۰ نفر

کنکور سال بعد چگونه برگزار می شود؟

۳۰ خرداد ۱۴۰۱، ۲۰:۳۳
کد خبر: 646318
کنکور سال بعد چگونه برگزار می شود؟

رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: مصوبه جدید کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر تا نیمه تیر ماه ابلاغ شود، کنکور ۱۴۰۲ را مطابق آن برگزار می‌کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، عبدالرسول پورعباس روز دوشنبه تاکید کرد: اما اگر مصوبه تا آن روز به سازمان سنجش ابلاغ نشود، کنکور سال آینده را نیز مانند سال ۱۴۰۱ برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: به هر حال تا پانزدهم تیر ماه آینده تکلیف شیوه برگزاری کنکور سال ۱۴۰۲ برای سازمان سنجش به عنوان مجری آزمون سراسری قطعی شده و به داوطلبان اطلاع خواهیم داد.

معاون وزیر علوم و رییس سازمان سنجش گفت: طبق قانون، سازمان سنجش موظف است یکسال قبل از برگزاری کنکور سراسری، شیوه برگزاری را برای داوطلبان اعلام کند بنابراین نمی توانیم بیشتر از نیمه تیر ماه برای ابلاغ مصوبه کنکوری صبر کنیم.

به گفته پورعباس، مهمترین تغییر در این مصوبه، لحاظ ضریب ۴۰ درصد نمرات ۱۰ درسی است که آموزش و پرورش به شکل آزمون سراسری برای دانش آموزان پایه دوازدهم برگزار می کند.

وی گفت: کنکور ۱۴۰۱ یعنی کنکور امسال نسبت به سال قبل تغییری نکرده و سوابق تحصیلی با تاثیر ۶۰ درصد نمره آزمون سراسری و ۴۰ درصد سوابق تحصیلی اما به شکل تاثیر مثبت اجرا می شود ولی برای کنکور ۱۴۰۲ یعنی سال آینده به شکل تاثیر قطعی لحاظ خواهد شد یعنی تاثیر مثبت و منفی.

پورعباس درباره کنکور امسال که چند روز دیگر برگزار می شود، افزود: امسال تغییر شکلی داریم که آن دفترچه سوالات را به سه قسمت و پاسخ نامه ها را هم به سه قسمت تقسیم کرده ایم. برای هر دفترچه یک پاسخنامه خاص قرار داده ایم که دروس آن کاملا تفکیک شده است، بعد دفترچه شماره ۲ و پاسخنامه آن توزیع می شود که یک درس است و پس از جمع آوری دفترچه سوال و پاسخنامه نوبت به دفترچه شماره ۳ و پاسخنامه مخصوص آن می رسد. هر سه دفترچه و پاسخنامه در پوشش پلاستیکی قرار گرفته و شخصی سازی شده، عکس داوطلب و مشخصات او نیز روی آن درج شده است.

رییس سازمان سنجش در ادامه تشریح مصوبه کنکور که احتمال می رود در سال ۱۴۰۱ اجرا شود، گفت: یک تغییر دیگر این است که آزمون از چهار درس عمومی شامل عربی، انگلیسی، فارسی و معارف نخواهد بود و همچنین نمرات زیرگروه نیز وجود نخواهد داشت. یعنی بر مبنای همان یک گروه آزمایشی داوطلبان رده بندی می شوند و از همین جا رتبه های آنها معلوم می شود.

از پورعباس سوال شد که برای نگرانی دانش آموزان از صحت امتحان های تشریحی، احتمال تقلب و نگاه کارشناسی ویژه هر مصحح چه پاسخی دارد که وی چنین گفت: اگر این کار با همین زیرساختی که فعلا در آموزش و پرورش موجود است اجرا شود جای این گونه نگرانی ها هست ولی فرض بر این است که این وزارتخانه خود را با شرایط جدید تطبیق دهد و آزمون های هوشمند الکترونیک را برای آزمون های سراسری خود در برنامه داشته باشد.

به گفته وی، برگه های امتحانی دانش آموزان سال ۱۲ دبیرستان بدون سربرگ است و در سراسر کشور توزیع می شود، بنابراین معلوم نیست کدام برگه امتحانی در کجای کشور و توسط چه کسی تصحیح می شود و برای اطمینان از رعایت عدالت هر برگه را دو مصحح می بینند.

پورعباس افزود: نمرات دانش آموزان که به سازمان سنجش می رسد خام است و این دروس را با ضرایب تراز می کنیم.