۰ نفر

علائم بارداری پسر روی چهره و بدن زن حامله

۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۴۴
کد خبر: 645684
علائم بارداری پسر روی چهره و بدن زن حامله

یکی از اتفاقات هیجان انگیز در بارداری تشخیص جنسیت و دختر و پسر بودن جنین است، بسیاری از زوجین برای این موضوع عجله داشته تا راحت تر اسم جنین و وسایل اتاق او را انتخاب کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در گذشته که سونوگرافی مثل امروز وجود نداشت، بزرگان و با تجربه تر های فامیل از یک سری علائمی که زنان باردار داشتند، تشخیص می دادند که جنین پسر بوده و یا دختر است.

از آنجایی که والدین برای آگاهی از جنسیت فرزندشان نمی توانند تا لحظه سونوگرافی صبر کنند در این مقاله شایع ترین و حتمی ترین علائم جنین پسر را به طور کامل توضیح داده ایم. این علائم در هفته های اول بارداری قابل مشاهده هستند اما به طور قطعی دقیق و علمی نیستند.

علائم بارداری جنین پسر

اگرچه جنسیت کودک از همان لحظه باردار شدن از نظر ژنتیکی تعیین می شود و اندام های جنسی آن از هفته یازدهم بارداری شروع به رشد می کند، اما حدود 5 ماه طول می کشد تا سونوگرافی بتواند جنسیت را تعیین کند.

به طور کلی سونوگرافی در دوران بارداری اهداف مختلفی دارد اما اغلب بیشتر به خاطر تواناییش در تعیین جنسیت جنین مورد توجه قرار می گیرد. برخی از زنان زودتر از سونوگرافی قصد تعیین جنسیت فرزند خود را داشته و لازم بوده که از علائم زیر که شایع ترین علائم جنین پسر است، آگاه شوند. اما قبل از هر چیز باید بگوییم که این علائم و روش های تشخیص جنسیت قطعی نبوده و علمی نیستند.

ضربان قلب کند

اگر قلب جنین با سرعت بیشتر از 140 ضربان در دقیقه عمل پمپاژ را انجام دهد، احتمال این که فرزندتان پسر باشد بسیار کم است. با وجود این که به نظر می رسد این یک روش علمی است اما همیشه هم نمی تواند شما را به سمت پاسخ درست هدایت کند.

در مطالعه ای که از سال 1997 تا 2003 انجام گرفت نشان داده شد که همه نوزادان فارغ از جنسیتشان در هر سه ماهه اول، باید بیش از 140 ضربان قلب داشته باشند و با پیشرفت بارداری ضربان قلب آهسته می شود.

تهوع صبحگاهی کمتر

مادرانی که بارداری پسر را تجربه می کنند، تهوع و استفراغ صبحگاهی کمتری دارند زیرا میزان هورمون بالاتر در نوزادان دختر باعث تهوع صبحگاهی می شود. اما مشکل این روش در این است که اگر شما اولین بارداری خود را تجربه می کنید، چگونه می توانید بفهمید تهوع صبحگاهیتان کمتر است یا بیشتر.

مو و پوست براق

یک باور که از قدیم وجود داشته این است که زنانی که جنین پسر در رحم خود دارند، پوستشان خالی از جوش و شفاف تر بوده و موهای ضخیم و براق دارند. تحقیقات نشان داده اند که مادرانی که در دوره بارداری از آکنه رنج می برند به احتمال 90 درصد، دختر به دنیا می آورند.

امروزه یک دلیل علمی که برای این موضوع ارائه شده، این است که هورمون های دخترانه باعث آکنه و جوش پوست می شوند و تستوسترون (Testosterone) که یک هورمون مردانه است به ضخیم شدن مو ها کمک می کند. اگرچه برخی از پزشکان و محققین بیان کرده اند که سن مادر در ریزش و سلامت مو در حین بارداری تاثیر بیشتری دارد.

شکم نوک تیز

یکی دیگر از باور های بسیار قدیمی این است که نوک تیز بودن شکم مادر باردار علامت پسر بودن جنین است. این در حالی است که نشانه جنین دختر، شکم گرد و باسن پهن مادران است. اما امروزه ثابت شده که شکل برجستگی شکم کاملا به موقعیت جنین بستگی دارد.

به طوری که اگر پشت جنین در قسمت جلوی شکم مادر باشد، شکم نوک تیز می شود و در غیر این صورت شکم گردتر خواهد بود. علاوه بر این، باسن پهن جزیی از تمام بارداری ها است و جنسیت کودک در آن تاثیری ندارد.

اشتهای زیاد

به نظر می رسد داستان قدیمی که مادران هنگام حمل پسران بیشتر غذا می خورند، واقعیت دارد. مطالعات نشان داده اند که زنان بارداری که فرزندشان پسر است، 10 درصد بیشتر از زنان باردار دیگر غذا می خورند و انرژی بیشتری دارند.

ویار به مواد خوراکی شور

اگرچه شواهد علمی برای این موضوع وجود ندارد اما همواره اعتقاد بر این بوده که اگر زن باردار به شیرینی جات تمایل ویارگونه داشته باشد، فرزندش دختر خواهد شد و اگر به سمت مواد خوراکی شور تمایل داشته باشد، ویار بارداری پسر دارد.

