۰ نفر

دنیای ترسناک تحت سیطره هوش مصنوعی

۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۲۱:۵۹
کد خبر: 645972
دنیای ترسناک تحت سیطره هوش مصنوعی

آینده جهان تسخیر شده یکی از موضوعاتی است که همواره ذهن دانشمندان را درگیر می‌کند، دنیایی مملو از ربات و ماشین که کنترل زندگی انسان را بر عهده دارند به واقع باید چنین دنیایی را ترسناک دانست ؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از برنا، حضور دستیاران مجازی مانند الکسا و سیری که می‌توانند در لحظه به بسیاری از سوالات شما پاسخ دهند، ظهور وسایل نقلیه خودران که بشر را از رانندگی بی‌نیاز کرده، چت‌بات‌هایی مانند روبیکا که به عنوان دوست مجازی در کنار افراد قرار می‌گیرند و با آن‌ها همدلی می‌کنند و یا ماشین‌های هوشمندی که آهنگ می‌سازند، داستان می‌نویسند و یا تصویر و فیلم‌ها را به نحوی کپی‌برداری می‌کنند که تشخیص آن‌ها با واقعیت بسیار دشوار است، همگی شواهد تقویت‌کننده‌ای برای این ترس بشر است. طبق گفته ایلان ماسک، یکی از بزرگان و سرمایه‌گذاران این عرصه، سبقت گرفتن هوش مصنوعی از بشریت در طی پنج سال آینده چندان دور از انتظار نیست.

با این حال نمی‌توان با قطعیت درباره خوب یا بد بودن هوش مصنوعی مانند سایر فناوری‌های دیگر، اظهارنظر کرد. بدون شک هوش مصنوعی فناوری قدرتمندی است و توانسته بسیاری از ابعاد زندگی بشر را تحت تأثیر قرار دهد. اما با بکارگیری صحیح و استفاده بهینه از آن جای نگرانی برای قدرت روزافزون این فناوری نخواهد بود. در ادامه به پیش‌بینی‌هایی در زمینه جایگاه، اثرات، ترند‌ها و فرصت‌های شغلی هوش مصنوعی در آینده صحبت می‌کنیم.

جایگاه هوش مصنوعی در آینده

مسیری از یک «فناوری نوظهور و جالب» به سمت یک «تأثیرگذار سازمانی» برای جایگاه هوش مصنوعی در آینده پیش بینی می‌شود. هوش مصنوعی با تکیه بر قابلیت‌های پردازشی رایانه در کنار الگوبرداری از هوش انسانی، روز به روز به توانایی‌های خود اضافه می‌کند بطوریکه آنرا نزدیک به خط مقدم تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی رشد استراتژیک مدیران متصور می‌شوند.

همچنین سیستم‌های مبتنی بر یادگیری ماشین تبدیل به بازیگران اصلی فرایند‌های تجاری خواهند شد و پیشرفت فرایند‌ها بدون آن‌ها روزی غیر قابل تصور خواهد بود. بسیاری از شرکت‌ها به سمت استفاده از معماری‌های مبتنی بر ابر و جعبه‌ابزار‌های AI منبع باز روی خواهند آورد. البته این موارد تنها بخشی از جایگاه هوش مصنوعی در آینده خواهد بود.

آیا هوش مصنوعی در آینده جایگزین نیروی انسانی می‌شود؟

یکی از نگرانی‌های بزرگ بشر حذف بسیاری از مشاغل انسانی و جایگزینی هوش ماشینی و ربات به جای نیرو‌های کار فعلی خواهد بود. البته این نگرانی نابه‌جا نیست. در حال حاضر، هوش مصنوعی توانسته انجام بسیاری از فعالیت‌های روتین و تکراری را بر عهده بگیرد و مشاغل با این ویژگی‌ها را حذف کند.

