۰ نفر

با نخود فرنگی غذا چی بپزم؟ (هم نونی هم برنجی)

۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۹:۱۳
کد خبر: 647410
با نخود فرنگی غذا چی بپزم؟ (هم نونی هم برنجی)

نخود سبز یا نخود فرنگی، یکی از مقوی‌ترین انواع حبوبات است که می‌توان با آن انواع غذاها، سوپ‌ها و سالادهای جدید و خوشمزه‌ را طبخ کرد.

انواع غذاهای برنجی و نونی با نخودفرنگی

به گزارش اقتصاد آنلاین، نخود سبز، گیاهی از دسته حبوبات است که دانه‌های آن در غلافی کیسه مانند قرار گرفته‌اند. کیسه‌های این گیاه از گل به عمل می‌آیند و به همین دلیل، نوعی میوه هستند؛ اما دانه‌های نخود سبز در دسته گیاهان طبقه‌بندی می‌شوند. نخود فرنگی از گذشته مانند بسیاری از سبزیجات دیگر برای آشپزی به کار می‌رفت. این گیاه غالبا در فصول سرد سال از شروع زمستان تا اوایل تابستان کشت می‌شود.

نخود از معدود حبوباتی است که هم به‌صورت پخته و هم خام مصرف می‌شود. جالب است بدانید که ‌تنها ۵ درصد از نخود در سراسر جهان به‌صورت خام فروخته می‌شوند و باقی آن‌ها یخ‌زده یا کنسرو شده هستند. نخود یخ‌زده، طعم خود را حفظ می‌کند و حاوی سدیم کمتری است و به همین علت ترجیح داده می‌شود. 

نخود سبز، کم چرب، شیرین مزه و برای متابولیسم پروتئین‌ها، چربی‌ها، و کربوهیدرات‌ها بسیار مهم هستند. این گیاه منبع غنی آمینو اسیدهای ضروری، سیستئین و لیسین، ویتامین B، ویتامین E، ویتامین K، منگنز، فیبر رژیمی، ویتامین B، مس، فسفر و اسید فولیک، منیزیم، آهن، پتاسیم و کلوئین هستند.

از فواید این گیاه سبز می‌توان به کنترل وزن، جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از ورم مفاصل و آلزایمر، پیشگیری از سرطان معده، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سیستم گوارشی، کاهش اختلالات معده و گوارشی، پیشگیری از بیماری‌های قلبی، تنظیم قند خون، بهبود هضم، جلوگیری از چین و چروک و سلامت روان اشاره کرد. پس سعی کنید نخود سبز را بیشتر در برنامه غذایی خود بگنجانید.

نخود سبز معمولا به‌عنوان مخلفات کنار غذا شناخته می‌شود؛ اما می‌توان از آن برای طبخ انواع غذاها از جمله سوپ‌های دودی، «کاچوری» (kachori) تند و پنکیک‌های خارق‌العاده استفاده کرد. پس با کجارو همراه باشید و ۱۰ دستور پخت برتر نخود سبز را یاد بگیرید.

۱. سوپ نخود سبز با بادام و سوسیس گوشت

سوپ نخود سبز، یک غذای بسیار ساده و مقوی است که می‌تواند به‌عنوان یک غذای گیاهی سرو شود. شما می‌توانید از آب سبزیجات برای طبخ این غذا استفاده کنید و به‌جای سوسیس گوشت و بادام، در آن بادام‌های تفت داده شده با نمک و پاپریکای دودی بریزید.

مواد لازم:

روغن زیتون، سیب قرمز شیرین خردشده، کلم بروکلی، کدوی تابستانی، نخود سبز یخ‌زده، کلم پیچ خردشده، آب سبزیجات یا آب مرغ، نمک و برگ‌های جعفری تازه. شما برای طبخ «کرامبل» (crumble) به سوسیس گوشت، روغن زیتون، پاپریکای دودی و بادام نیاز دارید.