جنین پسر در چه ماهی از بارداری حرکت می کند

معمولا جنین بین  هفته هفتم بارداری تا هفته شانزدهم بارداری شروع به حرکت کرده و در زنان و بارداری های مختلف، متفاوت است. گاهی ممکن است زنان متوجه حرکت های جنین نشوند به خصوص اگر اولین بارداری خود را تجربه می کنند. برخی از شواهد نشان داده اند که جنین پسر حرکت های بیشتری در رحم مادر دارد.

این حرکات بیشتر شامل حرکت های پا و یا لگد شدن به شکم می شود، بنابراین اگر در انتظار شنیدن این خبر هستید که یک پسر را باردارید، می توانید حرکت های او را زیر نظر بگیرید. حرکت های زیاد جنین در رحم مادر می تواند یکی دیگر از شایع ترین نشانه های جنین پسر باشد. 

پیش بینی کننده بی اساس جنین پسر

علائم دیگری برای جنین پسر وجود دارند که به طور کلی هیچگونه شواهد علمی حتمی و قطعی برای آن ها وجود ندارد و بیشتر شبیه به افسانه هستند. این موارد عبارتند از:

لاغر شدن پدر (پدرانی که در حین بارداری مادر وزن کم می کنند، صاحب فرزند پسر می شوند)

سینه راست زن باردار بزرگتر از سینه چپ می شود

گشاد شدن مردمک چشم زن باردار

ادرار به رنگ زرد روشن

رشد سریعتر موهای پای زن باردار

سردرد های شدیدتر و بیشتر

خوابیدن روی پهلوی سمت چپ

آزمایشات پزشکی تعیین کننده جنین پسر

از آنجایی که علائمی که برای تشخیص جنین پسر به کار می روند، به طور کلی تاییدیه علمی ندارند، بهتر است از روش هایی استفاده شود که به طور دقیق تر و علمی تر جنسیت جنین را بررسی می کند. از جمله این روش ها، آزمایشات خون و ژنتیک است که با اطمینان خیلی بالا و قبل از سونوگرافی، دختر یا پسر بودن جنین را مشخص می کند.

1آزمایش غیر تهاجمی قبل از تولد (NIPT) برای تعیین جنسیت جنین

آزمایش هایی نظیر آزمایش NIPT که نوعی آزمایش خون هستند، برای غربالگری سندروم داون و چند نوع بیماری کروموزومی دیگر انجام می شوند و علاوه بر این شما می توانید از طریق این گونه آزمایش ها که کاملا غیر تهاجمی و بی ضرر هستند در حدود هفته دهم بارداری خود، به جنسیت جینتان پی ببرید.

2آزمایش نمونه برداری از پرزهای جفتی (CVS) برای تعیین جنسیت جنین

یکی دیگر از آزمایشاتی که جنسیت جنین را تعیین می کند، آزمایش نمونه برداری از پرزهای جفتی است که نوعی آزمایش ژنتیکی است و کارکرد اصلی آن مشخص کردن اختلالات ژنتیکی یا نابهنجاری های کروموزومی است. آزمایش CVS از هفته دهم تا هفته سیزدهم بارداری انجام می شود.

از آنجایی که این گونه آزمایشات تهاجمی محسوب می شوند و خطر سقط جنین را بالا می برند، بهتر است از آزمایشات NIPT برای بررسی جنسیت استفاده شود.

بررسی هفته به هفته علائم جنین پسر

به طور کلی علائم بارداری جنین پسر با بارداری جنین دختر تا هفته های آخر بارداری تفاوت خاصی نداشته و تنها تفاوت آن ها در عواملی است که پیشتر ذکر شده است. این نکته قابل تاکید است که این علائم متفاوت نشانه های قطعی برای تشخیص جنین نیست. اما از شایع ترین علائم جنین پسر می باشد.

در این صورت بررسی هفته به هفته علائم جنین پسر امکان پذیر نبوده و مانند بارداری دختر دارای نشانه هایی مثل کمر درد بارداری، ترشحات واژن، تورم دست و پا، انقباضات کاذب، تکرر ادرار، بی خوابی و ... است. بنابراین بهترین راه برای تشخیص جنسیت جنین مراجعه به متخصص و سونوگرافی در ماه پنجم بارداری است.

کلام آخر

از حدود ماه پنجم بارداری، می توان جنیست کودک را به طور دقیق از طریق سونوگرافی مشخص کرد. اما اکثرا زوجین نمی توانند تا هفته بیستم بارداری برای دانستن دختر یا پسر بودن فرزندشان صبر کنند. بنابراین از همان اوایل بارداری علائم را جستجو می کنند که به آن ها می گوید صاحب پسر یا دختر می شوند.

برخی از نشانه ها صرفا باور های بی پایه و اساسی است مانند نگه داشتن حلقه و نخ در مقابل شکم مادر باردار یا ریختن نمک روی سر او، اما برخی دیگر از علائم با توجه به تغییرات هورمونی و فیزیکی که در بدن زن اتفاق می افتند، با دقت بیشتری می توانند جنسیت کودک را پیش بینی کنند. این علایم عبارتند از شفافیت پوست مادر، رنگ ادرار او و غیره.