۰ نفر

چرا پروانه ها امسال هم به تهران نیامدند؟

۲۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۵۷
کد خبر: 643081
چرا پروانه ها امسال هم به تهران نیامدند؟

بهار دو سال پیش بود که ورود جمعیت زیادی از پروانه‌های زیبا و رنگارنگ به تهران موجب خوشحالی و تغییر روحیه تهرانی‌ها شد و خیلی‌ها آن را به فال نیک گرفتند. اما امسال و سال گذشته خبری از آنها نشد و تعدادشان بسیار کم و انگشت‌شمار بود. امسال چه فرقی دو سال پیش داشت که شاهد جمعیت پروانه‌های زیبا در شهر نبودیم؟

به گزارش اقتصادآنلاین، محقق حشره‌شناس و پروانه‌شناس درباره علت کاهش جمعیت پروانه‌ها در پایتخت طی ماه‌های ابتدایی سال جاری گفت: موضوع کاهش جمعیت پروانه‌ها یک موضوع اکولوژیک است که با فرآیند بارش باران نمی‌توان تعیین کرد که جمعیت این گونه‌ افزایش یا کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه بارش‌ باران تنها یک فاکتور برای جمعیت پروانه ها است، افزود: دمای هوا هم یکی از فاکتورهای جمعیتی این گونه‌ به حساب می آید.

 چرا امسال تهران پروانه نداشت؟

نادری با اشاره به اینکه پروانه‌ها شاخص کاهش اکولوژیک هستند، گفت: پروانه‌ها در هر دوره‌ای نیازهای متفاوتی دارند مانند دوران شفیره‌گی که در آن نیازمند رطوبت و دمای خاص هستند.

وی با بیان اینکه جمعیت پروانه ها در فصل بهار و تابستان بستگی به بارش‌ها در فصل زمستان دارد، تصریح کرد: اگر امسال و سال گذشته شاهد نبود یا کاهش جمعیت پروانه‌ها در شهرها بودیم، شاید به دلیل سرمای زیاد در فصل زمستان گذشته باشد که پروانه‌ها را در مرحله لارو کشته است.

نادری گفت: دو سال پیش به دلیل اینکه زمستان معتدلی را شاهد بودیم جمعیت پروانه افزایش داشت. به صورتی که لاروها (نوزاد کرمی‌شکل جانورانی که دگردیسی کامل دارند مانند حشرات و دوزیستان) تغذیه مناسبی در آن فصل داشتند تا به فصل بهار رسیدند و در یک دما و رطوبتی مناسب جمعیت آن‌ها تکثیر یافت.

وی با تأکید بر اینکه پیک افزایش جمعیت حشرات هر ۲۰ تا ۲۵ سال یکبار است، تصریح کرد: لزوما افزایش جمعیت‌ پروانه ها با بارش‌ها همراه نیست. چرا که عوامل محدودکننده هم وجود دارد.