طرز تهیه:

روغن زیتون را در یک ماهیتابه یا ظرف کاسرول بریزید و روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سیب‌ها را در آن بریزید و برای ۲ دقیقه تفت دهید. سپس بروکلی را به سیب‌ها اضافه کنید و برای ۲ تا ۴ دقیقه تفت دهید تا نرم شوند. کدو، نخود سبز و کلم پیچ را در ماهیتابه بریزید و برای ۴ دقیقه دیگر تفت دهید تا نخودها یخزدایی شوند و کلم پیچ، آب بیندازد.

آب مرغ داغ را در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید تا به جوش بیفتد. سپس درب ماهیتابه را بگذارید و آن‌قدر بپزید تا سیب و بروکلی نرم شوند. مایه سوپ را در یک غذاساز یا مخلوط‌کن بریزید و میکس کنید تا یک پوره یک‌دست حاصل شود. سپس آن را مزه کنید و به آن نمک و فلفل سیاه بزنید.

برای طبخ کرامبل، سوسیس‌ها را در ماهیتابه روی شعله متوسط گاز با روغن زیتون سرخ کنید. سپس پاپریکای دودی و بادام‌ها را به آن‌ها بیفزایید و آن‌ها را آن‌قدر تفت دهید تا بادام‌ها کاملا تست شوند. سوپ را با کرامبل سوسیس و جعفری تزئین کرده و سرو کنید.

۲. ریزوتوی «ریسی و بیسی»

«ریسی و بیسی»، یک غذای کلاسیک ایتالیایی است که به‌صورت سنتی در جشن سنت مارک خورده می‌شود

«ریسی و بیسی» (Risi e bisi)، یک غذای کلاسیک ایتالیایی است که به‌صورت سنتی در جشن سنت مارک خورده می‌شود. برای تهیه این سوپ سعی کنید از نخود سبزهای تازه و باکیفیت‌ترین پنیر پارمیسان موجود استفاده کنید.

مواد لازم:

نخودسبز تازه داخل غلاف، پیاز، آب جوش، روغن زیتون، کره، نمک، فلفل سیاه، دنبه، برنج، جعفری و نعنای تازه خردشده و پنیر پارمیسان.

طرز تهیه:

نخود سبزها را از غلاف دربیاورید. سپس غلاف‌ها را به‌همراه یک نصفه پیاز در آب جوش بریزید و آن را برای یک دقیقه بجوشانید تا مایه «ریزوتوی» شما آماده شود. سپس آن را از روی گاز بردارید. پیازهای خردشده را در روغن و کره بیندازید و روی حرارت ملایم گاز، کمی آن‌ها را تفت دهید تا نرم شوند. سپس دنبه را در آن بریزید و برای چند دقیقه دیگر تفت دهید. این ترکیب را با نمک و فلفل مزه‌دار کنید.

برنج را در مخلوط پیاز بریزید و برای ۲ دقیقه هم بزنید تا تمام دانه‌های برنج به مواد آغشته شوند. مقدار کافی از مایه آماده شده را در برنج بریزید. این مقدار به سرعت بخار می‌شود. شعله گاز را کم کنید و بخش دیگری از مایه را در آن بریزید و برنج را آرام آرام بپزید تا تمام آب را به خود جذب کند.

در انتهای پخت، نخودها، نعنا و جعفری را در برنج بریزید و آن را مزه کنید تا اگر به نمک بیشتری احتیاج بود، به آن اضافه کنید. مواد خوراک خود را بچشید تا متوجه شوید که چه زمانی آماده هستند. «ریسی و بیسی»، برخلاف دیگر ریزوتوها باید شبیه به یک سوپ غلیظ باشد. شعله گاز را خاموش کنید. پنیر پارمیسان، کره، نعنا و جعفری را در ریزوتو بریزید.

درب ماهیتابه را بگذارید و آن را به‌مدت چند دقیقه رها کنید. سپس آن را سرو کنید.

۳. کاچوری نخود سبز

کاچوری، یک اسنک لذیذ سرخ شده تند است که اصالت آن به شبه جزیره هند برمی‌شود. کاچوری‌ها در دوران گذشته از محبوبیت بالایی در هند برخوردار بودند و قدیمی‌تر از سمبوسه‌ها هستند.

