۰ نفر

راهنمای اخذ بورسیه تحصیلی در انگلستان

۴ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۲۰
کد خبر: 647527
راهنمای اخذ بورسیه تحصیلی در انگلستان

کشور انگلستان بر اساس شاخصه‌های مختلفی مثل سطح علمی و توسعه یافتگی، قرار داشتن بهترین دانشگاه‌های جهان مثل دانشگاه آکسفورد و کمبریج، ارائه مدرک‌های تحصیلی معتبر و شناخته شده در سراسر جهان، یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در جهان است. یکی از بزرگترین مشکلاتی که دانشجویان خارجی با آن رو به رو می‌شوند، هزینه‌های تحصیل در این کشور است.

 شهریه‌های دانشگاه و کالج‌های این کشور از حدود سالی 10،000 پوند شروع می‌شود و می‌تواند بر اساس دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی تا 38،000 یا بالاتر ادامه داشته باشد. همچنین هزینه تحصیل در مدارس این کشور هم بین 15،000 تا 30،000 پوند در سال برآورد می‌شود.  بنابراین تعداد قابل توجهی از افرادی که مایل به تحصیل در این کشور هستند نیاز به بورسیه تحصیلی انگلیس خواهند داشت. 

بورسیه نوعی کمک مالی است که به دانشجوها یا دانش آموزان اعطا می‌شود تا تحصیلات خود را ادامه دهند. این بورسیه ها در نقاط مختلف دنیا بر اساس معیارهای مختلفی ارائه می‌شوند. این معیارها می‌تواند شامل ارزیابی شایستگی از لحاظ تحصیلی، ملیت (بسیاری از بورسیه برای ملیت‌ها یا گروه‌های نژادی خاص در نظر گرفته می‌شود) توانایی‌های ورزشی و نیاز مالی باشد. بورسیه‌ها می‌توانند دارای پیش شرط هایی باشند و در صورت رعایت یا رعایت نشدن این پیش شرط‌ها، ادامه پیدا کنند یا منقضی شوند.

انگلستان پس از آمریکا دومین کشور با بیشترین میزان پذیرش دادن به دانشجوهای خارجی ارائه بورسیه به این دانشجویان است؛ البته بیشتر این بورسیه در دانشگاه و به خصوص در مقاطع بالای تحصیلی در دسترس خواهد بود و تعداد و میزان بورسیه‌هایی که در اختیار دانشجوهای بین المللی قرار می‌گیرد، در مقایسه با آمریکا کمتر است.

1

تحصیل در انگلیس

سالانه حدود 500،000 دانشجو خارجی به قصد تحصیل به این کشور وارد می‌شوند. شهریه مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این کشور حدود 2 تا 3 برابر دانشجوهای خارجی خواهد بود ولی امکان دریافت بورسیه وجود دارد. هنگام اقدام برای اخذ بورسیه از دانشگاه‌های انگلستان باید به این نکته توجه داشته باشید که رقابت برای  این بورسیه‌ها یا منابع مالی ارائه شده بسیار بالاست و افراد یا گروه‌های دولتی یا آموزشی که این بورسیه‌ها را اهدا می‌کنند بسیاری از شاخصه‌ها را در نظر می‌گیرند و سابقه تحصیلی، غالباً یکی از آنهاست.

2

بورسیه تحصیلی در انگلستان

بورسیه مدارس انگلیس

در مقطع دبیرستان، مبلغ شهریه و همچنین نوع و میزان بورسیه  مدارس انگلیس در صورت امکان، بسته به هر مدرسه متفاوت خواهد بود اما معمولا شهریه مدارس دولتی حدود 15،000 پوند در سال و مدارس خصوصی حدود 30،000 پوند است. قانون جامعی برای بورسیه مدارس انگلیس  تعیین نشده و هر مدرسه معیارهای سنجش مخصوص به خود را دارد. معمولاً این معیارها شامل سوابق تحصیلی، سطح تسلط به انگلیسی و عملکرد و نمرات شما در آزمون‌های ورودی این مدرسه که عموماً شامل سوالات ریاضی، هوش و زبان انگلیسی می‌شوند و دانش آموزان متقاضی باید عملکردی استثنایی داشته باشد. میزان بورسیه مدارس انگلیس می‌تواند از حدود 15-20 درصد تا نیمی از هزینه‌های تحصیل  یا هزینه‌های تحصیل و هزینه های خوابگاه را پوشش دهد.

مدارس دولتی انگلستان به دانش آموزان بین المللی بورسیه ارائه نمی دهند اما میزان شهریه دریافتی آنها از دانش آموزان به طور میانگین حدود 50 درصد پایین تر است. برای اطلاع از وجود  یا جزییات دریافت بورسیه مدارس انگلستان نیازمند مطالعه سایت این مدارس و مکاتبه با آن ها دارید.

بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های انگلیس

حدود 1500 بورسیه برای ورود به دانشگاه‌های برتر انگلستان توسط دانشجوهای خارجی در سال تحصیلی 2022/2023 وجود خواهد داشت. این بورسیه ها به طور میانگین حدود دو هزار پوند را برای هزینه های مربوط به تحقیقات و تحصیل همراه با پوشش دادن هزینه های شهریه‌ها، هزینه‌های اقامت، بیمه درمانی و کمک هزینه‌های سفر اعطا می‌کنند.

