۰ نفر

بهترین روش نگهداری سیب زمینی و خراب نشدن آن

۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۵۴
کد خبر: 645780
بهترین روش نگهداری سیب زمینی و خراب نشدن آن

بهترین روش انبار کردن و نگهداری سیب زمینی چیست؟ سیب زمینی در بسیاری از فرهنگ ها یک عنصر اصلی به شمار می رود و بیش از ۱۰٬۰۰۰ سال است که مردم از خوردن آن لذت می برند. علاوه بر اینکه سرشار از پتاسیم هست، منبع بزرگی از کربوهیدرات ها و فیبرها نیز به شمار می رود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، این غده های خوشمزه را به روش های مختلفی می توان تهیه کرد، اما معمولاً آن ها را به صورت پخته شده، آب پز، کبابی، سرخ شده و یا خشک شده استفاده می کنند. نگهداری صحیح از سیب زمینی می تواند عمر مفید و مدت نگهداری آن را افزایش دهد و از خراب شدن بیش ازحد آن جلوگیری کند.

دمای نگهداری، تأثیر قابل توجهی را بر روی طول عمر سیب زمینی خواهد گذاشت. زمانی که سیب زمینی خام را بین دمای ۴۳ تا ۵۰ درجه فارنهایت، معادل ۶ تا ۱۰ درجه سانتی پایه نگهداری می کنید، می توانید چندین ماه بدون اینکه خراب شوند، آن ها را انبار کنید.

نگهداری سیب زمینی

این میزان دما، از دمای یخچال، کمی گرم تر است و می توان این محدوده دمایی را در انبارها، زیرزمین ها، گاراژها یا آلونک های سرد و خنک پیدا کرد. ذخیره کردن سیب زمینی در این چنین شرایطی، می تواند جوانه زدن سیب زمینی را که یکی از اولین علائم پوسیدگی و فاسدشدن آن می باشد به تأخیر بیندازد.

طبق یک تحقیق، نگهداری سیب زمینی در دمای سرد، در مقایسه با دمای اتاق، می تواند به میزان چهار برابر، به عمر سیب زمینی اضافه کند. نگهداری سیب زمینی در دماهای پایین  نیز باعث می شود که مقدار ویتامین C موجود در آن، بیشتر حفظ شود.

تحقیقات نشان داده است که نگهداری سیب زمینی  در دمای خنک و سرد، به مدت چهار ماه، می تواند تا ۹۰% از ویتامین C موجود در سیب زمینی را حفظ کند، درصورتی که نگهداری آن در دمای گرم تر از اتاق، در حدود ۲۰% از ویتامین C آن ها را پس از گذشت یک ماه کاهش می دهد.

نگهداری سیب زمینی در دمایی که کمی بیشتر از یخچال باشد، یک روش عالی برای افزایش عمر مفید سیب زمینی است و به حفظ ویتامین C آن نیز کمک می کند.

نگهداری سیب زمینی در جای تاریک و به دور از نور

نور خورشید یا نور فلورسنت، بر روی پوست سیب زمینی اثر می گذارد و باعث تولید کلروفیل می شود و پوست سیب زمینی را به رنگ سبز ناخوشایندی تبدیل می کند. کلروفیلی که باعث سبز شدن پوست سیب زمینی می شود، ضرری ندارد، اما قرار گرفتن در معرض نور آفتاب می تواند منجر به تولید مقادیر زیادی مواد شیمیایی سمی به نام سولانین شود.

بسیاری از مردم، سیب زمینی های سبز شده را به دلیل سطح بالاتری از سم سولانین، دور می ریزند. سولانین مزه تلخی را در سیب زمینی ایجاد می کند و در افرادی که نسبت به آن حساسیت دارند باعث احساس سوزش در دهان یا گلوی آن ها می شود.

همچنین اگر در مقادیر بالایی استفاده شود، می تواند سمی باشد و سبب تهوع، استفراغ و اسهال شود. چندین مورد مرگ در این رابطه، نیز گزارش شده  است.

با این حال، بسیاری از کشورها درباره محدود کردن مقدار سولانین، دستورالعمل  های اجباری دارند. این مقدار در سیب زمینی هایی که به فروش می رسند باید زیر ۹۱ میلی گرم در هر پوند یعنی معادل ۲۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم باشد که جای نگرانی ندارد.

سولانین تقریباً در پوست و به میزان ۸/۱ اینچ (۲/۳ میلی متر) در گوشت سیب زمینی جمع می شود. تراشیدن پوست و گوشت سبز شده زیر آن، می تواند مقدار زیادی از این سم را از بین ببرد.

