۰ نفر

این نشانه ها یعنی دیگه باید مبلمانتون رو عوض کنید

۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۳۰
کد خبر: 645671
این نشانه ها یعنی دیگه باید مبلمانتون رو عوض کنید

وقتی حرف از تعویض یا تعمیر مبل می شود، اولین سوالی که در نظر همه می آید این است که کدام مبل ارزش تعمیر دارد و کدام مبل باید تعویض شود؟! با توجه به تعداد مبل های متنوع و جذابی که در مبل فروشی ها و نمایشگاه های مبلمان وجود دارد، می توان نتیجه گرفت که افراد زیادی به دنبال خرید مبلمان نو برای خانه خود هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، از طرفی با توجه به قیمت بالای مبل های نو بعضی افراد به جای تعویض اقدام به تعمیر مبلمان خود می کنند. تعمیر مبل یکی از کارهایی است که با آن می توان به دکوراسیون و زیبایی خانه خود جان دوباره داد. عمر مفید مبلمان از 7 تا 15 سال است. 

اگر برای تعیین متراژ پارچه مبلی متناسب با مبلمان خود به کمک نیاز دارید، حتما راهنمای زیر را بخوانید. می توانید با کمک این راهنما، متراژ پارچه مبلی متناسب با انواع مبلمان کلاسیک، استیل و راحتی را تعیین کنید.

چه زمانی باید برای تعمیر مبل اقدام کنیم؟

در ادامه این مطلب با 4 نشانه مهم که پایان عمر مبلمان شما را نشان می دهند آشنا می شوید و می فهمید که آیا تاریخ انقضای مبلمان شما و زمان تعمیر آن رسیده است یا نه!

1. شنیدن صدای جیر جیر هنگام نشستن روی مبل

این صدا یقینا معنای خوشایندی ندارد. از سخت بودن چوب و نبود اتصالات و میخ های با کیفیت گرفته تا کهنه شدن مبل و قدیمی بودن آن عوامل به وجود آمدن این صداها هستند.

البته در نظر داشته باشید اگر مبلمانتان عمر زیادی دارد و میراث قدیمی خانوادگی است، قطعا هزینه تعمیر مبل، چوب، اتصالات، خرید پارچه مبلی و تعویض آن به اندازه خرید یک مبل جدید است.

2. از دست دادن فرم و حالت کوسن ها و نشیمن گاه مبل

اگر مبل شما هنوز عمری ندارد و فقط به علت استفاده مکرر کوسن ها، پشتی ها و نشیمن گاه آن فرم و حالت ارگونومی خود را از دست داده، می توانید به راحتی با استفاده از ابر و اسفنج های مخصوص موجود در بازار جان تازه ایی به مبلمان خود بدهید. این روش برای تعمیرات مبل راحتی است که معمولا زیاد از آن استفاده می شود.

3. بروز جوش و خراش و حتی آلرژی در شما

گاهی ممکن است به علت جنس نامرغوب پارچه مبلی، پس از استفاده مکرر دچار جوش، خارش و حتی خراش روی پوست خود شوید. در این صورت باید فورا به فکر تعویض روکش مبل خود باشید.

4. تغییر فرم و رنگ پارچه مبلی

در صورتی که مبل شما در معرض نور خورشید باشد و یا حیوانات خانگی داشته باشید، قطعا در آینده نزدیک کمرنگ شدن، لکه شدن، فرسوده شدن و از بین رفتن رنگ پارچه مبلی شما اتفاق طبیعی است.

مبلمانی ارزش تعمیر دارد که چارچوب و کلاف و ساختار اصلی آن سالم باشد. اگر مبل شما از ساختار سالمی برخوردار نباشد، شما پس از تعمیر و پرداخت هزینه های آن، هر چقدر هم ماهرانه تعمیر شده باشد، باز هم بعد مدتی شاهد پدید آمدن همان مشکلات قبلی خواهید بود. از دیگر کارهایی که قبل از تعمیر مبل باید انجام دهید شناسایی بخش های آسیب دیده و میزان آسیب وارد به آن است.

تعمیر چوب مبلمان

در مواقعی تغییر رنگ چوب و ترمیم آن برای نو سازی مبلمان ضروری است. البته در مبلمان راحتی چون اکثر سطح مبل با پارچه مبلی پوشیده شده این کار زیاد موثر نیست، ولی در مبلمان استیل که چوب از بخش های مهم آن است، تغییر و ترمیم رنگ آن می تواند جانی دوباره به آن بدهد. رنگ کردن چوب مبل هم به دو روش پاششی( که با پیستوله انجام میشود) و پوششی( که در آن شخص رنگکار با تخصص خود آنرا رنگ می کند) انجام می شود. روش پوششی دقت و تمرکز بیشتری نسبت به روش پاششی دارد.

