک‌ها بیش از همه رفت و آمد می‌کنند. مارمولک‌ها بعد از خوردن این توپ‌ها یا ممکن است از بین بروند یا از خانه‌تان فرار کنند.

۳. سیر

مارمولک‌ها نمی‌توانند بوی سیر را تحمل کنند. ممکن است این راه خانگی کمی عجیب به نظر برسد، ولی آویزان کردن چند حبه سیر در اطراف خانه‌تان مارمولک‌ها را از آن‌جا فراری خواهد داد.

هم‌چنین می‌توانید چند حبه سیر را در گوشه‌ها و ورودی‌های خانه قرار دهید یا آب سیر را در مسیرهای رفت و آمد مارمولک‌ها اسپری کنید.

۴. اسپری فلفل

اسپری فلفل مارمولک‌ها را اذیت می‌کند. این راه خانگی باعث می‌شود آن‌ها از خانه‌تان فرار کنند. با ترکیب فلفل سیاه خرد شده و آب، محلولی تهیه کنید. این محلول را در تمام اطراف خانه، قفسه‌های آشپزخانه، زیر اجاق گاز، یخچال و پشت لوله‌ها و غیره اسپری کنید.

۵. پیاز

پیاز حاوی ترکیبات گوگردی است؛ همین ترکیبات باعث بوی بد آن می‌شوند. مارمولک‌ها نمی‌توانند بوی تند پیاز را تحمل کنند. تعدادی پیاز را اطراف همه‌ی درها، پنجره‌ها، و تمام سایر ورودی‌های ممکن آویزان کنید. یا این‌که، مقداری پیاز را در محل‌های رفت و آمد مارمولک‌ها بگذارید. با این کار، این خزنده‌ی کوچک به زودی از خانه‌تان کوچ خواهد کرد.

به علاوه، می‌توانید محلول تهیه شده از آب پیاز و مقداری آب را در اطراف خانه اسپری کنید تا مارمولک‌ها از خانه‌تان بروند.

۶. قرص‌های نفتالین

قرص‌های نفتالین مارمولک‌ها را از خانه‌تان فراری می‌دهند. فقط کافی است این قرص‌ها را در گوشه‌های خانه، کمدهای لباس، زیر اجاق گاز، سینک ظرف‌شویی و ورودی خانه‌تان قرار دهید. این روش یکی از رایج‌ترین راه‌های خانگی برای خلاصی از شر مارمولک‌ها است.

هم‌چنین می‌توانید به جای قرص نفتالین از قرص‌های ضد بید استفاده کنید.

۷. کاغذ مگس گیر

کاغذ مگس گیر نه تنها مگس‌ها را به دام می‌اندازد، بلکه مارمولک‌ها را نیز گیر می‌اندازد. این کاغذها را روی دیوار بچسبانید. مارمولک‌ها به این کاغذها می‌چسبند؛ البته لازم نیست آن‌ها را بکشید؛ می‌توانید به آسانی آن‌ها را از خانه‌تان بیرون بیندازید.

۸. آب سرد

هر کجا یک مارمولک دیدید، روی آن آب یخ بریزید. این روش یکی از آسان‌ترین و موثرترین راه‌های خانگی برای خلاصی از شر مارمولک‌ها است. آب سرد باعث می‌شود آن‌ها لحظه‌ای قادر به حرکت نباشند. آن‌گاه می‌توانید آن‌ها را به راحتی از خانه بیرون بیندازید؛ و نیازی هم به کشتن آن‌ها نیست.

۹. سس تاباسکو(فلفل)

درست مانند اسپری فلفل سیاه، مارمولک‌ها از بوی تند سس تاباسکو نیز متنفر هستند. ۲ قاشق غذاخوری از این سس را در آب حل کنید و آن را داخل ظرف اسپری بریزید. این محلول را روی قاب پنجره‌ها، پشت کمدها یا گوشه‌های خانه اسپری کنید تا مارمولک‌ها از خانه‌تان دور شوند.

۱۰. پر طاووس

پرهای طاووس را در محل‌هایی قرار دهید که معمولا مارمولک‌ها را در آن‌جا مشاهده می‌شوند. از آن‌جا که طاووس‌ها مارمولک‌ها را می‌خورند، می‌توانید با قرار دادن پرهای زیبای این پرنده، آن خزنده‌های آزاردهنده را بترسانید!

۱۱. قرص‌های فنیل

فقط کافی است قرص‌های فنیل را در تمام ورودی‌های ممکن خانه‌تان قرار دهید. بوی فنیل مارمولک‌ها را از خانه‌تان فراری می‌دهد.

۱۲. روش جعبه‌های کارتن

اگر واقعا دل‌تان نمی‌خواهد از هیچ راهی به مارمولک‌ها آسیب برسانید، به راحتی می‌توانید با گیر انداختن‌شان در جعبه‌های کارتن‌، آن‌ها را از خانه خارج کنید.

چه کنید!

الف. خانه‌تان را همیشه تمیز نگه دارید؛ زمین را مرتبا گردگیری کنید، به خصوص بعد از خوردن غذا.

ب. برای پوشاندن منافذ پنجره از توری‌های فلزی استفاده کنید.

پ. نور باعث جذب مارمولک‌ها می‌شود؛ بنابراین اگر بیرون خانه‌تان مارمولکی مشاهده کردید، نور خانه را کم کنید.

ت. هم‌چنین می‌توانید گربه به خانه‌تان بیاورید. گربه در بیرون کردن مارمولک‌ها حتما کمک‌تان می‌کند.

ث. سعی کنید تمام حشرات را از خانه‌تان خارج کنید. اگر مارمولک‌ها حشره‌ای برای شکار پیدا نکنند، طبیعتا خانه‌تان را ترک خواهند کرد.

ج. وسایل خانه‌تان را با فاصله‌ی ۱۵ سانتی‌متری از دیوارها قرار دهید.

چ. منافذ کوچک خانه‌تان را با استفاده از موادی نظیر فوم، سیلیکون، سیم ظرف‌شویی و غیره مسدود کنید.

ح. رعایت مسائل بهداشتی در کاهش تعداد مارمولک‌های داخل خانه‌تان تاثیرگذار خواهد بود.

چه نکنید!

الف. سطل‌های زباله‌تان را آن قدر پر نگه ندارید که باعث جذب مارمولک‌ها شوند.

ب. درها و پنجره‌ها را به مدت طولانی باز نگذارید.

پ. ذرات غذای‌تان را زمین نریزید.

ت. از آویزان کردن قاب عکس‌های متعدد روی دیوار خودداری کنید، زیرا مارمولک‌ها علاقه دارند پشت این قاب عکس‌ها جا خوش کنند.

ث. آب‌های راکد را در خانه و اطراف خانه‌تان خشک کنید.