نگهداری سیب زمینی

سیب زمین خام را در یخچال یا فریزر نگهداری نکنید

درحالی که دمای سرد و خنک برای نگهداری سیب زمینی ایده آل می باشد، اما نگهداری در یخچال و فریز مناسب نیست. دمای خیلی پائین و سرد نیز باعث شیرین شدن سیب زمینی می شود و زمانی این اتفاق می افتد که نشاسته تبدیل به قند می شود.

کاهش قند می تواند باعث ایجاد مواد سرطان زایی مانند آکریل آمیدها شود و بهتر است که برای پائین نگه داشتن این سطح، سیب زمینی ها در دمای بالایی سرخ و یا پخته شوند. سیب زمینی خام را هرگز نباید در فریزر نگهداری کرد.

زمانی که سیب زمینی در معرض یخ زدگی قرار می گیرد، آب داخل سیب زمینی منبسط  شده و کریستال هایی را تشکیل می دهد که ساختارهای دیواره سلولی را تجزیه می کنند. این حالت باعث می شود که در زمان یخ زدایی، خمیری شکل و به دردنخور شوند.

سیب زمینی خام نیز زمانی که در معرض هوای سرد فریزر قرار می گیرد، تغییر رنگ داده و قهوه ای می شود. علت این امر این است که آنزیم هایی که منجر به قهوه ای شدن سیب زمینی می شوند، هنوز در سیب زمینی وجود دارند و حتی در دمای انجماد نیز فعال هستند.

زمانی که سیب زمینی ها به طور کامل یا تا حدی پخته شوند، بهتر است که منجمد شوند زیرا فرآیند پخت، آنزیم هایی که سبب قهوه ای شدن سیب زمینی می شوند را بی اثر می کنند و از تغییر رنگ آن ها جلوگیری می کند.

سیب زمینی ها را درون یک ظرف بدون سرپوش یا کیسه های کاغذی قرار دهید

به منظور پیشگیری از تجمع رطوبت در سیب زمینی که منجر به خراب شدن آن می شود، می توانید سیب زمینی ها را در ظروف بدون سرپوش و یا در کیسه های کاغذی نگهداری کنید. بهترین روش برای جریان داشتن هوا این است که آن ها را در یک ظرف بدون سرپوش و یا در پاکت کاغذی نگهداری کنید.

سیب زمینی ها را در ظروف دربسته مانند کیسه های پلاستیکی زیپ دار یا ظروف شیشه ای دردار قرار ندهید زیرا هوا درون این ظروف جریان ندارد. جریان نداشتن هوا، باعث جمع شدن رطوبت آزادشده از سیب زمینی ها می شود و به رشد کپک های قارچی و باکتری ها کمک می کند.

سیب زمینی ها را قبل از انبار کردن، نشورید

ازآنجایی که سیب زمینی در زیرزمین رشد می کند، غالباً بر روی پوست خود مقداری خاک دارند. تمیز کردن این خاک از روی سیب زمینی ها قبل از انبار کردن، کاری وسوسه انگیز است، اما اگر آن ها را خشک نگه دارید، ماندگاری بیشتری دارند.

خشک نگه داشتن سیب زمینی ها به این دلیل است که شستن آن ها، میزان رطوبت را افزایش می دهد و به رشد قارچ ها و باکتری ها کمک می کند. تا زمانی که قصد استفاده از آن ها رادارید دست نگه داشته و سپس آن ها را بشورید و با برس تمییز کننده مخصوص سبزیجات، پوستش را بگیرید تا هرگونه آلودگی و کثیفی باقی مانده را از بین ببرد.

اگر در مورداستفاده از آفت کش ها نگرانی دارید، با محلول ۱۰ درصد سرکه یا نمک، می توانید بیش از دو برابر میزان شستشو با آب، این آلودگی را از بین ببرید.

سیب زمینی ها را از سایر محصولات، دور نگه  دارید

بسیاری از میوه ها و سبزیجات، هنگامی که می رسند، گاز اتیلن از خود آزاد می کنند که به نرم ماندن میوه ها و افزایش میزان قند آن ها کمک می کند. اگر سیب زمینی در مجاورت این میوه های رسیده نگهداری شوند، باعث جوانه زدن و نرم شدن سیب زمینی های خام می گردد.