مانند هر فناوری دیگر، می‌توان ادعا نمود هوش مصنوعی نمی‌تواند به طور کامل جایگزین نیروی انسانی شود، زیرا با همه پیشرفتی که تاکنون داشته است، همچنان جهت دستیابی به خلاقیت و قدرت تصمیم‌گیری انسان در شرایط مختلف و یا درک احساسات و عواطف مسیر طولانی‌ای در پیش دارد. آیند ه هوش مصنوعی شاید با حذف بسیاری از مشاغل همراه باشد، اما در عوض مشاغل جدیدی را به وجود می‌آورد. به بیان دیگر، هوش مصنوعی به نوعی ماهیت شغل‌ها را در آینده تغییر خواهد داد؛ بنابراین مشاغلی با قابلیت‌های برنامه‌نویسی، حل مشکلات و تفکرات خلاقانه، نیازمند به مهارت‌های چند جانبه و برقراری ارتباط با انسان‌ها و روابط عمومی بالا کمتر تحت تأثیر سیستم‌های هوشمند قرار می‌گیرند.

آینده هوش مصنوعی در ایران

در حال حاضر هوش مصنوعی به عنوان یک مزیت رقابتی در عرصه جهانی شناخته شده است، بدون شک، کشور‌هایی که زودتر به استقبال این فناوری رفته و آنرا در حوزه‌های مختلف بکار گرفته‌اند، مزیت اقتصادی و راهبردی چشمگیری به دست خواهند آورد. می‌توان ادعا نمود در ایران هو ش مصنوعی همچنان در اول راه است. اما نکته مثبت در این زمینه این است که این فناوری توانسته بسیار از قابلیت‌های خود را به سازمان‌های مختلف بومی بشناساند به طوریکه مقام معظم رهبری لزوم توجه به هوش مصنو عی و پیشرفت کشور در این حوزه را به یک الزام در سال‌های پیشرو معرفی کرده‌اند.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است شرکت‌های پیشرو در حوزه هو ش مصنو عی روند رو به رشدی را در سال‌های اخیر در پیش گرفته‌اند، هر چند که مسائلی از قبیل همه‌گیری کووید-۱۹ و یا تحریم‌ها بر روی این روند تأثیر گذاشته، اما با این وجود می‌توان به پیشرفت هو ش مصنوعی در ایران امیدوار بود. جهت اطلاعات کامل‌تر و بیشتر در مورد وضعیت هوش مصنوعی در ایران می‌توانید به گزارش‌های تهیه شده در دیده‌بان مراجعه نمایید.

آماده شدن برای آینده هوش مصنوعی

یک موج دگرگونی دیجیتال همه اقشار جامعه را در سراسر جهان فرا گرفته است. شرکت‌های جهانی دریافته‌اند که پذیرش فناوری اطلاعات در حال ظهور، کلید بهبود فرایند بهینه‌سازی کسب‌وکار، ارتقای صنعتی و ایجاد ارزش است. در این فرآیند، پتانسیل هوش مصنوعی، به عنوان یک فناوری فعال کننده کلیدی، از نظر قدرت محاسباتی، الگوریتم‌ها و داده‌ها آشکار شده است. حال این سوال پیش می‌آید که چه آینده‌ای در انتظار ما خواهد بود؟ البته که پاسخگویی به این سوال همواره همراه با حدس و گمان است.

شاید برخورد با ربات‌ها به روال روزمره ما تبدیل شود، شاید رابط‌های مغز و رایانه به ثمر بنشینند و به افراد دارای معلولیت کمک کنند تا زندگی و مهارت‌های ارتباطی خود را بازیابی کنند. شاید هوش مصنوعی افراد را خلاق‌تر کند، انسان‌ها را از کار‌های پیچیده یا خسته‌کننده رها کند و حتی در مشاغل خطرناک جایگزین آن‌ها شود و شاید هم روزی فرا رسد که زندگی ما توسط ماشین‌های هوشمند تسخیر شود. به هر حال، باید خود را برای هر چیزی آماده کنیم.