شما می‌توانید کاچوری خوشمزه پرادویه نخود سبز (Pea kachori) را از قبل در خانه درست کنید و آن‌ها را در فریزر بگذارید. سپس در زمان سرو، آن‌ها را سرخ کنید و از طعم آن در کنار خانواده و دوستان لذت ببرید.

مواد لازم:

مواد داخل کاچوری، زنجبیل خردشده، فلفل سبز چیلی خردشده، نخودسبز یخ‌زده، روغن کانولا، دانه خردل، پودر دارچین، ادویه گرام ماسالا، زردچوبه، نمک و پودر چیلی هستند. برای خمیر کاچوری نیز به آرد ساده سفید، نمک، روغن کانولا و آب داغ نیاز دارید.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. زنجبیل و فلفل چیلی را در یک غذاساز بریزید و میکس کنید تا یک خمیر به دست بیاید. آن را کنار بگذارید. سپس نخود سبزها را میکس کنید و کنار بگذارید.

دانه‌های خردل را روی شعله متوسط گاز در یک ماهیتابه کمی تفت دهید و وقتی به ترق تروق کردن افتادند، خمیر زنجبیل و چیلی را به آن‌ها بیفزایید و برای چند دقیقه آن‌ها را تفت دهید. سپس نخود سبزها را به آن‌ها اضافه کنید و برای ۵ دقیقه دیگر تفت دهید. ادویه گرام ماسالا، زردچوبه، نمک و پودر چیلی را در ماهیتابه بریزید و برای ۲ دقیقه بپزید تا هیچ رطوبتی وجود نداشته باشد، اما نخودها کماکان سبز باشند. مواد داخل ماهیتابه را در یک کاسه بریزید و کنار بگذارید.

برای درست کردن خمیر، آرد، روغن و نمک را در یک کاسه بریزید و ورز دهید. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید و ورز دهید تا یک خمیر سفت به دست بیاید. دستانتان را به روغن آغشته کنید و خمیر را به‌شکل یک گلوله بزرگ دربیاورید.

از خمیر به‌اندازه یک مارشمالو بردارید. گلوله خمیری را در یک کاسه آرد بغلتانید و آن را به‌شکل یک دایره دربیاورید.یک قاشق از مخلوط نخود سبز را در وسط دایره‌های خمیری بریزید و آن را رول کنید. سپس آن‌ها را در یک سینی مخصوص فر چرب شده بچینید و برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در فربپزید تا طلایی قهوه‌ای شوند.

۴. نخود سبز، نعنا و پنیر ریکوتا

چه کسی ترکیب نخود سبز و نعنا را در فصل تابستان دوست ندارد؟ شما می‌توانید با افزودن خرده نان و پنیر ریکوتا، یک غذای لذیذتر و فوق‌العاده‌تر خلق کنید که بدون شک همه را به خود علاقه‌مند خواهد کرد.

مواد لازم:

جعفری، خرده نان تست شده، لوبیا قرمز، آب لیموی تازه، روغن زیتون فرآوری نشده، نخود سبز تازه، برگ نعنا، جوانه گیاه نخود سبز، پنیر ریکوتا، نمک و فلفل سیاه.

طرز تهیه:

جعفری ساطوری خردشده را با خرده نان‌های تست شده در یک هاون بکوبید. سپس لوبیا قرمز را در آب جوش و نمک بیندازید تا کمی بپزند. آن‌ها را آبکش کنید، اما آب آن را نگه دارید. نخود قرمزها را روی یک منقل کباب کنید. آن‌ها را در یک بشقاب بریزید و به آن‌ها روغن زیتون، آب لیمو، نمک و فلفل سیاه بزنید.

در همان قابلمه آب لوبیا قرمزها، نخود سبزها را بپزید و آبکش کنید. در یک کاسه، نعنا و جوانه نخود سبز را مخلوط کنید. سپس لوبیا قرمزها و نخودسبزها را به سالاد اضافه کنید. پنیر ریکوتا را روی سالاد قرار دهید و آن را با آب لیمو و روغن زیتون مزه‌دار کنید. کار خود را با پاشیدن مخلوط جعفری و خرده نان روی سالاد به اتمام برسانید.