بنابراین، سیب زمینی را در نزدیکی میوه ها و سبزیجات به خصوص موز، سیب، پیاز و گوجه فرنگی نگهداری نکنید، زیرا مقدار نسبتاً زیادی اتیلن را آزاد می کنند. درحالی که هیچ تحقیق و مطالعه ای نشان نداده است که سیب زمینی را تا چه میزانی باید از میوه ها یا سبزیجات رسیده دور نگه داشته شوند، نگه داشتن آن ها در یک انبار خنک، تاریک با تهویه مطبوع احتمالاً مفید است.

سیب زمینی هایی که در خانه پرورش می دهید را قبل از انبار کردن، بخیسانید

بیشتر افراد، سیب زمینی را از بازار محلی خود تهیه می کنند، اما اگر شما خودتان سیب زمینی را پرورش می دهید، قبل از این که آن ها را انبار کنید، آن ها را بخیسانید زیرا عمر مفیدشان افزایش پیدا می کند.

این فرآیند شامل نگهداری در دماهای نسبتاً بالا است و این دما معمولاً ۶۵ درجه فارنهایت (۱۸ درجه سانتی گراد) است و ۸۵ تا ۹۵ درصد رطوبت که باعث می شود سیب زمینی ها به مدت دو هفته سالم باقی بمانند.

شما می توانید از یک کمد کوچک تاریک و یا از یک ظرف توخالی با یک بخاری و یک کاسه آب، یا از یک فر خالی با در نیمه باز و یا روشن کردن یک لامپ ۴۰ وات برای گرما و ایجاد رطوبت استفاده کنید.

این شرایط باعث ضخیم شدن پوست سیب زمینی می شود و هرگونه آسیب جزئی که در طول عمل برداشت به سیب زمینی واردشده است را برطرف می کند و پوسیدگی سیب زمینی ها را در مدت زمانی که انبار می شوند، کاهش می دهد.

سیب زمینی خیسانده شده را می توان در یک مکان خنک و تاریک که تهویه خوب و مناسبی دارد به مدت طولانی، نگهداری کرد.

سیب زمینی های خام را یک روز در آب نگهداری کنید

بعد از پوست کندن و برش دادن، اگر سیب زمینی های خام در معرض هوا قرار بگیرند، به سرعت تغییر رنگ می دهند. به این دلیل که سیب زمینی حاوی آنزیمی بنام آنزیم پلی فنول اکسیداز است که با اکسیژن واکنش نشان می دهد و مغز سیب زمینی را به رنگ خاکستری یا قهوه ای تبدیل می کند.

شما می توانید جلوی تغییر رنگ دادن سیب زمینی ها را بگیرید، به این صورت که سیب زمینی های پوست گرفته و برش خورده را در مقداری آب بگذارید و تا زمانی که می خواهید از آن ها استفاده کنید، در جای خنکی نگهداری نمایید.

آب باعث می شود که هوا به سیب زمینی ها نرسد و همچنین از آنزیمی که سبب قهوه ای شدن سیب زمینی ها می شود جلوگیری می کند. بااین وجود، اگر سیب زمینی ها بیشتر از ۲۴ ساعت در آب باقی بمانند، آب زیادی جذب می کنند و آبدار و بی مزه می شوند. فقط زمانی از این روش استفاده کنید که خواسته باشید سیب زمینی ها را در همان روز بپزید.

برای نگهداری طولانی تر، سیب زمینی ها را دربسته بندی های بدون هوا نگهداری کنید. در این روش، تمام هوای درون بسته خارج شده و درب آن محکم به یکدیگر چسبیده می شود. با این روش می توانید سیب زمینی ها را به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید.

نگهداری سیب زمینی پخته شده به مدت سه یا چهار روز در یخچال

سیب زمینی های پخته شده را می توانید به مدت چند روز در یخچال نگهداری کنید. بااین وجود، قرار دادن سیب زمینی ها در یخچال، ممکن است باعث آبکی و یا چسبنده شدن آن ها شود به این دلیل که نشاسته موجود در سیب زمینی تغییر شکل داده و به محض سرد شدن، آب آزاد می کنند.

پختن  و سرد کردن سیب زمینی، تشکیل نشاسته مقاوم را افزایش می دهد. نشاسته مقاوم نوعی کربوهیدرات است که انسان ها نمی توانند آن را هضم و جذب کنند. این موضوع می تواند برای افراد مبتلابه قند خون، خوب و مفید باشد، به دلیل اینکه شاخص گلیسمی را تا حدود ۲۵ درصد کاهش می دهد و مقدار قند خون را پس از خوردن، کمتر می کند.