تعدادی از این بورسیه‌ها توسط دولت انگلستان ارائه شده، و بقیه توسط دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های واسطه و یا کمک‌های دولتی کشور بومی دانشجوی خارجی اعطا می‌شوند. تعداد چشمگیری از این بورسیه‌ها تنها برای دانشجوهای یک کشور خاص مثل چین، روسیه، هند، کشورهای آفریقایی و... است و با کمک دولت یا موسسات خصوصی و با هدف کمک به پیشرفت دانشجوهای بومی در نظر گرفته شده‌اند.

بورسیه‌های شناخته شده و مطرح

چند نمونه از بورسیه‌های جامع ارائه شده به دانشجوهای خارجی شامل:

بورسیه های Chevening

این بورسیه‌ها توسط دولت انگلستان به دانشجوهای با سابقه تحصیل چشمگیری که دارای توانایی رهبری بالا هستند، اعطاء خواهد شد. دریافت کنندگان این بورسیه توسط سفارت انگلستان انتخاب شده و امکان کسب این بورسیه در ایران هم وجود دارد.

این بورسیه تنها در مقطع فوق لیسانس و در تمامی رشته‌ها در دسترس است و یک بورسیه کامل محسوب می‌شود که شهریه دانشگاه، هزینه زندگی و هزینه بلیط سفر به انگلستان را پوشش می‌دهد. پس از کسب این بورسیه و بر اساس شایستگی شما، اجازه ورود به یکی از دانشگاه‌های برتر انگلستان برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس را خواهید داشت. علاوه بر مدرک زبان و سوابق تحصیلی مرتبط، نیاز به داشتن حدود دو سال سابقه کار و اقدام برای دریافت پذیرش از سه دانشگاه مورد تایید و کسب پذیرش اولیه از حداقل یکی از آن‌ها تا جولای سال بعد از ارسال مدارک دارید.

Euraxess UK

اهدای این بورسه توسط British Council صورت می‌گیرد و به طور ویژه برای افراد محقق طراحی شده است. این افراد در سه مقطع دکترا، فوق دکترا و فوق دکترا با بیش از 6 سال سابقه تحقیقات جذب شده و اجازه گسترش دادن تحقیقات خود در دانشگاه‌ها یا مراکز تحقیقاتی انگلستان را خواهند داشت. 

بورسیه های گیتس کمبریج

این بورسیه کامل بوده و تمام هزینه‌های شهریه و هزینه‌های اضافی مربوط به تحصیل در دانشگاه کمبریج را پوشش می‌دهد. همچنین در تمام رشته‌های ارائه شده توسط این دانشگاه در مقطع فوق لیسانس و بالاتر در دسترس خواهد بود. برای اخذ بورسیه تحصیلی انگلیس نیاز دارید با دانشگاه در مورد جزئیات آن ارتباط داشته باشید و از حدود یک سال تا 18 ماه قبل از شروع ترم مدارک خود را ارسال کنید. همچنین برای کسب این بورسیه نیازمند ارائه مدارکی که وضعیت مالی شما را شرح دهد نیز هستید.

بورسیه تحصیلی کلارندون در دانشگاه آکسفورد

حدود ۴۷ درصد دانشجوهای دانشگاه آکسفورد در مقطع فوق لیسانس و دکترا، بورسیه دریافت کردند. بورسیه‌های Clarendon یکی از بورسیه‌های ارائه شده توسط این دانشگاه است. این بورسیه کامل، تمام هزینه‌های تحصیل به علاوه مبلغی به عنوان هزینه‌های زندگی را به طور‌ماهانه به افراد تحت پوشش این بورسیه ارائه می‌دهد و در تمام رشته‌های مقطع تحصیلات تکمیلی در دسترس خواهد بود.

3

تحصیل رایگان در انگلیس

واضحاً برای دریافت بورسیه‌های اشاره شده در بالا رقابت فشرده‌ای وجود خواهد داشت اما، بورسیه‌های زیاد دانشگاه ‌های دیگری هم مثل:

·         The University of Edinburgh

·         University of Leeds

·         College of Science and Engineering

·         Cass Business School

·         Kent Business School

و بسیاری از موسسات آموزشی دیگر نیز وجود دارند که اخذ بورسیه آنها آسان‌تر خواهد بود و برخی، این بورسیه‌ها را در‌مقاطع پایین تر از لیسانس نیز ارائه می‌دهند. البته به یاد داشته باشید که هر چقدر سطح تحصیلات شما بالاتر باشد، شانس بیشتری برای کسب بورسیه  و تحصیل رایگان در انگلیس خواهید داشت. برای دریافت اطلاعات و جزئیات بیشتر در مورد تحصیل رایگان در انگلیس  و دریافت بورسیه‌های تحصیلی ارائه شده در این کشور در مقاطع مختلف و شروع مراحل اخذ آنها با شرکت بلو اسکای تماس بگیرید.