۵. چاشنی نخود سبز و گشنیز

چاشنی نخود سبز و گشنیز (Green pea and coriander spread) را می‌توان از یک روز جلوتر درست کرد و در یک ظرف شیشه‌ای دردار در یخچال نگهداری کرد. شما می‌توانید این چاشنی را به‌مدت ۲ تا ۳ روز در یخچال نگه دارید. اگر کره بادام در دسترستان نبود، از ارده یا خمیر کنجد استفاده کنید.

مواد لازم:

نخود سبز تازه یا یخ‌زده، گشنیز، کره بادام، سیر رنده شده، سس تاباسکو، نمک و فلفل سیاه.

طرز تهیه:

نخود سبزها را بخارپز کنید تا نرم شوند. سپس آن‌ها را در دمای اتاق خنک کنید. نخود سبزها، کره بادام، گشنیز، سیر، سس تاباسکو، نمک و فلفل سیاه را در یک غذاساز بریزید و میکس کنید تا یک مخلوط پوره‌ای شکل به دست بیاید. اگر احساس کردید که مخلوط شما غلیظ است و در غذاساز میکس نمی‌شود، کمی آب به آن اضافه کنید.

چاشنی را امتحان کنید و در صورت نیاز به آن، نمک و فلفل بیشتری بزنید. چاشنی گشنیز و نخود سبز را روی نان‌های برشته بمالید و سرو کنید.

6. غذا با نخود فرنگی و ذرت

یکی از انواع غذا با نخود فرنگی از ترکیب ذرت با نخود فرنگی و سایر سبزیجات درست می‌شود. این غذا که در واقع نوعی سالاد ماکارونی است به صورت سرد سرو می‌شود.

مواد لازم

پاستای فرمی ۲ پیمانه

سیب زمینی متوسط ۱ عدد

هویج پخته و نگینی خرد شده ۱/۲ پیمانه

ذرت پخته ۱/۲ پیمانه

پیازچه ریز خرد شده ۱ قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی نگینی خرد شده ۱/۲ پیمانه

کرفس نگینی خرد شده ۱/۲ پیمانه

سس مایونز ۳ قاشق غذاخوری

ماست چکیده شیرین ۵ قاشق غذاخوری

آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل به میزان لازم

دستور تهیه:

قابلمه‌ی متوسطی را تا نیمه آب کرده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. پاستای فرمی را به همراه کمی نمک در آب جوش بریزید و اجازه دهید حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی حرارت بالا بجوشد تا پاستا نرم شود.

پاستا را آبکش کرده و کمی آب سرد روی آن بدهید. پاستا را کنار بگذارید تا آب آن خارج شود.

سیب زمینی را آبپز کرده، پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید.

سیب زمینی نگینی، هویج نگینی، ذرت پخته، پیازچه خرد شده، گوجه فرنگی خرد شده، کرفس نگینی و پاستای آبکش شده را در کاسه‌ای بریزید.

سس مایونز، ماست چکیده، آبلیمو، نمک و فلفل را در کاسه دیگری ریخته و با چنگال بزنید تا کاملا مخلوط و یکدست شوند.

سس آماده شده را روی مواد ریخته و هم بزنید تا سس به خورد مواد برود.

سالاد را ۳-۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود، سپس مصرف کنید.

7. خورش نخود فرنگی خوشمزه

خورش نخود فرنگی ترکیب رنگی زیبا و جذابی دارد و به دلیل داشتن پروتئین گوشتی و انواع سبزیجات از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

مواد لازم

پیاز متوسط ۱ عدد

گوشت گوسفندی مکعبی خرد شده ۳۵۰ گرم

نخود فرنگی

۱.۵ پیمانه

هویج متوسط ۲ عدد

سیب زمینی متوسط ۲ عدد

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

آبلیمو، آبغوره یا آب نارنج ۲ قاشق غذاخوری

نمک، زردچوبه، فلفل و پودر سیر به میزان لازم

دستور تهیه:

پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و با ۲ قاشق غذاخوری روغن تفت دهید تا نرم شود.