همچنین نشاسته مقاوم، به سلامت روده کمک می کند، چراکه باکتری های روده، آن را تخمیر کرده و اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می کنند. این امر به استحکام و سلامتی پوشش داخلی روده بزرگ کمک می کند.

سیب زمینی های پخته و سرد شده، برخی فواید سلامتی را دارا هستند و به منظور پیشگیری از فساد و بروز مسمومیت غذایی، باید ظرف مدت سه یا چهار روز خورده شوند.

سیب زمینی های پخته شده را به مدت یک سال در فریزر نگهداری کنید

اگر برای خوردن سیب زمینی پخته شده ظرف مدت چند روز آینده هنوز برنامه ریزی نکردید، بهتر است که آن ها را در فریزر نگهداری کنید. نگهداری سیب زمینی های پخته شده در فریزر، از قهوه ای شدن آن ها جلوگیری می کند، چون فرآیند پختن باعث از بین رفتن آنزیم هایی می شود که عامل تغییر رنگ آن ها می شود.

سیب زمینی پخته شده نیز مانند تمام محصولات یخ زده، درصورتی که در داخل فریزر، از جریان هوا محافظت شود، مدت طولانی تری دوام می آورد. از یک کیسه پلاستیکی یا ظرف مخصوص نگهداری مواد غذایی استفاده کنید و قبل از بسته بندی، تمام هوای داخل آن را خارج کنید.

تحقیقات نشان می دهند که سیب زمینی منجمد و پخته تا یک سال و بدون هیچ تغییری در کیفیت، سالم باقی می مانند.

زمانی که می خواهید سیب زمینی ها را بخورید، قبل از گرم کردن، به مدت یک شب در یخچال بگذارید تا از حالت انجماد خارج شوند. این کار باعث می شود تا سیب زمینی ها نسبت به زمانی که با ماکروویو یخ زدایی می شوند، بافت بهتری داشته باشند.

نکاتی برای انتخاب بهترین سیب زمینی

در زمان خرید سیب زمینی، سیب زمینی های تازه و سالمی را انتخاب کنید زیرا دوام بیشتری دارند. در هنگام انتخاب و خرید سیب زمینی، ویژگی های زیر را در نظر داشته باشید:

سیب زمینی های سفت را انتخاب کنید

سیب زمینی های نرم، خراب هستند و کیفیت پائینی دارند، بنابراین سیب زمینی های سفت را انتخاب کنید که رنگ روشنی داشته باشند.

سیب زمینی هایی باپوست صاف و صیقلی را خریداری کنید

سیب زمینی هایی که به علت هوای سرد، آسیب می بینند، پوستی حفره دار با مراکز قهوه ای رنگ دارند، بنابراین به دنبال سیب زمینی هایی باشید که بافت صیقلی و صافی داشته باشند.

سیب زمینی هایی که ضرب خوردگی و یا کبودی بر روی پوست دارند را نخرید

گاهی مواقع، به علت حمل ونقل نامناسب، سیب زمینی ها آسیب می بینند. سیب زمینی های آسیب خورده را نخرید زیرا به سرعت فاسد می شوند.

از خرید سیب زمینی های دارای جوانه، اجتناب کنید

یکی از اولین نشانه های فاسدشدن و خرابی سیب زمینی، جوانه زدن آن می باشد، به همین دلیل از خرید سیب زمینی های جوانه زده خودداری کنید. همچنین می توانید برخی سیب زمینی های عجیب وغریب مانند آن هایی که گوشت آبی یا بنفش دارند را نیز امتحان کنید.

مطالعات نشان می دهند که انواع رنگی سیب زمینی، نسبت به انواع سیب زمینی های سنتی سفیدرنگ، مقادیر بسیار بیشتری آنتی اکسیدان دارند.

نکته نهایی در مورد نگهداری سیب زمینی

آگاهی داشتن از بهترین روش نگهداری سیب زمینی می تواند عمر مفید آن ها را افزایش داده و ضایعات مواد غذایی را کم کند.

سیب زمینی های نپخته را در یک مکان خنک و تاریک که هوای زیادی در آن جریان داشته باشد نگهداری کنید اما در یخچال نگذارید.

برای پیشگیری از قهوه ای شدن سیب زمینی های پوست گرفته و برش خورده، آن ها را درون آب و یا در کیسه های بدون هوا نگهداری کنید.