چه زمانی باید چوب مبلمان را تعمیر کرد؟

شما زمانی می توانید خراش های روی سطح چوب مبلمان را ترمیم کنید که در هیچ قسمت از آن تغییر رنگ و یا از بین رفتن پرداخت چوب وجود نداشته باشد. اگر خراش عمیق روی سطح چوب وجود باشد، تعمیرکار مبل باید پارچه و رویه مبل را درآورده و سپس سطح چوب را سیقل داده و خراش ها را از بین ببرند.

اگر سطح چوب مبل سالم است و فقط شما قصد تمیز و براق کردن آن را دارید، می توانید با استفاده از آب و صابون آن را تمیز کرده و تغییر چشم گیر آن را ببینید. استفاده از پارچه های پشمی که کمی زبر هستند در تمیز کردن بهتر سطح چوب موثر هستند.

برای افزایش طول عمر چوب می توانید از از رنگ فروشی ها واکس های خمیری مخصوص چوب مبلمان را تهیه کنید. ابتدا از خشک بودن سطح چوب مطمئن شوید و سپس با پارچه تمیز یا اسفنج آن را روی سطح چوب بکشید. برای رنگ کردن چوب هم میت وانید رنگ متناسب با آن را تهیه و یا از ماژیک های مخصوص لکه گیری برای از بین بردن خط و خش های کوچک استفاده کنید.

قیمت تعمیر مبلمان چقدر است؟

هزینه تعمیر مبلمان قطعا به نوع مبل شما بستگی دارد. هر مبل از نظر شکل، ساختار، نوع چوب و نوع پارچه مبلی متفاوت است. 

به طور کلی عواملی زیادی در هزینه تعمیر مبل دخیل اند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

1. طول مبل

2. ظرفیت آن

3. نوع و کیفیت مواد سازنده

4. ساختار مبل

5. مواد استفاده شده در بدنه مبل

6. میزان کار دست صورت گرفته روی آن

7. میزان خسارت وارده به مبل

بهتر است پارچه خود را از مراکز پخش عمده پارچه تهیه کنید.

از تعمیرکار مبل بپرسید:

اگر مبل شما دارای یک پارگی کوچک در نشیمن گاه است، به راحتی می توان با ترمیم پارچه مبلی و استفاده از مقداری اسفنج مخصوص برای پر کردن محل پارگی آن را ترمیم کرد. ولی اگر پارگی بزرگ باشد، ممکن برایتان هزینه و دردسر زیادی داشته باشد و در اینصورت نیاز به یک تعمیرکار ماهر دارید تا خیالتان از بابت کیفیت کار انجام شده راحت باشد.م سوالاتی که باید ابتدا از تعمیرکار مبل بپرسید عبارتند از:

1. چه مدت است که تعمیر مبلمان انجام می دهد؟

2. هزینه تعمیر مبل چقدر است؟

3. آیا مبل شما ارزش تودوزی دارد؟

4. چه مدت طول می کشد تا مبل شما را تعمیر کند؟

مراحل تعمیر مبلمان

تعمیرکار و کارشناس تعمیر مبل ابتدا مبل شما را مورد بررسی قرار می دهد و در صورتی که ساختار چارچوب مبلمان دچار آسیب دیدگی شدید باشد، تعمیر مبل شما کار بیهوده ایی خواهد بود. در صورتی که چارچوب و کلاف مبل سالم باشد، ارزش تعمیر دارد.

همیشه این کار را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید، چون قطعا با داشتن دانش و تکنولوژی و ابزار لازم می توانند با بالاترین کیفیت مبل شما را تعمیر کنند.

توجه داشته باشید که قبل از هرکاری از تعمیرکار مبل خود بخواهید تا نمونه کارهای خود را به شما نشان دهد و از تبحر و توانایی کامل او در این زمینه مطمئن شوید.

گاهی نیاز به تعویض پارچه مبلی دارید که باید با دقت آن را انتخاب کنید، چرا که پارچه مبلی مناسب می تواند علاوه بر زیبایی دکوراسیون داخلی شما راحتی و کم کردن هزینه های شما را نیز تضمین کند.

نتیجه گیری

گاها می توان با ترمیم، تعمیر و یا تعویض پارچه مبلی خود در هزینه های بالای خرید مبل نو صرفه جویی کرده و هم بر زیبایی مبلمان و دکوراسیون داخلی خود بیافزایید. اگر شما هم قصد تعمیر مبلمان خود را دارید، به نکات گفته شده توجه کنید تا با کیفیت بالایی بتوانید جانی دوباره به مبلمان و خانه خود بدهید.

اگر شما به تازگی یکی از اجزای دکوراسیون منزلتان را بروز کرده اید، مثلا رنگ دیوارهایتان را تغییر دادید و یا فرش و پرده های خود را عوض کردید، نیازی به خرج اضافه برای تعویض پارچه رومبلی و یا مبلمان نیست و می توانید مبل هایتان را به یک رنگ کار ماهر داده تا کلاف مبلتان را رنگ کند. در غیر این صورت می توانید پارچه مبلی جدیدی را انتخاب و مبل خود را رویه کوبی کنید.