گوشت را به پیاز اضافه کرده و چند دقیقه تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.

زردچوبه، فلفل و پودر سیر را اضافه کرده و تفت دهید تا عطر ادویه بلند شود.

رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و به تفت داده ادمه دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

۵ الی ۶ پیمانه آب اضافه کرده و پس از جوش آمدن، درب قابلمه را ببندید، حرارت را کم کنید و اجازه دهید گوشت بپزد.

نیم ساعت پایان پخت گوشت، نمک خورش را اندازه کرده و هویج‌های نگینی را اضافه کنید.

اگر از نخود فرنگی تازه استفاده می‌کنید، آن را همراه با هویج به خورش اضافه کنید، ولی در صورت استفاده از نخور فرنگی پخته یا کنسروی، پس از نرم شدن هویج ها، نخود فرنگی را اضافه کنید.

در انتها چاشنی خورش که می‌تواند آبلیمو، آبغوره یا آب نارنج باشد را اضافه کنید.

سیب زمینی‌ها را خلالی خرد کرده و در روغن سرخ کنید.

خورش نخود فرنگی را در ظرف سرو بکشید و روی آن را با سیب زمینی سرخ شده تزیین کنید.

8. نخودپلو

یکی از انواع غذا با نخود فرنگی، ترکیبی از این سبزی با برنج است که به شکل‌های مختلفی درست می‌شود و طرز تهیه دو نوع از آن در ادامه ارائه شده است.

مواد لازم

پیاز ۱ عدد

روغن کنجد ۱ قاشق غذاخوری

هویج ۲ عدد

نخود فرنگی پاک شده ۲۵۰ گرم

فلفل دلمه‌ای قرمز ۱ عدد

فیله مرغ ۴۰۰ گرم

سس سویا ۲ قاشق غذاخوری

برنج پخته ۳ پیمانه

نمک و فلفل به میزان لازم

دستور تهیه:

پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و در تابه با روغن کنجد تفت دهید تا نرم شود.

فلفل دلمه‌ای را به صورت نگینی خرد کرده و به پیاز اضافه کنید.

هویج‌ها را شسته، پوست بگیرید، به صورت نگینی خرد کنید و به تابه اضافه کنید.

نخود فرنگی را با مقداری آب و نمک بپزید تا کاملا نرم شود، سپس به تابه اضافه کرده و هم بزنید.

مواد را چند دقیقه با هم تفت دهید، سپس فیله مرغ پخته و ریش ریش شده را اضافه کنید و به تفت دادن مواد ادامه دهید.

سس سویا، نمک، و فلفل را مخلوط کرده، به مواد اضافه کنید و هم بزنید.

در انتها برنج پخته را نیز به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.

غذا را در ظرف سرو بکشید و به صورت داغ مصرف کنید.

9. غذا با نخود فرنگی و برنج 

مواد لازم

پیاز ۱ عدد

گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم

رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری

آب جوش ۱/۲ پیمانه

نخود فرنگی ۱/۵ پیمانه

برنج ۲/۵ پیمانه

نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه پلویی به میزان لازم

روغن به میزان لازم

دستور تهیه:

پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن تفت دهید تا طلایی شود.

گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه پلویی را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی ادویه بلند شود.

رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و دو سه دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

نیم پیمانه آب جوش اضافه کنید و درب تابه را ببندید تا گوشت روی حرارت ملایم بپزد و سس گوشت غلیظ شود.

نخود فرنگی را با کمی آب و نمک آبپز کنید، سپس آن را به مایه گوشت اضافه کنید.

برنج را آبکش کنید.

یکی دو قاشق غذاخوری روغن در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس برنج آبکش و مایه‌ی گوشت را به صورت لایه لایه در قابلمه بریزید.

پلو را دم گذاشته و ۴۵ دقیقه صبر کنید تا نخود پلو دم بکشد و آماده سرو شود.